Bensapumpuista, putkista ja letkuista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja petej, 21.9.2010.

  1. petej

    petej 1st gear

    Walbro GSL 392 255l/h 3bar Onko tämä järkevä pumppu? Kun koneena on 454 TBI:hin perustuva systeemi parilla lisäsuuttimella.

    Sitten tarviisi kehitellä bensalinjat putkella auton alle ja yhdistellä päistä letkuilla tankille ja ruiskulle. Millaisilla letkuilla, putkilla ja liittimillä näitä kannattaisi rueta rakentelemaan?
     
  2. darpen

    darpen Gearhead

  3. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Helpoimmalla pääset kun menet US Partsin tiskille je esität tarpeesi myyjälle. Siellä asiantutoinen myyjähenkilö kertoo sulle mitä kannataa laittaa autoosi. Sitäpaitsi noi US Partsin liittimet ja letkut on PALJON halvempia kuin edellä esitellyt.

    Suosittelen 8)
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja sit viel paljon halvemmalla kun meet hydrauliliikkeeseen esittää samat vaateet. Hydyputkee, helmiliitoksii jne, niin ei tarvi noit "kalliita" liittimii käyttää. Pitää vaan mielessä, et noi liittimet usein kutistuu sisähalkasijaltaan paljon pienemmiks kun noi race liittimet.
     
  5. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Samalla linjalla. Hydrauliliikkeeseen hopi, hopi... Säästät jonnin verran :wink:

    Lahdessa on Etra, josta olen saanut minkälaista, kokoista, pituista letkua, öljylle, hydrauliikka paineletkulle, bensalle, jne... ja liittimet päihin prässätään millaiset haluat... ( Työni takia lähinnä )

    Tajusin, että Etrasta saa myös AUTOIHINI kaiken tarvittavan ja vielä Firman alennuksilla :D
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuten C-Barge kirjoitti, hydrauliikkaliittimiä käytettäessä kannattaa tarkastaa se sisäreiän halkaisija, se on usein aika pieni verrattuna ulkohalkaisijaan. Hydrauliikassa on usein kovat paineet ja verrattain pienet virtaamat.
     
  7. oovos

    oovos 1st gear

    onko mahdollista että liian iso b-linja haittaa pumpun toimintaa?
    oon koittanu 2 eri mekaanisella pumpulla ja kummallakkaan ei tuu tipan tippaa letkun päästä. ja testasin siis kone käynnissä.
    heti kun laitoin sähkösen alko tuleen.
    Linja on siis jotain 15mm sisä halkasija...
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Voihan tosiaan olla että mekaanisen imu ei riitä noin isolle halkaisijalle= imuputken tilavuus niin iso ettei tuotto riitä.. Hurjat on kyllä putken koko.. Joku mörkömoottori varmaan.. :oops:
     
  9. mxu

    mxu 3rd gear

    Sori lainaan topikkia kun niin läheltä liippaa, kuinka ohuella sisähalkaisijalla olevaa linjaa uskaltaa turvallisesti käyttää tankin ja konehuoneessa olevan regun välillä n.450hp motissa, pumppuna holleyn punainen sähköpumppu. Max rundit n.6500rpm.
     
  10. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Tuohon ei ole ihan suoraa vastausta, koska käyttötarkoitus ja polttoainelinjan laatu ratkaisee aika tavalla.

    Tuon tehoisessa koneessa täysin suoralla 8mm sisähalkaisijan 5m pituisella putkella painehäviö olisi vain jotain 0,04barin luokkaa. Holleyn punaisessa pumpussa maksimipaine on rajoitettu 7 psi eli karkeasti 0,5 bar, joten neulaventtiilille tuleva paine olisi siinä 0,46 bar. Ei kuulosta pahalta?

