Ovipahveja tekemään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Vehje, 17.11.2012.

  1. Vehje

    Vehje Gearhead

    -58 Letukkaan pitäisi saada etuoviin jonninmoiset verhoilut ja uusia en ole löytänyt ihan samanlaisia kun tää mun on farmari (Brookwood) ja siinä näyttäis olevan vähän erilaiset kuin Biscaynessa. Mistä tavarasta oikein pitäisi tehdä itse "pahvit"? 4mm vaneri on varmaan vähän turhan vahvaa, siihen ei varmaan niitti uppoa mutta olisko joku MDF ym. oikeaa kamaa? Entä mistä löytäis passeleita kiinnikkeitä millä sen oveen niputtais kiinni?
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  3. Otto

    Otto Gearhead

    Kovalevy, paksuus on muistaakseni 3,2mm, eikä oo kallista.
     
  4. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Alkuperäistä materiaalia ei saa enää mistään.
    Jokainen molekyyli jonka voit kuluneenakin...
    Aitoja täysmetalliautoja ei enää koskaan tehdä!
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ei vai, tää on uusin mut on näitä vanhempiakin jopa valmiina ajettavaksi :wink:

    edit. eikös tässä ole tota kovalevyä
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No kyllähän 58-letukkaan löytyy vaikka mitä.
    Maailman helpoin auto harrastaa heti Calssic Chevyn ja 65 Mustangin jälkeen. Kokeiles Late Great Chevyä. Ovipahveja ja täydellisiä interior settejä löytyy ainkin Belairiin.
     
  7. Vehje

    Vehje Gearhead

    Nyt kun vielä pengoin niin Bel Airiin näyttäis löytyvän 4D-sisustaa kyllä. Bel Airissa on vaan eri näköiset verhoilut kuin Brookwoodissa ja mun autossa on takapenkki vielä ihan ok ja takaovipahvitkin ihan käyttökelpoiset. Tossa Bel Air: http://www.cardomain.com/ride/2105515/1 ... #2105515_9
    Ja tässä Brookwood: http://www.classiccar.com/images/carpic ... 3977_7.jpg

    Toinen ongelma on kun penkkien päälliset on 799$ ja ovipahvit toisen mokoma eli varmaan koto-Suomeen tuotuna parin tonnin pläjäys. Auto on kuitenkin vähän tällainen patinavankkuri niin ei viitsisi pilata käytettävyyttä parin tonnin sisustalla: http://buickadi.kuvat.fi/kuvat/Forssan+ ... G_6109.JPG
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko sulla niitä vanhoja pahveja ollenkaan jäljellä? Olikos 58 niissä pahvien yläreunoissa sellaiset metallilistat joissa pahvi on kiinni ja myös lasin sisälista ja jolla koko komeus ns roikkuu oven yläreunassa?
    Minä tein ed autoon (61 imp) ovipahvit ns matkalaukkupahvista, se on säänkestävää n 3mm pahvia ja sopivan jäykkää, mallina se vanha pahvi (niitä kiinnikkeiden paikkoja joutuu sovittamaan..) ja liitin ne yläosat (metalli) pahvin kanssa ns sisarniiteillä kiinni. Ennen osien kiinnittämistä toisiinsa kantsii pahvia sovittaa oveen ja etsiä ne kiinnikeiden paikat joilla pahvi tulee oveen kiinni. Eikös tässäkin ole ovissa ne muovi"holkit" joihin pahvi tulee piikeillä kiinni. Noita piikkejä löytyy kyllä, taisin cars inc tilata muun kaman mukana...Kunhan pahvi on kohdallaan ja oikean mallinen niin sitten vaan verhoilua pintaan...meksikovilttiä, vanhaa jotain verhoilukangasta (kirppissohvasta purettua kangasta tai nahkaa...)
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllähän minä tiedän kun itsellänikin sattuu 58-farkku olemaan.
    Samanvärisiä vinyyleitä kuitenkin on käytetty, uuden ja vanhan välillä tosin jos on 55 vuotta ikäeroa niin eihänse välttämättä mätsää :D
    Tarkoitinkin jos ostat koko sisuksen. Nomadin sisustusta olen joskus nähnt kaupattavan. Halvempien mallien sisuksia ei niinkään.
    Hinta on suhteellinen käsite, on se samalla investointi. äkkiä se hinta paritonnia nousee hyvällä sisuksella versus ns. tyttöystävän ompelema.
    Jos mietit autoa niinkuin sijoituksena. Makuasia.

    Mutta ei se itse tekemälläkään vaikeaa ole. 3 mm vaneria josta teet "pahvin" oven mukaan, ostat vaikka muovikiinnikkeitä, poraat kiinnikkeiden mukaiset reijät pahviin n. 15 cm välein ja sitten pahvin kautta kiinnikkeen mukaiset reijät oviin. (Väistetet alkuperäset kiinnikkeiden paikat jos joskus kuitenkin...)
    Sitten vaan kiinnikkeet pahviin, päällystät pahvin ja napsaat paikalleen (laita höyrynsulkumuovi pahvin ja oven väliin).
    Pahvin yläreunahan on ikkunakehyksen alla, 58:ssa siis ei ole Bluestonen mainitsemia metallilistoja pahvin yläreunassa.
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Hinta on suhteellinen käsite, on se samalla investointi. äkkiä se hinta paritonnia nousee hyvällä sisuksella versus ns. tyttöystävän ompelema.
    Jos mietit autoa niinkuin sijoituksena. Makuasia"

