Mitä polttoainetta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja melendir, 27.6.2004.

  1. melendir

    melendir 1st gear

    Tuli sellainen mieleen, että kun ajelee vanhalla jenkkiautolla, niin mitä polttoainetta käytätte Suomen valikoimasta ja mitä minun kannattaisi käyttää?

    Ja kannattaako käyttää lisäksi venttiilin suoja-ainetta?

    Autoni on 1983 Chevrolet Caprice Classic, V8 5.0 Bensa...?
    Katalysaattorivermeet on otettu pois ja on nyt kaasarikäyttöinen...


    _________________
    ----------------
    - melendir -
    ----------------

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: melendir 2004-06-27 14:31 ]</font>
     
  2. Jasse

    Jasse 1st gear

    98:ssa on ainakin tarpeelliset suoja ja voitelu aineet 95:sta en ole varma, siinä ei ainakaan ennen muinoin niitä ollut. Ite ajelen 98:lla.
     
  3. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    On tainnut noille jenkki-bensakoneille kelvata lyijytön menovesi jo 70-luvun puolivälistä asti. Itse muistelisin että 74 tai 73 alkaen. Tarkentakoon joku joka paremmin muistaa.

    Sitä vanhempiin suoja-ainetta, noihin lyijyttömällä käyviin riittää normaali 95E
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei nykyään enään juuri mistään saa polttoainetta jossa on venttilien suoja-ainetta. Ainakin täälläpäin (Tampere) oli JET viimeinen josta sai "punaista" 98 bensiiniä. Sekin poistui tossa joku aika sitten diesel myynnin alta.
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    tuohon esimerkkimoottoriin käy hienosti kaikki bensa, mitä suomen letkuista löytyy alkaen 95E. Venäjän tavarasta on paha sanoa mitään, kun ei tiedä vesi ym lisäaineprosentteja
     
  6. melendir

    melendir 1st gear

    Kiitoksia infosta kaikille :smile:

    Olen itse käyttänyt 95E, mutta tiedän, että on saatavana venttiilien suoja-ainetta erillisenä pullona ja mietin sen tarpeellisuutta.
    Eli en varmaan tarvitse.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitä tarkottaa 98E+? onko lisäaineita?
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ainakin Suolahden ABC-huoltamon 98 mittarissa on maininta venttiilinsuojalisäaineesta. Vaikka eihän sitä tuon ikäisissä tarvitse. Olen muuten tehnyt huomion, että 98 oktaania menee vaimon Carinassa ~1l/109km vähemmän kuin 95 oktaanista.

    Muuten en ota kantaa asiaan...
     

Kerro tästä muillekin!