Jäähdytinnesteet... punaset ja vihreät sekasi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Driver81, 19.12.2012.

  1. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    Ai jaa,kumpaaks polttoöljy kuuluu :rotfl:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    4T, sitähän käytetään nelitahti moteissa..
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Entäs mitä ne sata juttua sanoo silikaattivapaasta etyleeniglykolista, jota ainakin mätänetissä on punaisena?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaahans joku ei ole koskaan kuullut 2T dieselistä :rotfl: .
    Mutta offtopiikkiin, löysin putelin vihreetä pakkasnestettä tossa yks aamu. Mittari näytti 15° pakkasta ja vaikka pakkasnestemittari näytti sille vain -4° kestoa niin litku oli ihan eläväistä :eek: .
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sisältä lämpimästäkös putelin löysit?
    Vai onko se raakaa, jos niin lämmön johtaminen on hyvin huonoa vaikkei se jäädykkään.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No se puteli oli tietenkin siellä pakkasessa jota oli enemmän kuin mitä litku mittarin mukaan kestää.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Unohditkos nyt jenkkien isot 2-t dieselit. :poff:
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tai intialaiset moottoripyörät... no nämä nyt vain ovat sellaisia säännön vahvistavia poikkeuksia :lol:
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    minkälaisella mittarilla mittasit :odroll:
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    En tiedä mitä haluat minun sinulle kertovan tästä.

    Oletan että se liittyy jäähdytinnesteiden sekoitteluun. Mieleni on niin jäykkä ettei ole tullut tarvetta edes miettiä aineiden sekoittelua.

    Mutta otetaan esimerkisi perustilanne jossa autossa on perinteiset vihreät etyleeniglykolit ja litra ainetta puuttuu. Auto pitäisi saada korjaamolle ja auton omistaja on vahvasti sitä mieltä että auto hajoaa puolen virstan matkalla jos ainetta ei lisätä.
    Vettä ei tule hanasta eikä luntakaan ole pihassa, ainoastaan Dex-Coolia ja sitä vastaavaa punaista silikaattivapaata etyleeniglykolia jossa on hieman eri korroosiolisäaineistus kuin vihreässä on kaikki pöntöt täynnänsä.
    No nyt tulee sitten kyse jotta voipiko aineita sekoittaa keskenänsä.

    Kun oikein penkoo niin haulla löytyy käypänen ohje:
    "Unohda etyleenien sekoittelu. Mene tupaan ja sekoita etanoolia sekä siihen soveliaaksi katsomiasi aineita. Myös pelkkä olut käy. Ryyppää niitä mutta älä aja sen jälkeen autolla. Kun hetki on suotuisa, mene autolle ja avaa syylärinkorkki sekä sepaluksesi. Vedä esinahkaa, jos sellainen on, hiukan taaksepäin ja heitä rennot kuset syyläriin.
    Mene takaisin tupaan. Jatka ryyppäämistä ja kirjoittele samalla arvoituksia OD:lle. Kun aika on kypsä niin pyydä Joulupukkia kertomaan tontuille tahikka muille pikku-ukoille että ajavat kotteron korjaamon pihaan."

    Hyvää joulua kaikille!
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lähinnä itseä kiinnostaisi sillä kun kaikki ihmiset ei kulje reissussa oman kodin ympärillä jotkut saattaa volkkarilla tai muilla punaisen nesteen autoilla käydä tunturissa käsivarressa
    ja sieltä ei niin vaan ajellakkaan korjaamolle jos puolet nesteistä holahtaa kankaalle.
    Ja ens yöksi luvattu 30 pakkasta niin se vesi tai kusi ei oikein innosta syyläriin lotrata, mutta läheisen talon isännällä on 20L leka vihreää ja 50L kattila joko vaitaa kaikki nesteet ja huuhtelee järjestelmän yöllä ja toivoo että konekestää väärät liemet tai sitten täällä valmiiksi pähkäillyn liemen keiton suorittaa nuotiolla ja aamulla valmiit nesteet koneeseen isännälle suuret kiitokset ja matka jatkuu.


    Anteeksi pitkä ja yhtenäinen sepustus, mutta siitä huolimatta hyvää ellei jopa mahtavaa joulua ja parempaa uutta vuotta.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Detroitin juttu oli hupaisa, ellei jopa hauska vaikka se ei varsinaisesti vastannutkaan kysymykseen, että mitä sitten jos punainen ei ole punainen ja kauppiaskin erheellisesti vain luulee punaista punaiseksi.

