STREET 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 14.9.2012.

  1. mopster

    mopster Gearhead

    Eiks kukaan muu ihmetelly tota äänten laskutapaa? Jos on annettu ääniä nykysäännöille, ryhmien erottamiselle ja ihan sama, niin miten noi ihan sama äänet nyt liitettiinkin tonne nykysääntöjen kannattamiseen? Jos äänten laskija ois tykänny enemmän tosta toisesta vaihtoehdosta niin oiskohan ne äänet menny sitte sen puolelle? Toisaalta eipä toi taida asioiden kulkuun hirveesti vaikuttaa.

    Sitten vielä mahdollisen tulevan street kuskin näkökulma asiaan, mulla olis siis tarkotus tulla ajamaan jossain vaiheessa kunhan saa kaluston kasaan. Moottoria pitäs ruveta rakentamaan, mutta on nyt vähän pattitilanne päällä kun ei tiedä mikä toi luokkajako on vaikka parin vuoden päästä. Jos luokat olis jaettu vapareihin/ahdettuihin niin homma olis mun osalta selvä, rupeaisin rakentamaan vaparikonetta ja saisin sen myös radalle suht fiksulla aikataululla. Sit taas jos tota luokkien jakamista ei koskaan tapahdu niin ei tunnu järkevältä sitä vaparia rakentaa. No miks en sitte vaan tee ahdettua? No raha tietty, voi meinaan vähän projekti venähtää jos tolle tielle lähtee.

    Nyt on sitten syntynyt keskustelua myös noista sylinterien määristä, ja mun mielestä ei pitäis olla mitään väliä kuinka monta syliteriä on, vaan pitäis mennä tilavuuden ja painon mukaan. Viimeks kun C/D sääntöjä rukattiin niin synty toi tilavuus/paino systeemi joka on hyväks osoittautunu, ja oikeastaan tehnyt tarpeettomaks erilliset C ja D ryhmät. Miks B:ssä ei vois olla sama systeemi? Tai miks street autoilla ei vois olla yhtenäinen tilavuus paino systeemi joka kattais koko skaalan? Jos se vaikka tekis tarpeettomaks erillisen B ryhmänkin? Ainoa mistä tulee ISO epäsuhta on että ahdetut ajaa samassa luokassa 25kg lisäpainolla /ahdin, eli jos noi sais erilleen ja muuttais tilavuus paino säännot koskemaan kaikkia niin vois olla aika toimivat kaks ryhmää?
     
  2. JHa

    JHa 3rd gear

    Ihan kannatettava idea, tosin miten käytännössä saadaan toteutettua.
    Pienet kun ei voi tiputtaa painoa kovin paljoa ja isot ei voi määrättömästi lisätä.
    Mutta asiaa vois miettiä ja se lisää toimiessaan kilpailun tasaisuutta ja jännitystä varmasti.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    No minkähän verran B-ryhmäläisen painoa pystyis tiputtaa jos siinä on esimerkiks 1600cc kone, luulis että sitä pystyis parisataa kiloa laihduttamaan tosta nykysestä minimipainosta, vai oonko ihan väärässä? Voisko joku myös kertoa et miks B-ryhmäläiset rakentelee noita pikkukoneita kun 4000cc tilavuus on sallittu? Toi sylinterisäännön muutos ainakin tois helpotusta B:läisille ettei oo pakko rakentaa kokonaan uutta autoa jos haluu kutosen laittaa. Ja puolustuksena sille niin onhan D:ssäkin mahdollista laittaa isolohko semmoseen koppaan mille ei kumminkaan konttorilla sais leimaa. Ja taas toisaalta noi leimakonttori vertauksetkin vois kokonaan unohtaa kun sitä leimapakkoa ei ole.
     
  4. datsuncoupe

    datsuncoupe 1st gear

    Omalta osaltani voin sanoa, että datsuni+kuski+ajovarusteet painaa 1083kg puolella tankilla, kori on lasia ja peltiä, varmaan sen ainaki tuonne 1000kg sais pudotettua, kun jättäs vielä vänkärin penkinki pois.

    Mulla tuo 1600cc kone on siksi, kun auto on muutoskatsastettu sille, ja kaikki muutokset otteessa, aiemmin ajelin west coast cuppia, jossa oli tieliikennekatsastus pakko.
     
  5. 440

    440 Gearhead

    8) Ai mielipiteen kysely onkin muuttunut äänestykseksi :argue: :soosoo:
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    No niin, C-ryhmässähän 244 kuutiotuumasta (4000cc) ylöspäin painoa lisätään tohon 1050 kiloon 1 kilo per kuutiotuuma, tuosta tilavuudesta alaspäin vois mennä samalla kaavalla, kilo per kuutiotuuma. 1600cc kohdalla oltais n. 900 kilon paikkeilla. Mä uskon että sen datsuninkin pystyy halutessaan tohon painoon rakentamaan, se vaan vaatii vähän enemmän laihdutusta kun ne normaalit kuituosat ja pleksilasit. Samahan se on C-ryhmässäkin, jos ajelet pienemmällä koneella niin noilla normi kevennyksillä oot vielä 100-150 kg ylipainonen. Laihdutukseen löytyy kyllä paljon keinoja, B-ryhmäläisillä ei varmaan vaan oo ollu liiemmin tarvetta noille kun se minimipaino on noille autoille aika korkea.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Aika hiljasta on? Onko ehdotusta noteerattu mitenkään? Perustellaan nyt vielä lisää sitten; Isoille ahdetuille ei tulla omaa ryhmää saamaan ainakaan lähivuosina, ne on kalliita laitteita rakentaa ja niitä valmistuu niin harvakseen että kestää ikuisuus ennen kuin niitä on kymmenen kevään ilmottautuneissa. Tällä välin kerkeää vapari kuskit turhautumaan toivottomaan tilanteeseen ja homma saattaa ruveta kuihtumaan kasaan niiden osalta.

