QuickFuel 750-AN Siirtymäpiirin säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fbird, 2.10.2012.

  1. fbird

    fbird 3rd gear

    Eli, Tyhjäkäynti piiristä siirryttäessä ajopiirille kone käy laihalla ja aiheuttaa erilaisia ongelmia.. Niin millä konstin saatais siirtymä piiriä aikaistettua vaikkapa 1000-1500rpm:n??

    Olen kokeillut vaihtaa powervalvea (3,5-10,5), pv-resistoreita, kiihd.suuttimia/nokkia, mutta ilman huomattavaa tulosta. Imu vuotoa ei ole. Mitä resistoreita/suuttimia pitää seuraavaksi kokeilla?

    Mutta aina siirtymä vaiheessa kone menee laihalle ja nykiminen alkaa..
    Ajopiirillä kone vetää hienosti seoksien ollessa n.13
    Tyhjäkäynnillä seokset 13.5. Rauhallisesti kiihdyttäessä n.1500-2500rpm. seokset hyppää laihalle..
    konehan on stroukattu sbc + tko600

    Se auttaa hieman kun säätää tyhjäkäynnin, todella rikkaalle..

    Eli nyt kiinnostais Tieto jolla saatais "siirtymävaihe" rikkaammalla.
    Kiitoksia asiallisista vastauksista!
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kokeile laittaa idle air bleediin sopivan kokonen rautalangan pätkä ahdistamaan. Tai jos kunnolla haluaa tehdä nin poraa idle fuel restriction kanavaa isommaksi. En tiijä mitään kaasareista, eli joku viisaampi saa vahvistaa.
     
  3. olds 350

    olds 350 1st gear

    Quick Fuelissahan on kaikkea mahdollista säädettävää (mulla on ss750 e85) ja nythän taitaa olla onkelmana liian rikkaalle asetettu tyhjäkäynti/siirtopiirin syöttö. Eli suutinrungossa on "idle feed restrictorit" jotka täytyisi muuttaa pienemmiksi ja tämän seurauksena voi seosruuveja kääntää enemmän auki. Toinen ropleema on, ettei näitä pikku suuttimia juurikaan Suomesta saa. Itselle on Summitilta tulossa lajitelma. "Idle air bleedeihin" ei parane kovasti koskea, kun se vaikuttaa signaaliin heikentävästi. Siis niitä isonnettaessa. Itse kokeillut, ei auta tähän ongelmaan. Kuin paljon ne seosruuvit on auki? Nelipiirisysteemissä täytyis olla vähintään 1 kierros auki. Jos on alle, on syöttö rikkaalla, jos yli 2, on syöttö liian laihaa.
     
  4. fbird

    fbird 3rd gear

    Seosruuvit ovat auki 1,5 kierrosta joka kulmassa. Pienentäessä ongelma suurenee ja avatessa tulee pientä helpotusta mutta ei poistu kokonaan..
    Varmaankin noissa "resistoreissa" on nyt väärät arvot. tietäis vain että pitääkö suurentaa vai pienentää ja mitä suuttimia pitäis muuttaa..

    Olen tilannut muutamia irto suuttimia mutta lajitelmaa en ole löytäny? Jos sellanen on olemassa, niin pitänee laittaa tilaukseen.
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä niitä idle feed restrictoreita pitää tässä tapauksessa suurentaa, Siellä todennäkösesti on jotkut 33 suuttimet nyt (tarkista), jollain 40 kokoluokkaa olevilla vois lähtee pelittään.

    Huomaa että nää suuttimet on vielä pienempiä kuin air bleedit, kierre on 6-32 unf. Summitilta oon noita itse tilaillu, mut hyviä lajitelmia ei taida olla saatavilla. http://www.summitracing.com/search/Part ... Rank%7cAsc
     
  6. mk76

    mk76 3rd gear

    lainataan aihetta itsellä sellainen ongelma että tyhjäkäynti seokset saa hyvin kohdilleen ja täyskaasu vedossa seokset noin 12.5 mutta maantie ajos törkeen rikkaalla käy välillä jopa 11 puolella että mitä tos vois säädellä.power valvekin on koitettu tulpata jos sielta ois vuotanu ei vaikutusta kaasutin on toi http://www.proformparts.com/product-exe ... ory_id/181
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Power valven tulppaus vaatii isommat suuttimet ja sillon toi tilanne pahenee aika radikaalisti entisestään. Sun kannattas ensimmäiseks kokeilla pienentää main air bleedejä aika paljonkin (jopa kymmenen numeroa), ton pitäis vähentää bensaa pääpiiri alueen alkupäässä ja lisätä sitä loppupäässä(isommalla kaasulla).

