Veekasi poikkeusluvalla. Onnistuuko Suomessa nykyisin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Rod&Kustom, 24.9.2012.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei muutu tavan 525 m5:ks eikä 320 m3:ks vaikka mitä tekisit. Korikehikko ja mallinumero on Trafin mukaan eri. Mulla on 315hv m5 tekniikalle katsastettu e34 525. Tavan 500-srj e34 vertailumalli on 540, 4,0l ja 286hv JOS olet laittanut vähintään 315x28mm etujarrut ja 300x22mm takajarrut. 307/302/305 tonne menis tietty heittämällä niin painon kun koon ja paperien puolesta. Jos sellaisen tuonne haluaisi. Ite pitäisin melkeen sen m60b40:n siellä ja virittäisin sitä.
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Mitenkäs tuo Todistetaan, että muutokset on oikeat ?
    Onko saatavilla joku tehtaan todistus vai miten se tapahtuu ?

    Kiinnostaisi saada muutettua Chevy G20 vani G30:seksi
    ja rekisteröityä KA:ksi.

    Mika
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jarruista ja kallistuksen vakaajista helposti mittaamalla. Miulla oli maahantuojalta lappuset missä oli kaikki eroavaisuudet merkitty varaosanumeroin ja mittoineen. Uudemmissa toki on tod.näk. korienkin kohdalla eroa toisin kun 80 luvulla. Itseasiassa yritän saada ostettua kyseistä kyrpäsorvia takas ku oli nii mielekäs peli. Nyt niitten kasien pariin..
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kuulostaa varmaan tällä palstalla todella mauttomalta..
    Mutta olen pohtinut vähän samaa eurorodi-V8 siltä kantilta, että kuka osaa rakentaa passelin äänisimulaattorin, jolla hyvin vaimennetun modernin neloskoneen äänien päälle saa taakse auton pohjaan upotetuista kaiuttimista autenttista oikean moottorin ääntä, moottorin kierrosluvun mukaan. nappia kääntämällä isolohko V8, Ferrarin ratakireä V12...
    Onhan se vähän sama kuin robottinuken polkeminen, mutta siltikin ajatuksena jäänyt pyörimään mieleen.
    Ja on muitakin lähestymistapoja. Kuten toista mä ajan, toista mä katsastan.. :odroll: Jos kerran ainoa tapa näennäisesti noudattaa lakia on rikkoa sitä mahdollisimman törkeästi
     
  5. Senator

    Senator 1st gear

    Haha, noin loistavat ideat on jo yleensä keksitty :)
    http://www.youtube.com/watch?v=b9XAC-BvUyo

    Hitto, tommonen hankittava talveks nissaniin.
     
  6. jallu81

    jallu81 3rd gear


    paitsi että bemareista puhuessa ämmäläiset ei kelpaa vertailumalliksi, koska eivät ole rullanneet samalta liukuhihnalta ulos.

    ja moottorivaihdoista yleensä, niin alustan täytyy aina vastata mallisarjan tehokkainta jos vaihtaa alkuperäistä tehokkaamman koneen, vaihtaa kannen(parempaan) tai ahtaa sen alkuperäisen koneen.

    saahan mihin tahansa vaikka minkä moottorin kunhan painot ei ylity, tehot pysyy lain sallimissa( +25pinnaa alkuperäisestä?) ja alusta vastaa vähintään sitä mallisarjan parasta..

    poikkeuslupia ei tunnu kukaan enää saavan :cry:
     
  7. T5

    T5 Gearhead

    Tai sitten tämmöinen
     
  8. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Joo. Näitäkin tapauksia on nähty. Ihan mahdollinen toteutettava, joskin mahdollisessa onnettomustilanteessa hieman ikävä ihan vakuutusturvankin osalta, puhumattakaan sakoista, mahdollisista veroseuraamuksista, yms. Mut kuten sanottu, mahdollinen ratkaisu tuokin.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Rodeihin on saanut lupia kasille ainakin 2010 vuoden loppuun, oletettavasti myös sen jälkeen. Koneina matalatehoiset 262, 305 tai 307, kaksikurkkuisella kaasarilla. Mulla on muutamasta lupapäätöksestä kopiot, hakemuksia ei kuitenkaan ole joten en tiedä miten on perusteltu.

    Roverista on 3,5 litrainen matalatehoinen versio (92 hp) mutta ei se paljon auta jos iskutilavuusrajat ylittyy. Yhtä nihkeää on luvan saanti. Trafin edustaja käytti termiä "virityspotentiaali" taannoisessa kirjeenvaihdossa. Sinänsä hauska tietää että Roverin mosassa virityspotentiaali on ongelma, letukan pikkulohkossa ei.
     