    Aikasemmin ehdotettu kolmeen ryhmään jako tuskin tulee onnistumaan niin kauan kun se kymmenen auton sääntö on olemassa. Kaks ryhmää sen sijaan olis aivan realistista saada kasaan, ja sillon ainoa järkevä jako mun mielestä on jako ahdettuihin ja vapareihin. B autojen nykysäännöillä toi ei oo kumminkaan tasapuolista, mutta painosääntöjä muuttamalla ja kutoskoneet sallimalla tie tasottuis huomattavasti. Huomatkaa myös että nämä sääntömuutokset ei edellytä ketään tekemään mitään muutoksia autoihinsa, vaan ainoastaan lisää mahdollisuuksia kehittää niiden suorituskykyä.

    Vapari autoja suomesta löytyy jo valmiiksi vaikka kuinka ja oon aika vakuuttunut että uusia/vanhoja kuskeja tulee lisää jos toi jako saadaan tehtyä, minä ainakin kuulun tohon joukkoon.
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

    voin ilmoittautua vaikka heti koko kauteen C/ vapari ryhmään, nyt puuttuu vaan 9 autoa :rotfl:
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Hep! Enää 8 autoa. :)
     
  10. Slow66

    Slow66 1st gear

    Eikun 7 autoa puuttuisi enää.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Ja lisäyksenä vielä että ei tämänkään tarvitsis mikään lopullinen jako olla. Jos autoja jatkossa on riittävästi ja kuskeilla halu omille ryhmille niin mikäänhän ei estäis eriyttämästä B:tä taas omaks ryhmäkseen.
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Joo,Oulusta on vissiin tulossa yks vanha kuski takas kuvioihin ens kesänä (sb+blower)ja meikäläisen autolla ajetaan koko REE jos kaikki suunnitelmat menee ok,sekä Siirosen Mikko aiko ajaa REE:ssä ens kesänä koko sarjan.
     
  13. dd64

    dd64 Gearhead

    kyllä meidätkin voi laskea koko kauteen ilmoittautujiksi. Koneeseen ei kyllä ole kun kannet ja nokka, mut talvi on pitkä...
    Siis enää 6...
     
  14. V9

    V9 1st gear

    Ryhmän jakamisesta tuli tämmönen mieleen. Jaettaisiin ryhmä kahtia rajoittamalla renkaita. Tärkeintähän on virittäminen, niin voisi molempiin luokkiin rakentaa ahdetun/vaparin riippuen mistä tykkää. Mutta kapeammilla renkailla voisi pärjätä halvemmalla moottorilla.
     
  15. maverick

    maverick Gearhead

    Mulla on vissii amerikan peleistä kapeimmasta päästä( vissii muistakin?) 13.5"/28". Kuvio leveys 11". Meinasin vaihtaa ens kesäksi kapeemmat ja enempi kuviolla, tarkotus olis vielä ajaa kovempaakin kuin tänä kesänä..

    Missä mää ajan ens kaudella kun ei pääsee vapareitten, eikä Been mukaan??
    Enkä viittis ajaa 5 litrasella pienellä prochargerin ahtimella(prochargerin pienin Oikea ahdin)varustetulla 1350kg autolla 8-litrasten tuplaturbojen kanssa? (vitsi,vitsi..)
     
  16. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    5 puuttuu enää, jos tämä näin huutoäänestyksellä onnistuu.
    vapari 3gen camaro on ehdottomasti mukana.
     
  17. mafo

    mafo 3rd gear

    jos ymmärsin oikein niin oulusta tulee 2 autoa, eli 3 enään

    suojanen bros, vataja, hammarberg, nysse?

    ei taida 10 autoa olla mahdotonta, en tiedä vaikuttako tämä mihinkään
    mutta hyvä tietää että valmiita ollan...
     
  18. Slow66

    Slow66 1st gear

    Sori Juho, kapeammat eli 12.5"/28" oli täällä. Kuvio leveys vajaat 10". Mutta en mä silti päässyt edes yhtä lujaa kuin sä eli ei se renkaan kapeus näköjään yksin riitä... :poff:
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vielä en kyllä aatellut koko kauteen ilmoittautua, mutta jos nyt yhdestä meinaa jäädä kiinni niin miksei.

    Mutta eihän se vielä auta vaikka olisi 10 ilmoittautunutta vaparia, eikös niitä ahdettuja tarvittu kanssa se kymmenen?

    Olis kyllä hyvä jos vois palata siihen 8:aan ennalta ilmoittautuneeseen.
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Joo hiukan ehkä offtopic mutta meillä on myös 12.5/28" :)
     

Kerro tästä muillekin!