OLDS 307=laiska?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 9.10.2012.

  1. Killroy

    Killroy 1st gear

    Tulipas tuossa ostettua 88 vuojen Caprice 307 koneella. Ja siinä on seuraavanlainen ongelma. Pintakaasulla ja tasamaalla kulkee ihan hyvin vähän enemmän kaasua niin rupeaa "röötäämään" Sama ilmiö jos yrität ylämäkeen painaa kaasua. Liikkeelle lähtiessä tuntuu, että tukehtuu ensin, mutta sitten lähtee kyllä normaalisti liikenteeseen, mutta siis vain pintakaasulla.

    Oireet on samankaltaiset, ku aikonaan Taunuksessa, kun jakajasta lopetti se alipaineella säätyvä ennakonsäätö toimimasta, mutta tässä Capricessa sellaista ei oo.

    Chevyssä on kaikki saastelaitteet paikallaan ja en mielelläni lähtis niitä karsimaan, eli tarkoituksena olis saada tuo alkuperäis systeemillä toimimaan.
     
  2. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    riisu helvettiin ne saastelaitteet sieltä pannuhuoneesta. on nimittäin paljon helpompi tehdä remonttia kun ei ole kaiken maailman letkut ja ilmalämpöpumput edessä.
    itse olen karsinut niitä hieman ja otan kaikki pois kuhan kaveri joutaa assistoimaan sähköjen kanssa.
     
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    "Some men just want to watch the world burn"
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    :D

    "kato ku tuli hyvä, käy ja kiihtyy paskemmin ku vakio ja vie tuplat bensaa"
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juuri näin, summanmutikassa vaan kaikki ylimääräinen olan yli niin kyllä tulee hyvä!

    Killroyn kysymykseen jos palataan, mun mielestä kuullostaa siltä että toisiokurkut ei aukea, eli vähän vilkuilua sillä silmällä miltä kaasutin näyttää, vivusto liikkuu herkästi ja alipainekellot on kunnossa? Polttaako check engine-valoa?
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Toisioita arvelin itsekin, tällä minimaalisella osaamisella.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä toi kuuklostaa siltä, että seos menee liian laihaksi....syttyykö se engine valo?
    Itse veikkaan että nykybensalla ei kaasarin seossäätö enään riitä ja menee sen takia laihaksi.
    Vian voi korjata nostamalla ensiöneuloja pikkusen ylöspäin.
     
  8. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Alipainekello joka hidastaa toisiokurkkujen ilmaläppien avautumista,onkohan ehjä?Toinen idea:roskaa kaasarissa.Ja niin,onhan alipaineletkut ehjät ja kiinni kunnolla?
     
  9. DD6

    DD6 Gearhead


    Eikös tuo nyt kielisi jostain vähän syvemmällä olevasta ongelmasta? 10-prosenttista etanolilitkuahan nuo GeeäMmät ovat syöneet jo 80-luvun alusta lähtien.
    Voisin olettaa, että vastaavia ongelmia olisi enemmänkin. Itse ajan tuolla 95E10-kuralla.
     
  10. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    minä itse en aja millään muulla kun 98e tai v power pensiinillä.
    ite huomasin ku laitoin 20 litraa 95oktaanista niin en päässy sataa kilometriäkään ku piti olla jo tankilla. 98pensalla pääsee hitusen yli 100km /20L :D
    sama pätee RE85 polttoaineeseen.
    itellä on volvo millä voi ajaa puhtaalla re85 polttoaineella.
    etanolilla ajettaessa seossuhteen pitämiseksi hyvänä täytyy etanolia saada menemään vähintään 30prosenttia enemmän moottoriin.
     
  11. T5

    T5 Gearhead

    Syy-seuraus? :soosoo:
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, mulla on vastaava, kaks vuotta vanhempi saastehimmeleillä, jotka ilmeisesti toimii. Kulutus oli laahaavalla etujarrulla 12 l/100km, kunnossa olevalla jarrulla sellaiset 10-11 l/100km.
    Toisaalta, sen verran laiska vehje, että yleensä rullailen vain tyhjäkäynnillä, kaasua painaessa kun vain ääni kovenee, mutta mitään ei tapahdu. Voi olla, että raskaammalla kaasujalalla veisi enemmän?
     
  13. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Oma buikki vei kesällä kun ajelin matkaa niin 12.5l/100km 4henkilöä ja 120 kg koiraa kyydissä matkatavaroineen.ja saastelaitteet on tippuneet pois kyydistä aikasempien omistajien toimesta.oli myös ecm pimentynyt mutta sen palautin toimintaan.sitä ennen kulutukset pyöri minimissään 20-25l/100km,jopa 45l/100km tuli mitattua.ja kaikki tämä 95e10 litkulla.
     
