Vertailussa edustusautot v.1999, Tuulilasi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Deltapete, 19.10.2012.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Jenkeillekin tehdään autot koreassa. jossain vaiheessa cadillakitkin olivat opel omegoita. Jenkeissä myyntilistojen kärjessä keikkuu nykyään ulkomaalaiset merkit. Ainoastaan pickupit tilastokärjessä amerikkalaisia. Jenkkien iso alamäki autoteollisuudessa alkoi 70-luvulla.
    50-luvun loppuun asti maailman kärkeä.
     
  2. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Hyvä huomio tuo kontekstin puute, mikä hallitsee usein kotimaisia autolehtiä. Ei suostuta näkemään sitä että esim. Alero, Sebring ovat kansanautoja ja vertailukohteita noille ovat esim. Hyundai Sonata tai Mazda 626. Ei edes Toyota Camry, joka on Yhdysvalloissa ollut useita vuosia myydyin auto ja siellä päin arvostettu kulkine. Saati sitten 5-sarjan BMW, jonka kuitenkin Suomessa oletetaan olevan ensin mainitsemieni kilpailija.

    Ja muutenkin kotimaisissa autolehdissä tietyt ominaisuudet kuten mainitsemasi mukitelineet katsotaan aina negatiivisen filtterin läpi. Marginaalimerkkejä tai erikoissegmentissä olevia autoja kun "kuuluu" vähätellä. Ei koske vain jenkkejä.

    Esim. Subarun Imprezan karmittomia laseja TM:ssä haukuttiin koska toimittaja löi hämärässä päänsä lasin reunaan ja tuuli suhisi korvissa. BMW:n karmittomat lasit taas ovat "pikantti yksityiskohta" ja tuo pimeässä autosta ulostautuminenkin taitaisi olla tyyliin "oikean autosta poistumisen oppii nopeasti".
     
  3. vw79

    vw79 3rd gear


    Molemmat tavallaan hyviä, mutta kun myöhäsempiä kommentteja ajamisesta lukee, haluan sanoa oman mielipiteeni ja se perustuu noilla molemmilla ajamiseen, kuten myös molempien yhtiöiden muilla malleilla kaahaamiseen.

    300 on sellainen peruslulla jolla ajaa jos ei paremmasta tiedä... Alfat taas menee sinne minne ohjaa, eivät huoju tuulessa, eivät säikähdä suomalaisia routavarturioituneita teitä pohjoisemman suomen leveyksillä ja kun tulee enempi sivuttaiskiihtyvyyttä pysyy Alfan penkeillä yleensä paremmin paikallaan.

    Onhan jenkeissä välillä ihan jees fiilis, mutta en itse ainakaan 300M tuottellee mitää ylistyslaulau kirjoittais vaikka olis mukitelineitä kilpailijoita enemmän.

    Työn puolesta törmäilen sekä amerikan että italian tuotteisiin, joten en ole kumpaankaan suuntaan puolueellinen, vaan ihan reipas omakohtainen kommentti.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Muistaakseni Toijalan takana ei ole mitään.. Ja se tuli taas todistettua.. :)Katso sää vaikka tätä keskustelua sieltä kaljakuppis takaa. :rotfl:
     
  5. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    äh! tässä mitään kaljan litkuja.
    12 vuotiasta viskiä.
    siltikin osu ja uppos!
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Samaa mieltä.Mutta tätä tosiasiaa on monen nyt vaan vaikea niellä.No monen täytyy tätä keskustelua vaan käydä näemmä fiilispohjalta.Kun se oma auto on edelleen se paras,ihan miltä kantilta nyt katsoen.

    Se mitä edelleen tässä kuulutetaan on tosiaan tuo vertailu ja siinä todetut asiat ja paremmuus järjestys.Se mitä vakiovarusteita saat johonkin autoon ostaessasi sen rapakon takana on tässä keskustelussa ihan oma maailmansa.Se että jostain varusteista joutuu täällä maksamaan johtuu ihan täysin meidän verotuskäytännöstämme.Hyvin varustellut yksilöt ovat maksaneet aina ja tulevat maksamaan.Mutta mitä sitten katsotaan varusteiksi on ne nyt sitten niitä mukitelineitä tai sähköisia takasivunlasinnostimia niin ne nyt on aikas samantekeviä.Mutta jos ne toiselle on ylellisyysvaruste niin juh-huu.Mä pärjään kyllä vähemmälläkin.Mutta jos tosiaan puhutaan tekniikasta niin kyllä ne tuolla rapakon takana vaan tosiaan kopsaa kaiken mikä täällä euroopassa keksitään.Jo turvallisuusasioissa ollaan kaukana meistä.Ai niin nythän ne kai jo laittaa jopa nelisylinterisiä koneita siellä pellin alle.
    Kyllä mäkin jenkkipeleistä tykkään mutta en ihan kaikkea silti niistä allekirjoita.. Parhaat autot ne teki tuossa 70-luvun alkupuolella. :rotfl:
     