    Mehut ineen vaan, pääasia että on nestettä ja jos ei oo hajuakaan (kuten faijan hondan tapauksessa ei ooppuksissa mainittu sanallakaan, kuin vain, että vain hyväksyttyä) mitkä punaiset/siniset/viheriät liemet patissa ennestään majailee, silikaattivapaat etyleenit, vai tavalliset etyleenit vai jopa ropyleenit,
    että vaihtaa sitten kotona kaikki, suorittaa pesunkin jos siltä tuntuu,
    pitää ne kai muutenkin aina sillon tällön uusia,
    hyytelöstä ja marengista tukkeentuneet kennotkin.

    vanhoissa romuissa on se etu, että tosiaan, voi vaikka kustakin, kun patista löytyy roppu jolloin ei tarvita koko maailman työkaluarsenaalia auton purkamiseksi ympäriltä jotta voi laskea kuset yöksi fatiin ja ennen muoviautoja oli sellainenkin hauska filunki kuin hiilifati patin alle, jolla esilämmittää mosan tarpeen vaatiessa, ettei jäädy jo kaataessa niinkuin niakara silloin suuren sumun aikaan, kenen nenä muka kestäisi kusta hellalla lämmittää.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    faijan hondraan kuulunee silikaattivapaat liemet
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Niin epäilen minäkin, mä en vittu jaksa juosta faijan perässä joka autoasiassa kun se voi kysyä itekin ja kun ei sillä kiireitäkään enää ole, käskin sen kysyä merkkipuljusta koska huoltikirja ei sitä mainitse ja mulla ei verstaalla nettiäkään ole.

    Mutta faijapa vastoin ohjettani luotti mätänetin koulupudokkaan asiantuntemukseen ja mätänetin kauppias tiesikin tietokoneeltaan katsomatta ja auton malliakaan kysymättä kuitenkin ehdottoman absoluuttisella varmuudella heti tiesi lyödä faijalle kouraan perinteisen vihreän punaiseksi värjätyn nesteen.

    Vittu muistan väärin, sehän oli litran lisäysputeli,
    sellainen jossa ei ole koostumusta kerrottu ollenkaan, vain "nieleminen kielletty" litania 50 kielellä mahtuu litran lekkerin kylkeen.

    että varmuutta ei saa kuin soittelemalla valmistajalle tms.
     
  15. propelli

    propelli 3rd gear

    Minä olen heittäytynyt äärimmäisen tarkaksi nykyään noiden sekoitusten osalta, aina alkuperäistä sekaan ellei huuhtele ja vaihda kokonaan tyyppiä. Arkuus johtuu teollisuusjärjestelmissä sattuneesta kahdesta eri jäähdytinnesteen sekoittumisesta johtuneista ongelmista joita jouduin taannoin selvittelemään, kyseisessä tapauksessa kahden eri valmistajan aineissa inhibiitit alkoivat reagoimaan keskenään ja suojaamisen sijasta seos rupesi syövyttämään, pahimmillaan vuodessa järjestelmän alumiinikennot syöpyivät puhki ja ne jotka vielä voitiin pelastaa olivat niin tukossa etteivät puhdistuneet kuin sitruunahapolla. Voi olla että autopuolella ei ole tarjolla niin voimakkaasti toisiinsa reagoivia aineita, tuossa tapauksessa toisen aineen määrällinen lisäys ei ollut kuin muutamia prosentteja kokonaistilavuudesta. Hondan mönkijässä oli muuten vihreät silikaattivapaat nesteet (alkuperäinen). Nesteissä väri ei ole standardi jota valmistajien tulee noudattaa. Menee vaikeaksi kun pitää jokaiseen uudempaan kikottimeen olla oma puteli hyllyssä.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tähänkin pieni muutos eu:ssa, mutta eihän ketään päättäjää se kiinnosta kun ei ole omia autoja ja jos on niin rahallahan niitä huolletaan
     
  17. RT 70

    RT 70 2nd gear

    No mites sinisen nesteen kanssa,minkä kanssa sitä voi sekoittaa vai voiko minkään kanssa.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sininen on kaiketi alkoholi pohjainen eikä "sokeri" kuten vihreä ja punainen ehkä?

    Jotain haittaa sinisen sekoittamisesta tosin oli.
    Muistelisin, että se heikentää muitten pakkas ominaisuuksia?
     