    Polttoainelinja vaan harvemmin on pelkkää suoraa putkea, joten kaikki kurvit, suodattimet, regulaattori, liittimet, yms. aiheuttaa painehäviötä putkessa. Yksi porattu teränurkkainen ysikymppi vastaa virtaukseltaan varmaan jotain metrin luokkaa suoraa putkea. Letku myös virtaa putkea huonommin. Polttoainelinjaston ekvivalentti pituus (laskennallinen pituus, mitä käytetään kuvaamaan putkiston virtausvastusta vs. suora putki) saattaa herkästi olla jotain 10m luokkaa, jolloin painehäviö on jo siinä noin 0,1barin luokkaa eli neulaventtiilille tulee enää 0,4 barin paine. Ei sekään kuulosta vielä katastrofilta? No pannaan vielä yksi muuttuja lisää soppaan.

    Suht. kevyt 450hp auto poistunee viivalta noin 1,5G:n kiihtyvyydellä (slicksit ja sopiva turbiini).

    Jos tankilta on kaasarille matkaa kolmisen metriä, niin 1,5G:n kiihdytys alentaa bensapainetta 0,34 baria. Toisin sanoen maksimikiihtyvyyden aikana neulaventtiilille tulee enää 0,06 barin paine. Nyt alkaa jo kuulostamaan katastrofilta.

    Eli jos tarkoituksena ei ole ajaa drag racingia ja bensalinjassa ei ole pahoja kuristuksia, niin teoriassa 8mm sisäreiällä oleva putki pitäisi piisata. Mutta täytyy tosiaan huolehtia näistä. Huono polttoainesuodatin jo riittää kuristimeksi. Ja letkut saisi olla jo isommalla halkaisijalla, varsinkin jos ovat pitkiä. Jos on tarkoitus tehdä linja uusiksi, niin tekisin suosiolla isommasta. Eipähän jää epäilyksen sijaa. Mieluummin hiukan ylimitoittaa.

    PS. Punainen pumppu ei tarvitse regua, joten suosittelen jättämään sen pois turhana kuristuksena. Jos tulee kaasarille kahdella letkulla, niin tilalle vaikka laadukas Y-haara.
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    vähän vastaavilla tehoilla, tosin blowermotille, mulle suositeltiin 1/2" bensalinjaa. Pumppuna hollikan sininen.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei sen pitäis vaikuttaa, isommassa putkessa pienempi virtausnopeus ja pienemmät häviöt.
     
  13. oovos

    oovos 1st gear

    sattu oleen ton kokosta rst putkee niin tein sit siitä.

    se pumppuhan on kuitenkin kalvotoiminen niin ilmeisesti se kalvon sykäystaajuus on liian pieni että jaksais nousta noin suurta putkee kun siinä on kuitenkin tilavuutta paljon. kierroksilla varmaan tulis.

    jaksaa mehupillistä imee limonaatia mutta ei taida onnistua enää puutarhaletkulla :D
     
  14. mxu

    mxu 3rd gear

    Mikäs motti on kyseessä? Itse taistelin joskus 454:sen kanssa joka ei lähtenyt mekaanisilla pumpuilla nostamaan bensaa kunnes tajusin että pletukan isolohkossa on pumpun "kieli" hiukka pidempi kuin pikkulohkossa ja nuo kokeillut pumput olivat juurikin pikkulohkon pumppuja, vaikka eräs paikallinen pulju minulle toisen isolohkon pumppuna möikin. Mut tosiaan ei oikein nostanut bensaa kun se kieli ei yltänyt nokalta tulevaan tankoon... Oikeanlaisen mekaanisen pumpun kun sai kiinni niin heti alkoi pelaamaan.
     
  15. oovos

    oovos 1st gear

    sbc kyseessä. Pumppu kyllä toimi koska sormella tunsi hyvin letkun päästä että jotain koitti tehä.

    Minkälaisia suodattimia ootte käyttäny? Haluisin päästä eroon noista klemmareista eli tarvisin jonkun mihin sais liiittimet. Oon miettiny jotain öljypolttimen tms suodatinta...
     
