Mikä merkki harrasteeksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Inline, 18.12.2012.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Hyvin todettu!
     
  2. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Myös hyvin todettu!
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Jotenkin huvittaa nää kysymykset, vastaavia kun tulee tänne vähän väliä. Itsellä kun ei ole koskaan ollut vaikeuksia löytää kiinnostavia harrastuskohteita. Päinvastoin niitä tulee vastaan aina kun avaa jonkun myyntipalstan.

    Osta sellainen mikä kiinnostaa, ei sitä millään järkiperusteilla kannata valkata. Järkiperusteet kuuluu käyttöautoille ja niissäkin vaan sen verran että saa perusteltua sen itselleen ja vaimolleen.

    Tietty mun neuvot kannattaa ottaa pienellä varauksella kun mulle kelpaa rambleritkin, tai nojoo nykyään lähes pelkästään ramblerit :lol:
     
  4. mallasviski

    mallasviski 3rd gear

    Nimenomaan, järki romukoppaan (ellei ole jo).

    Mullakin on ollut jo useita aivan toisistaan riippumattomia harrastejenkkejä. Sämpylää, laatikkoa, avoa, kutosDarttia, Rämpylää, pikappia, maastoautoa... Ellei ole semmoinen olo, että pystyisi päättämään että millä rassilla ajat koko lopun ikäsi, ajelet sitten monella erilaisella. Ei käy tylsäksi. Rahaa menee ja jotkut harmittaa jälkeenpäin, mutta alkaa ne omat mieltymykset sieltä löytymään. Itsellä kiinnostaa eniten isokoriset ennen vuotta -66 tehdyt. Mutta tää on tullut todettua pitkän ajan kuluessa "perse edellä puuhun" -menetelmällä.

    Joskus sattuu parempikuntoinen yksilö käsiin, yleensä ei. Ei se mitään merkkiä tosiaankaan huonoksi tee jos edelliset omistajat on piutpaut huoloista välittäneet. Huonokuntoisen elvyttäminen kuntoon tavallaan kuuluu tähän juttuun mulla.

    Eikä mitään mallia tai merkkiä tarvi hävetä, jos joku muu häpeää sun puolesta jotain farmaria niin ei se mitään. Se on sitä harrastamisen rikkautta ettei kaikki pidä samoista asioista.
     
  5. hannkul

    hannkul 1st gear

    Moi. On taas herkullinen aihe "joulurauhan" luomiseksi, mutta lusikka soppaan: Oli jenkki mikä tahansa, se erottuu massasta, ja vaikka olisi kuinka letukka, myös kokoontumisissa. Itsellä kokemuksia valtamerkeistä, mutta aloittelevalle harrastajalle suosittelisin rungollista GM:ää. Osia saa suhteellisen helposti ja halvalla mutta eräiden suosimaa ympärivuotista käyttöjenkkiä en suosittele, ellei ole hitsaustaitoinen. Suurin osa leppäkyljistä on Oldsin koneella, muttavanhemmat piilofarkkuletukat ja Pontiacit ovat poikkeuksetta Chevyn tekniikalla. Jos valinta kääntyy Caprise tai Delta henkilömalliin, pitää tarkastaa ruosteisuus, eli voi olla, että koko pohja on harsoa, samoin runko. Nopea konsti tarkistaa runko on lykätä sormi palkeissa olevista reijistä sisään ja kokeilla, kuin tyttöä konsanaan.

    Hyvää joulua toivoo Hantta
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos auto myydään ruosteettomana, niin kannattaa kattoo lepääkö kori rungon päällä vai onko siellä vielä puslat hengissä. Mulla tuli korin takaosa varsinkin useamman sentin ylöspäin kun tein ton runkopuslajumpan, oli puslat valahtaneet korista sisään, ja kori makasi rungon päällä takaosastaan kokonaan :) Mätähommiahan noista yleensä löytyy myös listojen alta eli jos listojen reunat kukkii niin kukkii altakin :D
     
