Astro asiaa,sammui käynnistä ja ei lähde enään käyntiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mikalindgren, 14.11.2012.

  1. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Elikkäs otsikon mukainen tarina.
    Pyöräytin auton pihassa ja annoin olla n.10min käynnissä että öljyt lämpenevisivät öljynvaihtoa varten mutta sit sammui ja ei lähteny
    enään käyntiin.
    Röpöttäen pikkuhiljaa hyyty.
    Katsoin vikakoodin hyppypiuhalla ja ilmoitti egr vikaa..
    Nooh nyt sitten kiinnostaa että voiko tuo egr solenoidi tehdä sen että
    auto ei käyntiin lähtisi ollenkaan?
    Jostain luin että egr venttiilin kalvo ehkä toimisi jos liikkuu hyvin sormella painaen..ja näin tapahtui.
    solenoidille kyllä tulee virta ja bensapumppu pitää ääntä kun virrat pistää päälle.
    Enenpää en ole ehtinyt tutkia..
     
  2. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    vastaus omaan kysymykseen.
    Eli egr voi vaikuttaa käyntiin lähtöön.
    Lähti käyntiin ja sammuu kun kalvoa painaa nyt vaan setvii kummassa vika.
    venttiilissä vai solkussa.
     
  3. jake.m

    jake.m 3rd gear

    Ota alipaineletku irti itse egr:stä ja kokeile sitten. Ilman alipainetta jousen pitäisi pitää egr kiinni. Solenoidille menevät sähköjohdot kannattaa myös tutkia.
     
  4. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    taas teki temput mutta lähti kuitenkin sit käyntiin.
    Letkun otin irti ja pysyi käynnissä.Kuitenkin kun venttiiliä painoin ni tuntui että hetken takerteli mutta silloin oli kyllä jo letku kiinni.
    Pääasia nyt että vika kuitenkin löytyi,että jompi kumpi joko solkku tai venttiili. tai tietenkin myös letkut.
    Menipäs epämääräiseksi selittelyksi mutta kiitos kuitenkin jake.m:llle nopeasta vastauksesta.kun vika korjaantuu niin ilmoitan tänne.Asialla kuitenkaan kauhea hoppu ole kun tulossa ajoon kun kerkee kaiken muun korjata.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    paina se egr pohjaan ja tuki se lähtö sormella. se ei pitäs liikkua takas ennenku päästät sormen.
     
  6. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    juup ei lähde taas käyntiin.
    Kokeilin tota venttiilin pohjaan painamista ja putken tukkimista..
    ei jää pohjaan venttiili.
    Eli näinkö voimme päätellä että venttiili rikki.

    Näiden sähköhimmeleiden takia taisinkin vaihtaa toiseen astroon kasin :D
    Pitkästä aikaa taas kun ajellu tuollaisella vakio astrolla niin tuntuupa muuten olevan loistopeli ajolleen vanhaksi autoksi.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    jos kalvo ei jaksa pitää venttiiliä pohjassa niin kalvo rikki. toimii kuin muutkin alipaine kellot
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  9. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Kiitoksia paljon näistä tiedoista.
    Eipä tullu mieleen tuota youtube käyttää hyväkseen..
    Iso kiitos.
     
  10. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Aiheesta lisää...

    Elikkäs auto kyllä toimii tolla "rikkinäisellä" venttiilillä kylmänä mutta lämpöisenä ei lähde edes käyntiin,eli voiko toi osa tuon todella tehdä?
    Kokeilin tota kalvonpainamis hommaa uuteen osaan ja toimi samalla tavalla,eli kun putken tukki niin kalvo liikkui vapaasti,no kaveri tsekkaa huomen josko se uusikin osa on sit rikki..
    tuli vain mieleen että voiko vika olla nyt sitten vielä kuitenkin olla muualla se tarkistaa myöhemmin mutta toi lämpöisenä käyntiin lähtö/rikkinäinen egr venttiili onko mahdollista tehdä tuon.
    Perkele kun tulee taas tekstiä pienestä asiasta..
     
  11. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Sivuuttaen täysin kaiken muun keskustelun ja ottaen kantaa pelkästään tuohon lämpimänä/kylmänä käynnistymiseen, kannattaa kokeilla seuraavan kerran (kun ei lähde kuumana käyntiin) nypätä moottorin etupäästä termarinkotelon vieressä olevasta anturista johto irti. Jos auto käynnistyy johto irtonaisena on anturi sökö.

    Lämpöanturi siis on hän, ilmoittaa ECM:lle moottorin olevan -40 asteinen hajotessaan.

    Sen verran vielä lisään, että ei anna vikakoodia tuon anturin hajoamisesta.
     

Kerro tästä muillekin!