volvo 2.3 rikkaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 16.10.2012.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Anteeksi jo etu käteen mutta käyttöauto tuottaa tuskaa!!
    -91 940 2.3 volvo käy mielettömän rikkaalla co on 12-13.tulpat ja putsarin vaihoin mutta tuskin niintä voi pelkästään johtua.Mikä anturi sökönä?

    Kaverilla vikakoodin lukija.Oisko siitä hyötyä? onkohan täsä lukijalle töpseliä ja misähän sijaitsee jos löytyy?
     
  2. PasiK

    PasiK 1st gear

    MAP-anturia veikkaisin. Kato, että alipaineletku on kiinni ja letku on ehjä.
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Ei tarvihe tuon ikänen vielä testeriä.. samalla vilkuttelu systeemillä saa tosta koodit pihalle kun näissä 80luvun capriceissa sun muissa mutta pistoke sijaitsee volvossa konehuoneessa..

    tuostapa ohjeet ja koodit niin pääset tutkailemaan http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=79.0
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Nii ja ruuta kone.

    Kiitoksia neuvoista.Yks volvon mies sano,että ilmamääräantureita näihin on vaiheltu.

    MIkä on tuo map anturi?
     
  5. niclas

    niclas Gearhead

    Map = Imusarjan alipaineanturi, mulla olisi sellainen muistikuva että ei olisi tuollaisessa Volvossa kyseistä anturaa.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
    tuommosen sen ilimottaa ei muuta..eihän täsä mutta tuohan jo tiedettiinki..Mutta mikä sen aiheuttaa? imuilmanlämpötila anturi? misä ihimeesä se muuten sijaitsee?
     
  7. niclas

    niclas Gearhead

    Turbo malleissa (motronic b200et ja b230et) toi imuilman lämpötila anturi oli ennen imusarjaa imuputkessa, mutta toi on todennäköisesti vapari LH-jetronic missä se saattaa olla ilmamäärämittarin yhteydessä?
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    soittelin varaosaliikkeeseen ja kyselin imuilman lämpöanturia mutta tietokoneet ei myy kyseistä anturia tuohon koneeseen.

    imusarjalta lähteväsä imuputkesa mikä menee suodattimeen,niin on tuo ilmamääräanturi ja se kuumalanka mötikkä.
     
  9. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Onko Turbo vai vapari?
    Veikkaisin että vika on moottorin ohjauksen puolella lambda anturissa.
    palaako mittari taulun vasemmassa alalaidassa kolmio?
    jos vika on lambdan puolella ja on rikki niin lastu heittää suutimet kovemalle jotta kone ei käy laihalla. toinen mahdollisuus on ilma
    -massamittari ,joko rikki tai paskanen.
    sitten vielä tarkista jakopää onko esim hihna venynyt jos pitkä vaihtoväli niin venyy kuten itselläni oli käynyt.
    lisäilma ventiili kannattaa puhdistaa,sijaitsee lohkon kyljessä kuskin puolella ahto/imuputken alla.
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    IM-mittarin toiminnan voi helposti testa kun irroittaa johdon mittarista tyhjäkäynnillä, tyhjäkäynnin pitäis muuttua selkeesti erillaiseksi.
    Tai saatto se kyllä sammua kokonaankin, ei muista enää kunnolla. :odroll:
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Vapari on kyseessä ja aika moni veikkaus on jo tuonne lampada anturille suunnannu! koelaudassa ei muistaakseni pala ylimääräsiä valoja.en pääse nyt sitä tarkistaan.

    ilmamäärä mittari on irrallaan ja näyttää aika uudelta,ei ainakaan paskanen ja tosiaan se kuumalanka on ehyt.
     
  12. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    sitten etsisin vikaa mekaanisista osista kuten kaasuläpän asentoanturi.
    Vauhtipyörän asento-anturi. ja vielä tarkista suuttimet ja paineen säädin.
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Minäpä murrosnivel90 otan sinuun yhteyttä jos vikaa ei löydy? sulla tuntuu kokemusta olevan? :D
     
  14. ido59

    ido59 Gearhead


    Ei ole kaasuläpän asentoanturia, muuta kuin on/off tyhjäkäyntiä varten, se pitää naksahtaa heti off-idle. Jos vauhtipyörän triggeri olis rikki, ei volvo kävisi todnäk lainkaan. Tarkista, että bensanpainesäätimen alipaineletku on ehjä ja bpaineenkin voisi tarkistaa. Alipaineletkujen kunto ja näissä ollut imuvuotoja imusrj tiivisteessä. Lämpöantureita on 2, eli eculle ja mittarille omansa, eculle menevä kannattaa tarkastaa (2,3-2,7K@20C). Lambda kannattaa tietty tsekkaa... ja ettei ole pakoputkessa vuotoja ennen/ lähellä lambadaa. MAF vois olla yksi, mutta senkin voi mitata, ettei tarvii turhaan ostaa... (tyhjäkäynnillä maan ja MAF pinnin 3 välillä 2,3V)
     
  15. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    kaverin volvosta oli menny vauhtipyörän asento anturi, ja vika ilmeni sillä tavalla että kiihtyttäessä veti perkeleen rikkaalle ja 3500rpm n kohdalla rupes prötäämään ja ahdot tippu, vetoloppu ja anto putkesta pirullista liekkiä.kuulosti sähköiseltä rajottimelta
    syytä etsittiin kusevista suuttimista kaikista antureista, lastusta ja sähköistä. viimeisenä katsottiin vauhtipyörän asentoanturi joka oli rikki. toimi kylmänä ja hävitti tietoa kuumana.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Otin päivällä kaverilta vanhan co mittarin lainaan ja eiku kokeileen...volle tulille ja lämpimäksi,haistelijaa,ku ruuvasin putken päähän,niin olin jo varma,että rikasta tulee näyttämään,ku silmistä vesi valu..Mittari pamahti tappiin.Tästä närkästyneenä lampada kauppaan.Uusi paikalleen ja co mittari ei juuri hievaha :D

    huomena konttorille.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    lampdan vaiholla selvis
     
  18. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    niin vähän lambdaa arvelinkin.
    vastaisuudessa jos tarvitset asiantuntevaa apua niin
    mene ja rekisteröidy sivulle VRCF.fi (Volvo Racing Club Finland) :lol:
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    toivottavasti en tarvi mutta pietään mielesä :D
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Noithan käy kylmänä rikkaalla ennenkuin lambda lämpiää ja alkaa säätämään seosta.
     

Kerro tästä muillekin!