OHJAUSKULMAT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mpjaprotopaja, 31.10.2012.

  1. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Minkä kulman säätö vaikuttaa suoraan ajoon tässä tapauksessa tai mitähän vielä säätelisin?
    Ram kulkee vieläkin kuin kuperalla tiellä. Veto ei ole suuri mutta pikkuhiljaa tahtoo vetää jompaa kumpaa ojaa kohti.
    Nivelet+puslat on uudet, auraus säädetty ja testailtu -5 - 0mm aurauksella (nyt 0 joka tuntuu parhaalta) ja simpukka on uusittu, caster oli alunperin päinhelvettiä (vaikka testitulos sanoi linjojen olevan lähes sama) ja minkä takia kottero ei pysyny lapasessa mutta kun säädin akselin metrimitalla kohalleen niin ajo parani pirusti.
    Nyt ei ole väljää enää missään ja ohjattavuus on jo hyvä (aineskin verrattuna alkuperäiseen) mutta se saisi olla loistava.
    Periaatteessahan jos etugummit laittaa äärisentoon nojaamaan taaksepäin niin fysiikkahan ns. pakottaa renkaat suoraan mutta missä kohdassa olisi kultanen keskitie?
     
  2. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Onko vanteet sellaiset joissa on sama et kuin alkuperäisissä? Väärä et ei tietty vaikuta millään tavalla kulmiin, mutta kääntövierintäsäde muuttuu. Itse huomasin ihan käyttö Astrassa että tuli vähän levottomaksi kun kesä vanteissa oli väärä et. Tapauskohtaista tietysti että millainen vaikutus asialla on ja millasella et:lle auto on suunniteltu.
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tarvikevanteet,väärä vannekoko(kuin siis valmistajan suosittelema),huonot kumit.. Monessa vehkeessä jo ns. isot vanteet pilaavat ajo-ominaisuudet vai omituisuudet? :D
     
  4. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    tehtaan orkkis aluvanteet, tai siis aineskin sama malli joka tuontiautoissa ja tehtaan kuvissa näyttää olevan järjestäin alla ja ajo ei muuttunut oleellisesti huonojen kesäkumien (bridgestone) uusien kumien talvi (nokia) välillä, nastat tuo sen oman pienen "keveyden" ohjaukseen mutta muuta eroa ei oikeastaan ollut. Ja kun auton kaliiberi tuo oman pienen ongelman rengasvalintaan (kantavuus 121/118), ei ole mistä valita niin ei pääse kauheasti tuolla rengaskoolla edes vertaa merkkejä.
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    millaset Camberin säädöt on?
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Onko kulmia yleensäkin mitattu muulla kuin metrimitalla? :eek:
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    camber on kiinteiden pallotappien varassa enkä ole hommannut vielä säädettäviä koska sen jälkeen ei enää pärjää kotikonstein.
    Arvoa en muista ja paperi on hyvässä tallessa jossain mutta näinollen pitäisi olla lähellä tehtaan arvoja?
    Ja juu, on mitattu muullakin kuin metrimitalla.
     
  8. mk76

    mk76 3rd gear

    caster kulmaa lisää
     
  9. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Oletko siis täysin varma että ei ole Shimmilevyjä joilla säädetään Camber kulmat?

    Voihan olla että arvo on pielessä jos ajettu rotvalliin ym?
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei ole AAM 925 akselissa (eikä muissakaan vastaavissa) shimmilevyjä joilla vois camberia säätää. Joissain on saatavilla offset holkki jolla voi hieman pelata ton camberin kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!