  7. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Mä olen siinä suhteessa kaiketi erilainen nuori, että suostun näkemään nämä tietyt heikkodet amerikkalaisista "nyky" autoista (eli 90-00 luvun, ihan uusimmista tuotteista ei ole kokemusta). Suurimmat puutteet on yleensä viimeistelyssä, varsinkin sähköpuolella. Johdotukset ovat vähän yli hiuksen paksuisella kaapelilla ja reititys ja liitosten viimeistely on hyvin kotitekoisen näköistä, juosten kustua.

    Ja sitten ne väriteemat, beige nahkaverhoilu ei ole ihan sitä minkä päälle haluan hanuriani aamulla töihin lähtiessä laskea. Toki saksalaisissa, esim. VAG:n alamerkkien ajokeissa on beigeä nahkaverhoilua ollut tarjolla, mutta se sävy ei ole sitä vauvankakan väristä.

    Toisaalta jonkun Aleron kulku suoralla tiellä on mukavan hiljaista, lämpöä piisaa talvella ja eikä mitenkään häpeä monen niin kutsutun premium -auton rinnalla.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös se mene kuitenkin niin että eurooppalaisille tehdään jenkkiautot nykyään koreassa ja italiassa, jenkkilään tehdään jenkkiautot yhä jenkeissä.
    Niinjoo kiinalaisille tehdän Buickit kiinassa.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oliko muuten mersussa vaikkapa vuonna 91 elektroninen lcd-näyttöinen automaatti-ilmastointi, 3D digitaalimittaristo ja tupaturbot? Siis vakiona joissain sarjatuotantomalleissa? Ja saiko esim. 2,5 litraisesta moottorista noin 300 hevosvoimoimaa niin että se meni vielä läpi ameriikan ja japanian päästönormeista ilman lisämaksuja?
    Kuulisin mielelläni, japaniasta sai sellaisia sarjatuotantoautoja, käsittääkseni myös ameriikasta.
    Ja sisustakaan ei näyttänyt noissa c-kasettikotelon kovamuovilta niinkuin volkkareissa :wink:

    Sen myönnän että Bosch saksalaisena firmana teki skevenssiruiskun ennen amerikkalaisia, ja Garret teki hyvät turbot. Mutta sarjatuotanto-Buickissa nekin otettiin käyttöön ennen eurooppalaisia. Garret turbo joskus '77 ja sekvenssiruisku '84.
     
  10. umpio

    umpio 3rd gear

    No volkkareissa tuo karmea muovitsydeemi on ollut aina, ja nyt ne perkeleet on saaneet muutkin valmistajat tekemään samaa kuraa (muovia). Karsean näköisiä muovikiuluja sisältä(kin) noi nykyvehkeet :mad:
     
  11. toycar

    toycar 1st gear

    Vaikutan varmaan aika jenkkifanaatikolta nytten, vaikka ajelenkin tyytyväisesti erooppalaisella autolla ilman vaihtoaikeita, mutta menköön.

    Tuohon turvallisuus asiaan. 90-luvun alussa jos aikoi myydä autoa jenkeissä niin siinä piti olla ABS-jarrut ja ainakin kuskin turvatyyny. Ja niin lähes kaikissa olikin. Oliko meillä? Se on tietysti eriasia tekikö turvatyynyllä mitään vm93 pikku kinnerissä.
    Nykyaikaiset törmäystestit aloitettiin pari vuotta aikaisemmin jenkeissä kuin Euroopassa ja sitä ennen vissiin 60-luvulta lähtien hallitus oli teettänyt joitakin aika vaatimattomia testejä. Jenkkien sivutörmäystestissä simuloidaan SUV:in törmäys kun meillä taas henkilöauton. Kaikki autot tämän vuoden alusta alkaen on täytynyt sisältää ESP:n, meillä tulee pakolliseksi 2014.

