Cummings 5,9 -06 kaasun käyttäytyminen ja viriosat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpjaprotopaja, 4.12.2012.

  1. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Mitenköhän saisi selville onko joku yrittänyt virittää kummelia huonolla menestyksellä vai löytyisiköhän vika jostain muualta. Kaasun kun survasee pohjaan ja nostaa jalan pois kaasulta niin kone huutaa täysiä vielä pari sekunttia ja lähtee laskemaan kierroksia melko maltillisesti, hieman portaallisesti 500 kierroksen tiputuksilla.
    Auto kävi kiinni jo töspelissä ja asentaja ei löytänyt softasta mitään vikaa, muutama muukin asentaja asiaa ihmetteli ja pari ainoaa asiaa joka ajatuksia yhdisti oli suuttimet ja se että onko konetta viritetty. Suuttimet taas kun on sähköiset niin huoltopajoja on kohtalaisen vähän ja uudet maksaa aivan vitusti, tosin niin maksaa myös huolto. Suuttimet ei pitäisi voida olla loppu vielä 140tkm jälkeen tai sitten nykytekninen laatu on kohdannut myös suuttimien osat.
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Eikö se lie ominaisuus ettei ne tipu ihan laakista, muistelen että siitä oli juttua siinä elämääkin pidemmässä Dodge-topikissa.

    Ja viilataan vielä pilkkua, se ei ole Cummings, vaan ihan Cummins ;)
     
  3. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Joskus lueskelin sitä elämän tarinaa n. 400 sivua kun etin jotain löytämättä mitään enkä ole hauallakaan sieltä sopivaa vastausta löytäny.
    Mutta pakkohan toi on saada asettumaan kohalleen, vituttaa ku liito-oravaa autiomaassa siinä vaiheessa kun fysiikan voima vetää tangentin suuntaan kitkaa kovemmin eikä saa vetoakaan vähennettyä ja jossain kehähelvetin pumppaavassa ruuhkassa jossa juuri kun jono lähtee liikkeelle ja alkaa kiihdyttämään niin jono pysähtyy mutta kummeli tahtois jo kotio, jarrupoljin on ihmeissään ja reisilihakset huutaa hoosiannaa kun yrittää saada auton pysähtymään.
    Ja ajatus kävi g:n poistamiseen mutta jähmeessä olevat sormet ei totellu jumissa olevia aivoja...
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Nähtävästi olen sitten hakenut taas väärillä sanoilla...
    Noh enivei, tiedä nyt sitten kumpi olisi ollut parempi, löytää tuo ominaisuusteksti jo aikasemmin ja unohtaa koko homma vaiko saada juuri ruiskumestarilta soitto että yksikään suutin ei pidä edes sen vertaa painetta että he pystyisivät ajaa nillä testin penkissä, ja sattui kertomaan myös huollon hinnan joka ei juurikaan hymyilytä kun korkeintaan laskuttajaa ja vahingoniloista naapuria
     
  6. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Kiitokset nelivedolle ja muille aiheen tiimoilta, pirun kalliin remontin jälkeen kone käy vihdoin edes niin kuten edellämainitussa linkissä kerrotaan.
    Suuttimet oli täysin romuna ja nyt toimivilla ruutilla ynnäilin noita aiemmin luettuja juttuja ko. koneesta.
    Dodge ram 4x4 ketjussa muistan lukeneeni jonkun kirjoittavan jotain tyyliin: onkohan noitten uuskoppasten tietokone sekaisin kun kertoo niin pieniä lukemia. Tähän viitaten väittäisin näin kokonaista yhden moottorin kokemuksella että mikäli sähköruutilla varustettu hoppa väittää kulutukseksi 8 litraa satasella, syynä siihen on todennäköisesti vuotavat suuttimet.
    Itse ajelin tietokoneen mukaan n.7,8-8,5 kulutuksella tasan tuohon huoltoon asti. Huollon vaikutus ajoon ja kulutukseen: Tehoja tuntui häviävän hieman ja nyt kulutus on n.14 litraa eli samaa luokkaa jota se on laskennallisesti aina ollutkin ja syynä luulisin olevan juuri se että tietokoneen ei tarvinut ruokkia konetta kuin sen 8 litran verran, loput valui männille jo luonnostaan.
     

Kerro tästä muillekin!