6,2d alipainepumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja T.N.T, 23.11.2012.

  1. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Juu eli ensi kertaa kalvoa vaihdan ja nyt mietin noiden kalvossa olevien reikien tarpeellisuutta. Eli voisko joku kertoa mitä varten ne siinä on? Auto -82 pickup 6,2d motilla ja th400 toosalla ja alipaine ohjaa toosan lisäks ainakin lämppäriä ja ruisee. Nyt jos jollain on tommoseen alipaineletkujen kaavio nin voisin pullan tarjota jos sen yv:llä tai spostilla joku mulle laittas...
    Kuva:
    http://uppaa.net/img/005/38740001.jpg
     
  2. HV

    HV Gearhead

    Mistä ostit kalvon ja mitä maksoi? Itsellä myös ilmeisesti hajalla th400 vaihtaa aika nopeasti...
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Meistaa nyt vaan ne reiät sinne.Ne on ilman virtausta varten.
    Ei tule toimimaan ilman niitä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ilman reikiä ilma ei ihan helpolla kulje sen kalvon läpi :odroll: .
     
  5. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Ok. Teen siis reijjät ennenkun kasaan ton. Onkos niille jokin tarkka halkasia annettu?

    HV: Us Centeriltä 49,50 tai SWT:lta 50€ saapi noita. Vaihdot saa tosin rauhottuun silläkin kun panee ruiskupumpun kyljessä olevat letkut yhteen.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tee ne reijät vanhan mukaan ja jos sitä ei ole niin halkaisija pienemmäksi kuin ton umpinaisen metallihärpäkkeen halkaisija. Se tukkii ne reijät kun lutkutin imee.

    Niitä pumpun kyljessä olevia letkuja ei kannata yhdistää vaan korjaa vian niin ploota ei hajoo parinkympin osan takia.
     
  7. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Mitäs toosasta tolla konstilla hajoo?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    400 toosassa modulaattori säätää koko tsydeemin öölinpaineen sen mukaan mitä moottori sille "kertoo". Bensakikkarassa kun pistät läpät selälleen niin vaakkumi pienenee ja lootassa kovemmat paineet. Dieselikikkarassa huono pumppu lisää imua kun kierrokset nousee ja loota tiputtaa paineita sen mukaan ja rupee luistamaan vähälläkin teholla.
    Niin vastaus on että kaikki.
     
  9. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Upeeta... Viikon oon tollai ajanu mut viä ei oo mitään onneks hajonnu! Josko huomena sais pumpun kasaan ja auton toimiin taas ninkun kuuluukin;)
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Nuo GM:n kalvopumput eivät muuten ole mitenkään ainutkertaisia. Minulta väsähti Fordin International-dieselin kyljestä pumppu ja tulin verranneeksi sitä 6.2 dieselin vastaavaan. Niiden kalvo-osat olivat täsmälleen samanlaisia lukuunottamatta sitä, että GM:n pumppu oli kiinni rungossaan neljällä pultilla ja Fordin kahdella numeroa isommalla. Ei tarvinnut muuta kuin avartaa nämä kaksi reikää. Kalvon työntötappikin oli täsmälleen saman mittainen. Kaiken lisäksi tätä samaa pumppua on myös käytetty joissakin eurooppalaisten dieseleissä, ainakin pakettiautoissa: Renault, Peugeot, Fiat... Runko-osa on erilainen, mutta itse kalvopumppuosa sama, joten osia voi löytyä yllättävistä paikoista.
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Juurikin tuolla reikien koolla on merkitystä siellä kalvossa ja ne kannattaa tehdä jollain muulla kuin puukolla kaivertamalla. Putkenpätkästä aikoinaan tuli "lyöntirauta" tehtyä. (muistaa vain teroittaa siitä putkesta ulko tai sisä reunan. Tuosta 82 koppasesta ei tunnu löytyvän alipainekaaviota vasta kuin 85 mallista lähtien (siitäkin sitte fed malli ja kaksi California mallia. Pistänpäs linkit kuviin ja jos vailla uudemmasta niin email. kurunrinne@gmail.com .....
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Ny on kalvo vaihdettu. Reijät tein n. 8mm läpipaskalla --> Pumppu kasaan ja paikalleen ja letkut ninkun alunperinkin oli. Puhaltimen säädöt rupes pelaan mut vaihdot tapahtuu edelleen kovin korkeilla kierroksilla ja nykäsemällä.Toosan kyljessä olevassa mutikassa säätöruuvi, samaten pumpun kyljessä säädettävä palikka. Kummasta saapi vaihdot matalammille kierroksille ja kummalla saa nykäsyt vaisummiks?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen syöttöpumpun kyljessä olevan alipaineregulaattorin toiminta olisi
    tarkastettava. Paljon imua tyhjäkäyntiasennossa > vähän täyskaasulla.
     