    No jaa, täälläkin on paljon valiteltu sitä miten suomessa ei saa rakenneltuun/kunnostettuun autoon laittamiaan rahoja takaisin kun sitä on myymässä. Riippuu tietysti siitä minkä hintaiseen autoon tuon 2000€ sijoittaa; 15000€ auton ehkä sisutuksen uusimisen jälkeen voi yrittää myydä 17000€, mutta alle 10000€ autossa...jaa miten lienee.
    Käyttömukavuutta tuo "omatekemä" verhoilu varmasti parantaa, saa sellaisen kun haluaa ja budjetti nyt riittää, mutta eihän siinä vielä olla mitään "pilattu" ettei sitä +2000€ verhoilua vois myöhemmin tehdä. Kuten Adventure sanoi; makuasia...
    Noissa "kustom" oviverhoiluissa vois käyttää perinteisen mehikoviltin tai keinonahat sijaan esim jotain teak/bambu-panelia, auton väriin sopivaa kuvioitua kumi/muovilevyä, laminoi vaikka vanhoja auto/p#rnolehden sivuja levyn pintaan ja kirkas suojamuovi päälle.... :)
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Kovalevy elää sitten kosteusvaihteluiden mukaan, olette varmaan nähnyt eräänkin kupruilevan ovipahvin.
    Niinkuin tuolla aikaisemmin oli, niin vanerista tulee hyvät ja halvat.
    Koivuvaneri ei rispaannu reunoista kuviosahalla vedellessä.
    MDF-levy tai vielä parempi HDF-levy on hyvää, jos jostain jaksaa etsiä.
    HDF-levyä käytetään esim ulko-ovien pinnassa.
    Puusepiltä jos uskaltaa käydä kysymässä, josko hukkapaloja möisi?
     
  12. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Näin juuri ! Paras matsku verhoilun taustaksi on ehdottomasti HDF-levy. Paksuus 3-4 mm :D HDF levy on paljon tiukempaa tavaraa kuin höttö kovalevy, joka on tarkoitettu sisäkäyttöön, vaatekomeron taustalevyksi...
    HDF levyä saa levypalvelu-liikkeistä, ei rautakaupoista. Oulussa esim Laatuvaneri myy ko. levyä. Hinta on moninkertainen vs. kovalevy, mutta jos hyvän haluaa niin ei kannata säästää tässä ainakaan. Verhoilukiinnikkeitä saa Nippelit-tepolta. Tein viime talvena uuden taustan Cadillacin oviverhoiluun, tänä talvena teen loput kolme :)
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jos sen kosteussulkumuovin jättää pois niin silloin tietysti kupruaa.
    Sen tehtaan muovin on yleensä joku edellinen asentaja jättänyt tallin lattialle, se on yhtä yleistä kuin kupruilukin.
    Kova levy on ihan ok, kun tasaisen pinnan jättää oven puolelle ja liimaa sen muovin oveen tai mieluummin pahviin.
    Mutta voihan sen tehdä vaikka vesivaneerista, makuasia taas sekin, saapahan jättää vaikka ikkunat auki sateeseen.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuosta kosteussulkumuovista kyssäri; mulla on tullut useampi kampe (60 lukunen) vastaan jossa sen muovin tilalla on vähänkuin tervapaperi, ei siis muovi ollenkaan ja vaikuttaa ihan tehdasasennukselta...mikähän siellä tehtaan jäljiltä on???
     
  15. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    ^ Mulla on kans '69 Falcon farkussa semmoset, eiköpähä nuo oo ihan orkkisjuttuja.. Ja kosteitahan ne on mulla, samoten paffit kupruillu allaalta.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Koivuvaneri tuppaa menemään hommeeseen pelkän ilmankosteuden seurauksena. Kovalevy kupruilee vasta jos saa kunnolla vettä.
     
  17. tabs

    tabs Gearhead

    Ja akryyli tai polystyreeni levy ei elä ollenkaan... Käykää tsekkaan vaikka etran valikoimista. Löytyy hyvin paksuus vaihtoehtoja ja on helppo työstää.
     
  18. akil

    akil 1st gear

    Verhoilupahvi.Kysy verhoilutarvikeliikkeest kvg Oon tehny monia oviverhoiluita siitä.Jos paksuus ei ole riittävä liimaa sprayliimalla 2 päällekkäin .käsittele saunasuojalla ei kupruile enää.Oveen teipattu muovi estää huurteen oven sisällä.
    Aki
     
  19. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Käsittele vaneri!

    Lakka tai puunsuoja öljy. Onhan noita mömmöjä

    Kestää kyllä autokäytössä ja vaneri on verhoilu ystävällinenkin.
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juu... Olen lähes kaikkia em. vaihtoehtoja kokeillu ja jokaisessa on omat hyvät puolensa. Verhoilupahvista olen tehny muutamaan Caddyyn takaboxiverhoilut ja yhteen Caddyyni pois märäntyneiden ovipaffien alaosien tilalle uudet alaosat. Kovalevyllä, verhoilupahvilla ja mainoskylttimuovilevyllä on se hyvä puoli että niiden läpi voi tarvittaessa ommella. Vanerin voi kyllästää tosiaan vaikkapa ohuella maalilla tai jopa verhoiluliimalla ni ei homehru. Saman voi tehä kovalevylle ni eipä kupruile ennää. Vaneris on se hyvä puoli et siinä pysyy sinkilät ja ruuvit paremmin.
    Makuasia sano mäyräkoira kun muniaan nuoli. Heh!
    Verhoileminen on siitä kivaa hommaa että siinä on yleensä hommalle kuin hommalle mielettömästi vaihtoehtoisia variaatioita niin materiaalien kuin työmetodiensakin puolesta. Ei muuta ku tekee siten kuin itse parhaimmaksi näkee ja tekee uusiks jos meneepi piloille.
     

Kerro tästä muillekin!