  16. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Miulla on hyllyjen perukoilla tulevaa ajatellen OMC:n ö-filtterin näkönen bensansuodatin. Siinä on kierteelliset lähdöt. Että jotain sen tyylistä..
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Laitetaas tähän vielä vinkkiä polttoainepumpun mitoituksesta.

    Tyypillisesti 4-tahti bensakone käyttää bensaa noin 0,5 paunaa tunnissa per hevosvoima. 500 hp moottori siis nielee bensaa noin 250 lbs tunnissa eli kiloissa 113,4 kg/h (lbs*0,4536).

    Nesteen 98E5:n tiheys on noin 0,743 kg/l eli 500hp moottorille menee bensaa 152,6 litraa tunnissa (kg/0,743).

    Litrat galloniksi: Yksi gallona on 3,785 litraa -> 152,6 / 3,785 = 40,32 gallonaa.

    500 hp moottori nielee siis bensaa 40,3 gallonaa tunnissa.

    Helpommin laiskemmille:

    Litraa tunnissa = hp * 0,3
    Gallonaa tunnissa = hp * 0,08


    Kuulostaa loppujen lopuksi aika pieniltä nuo arvot, kun katselee polttoainepumppujen tuottoja, mutta siinä on monta mutkaa matkassa, ennen kuin bensa päätyy pumpulta koneeseen. En ole kauhesti pumppuja testaillut, mutta veikkaan että pumppuvalmistajat ilmoittavat mieleellään nuo tuotot melko yläkanttiin. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että monesti tuotto on ilmoitettu nollapaineella. Pumpun tuotto laskee paineen kasvaessa. Monet valmistajat ilmoittavat kyllä tuoton myös jollain suuremmalla paineella. Jotkut jopa antavat käppyrän paine vs. tuotto, kuten ketjun aloittajan mainitsema Walbro: http://www.diyautotune.com/images/products/fp_gsl392/gsl392_flow_graph_wm.jpg

    Teoriassa tuon Walbron pumpun pitäisi siis riittää 700 hp 3 barin ruiskutuspaineella. Turboautossa yhden barin ahtopaineella 650 hp.

    Mutta niin kuin sanoin, niin tämä on vain teoriassa, jos kaikki on optimissaan. Muutenkaan ei ole järkeä mitoittaa polttoainepumppua niin, että se juuri ja juuri riittää. Joissain moottoreissa BSFC eli tuo polttoaineenkulutus per hevosvoima voi olla suurempi kuin 0,5 paunaa per hp tunnissa. Polttoainelinjan painehäviöt (kurkkaa edellinen kommenttini), kiihtyvyyden aiheuttama vastapaine, pumpulle tuleva jännite, pumpun tai pumpun moottorin kunto kaikki heikentävät pumpun tuottoa. Näistä syistä pumppu kannattaa reilusti ylimitoittaa. Ei ole hullumpi idea tarkkailla polttoainepainetta täydessä vedätyksessä.

    Itse laittaisin tuohon moottorin vaatimaan polttoainemäärään laskennassa turvakertoimeksi vaikka 1,5. Vähemmälläkin tietenkin selviää sillä edellytyksellä, että bensalinjat ovat riittävän kokoiset ja hyvin virtaavat. Hyväkin pumppu tukehtuu surkeisiin linjoihin.
     
  18. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Lisäksi jos polttoainejärjestelmän tuotto yhtään epäilyttää (tai riittää mielenkiintoa), niin senhän voi testata erittäin helposti. Letkut irti kaasarista (tai polttoainetukista) ja antaa pumpun syöttää bensaa johonkin kannuun, minkä tilavuus on tiedossa. Sekunttikellolla ottaa aikaa kauanko menee sen täyttymiseen. Siitä saa kohtuullisen tarkan arvion, mihin polttoainesysteemi riittää. Jos tulos ei ole miellyttävä, niin rupeaa purkamaan linjoista osia ja testaa tuoton uudestaan, niin löytyy se kuristuskohta.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mistähän sais 12mm alumiiniputkea yhden auton tarpeisiin?
     
  20. mk76

    mk76 3rd gear

Kerro tästä muillekin!