    Oliko tossa kaasarissa power valven alla vaihdettavat suuttimet? Jos on niin seuraava temppu on että suurentaa noita suuttimia ja pienentää vastaavasti ensiön pääsuuttimia. Oikea suhde tulee niin että power valve suuttimen ja pääsuuttimen yhteenlaskettu poikkipinta-ala pysyy samana. Pääsuuttimen reikäkoon joutuu kattomaan taulukosta, suuttimen numero ei kerro sitä. Ja huom. ei ynnäillä noita halkasijoita vaan niistä pitää laskea poikkipinta-ala.
     
  8. fbird

    fbird 3rd gear

    idle feed restrictoreita en ole vaihtanut. Muuttuuko seos nyt laihemmalle vai rikkaammalle, kun suurennetaan? Vaikuttaako suutin siihen "siirtymäpiiriin"?

    Tyhjäkäyntiseos kyllä muuttuu seosruuveja pyörittämällä. Mutta siinä siirtymä vaiheessa menee lujasti laihalle vaikka tyhjäkäynnillä ois rikkaalla. Ajopiirillä taas pelaa hienosti!
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Rikkaammalle muuttuu kun suurennetaan, ja tolla nimenomaan säädetään bensan määrää siirtymäpiirillä. Kannattaa suuttimen vaihdon jälkeen tarkastaa myös tyhjäkäynti ja ajopiiriseokset ja pienentää tarvittaessa.

    Läppien asennon oot varmaan tarkistanu niin että tyhjäkäynnillä transfer slottia pitäis olla ensiö puolella millin verran läppien alla näkyvissä.
     
  10. fbird

    fbird 3rd gear

    Läppien asento on säädetty ohjekirjan mukaan, eli juuri hieman näkösällä.

    Eli idle feed restrictorit vaikuttavat myös ajopiiriin,
    Vaikuttaako jokin muu säätö tai suutin vielä siirtymäpiiriin?

    Ongelma on suurimmillaan kun paikaltaan lähdetään liikkeelle ja nostetaan jalkaa kytkimeltä... samalla hieman kaasua antaessa.. Silloin menee laihalle ja alkaa hirmuinen nykyminen ja "wäännön" puute...
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    IFR suuttimien kautta tulee bensa siirtymä ja tyhjäkäyntipiirille joten tyhjäkäyntikin saattaa rikastua, ja silloin säädetään vain ruuveja vähän pienemmälle. Siirtymäpiiri syöttää myös silloin kun pääpiiri on jo käytössä, ja sitä kautta rikastaa jonkin verran myös ajoseosta.

    Idle air bleedit vaikuttaa myös siirtymäpiiriin, mutta jos ongelma on päällä heti siirtymäpiirille mentäessä niin parhaiten siihen auttaa isommat IFR suuttimet.

    Tommonen ongelma muuten esiintyy helpommin juuri manuaali lootan kanssa. Rauhallisesti liikkeelle lähdettäessä kaasua painetaan aika vähän ettei auto hyökkää, ja kun kytkin on ylhäällä niin on "täys" kuorma päällä. Automaatilla turbiinin luisto pakottaa painamaan kaasua vähän reilummin, ja luisto puolestaan vähentää kuormaa. Minkälaisessa vauhdissa nykiminen yleensä loppuu? Jos se ongelma on vain tossa rauhallisessa liikkeelle lähdössä niin siihen saattais auttaa myös isommat idle air bleedit. Mä oon ite laittanu noita aina reilusti pienemmiks, mut mulla onkin ollu automaatti hi-stall turbiinilla, ja tommosella noi kuormitukset tulee ihan eri tavalla.
     
  12. fbird

    fbird 3rd gear

    Ongelma on juuri noin miten kuvailit!!
    Sitten, kun liikkeelle on päästy nykien ja vauhtia yli 20km/h, niin Wääntöä tulee ja seosmittari menee "rikkaalle". Silloin nykiminen loppuu kuin seinään.

    Eli rauhallisesti liikkeelle lähdettäessä kone nykii ja on laihalla. Aútomaatin kanssa ei tämmöistä ongelmaa helposti huomaa.. mutta tollasen On/Off kytkimen kanssa aika ikävä ajella, kun puuttuu wääntö liikkeelle lähdettäessä..

    Jos vaihtaa isommat idle air bleedit, eikös silloin seos mene laihemmaksi?