  14. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Pumpun kyljessä oleva kikkare toimii ninkun kuuluukin ts. imu häipyy kun kaasua painaa, vaihtokohtaan/siihen nykäsyyn ei ollu vaikutusta vaikka käänsi säädön laidasta toiseen.

    Toosan kyljestä kun otin letkun irti ja kiersin ruuvia vähän joka suuntaan nin alko vaihtokohdat muuttuun. Ruuvi oli aluks suurinpiirtein samassa tasossa ulkokuoren kanssa ja nyt sitä näkyy n. 2mm. 1->2 vaihto n. 25kmh ja 2->3 n. 50kmh vauhdissa. Edelleen nykäsee kun vaihtaa..

    Sillon kun letkut oli pumpun kyljestä yhdssä nin nykimistä ei ollu:eek: Aika loppu tältä illalta nin en enää ehtiny koittaan oisko tuolla pumpun kyljessä olevalla mötillä ny saanu vaihtoja pehmeemmäks. Lisäpoonuksna talliin ja ulos rallissa sain uuden hienon lommon hantin oveen:((

    Eli onkos ton toosan toiminta säädettävissä niin että pumpun kyljestä saa säädettyä vaihtojen napakkuuden ja toosan kyljestä vaihtoajankohdan?? Laittakaapa joku viisaampi ohjeita tohon? Alipainevuotoja ei ole ja toosan öljyt ok.
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Ruuvaa se lootan säätö ennalleen.
    Kun tutkit tarkemmin sitä pumpun kyljessä olevaa regulaattoria, huomaat siinä olevan toisenkin säädön.Tällä säädöllä saat vaihdot mieleiseksi.
     
  16. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Toosan kyljestä ruuvattu säätö siihen missä se olikin. Pumpun kyljestä käännetty ny sitä toistakin säätöö reunasta toiseen vaan eipä sillä mitään vaikutusta vaihtoihin ole. Toosalle menevän letkun kun irrottaa ja pistää kielen reijjän etteen nin imua on kovin ja kun kaasaua lisää nin imu häipyy. Eli pitäs toimia? Ja kun ne letkut pumpulta yhdistää nin toosa toimii hianosti.... Mitäs seuraavaks puretaan?
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Oliskohan ne pumpun kyljessä olevan säätimen letkut väärinpäin?
    Kannattais nyt hommata alipainemittari ja säätää se pumpun regu niin että heti alkaa alipaine pienenemään kun kaasua painaa ja säätää lootalle max alipaine tyhjäkäyntiasennossa josta sit tippuu nollille.
    Tolleen mä olen tehny ja sit siitä pumpun regun isosta mutterista koeajossa hienosäätö.
    Etummainen lähtö menee loodalle.
     
  18. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Kumminkohan päin ne kuuluu? En oo tommoseen kuuluvaa alpaineletkukuvaa mistään löytäny..
     
  19. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Mimmosiahan lukemia tuolta kuulus tulla?
     

Kerro tästä muillekin!