    Mutta hieman kritiikkiäkin rapakon takaisten autojen turvallisuuteen. SUVien ja pick-upien ESP varustelu on kestänyt tolkuttoman kauan, vaikka tekniikka on sen mahdollistanut. Siihen kun lisää vielä helpomman ympäri kierrähtämisen mahdollisuuden ja pahemmat vauriot sellaisessa kolarissa kuin eurooppalaisilla SUV:lla niin olisi luullut sen yleistyneen paljon aikaisemmin. Ja eipä niillä taida paljoa näitä Volvon city safety kaltaisia järjestelmiä olla autoissa, vaikka luulisi niiden olevan enemmänkin kuin tarpeen niiden ruuhkissa.

    Mutta sen verran täytyy sanoa että eipä ole vielä omalle kohdalle osunut sellaista uudempaa jenkkiä jossa olisi kaikki kohdallaan: laatu, mukavuus, taloudellisuus, hiljaisuus ja hinta, että voisi käyttöautona pitää. Uudet Cadillacit ovat kyllä varmaan sellaisia, on meinaan ainakin arvosteluissa pärjänneeet hyvin ja laatu näyttää hyvältä. Saataisiimpa Suomeen kohtuu hinnoin niin voisi 5-10 vuoden päästä ostaa :D
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ne käddyt on ihan paskoja, osta viiaatti ja toijota niin elämä on hiljasta ja halpaa ja hinta/laatu -suhdekin on huippua ja on mukavaa, kun jää rahaa muovisiin pölykapseleihinkin..
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kannattaa ottaa huomioon semmoinen seikka että noi autot joita lehdet koeajaa on maahantuojan esittelyautoja, ei ne autolehdet mene Veholle ostamaan uutta Mersua kaikilla varusteilla vertailua varten vaan se auto lainataan maahantuojalta, ja jos maahantuojalla on antaa vaan "loaded"-malli lainaan niin sitten se autolehti koeajaa sen jos meinaa ko. automalliin vertailuunsa saada.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Helvetin hyvä että ei ollut :rotfl: . Jos olis niin käpy palais kun ne reistais kokoa ajan. Nyt voin ajaa noilla (toimivilla) huoletta kun 20 v sitten ei ollut niihin varaa :p !
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Entäpä sähköllä säätyvät jousituksett? Esim. Buick Park Avenuessa ja Cadillac Sevillessähän ne oli vakioina.
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Audista ainakin löytyy lcd-näytöllinen automaatti-ilmastointi 80-luvun puolivälissä. Kuten myös digimittaristokin. Sähköllä säätyviä iskareita löytyy myös 80-90 luvun taitteen japsikinnereistä (626, Galant)
     
  17. vw79

    vw79 3rd gear

    Koomista keskustelua, väännetään kättä kenelle mikäkin varuste tuli ensin ja paremmuus sen mukaan :poff:


    Onks nyt Fiat 500L voittaja kun siihen saa kahvinkeittimen lisävarusteena vai tääkin ollut jossain 1800-luvun Buicissa :rotfl:
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mitäs koomista elektronisissa mittareissa, moottorin sekvenssiohjauksissa ja vaikkapa suorasytyksissä sekä sähköllä säätyvissä jousituksissa on? Tai jenkkien tiukoissa päästömääräyksissä jotka olivat erurroopalaisille aikoinaan liikaa? Tai neljäkymmentäluvulla autoissa olleissa nelivaihteisissa automaattivaihteistoissa?

    Nuohan on arkipäivää euroopassakin nykyään.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kai niissä varusteissa mitään huvittavaa oo, ainoastan niistä kiistelemisessä.
     
  20. vw79

    vw79 3rd gear


    Höpsistä, takatuupparivolkkareissa oli jo 60-luvulla sähköistä ruiskua ja silleen.

    Esim 70-luvulla tiukentuneet pakokaasumääräykset tuotti itse jenkkivalmistajille tuskaa. Miten kävi isolohkojen tehojen 70-luvulla. Lopulta isotki koneet oli niin tukkoisia ettei about 8 litrasesta koneesta saatu edes 200 heppaa.

    Jos puhutaan kolariturvallisuudesta, pieni ruotsalainen autovalmistaja ollut monessa aika pätevällä tasolla.

    Ei jenkit sen parempia autoja ole tehneetkuin muutkaan, valmistusfilosofia poikkeaa aika vahvalti siitä mitä amerikan ulkopuolella tehdään.
     

Kerro tästä muillekin!