    Kiitoksia muuten Hyvistä Vastauksista!!! kiitos!
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Joo eli ongelma onkin se että signaalin ollessa kovin heikko ei siirtymäpiiri lähde syöttämään riittävän aikasin. Tohon auttaa nimenomaan isommat idle air bleedit, ne aikaistaa vähän piirin toimintaa ja syöttää heikommalla signaalilla enemmän bensaa. Siirtymäalueen loppua kohden, eli ennen kun pääpiiri tulee mukaan, seos taas laihenee, ja jos tonne tulee liian laiha kohta niin sitte on jo liian isot idle air bleedit. Jos laiha kohta meinaa jäädä väkisin jompaankumpaan päähän niin sit isommat IFR:ät.
     
  14. fbird

    fbird 3rd gear

    ok. hyllystä löytyi 2kpl 36 IFR ja 73,76 IAB. Pitää kokeilla niillä ja tilailla se summitin sarja kumpaakin lajia.

    Oisko hyvä vaihtaa myös toisioon heti samat koot vai voiko hakea "oikeaa kokoa" pelkästään ensiöllä??
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Riittää kun vaihtelet ensiöpuolelle, sulla varmaan on kumminkin toisiopuolen transfer slotit piilossa niin siellä noi säädöt ei vaikuta tohon liikkeelle lähtöön.

    Mitkä IAB:it sulla muuten on kaasarissa nyt? Kokeilisin heti noin 5 numeroa isompia.
     
  16. fbird

    fbird 3rd gear

    Joo tällä hetkellä slotit toisiossa piilossa, kantsiskohan ne koittaa saada näkyviin? Vaarana vain tyhjäkäynnin kasvu jota ei saa pieneksi, kun kaikki läpät raollaan.. Näin kävi viimeksi, kun kokeilin..

    Paikoillaan on 73 IAB:t. Mutta IFR:t ovat alkup. Kannattas varmaankin nekin vaihtaa samalla noihin 36:n.

    Eipä löytynyt kunnollista IFR-suutinsarjaa.. IAB-suutinsarjat löytyi quickfuel:lta. Pitänee laittaa tilauksiin.
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Ei niitä toisiopuolen slotteja tarvii saada näkyviin, tyhjäkäynti tosiaan nousee yleensä liikaa.

    Mä oon yrittäny etsiä eri valmistajilta IFR/emulsion sarjaa mut ei taida kukaan semmosta tarjota, irto kokoja on pitäny ostella. Holleyllä on hyvä air bleed sarja jossa on kaikkia kokoja, quickfuelin sarjat kattaa muistaakseni vain 10 kokoa per sarja.

    Kokeile hakea ensin ne IAB suuttimet kohdalleen, IFR suuttimien vaihdolle ei välttämättä oo tarvetta.
     
  18. fbird

    fbird 3rd gear

    Joo kokeilen vaihtaa ensinnä noi IAB:t 76:n jotka on heti hyllyssä.
    Varmaankin pitää seosruuveja pyöräyttää heti isommalle, kun seos laihenee mutta saa enemmän tavaraa..

    Juu ei löydy sarjaa IFR:llä. Toi holleyn IAB-sarja ois hyvä! Näyttää hintaakin olevan ihan kivasti..
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Toi kolmen numeron muutos vaan ei tee suurta vaikutusta, luulen että menee toiset kolme ennen kun aletaan olla lähellä.

    Jos seosruuveja tarvii johonkin päin pyöräyttää niin pienemmälle. Isommilla air bleedeilla saadaan piirin toiminnan alkupäässä virtaus aikaseksi helpommalla, eli vaikka seassa on enemmän ilmaa niin bensan virtaus kanavassa on kumminkin kovempi ja seos tästä syystä rikkaampi. Sitten kun painetaan lisää kaasua ja virtaus kasvaa, niin bensa kyllä jaksais virrata ilman tota lisäilmaakin, mutta kun sitä kumminkin tulee sieltä isommista air bleedeistä niin silloin seos laihenee. Nyt jos tuleekin liian laiha kohta ennen kun seuraava piiri käynnistyy niin ollaan suurennettu air bleediä liikaa.

    Silleenhän toi menee jokatapauksessa että kuormitusta lisättäessä seos aina laihenee yhden piirin alueen loppua kohden, ja kun seuraava piiri käynnistyy niin taas pompsahtaa rikkaammalle. Tän tyyppisellä kaasarilla ei oo mahdollista saada tasasta seosta kaikilla kuormituksilla. Pitää vaan pyrkiä pysymään tietyssä haarukassa ettei mene liian laihalle tai liian rikkaalle millään alueella. Kriittisimmät alueet on täyskaasu ja tavallisimmat matka-ajo nopeudet.
     

Kerro tästä muillekin!