4L80E peruskorjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Fani-69, 5.4.2009.

  1. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Täytys hommata master kitti peruskorjausta varten 4L80E:n, mikäs on paras kitti tähän toosaan ? (vuosimalli: 1995)

    Mites AC Delcon kitkat kenekä valmistamia ne on ?

    Tavoitteena olis rempata laatikko vahvemmaksi ...

    (Käyttö: Heavy Duty Towing )
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Onnea ja menestystä! Mulla 4L60E:n remppa pikkuhiljaa valmistumassa.
    Gookle & Ebay on sun kaverita, löytyy modit ja palikat pikkuvaivalla.
     
  3. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Joo gookelit on tsekattu ... kovin on vähäistä anti kyseisestä toosasta.

    Niin siis olisin vailla "todellista kokemusperäistä" tietoa eikä vain näitä "myyntipuheita"

    Master kittejä on tarjolla monenlaisia mutta mikä niistä olis se "oikea" eli löytyykö selkeesti parasta vaihtoehtoa laisinkaan ?

    Yleensähän master kiteissä on kolmea vaihtoehtoa kun puhutaan kitkoista eli on; Borg Warner, Alto ja Raybestos. Onko niin että kallein on paras eli AC Delco olis siis vielä parempi kuin nuo edelliset vaihtoehdot ?

    Tavoitteena olis siis vahvistettu toosa (Käyttö: HD Towing)
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Alto, raybestos ja borg warner tekee kaikki hyvää tavaraa. Itse suosin näistä altoa. Ac delcon tavaraa en oo ikinä kokeillu.
     
  5. daimleri

    daimleri Gearhead

    mä remppautin just tommosen laatikon

    helsinki automatic center/jaakko husso, laatikkoguru

    tehtiin samat toimenpiteet kuin mitä tehdas tekee ns. vaihtolaatikoihin mutta hieman paremmilla (?) komponenteilla

    reipas 4 topoo palo fyffee :-? mut ny se uus (?) .............

    ja toimii :D
     
  6. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Altolta löytyy omia kittejä; "Standard" ja "Power Pack" sekä "Red Eagle"

    Mikä näistä olis paras vaihtoehto ?

    Mitkä on hyödyt jos laittaa "Red Eagle" kitkat verrattuna esim. "Standard" kitkoihin entä haitat ? (muuttuuko esim. vaihto "terävämmäksi" vai mitä eroa näillä on käytännössä)

    Entä onko kestävyydessä eroa ajatellen edellä kerrottua käyttöä ?
    (Tarkotus olis siis päästä maximi kuormalla mahdollisimman pitkälle)

    Joo hankinta hinta ero on tiedossa ...
     
  7. oobee

    oobee 1st gear

  8. Ck

    Ck Gearhead

    http://www.altousa.com/hiperftech.htm

    Kestää enemmän rasitusta mutta standarikitkat on hyvää tavaraa. Noihin kannattaa sijottaa vaan race käytössä. Samaten koleeniteräksiin.
     
  9. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    ACDelco

    Tuo AC Delco on vain tuotemerkki ,jonka GM aikanaan omisti. Yleensä tuotteen valmisti joku noista nimekkäistä valmistajista ( toki voi olla ihan vartavasten tehty tuote Delcolle ).Laadullisesti tuon tuotemerkin alla myydyt oli yleensä hyviä . GM myi tuon tuotemerkin jo jonkun aikaa sitten Delphille. Noista AC Delcon tuotteista huomaa usein yhtäläisyyden 1:1 ... jos pääsee vertaamaan ...jonkun isomman valmistajan vastaavaan tuotteeseen.

    No tuo edellä oleva ei muuten liity asiaan,mutta ACDelcon tuottee on yleensä hinnoiteltu hieman kalliimmaksi. :poff:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vakioloota vakio-osilla vahvistuu jo aabaut 40% hyvällä shift-kitillä joka ottaa pakki/kolmospakan männästä koko pinta-alan käyttöön. Ei huonolaatuista kitkamateriaalia ole edes myynnissä. Lisäksi tossa toosassa on jo maksimi määrä levyjä joka pakassa jos se on orkkis diesel versio. Kakkosen spragi on sellainen joka noista laukee herkimmin jos on voimaa. Jos vetää visaasti niin normiosilla pääsee ihan yhtä kauas kuin vähän paremmillakin.
     