  7. Inline

    Inline 1st gear

    Hep, kiinnitin huomion yhteen kohtaan.
    Onko henkilö- ja farkkumalleissa sitten eroa ruostumisessa kun mainitsit eritoten henkilömalleihin jos päätyy? Pakko varmistaa vaikka näyttävätkin minun silmään samoilta. Tietty käytöllä ja huolenpidolla suurin vaikutus. :wc:
    Onko muuten nää capricet deltat ym samansukuiset pultattu runkoon eli ei hitsattu?
    Saisi ainakin käsityksen tuota että olisi puslat välissä. Eli saisi kopan pois rungolta.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis pultattu on ja siel on puslat ja yleensä niistä paikoista ovat läpimätiä :)
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Farkuissa lienee hieman lyhyempi akseliväli, mitä sedaneissa, muuten kait aika samaa kamaa (?). Sedan/henkilöfarmarien ruostumiseen vaikuttanee eniten se, että ne on tuotu tänne luultavasti uutena, kun 80-lätkän pelit taas keskimäärin kymmenen vuotta myöhemmin (-89-91), eli ovat kymmenen vuotta kauemmin kyntäneet suolaa... Tuo rungon ja lattian välinen ruostuminen kuulunee tyyppivikoihin, eli on tehtävä ennemmin tai myöhemmin. Tuolla "missä kaikki jenkkifarkut"-topikissa on oivasti kuvien kanssa selostettu sellaisen vaurion korjaaminen, kannattaa tutustua melkein ennen kauppoja. Postattu muistaakseni viime kesänä? Sivunnumeroa ei ole nyt antaa.
     
  10. nixon

    nixon 3rd gear

    Eikä erotu. Selkeesti vanhemmat pelit kyllä. :p
     
  11. calkemp

    calkemp Gearhead

    Kattele vaa niitä 60- lukuisia. Yksinkertaista ja luotettavaa tekniikkaa ilman tietokoneita ja saastelaitteita. Ja Fordia voin suositella merkkinä 8)
     
  12. ktech

    ktech 3rd gear

    omaan silmään kyllä tarttuu kaikki oikeat autot, vaikka ne "tavalliset" piilofarkutkin nykypäivän muovipulkkien seassa.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    itse aikanaan haaveilin ekaksi jenkiksi delta 88 ja kävin koeajamassakin. Silloin en ostanut. Mutta nykyäänkin se on mun silmään tuon ikäisistä parhaimman näköinen.
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Kyllä mä nekin lasken siihen vanhempaan kastiin. Mutta esim. joku 300c on ihan tylsä vekotin.
     
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    Ei oo :D
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  17. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Cadillac, mieluumin osapuutteellinen jos haluaa haastetta harrastamiseen. esim. 1960 malliin löytyy osaa niin että hirvittää :wink:
     
  18. Inline

    Inline 1st gear

    On kuolattu tuotaki :D
    __________________________________________________________

    Vinyylikatto ei näytä olevan mikään mielelle turvallisin vaihtoehto. Varmastikkaan ei o kaikissa ongelmia mutta mitä kattonu
    netistä merten takaa ja täältäki löytyy pari juttua
    ni on ollu vinyyli suurinpiirtein sit ainut kasassapitävä :eek:

    Muutenki se vinyyli o aika gay-henkinen + toi viel päälle ni ei paljoo hotsita
     
  19. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Joku korjaa jos oon ihan hakoteillä, mut noi taitaa olla kaikki farkut ja sedanit samalla akselivälillä (116") lukuunottamatta 98 oldsia ja buick electra limitediä... ja cadillacia(119").
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Kaikkia kolmea päämerkkiä ollut. Mun mielestä Moparit ehdottomasti parhaita monessakin mielessä. Muista en enää ole kiinnostunut. Fordin saattaisin EHKÄ ostaa joskus jos todella mielenkiintoinen ja sopivan hintainen tulisi eteen. GM:t olleet aina pettymyksiä, joten niitä ei enää tule. Ei ne huonoja oo, mutta mä en vaan innostu.
     

Kerro tästä muillekin!