  10. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Tästä lupahakemuksesta ja autosta olen joskus kuullutkin.

    Tehtiinkö tätä autoa koskaan valmiiksi ?
     
  11. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    No näin olen ymmärtänyt itsekin ja oikeastaan jopa ne lupapäätökset saattaisivat auttaa, koska ne voidaan (niin haluttaessa) tulkita ennakkotapauksiksi, joita ne selkeästi ovatkin. Lupakopio kourassa on huomattavan paljon helpompi käydä jututtamassa viranomaistahoja, kun eivät heti voi turmätä asiaa. Asia muuttu tietysti toiseksi, mikäli lakia tai sen tulkintaa on olennaisilta osin muutettu sen jälkeen, kun kyseiset tapaukset ovat saaneet lainvoimaisen päätöksen.

    "Virityspotentiaali" on kieltämättä hauska termi tässä yhteydessä, varsinkin kun samat "asiantuntijat" jakavat lupia turbojen asentamiseen. Se ei toki itseäni haittaa, mutta lähinnä huvittaa tässä asiayhteydessä. Roverin tapauksessa ainakin vakiokannet ovat kaikkea muuta kuin potentiaaliset virityskäyttöä ajatellen. Tosin kaikkia osia on saatavana. Mutta toisaalta niin on siihen Chevyynkin (ja helpommin), jonka osalta se virityspotentiaali ei ole este.

    Asiasta voidaan tarvittaessa keskustella myös yv:llä.
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ennakkotapaukseen liittyen kommentti takavuosilta: AKEn lupakäsittelijä totesi kaverille yhdestä ahdinmuutoksesta: "... jos kerran on virhe tehty niin se ei tarkoita että tehdään uudestaan..." Kyseessä oli eurokotteron ahtaminen; olin hakenut ja saanut luvan asentaa ahtimen ja kaveri yritti hyödyntää ko. lupaa omassa hakuprosessissa. Noista ajoista on vettä virrannut joessa jos toisessakin mutta onko käytäntö paljoa muuttunut ?

    Laita yv:llä yhteystietoja.
     
  13. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Ylipäätään mielenkiintoista, miten harrastusta halutaan holhota. Koska kerran on olemassa yleiset nopeusrajoitukset ja maksimissaankin moottoriteillä 120km/h rajana, niin miksi ihmeessä ei vanhasta harrasteajoneuvosta saisi rakentaa autoa, joka kulkee yli tuon, kun useimmat tieliikenteeseen hyväksytyistäkin sen kuitenkin kulkevat? Ymmärrän hyvin, että jos autossa on 60hv vakiona ja moottori painaa 80kg, ei siihen kannata samoille jousille ja jarruille istuttaa 300kg painavaa ja vaikka 250hv tuottavaa pataa, mutta kun kaikki elementit on vaihdettavissa ja niiden kelpoisuus voitaisiin helposti todeta esim. katsastuksen yhteydessä. Kiitos ja anteeksi.
     
  14. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Daimler 2,5 litainen Hemi V8 on hyvä vaihtoehto, näitä löytyy myös 4,5 litraisina, mutta ovat harvinaisia.
    Koneen ulkomitat suurinpiirtein sbc:n kokoluokkaa, painoa n.190 kg, heppoja vakiona 140 (bhp).
    Alukannet, lohko nodularia, takoaksel ja -veivit, joten potentiaalia tehdä todellinen kierroskone.

    http://m.youtube.com/watch?v=m8mFGlhR7SI
     
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    ja jos haluaa alkaa ihan oikeasti kikkailemaan niin Roverin kasista on 2-litrainen versio !

    TVR teki Italian markkinoille 2-litraisen remmiahdetun ruiskupelin, joka on muistaakseni 40 mm iskunpituudella. Ongelma on se että a) niitä on pirun vähän tehty ja b) osia on niukasti markkinoilla. Kaverilla on uusi kampiakseli tommoiseen värkkiin. Isoin ongelma on se että kampura on mallia flat plane joten vakionokka ei taida oikein pelittää. Semmoista ei ole vielä tullut maailmalta vastaan. Myös veivit ovat hiukka pidemmät kuin normikoneessa.

    http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... mid=130053
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    No tuo TVR oli kyllä jotain aivan uutta minulle..
     

Kerro tästä muillekin!