  14. G20

    G20 Gearhead

    Caprice ryysti hankinta hetkellä eli tämän vuoden maaliskuun alussa sen 20-35l/100km kolmen eri valmistajan tulpilla ja ihan ite metritavarasta tinaamalla tehdyillä kaapeleilla. Jakajan kansi oli hitsannut yhden sylinterin kohdalta ja nasta hapettunut pois. Happitunnistimen johto oli vihreä möykky. Tulpat ja kaapelit, jakajan kansi ja pyörijä vaihtoon, uusi lambda ja imuvuodot tukkoon ja perus huollot nyt 18000 km tullu ajettua. Parhaimmillaan kesälomareissulla reilu 1100km matka ajossa mentiin n.11l/100km. 8)

    Sehän on taivahan tosi ettei tommonen 140hp 2000kg malmikasa mikään urheiluauto ole mutta hyvät kyydit antaa hintaansa nähden.
     
  15. olle

    olle 3rd gear

    Vertailuna 64 Buick Skylark 300 /355 Wildcat kone kuluttaa 12 litraa maantie ajossa.3,42 kankku.Kova 4 v laatikko.Painoa vain 1450kg.Käsivaihteistolla tosin aina pystyy pitämään toosan optimialueella.Nää wanhat koneetkin vähällä kulkee.
     
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Mutta joo, palatakseni vielä tuohon: sama kait kummalla litkulla tuota liiteriä liikuttaa. 95:llä kulutus noussee 1-1,5 litraa satkulla, ja saatava säästö voinee olla negatiivinen. Kuitenkin, noiden pitäISI toimia ilman ongelmia silläkin, joten en usko kaasarin tai tietokoneen säädön riittämättömyyteen, jos kaikki muut perusasiat ovat kunnossa.

    Toisaalta...eikös tätä nykygassoa ole vielä erikseen hapetettu? No, tuntuu tuo pystyvän säätämään itseään vieläkin aika hyvin.

    Viimeisimpiä matkakulutuksia en ole päässyt mittaamaan, kun ajoa ei ole tullut.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    307:n kulutuksia pohtiessa kannattaa omien kokemusteni mukaan huomioida:
    Sytytysennakko reilulle ennakolle, mutta niin ettei nakuta ja töki vastaan kuumana startatessa.
    -TPS-anturin pitää olla hyväkuntoinen ja säädetty oikein.
    -TPS anturin ja lukkoturbiinin toiminta siten että lukko kytkeytyy päälle ja putoaa pois sopivasti.
    -Katalysaattorin tyhjennys tai poistaminen
    -Pakoputki ei saa vuotaa
    -Kaasuasentovaijerin säätö siten että pudottaa kevyesti pienemmälle vaihteelle tarvittaessa.
    -Jarrut kuntoon niin ettei laahaa.
    -Imuilman esilämmitys/lämmönsäätö kuntoon.
    -Imusarjan esilämmityksen ohjaus kuntoon.
    -Rikastinsyteemi ja kaasutin siltä osin kuntoon ja rikastimen säätäminen aukeamaan nopeammin kuin tehdas-asetus.
    -Ja imusarjan/kaasarin laipan alipainevuodotoja tai muita alipainevuotoja ei saa olla.
    Nuo kun on kunnossa, niin auto on ihan ripeä ja reipas painoiksekseen ja kulutus kohdallaan.
     
  18. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuo kuumana vastaan tökkiminen... eli ihan vaan sitä, ettei meinaa jaksaa pyörähtää kuolokohdan yli?

    No perhana. Lampun perusteella pitäisi sytkän olla kohdillaan, mutta ettei kuitenkin olisi muutaman asteen liian aikaisella. Kylmänä pyörittää ja starttaa helposti, kuumana vähän vaikeampaa.
     
  19. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Onko kellään myytävänä olssin alkuoerästä tai vastaavaa kaasutinta ehjällä ryyppy vivustolla. Huomasin yks aamu töihin lähtiessä että lähtee helvetin huonosti käyntiin ja syy löytyi heti ryypystä joka jo aikaisemmin syksyllä telmppuili. nyt se saatana hajos kokonaan.
    en ruennu kiireessä tutkimaan mutta ensi silmäyksellä siitä ryypynvivustosta olis menny semmonen muoviselta näyttävä pallonivelmäinen kuppi paskaksi joka on sitten jumittanu koko ryypyn. onko kellään tarkempaa tietoa?
    kaasua pumppaamalla lähtee kuitenkin käyntiin mutta vituttaahan se pientä ihmistä. :mad:
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se ryyppykin on niitä saastelaitteita, revit senkin vaan pois.

    Tee siitä vaijerikäyttöinen, on luotettava.
    Civicista kun sen nappaat niin voit viritellä vielä merkkivalon sille kojetauluun.
     

Kerro tästä muillekin!