  19. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Joo väri ei tosiaan ole tae mistään. Olen vahvasti siinä uskossa että "perinteiset vihreät" etyleeniglykolit sopivat autoon kun autoon jos huuhtelee järjestelmän huolella.
    Tepoilin baarissa oli puhetta joskus että kun vihreää ja silikaattivapaata punaista etyleeniglykolia sekoittaa keskenään niin niiden erilaiset korroosiolisäaineet reagoivat toisiinsa siten että sakkaa kertyy pohjalle. Ite olisin uskovainen että punasen etyleeniglykolin korrosioaineet irrottavat paskaa vanhasta pataraudasta. Mutta tämä täysin mutua.
    Olen ite myös aika tarkka noista, tosin Dex-Coolia sisältäviin autoihin olen vaihtanu huuhtelematta Motonetin punasta etyleeniglykolia.

    Propyleeniglykolissa on kuulemma voitelevia ominaisuuksia vaikka pääsyy sen käyttöön taitaa olla että on suht'myrkytöntä etyleeniglykoliin verrattuna. Rekkamiehet ovat raportoineet propyleeni- ja etyleeniglykolin sekoituksesta tulleen puuroa mutta tästä ei kokemusta.

    Sinisen jäähyneste purkin kylessä lukee yleensä etyleeniglykolin lisäksi etaanidioli. Ei hajuakaan mitä tämä tarkoittaa. Wikipedian mukaan dioleja on muun muassa etyleeniglykoli. Ota näistä nyt sitten selvää.

    Parempi olla miettimättä ja käyttää autoissa nesteitä jotka niihin ovat suositeltuja tai sitten "perinteisiä vihreitä". Tämä siis autoissa eikä vinksvonkkeleissa tai muissakaan hispanasuitsissa.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    di meinaa kahta vähän kuten bi. oli meinaa alkoholiryhmää vrt. ksylit-oli ts. -oh-ryhmää, joita on tuossa molekyylissä 2 kpl. sama aine, erilainen tapa nimetä vrt. divetymonoksidi (vaarallinen myrkky...)

    hyvä teoreema, sillä lisäyksellä, että aina kannattaa miettiä ja kehittää itseään, mutta aina ei kannata luulla olevansa oikeassa :odroll: sillä täysin oikeassa ei liene kukaan koskaan, paitsi putte tietty, mut sehän vahvistaakin säännön :poff:

    pohditaas kevyesti niitä jäähynesteiden lisäaineita ja värejä:

    a) perinteisissä jäähynesteissä voi olla epäorgaanisia inhibiittoreita mm. nitriittiä, molybdiittia, boraattia, fosfaattia, silikaattia (vähän / paljon) tai näitä kaikkia

    b) hybridinesteissä käytetään vahvojen epäorgaanisten puskureiden, kuten boraatin tai fosfaatin ohella orgaanisia happoja

    c) ”täysorgaanisissa” nesteissä pääosa inhibiittoreista muodostuu orgaanisista happoyhdisteistä esim. 2-eh-happo ja / tai joku muu orgaaninen happo ja / tai näiden yhdistelmä

    d) paljon silikaatteja sisältävät nesteet on suunniteltu alumiiniosia sisältäville moteille. näihin nesteisiin ei kannata sekoitella mitään edellä mainituista kolmesta jäähynestetyypistä eikä mitään tuntemattomia inhibiittorilisäaineita eikä muitakaan jäähynestelisäaineita

    aata, beetä ja ceetä voi periaatteessa sekoitella, mutta sekään ei ole hurraa hurraa huudoin säestettyä. eri mottivalmistajat eivät suosittele sekoittelemaan niitäkään juuri kymmentä prossaa enempää keskenään.

    sitten värimaailmaan, jotta kaikki olisi mahdollisimman yksinkertaista :lol:

    vihreässä on perinteisesti paljon silikaattia tai vähän silikaattia eikä lisättyjä inhibiittoreita tai täysi lisäaineistus samoin, kuin
    sinisessä ja
    pinkissä ja pinkki voi toisaalta olla myös hybridinestettä samoin, kuin
    keltainen ja
    oranssi, toisaalta oranssi ja
    punainen neste voivat olla myös ns. ”täysorgaanisia” nesteitä ja sisältää esim. pelkästään 2-eh-happoa tms. orgaanisia happoja ja näiden yhdistelmiä tai olla kokonaan ilman silikaattia tai fosfaattia tai boraattia... :eek: :rotfl:

    toivottavasti mahdollisimman moni meni enemmän sekaisin ja mielikuvanne ja nykyinen käsityksenne jäähynestemaailmasta murskautui paskaksi ja luovuitte luuloihin perustuvasta kyläkemiastanne :poff:

    tästä olisi taas hyvä siirtyä siihen kipua-topiin, jossa kerroin taannoin mahdollisuudesta, että motti olisikin tuhoutunut kemiallisen reaktion seurauksena eikä sabotaasilla välttämättä ollutkaan osuutta asiaan :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!