  11. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Nää "normiosat" onko näin että nää on niitä (kapitalismin) tuotoksia joille ei löydy vaihtoehtoa, meinaan että kilpailu markkinoista tuottaa "tasalaatuista" tavaraa kuluttajille ... no ihan hyvä näin jos on niin.

    Asiaan ... nyt kun on päädytty master kitin osalta halvimpaa vaihtoehtoon niin mitäs sitten ...

    Ajatuksena olis siis "päivittää toosa" - hyvillä osilla - kun kerran aikomus on peruskorjata toosa ...

    Ymmärtääkseni master kitit ei sisällä kaikkea sentään mitä tarvitaan ...

    Esim. pannat vaihtoehtoja on ... kevlar / hiilikuitu (tarvike osia)
    (Kevlari on yleensä halvempaa vaikka on ns. "hipoa" )
    Onko väliä mitä laittaa ?

    Tossa tuli jo edellä puhe "kakkosen spragi", onnistuuko sen "päivittäminen" -95 mallin toosaan - ymmärtääkseni tarvii vaihtaa turbiinin akseli että päivitys" onnistuu - mutta käykö se tähän toosaan "helpostikin" - eli vaihtaa vain tarvittavat osat ...

    Öljypumppu on ainakin eri "numerolla" onko sillä mitään vaikutusta "päivitykseen" (onko -01 akseli "vaihtokelpoinen" -95 toosaan)

    Tarviiko öljypumpun osia "päivittää" ko. operaatiossa tai mitään muita osia ...
     
  12. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Niin, miks kyselen johtuu siitä että, ...
    myyntipuheita riittää

    Toivottavasti jotain apua on muilekkin harrastelijoille ...

    P.S. 4L80E Peruskorjaaminen
     
  13. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    No halpa ja hyvä ei kohtaa edes noissa masterkiteissä,kunnon kiteissä nationalin stefat ja kriittiset o-renkaat vitonia kun taas halpis seteissä mitä sattuu.Kilpalevyjä on aivan turha laittaa käyttöautoon,ainakin koleenit on niin ohkasia että lämpenevät mutkalle jos vetää asuntovaunua tms.Kevlarpannalla saat rummunpinnan kulumaan nopeemmin eli jollei erityistä tarvetta niin laita normi.Toi on hyvä vaihteisto joka ei hajoa kuin huonoon huoltoon,ei ole tarvetta mihinkään sirkustemppuihin.
     
  14. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Jos tilaat tuommosen, niin otappa huomioon että tarviit NTSC-telekkarin ja aluekoodivapaan soittimen.
    Jos läppäriin laitat pyöriin, niin sitten löytyy soittimet netistä, ei ongelmaa.

    4L60E-askiin löytyy remppaohjeet ihan Googlesta, linkitinkin tuonne omaan topikkiini. Lisäksi on ATSG:n manuaalit PDF:inä, tarviitko?
     
  15. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Pitäis vaihtaa OD:n levyt, niin mitähän tuonne kannattaisi laittaa?
    Vaihtoehtona olisi Red Eaglen 5 levyinen setti tuon normaalin 4 levyisen tilalle:
    4L80E Overdrive Red Eagle Power Pack with 5 Red Eagle Clutches. This is an increase of 25% in clutch apply area. Fits 1990 up 4L80E transmissions. Cost $69.00
    http://www.altousa.com/images/uploads/B ... 8HP%29.pdf
    Onkohan tuosssa välilevyt jo liian ohuet, kun alkuperäinen 0.099" (2.51mm)ja tuo ohuempi 0.06" (1.52mm, kytkinlevy on sama 0.08" (2.03mm)?
     
  16. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Noissa 4. vaihteen levyissä oli jo mennyt rauta rautaa vasten, niin ei tarvi arpoa, pitäisikö vaihtaa, mutta mitenkäs nämä muut?

    [​IMG]

    Omaan silmän nuo ei kyllä näytä kuluneelta ja paksuuskin 2mm luokkaa, niinkuin uudenkin paksuus. :odroll:
    Aluksi katsoin, että olisiko käynyt kuumana, kun on tummunut, mutta olikin vain jotain liimaa.
     
  17. rengaw

    rengaw 1st gear

    Lainaanpa topikkia, kun aihe on aikalailla sama.
    Mistä ja mikä shift kit kannattaa hankkia (autoa käytetään isohkon kärryn vetoon)? ebaysta löytyy (n.200e veroineen), mutta löytyykös kotimaasta kohtuu hinnalla?
     

Kerro tästä muillekin!