Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. STWman88

    STWman88 1st gear

    Kuinkas paskamainen moinen anturi on vaihtaa ja onkohan kuinkakin arvokas? Että joutuuko viikon odotteleen että saa vietyä tuon huoltoon.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Anturi on kympeissä, ei satasissa. Anturi löytyy jakopään kopasta, kampiakselin hihnapyörien vierestä, edestä katsottuna kampurasta klo 11. Helppo vaihtaa, 10mm kiintoavain ja ruuvimeisseli. Seuraa johtoa vesipumpun vasemmalta puolelta alas. Vaihtaminen tapahtuu keulasta alakautta. Ensikertalaiselta 15-30min.

    Tuolla on kuva:

    http://www.ford-trucks.com/forums/71160 ... eal-2.html
     
  3. STWman88

    STWman88 1st gear

    Onko anturissa tiivisteitä tai muuta sellasta mitä pitää varoo vai onko vaan kierrä vanha pois ja laita uusi tilalle tyyppinen osa?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Anturissa on O-rengas, uudessa tulee uusi.
    Siihen kun pyöräyttää vähän vaseliinia niin lähtee seuraavan kerran helposti irti.

    Suurin riski on rikkoa kierteet ja johdon liitin..
     
  5. STWman88

    STWman88 1st gear

    Noh tässäpä jonkun moinen kuvatus motista joten viisaammat kertokaapa mikä tämä nyt sitten on: [​IMG] Ja jos tässä motissa cps anturi on niin löytysköhän SWT:n hyllystä onko kellään tietoo?
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Eikös tossa muovikopassa lue direct injection turbo diesel

    Elikäs Powerstroke.

    SWT selviää soittamalla heille.
     
  7. STWman88

    STWman88 1st gear

    Kiitos vastauksista ja avusta selvis tuo moottori asiakin helpottaa kummasti osien tilailua.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juuh juuh, on hyvä moottori, ei niitä usein tartte olla ropaamassa niinkun näkee. Toivottavasti cps on vika koska se on halpa ja helppo. Näyttäis muuten kuvassa että yhden hehkutulpan johto on liittimestä irrallaan (turbon alapuolella kuvassa). Yleensä ne palaa tosta kohtaa. Yhden hehkun puuttuminen ei haittaa tahtia, mutta se on voinut polttaa myös muita johtoja.
     
  9. EskoS

    EskoS 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Kone on VIN koodin ja vanhan pumpåun mukaan 7.3 (ja c6 lootalla) mutta valunumero Powerstroken antamilla koordinaateilla on 3du2u6249754.

    No.. 7.3 pumppu tilattu ja asennettu tänään. tuskallisen ilmauksen jälkeen tosi nätti käynti. Tasainen ja mukavan kuuloinen. Kun lähdin autolla ajamaan ja kokeilin onko vetoja, jäi täysikaasu päälle.. Pumppailemalla sain sen rauhoittumaan, mutta.. nyt ongelma:

    tyhjäkäynti ihan hirveää rynkytystä ja aaltoilee 900-1300 välillä. Vedot ovat tallella ja vetää tasaisesti jos kiekkoja yli 1800. Alamäessä kaasupoljin ylhäällä rullatessa kuuluu karun miehekäs scania ääni aaltoillen kron--kron--kron... Pieni kuorma moottorille vähän rauhoittaa aaltoilua ( D päällä paikallaan) mutta silti aika karu.

    Otin kokeeksi pois ennakkoa lisäävän systeemin johdon-->ei vaikutusta.
    Vedättäessä ääni on pehmeä (ennakkoa ajatellen) mutta outo on tuo ryske tyhjänä ja vielä oudompaa kun se ensin kävi ihan hirvittävän nätisti tyhjää. Vetoja on enempi kierroksilla kun vanhalla pumpulla!

    Luin topiikkia 6.2 aaltoilusta ja siellä oli ollut pumpun sisäistä vikaa, oli hirttänyt mekanismit ja jollakin vuotanut ilmaa. Itsellä siirtopumppuna toimii Carterin sähköpumppu joka syöttää disun ennen suotimia. Suotimet (2kpl Scanian jalka) on kuivat ja ylipaineiset joten ei se ilmoja sieltä saa. Hyvät ajatukset ovat tervetulleita.

    http://www.youtube.com/watch?v=4FoDiVQ4c20

    Tutkinnat jatkuvat. Tänään laitoin siirtopumpun jälkeen läpinäkyvää putkea ja todettu on, että ilmaa ei pumpulle mene. Sen pumpun päällisen lasiventtiilin tarkastin, ei kakkaa.
    Paluulinjan tankkiin puhalsin (itse) ja vastusta ei ole. Varulta vielä käytin autoa niin että suuttimien paluu suoraan gallonaan ja paluu pumpun päältä suoraan gallonaan. ja rynkytirynkti ....stanan stana!

    Kivaa oli lähteä liikenneympyrästä ulos kun koski millin verta kaasuun, niiin otti häjyn lähdön n. 2s ajan ja taas paluu normaaliin.

    Latasin (ihan itse!) äsken youtuubeliin filmin miten se kiäyp joutavaa

    http://www.youtube.com/watch?v=OZy5Arme ... e=youtu.be
     
  10. Marko L

    Marko L 1st gear

    oletko suutin testin tehnyt? Äkkiä tulis mieleen et suuttimissa olis jotain hämärää.tai sit korkea paine öljy pumpussa.kysyppä numero tiedustelusta sellainen kuin auto huolto auvinen rantasalmi, jonkin lainen velho on näiden autojen kanssa.samainen kaveri kasasi minun f-250 koneen, hienosti toimii.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Toi on idi, ei siinä ole semmosta pumppua tai suuttimia kuin ajattelet.

    Ilmaltahan se vaikuttaa, varsinkin tollainen äkkilähtö niinkuin idin omistaneet tietää. Mutta jos ei ole ilmaa missään niin sitten ei ole...pumppuhan siinä enää jää jäljelle syypääksi.
    Mites laitoit ennakon kohdilleen?
    Vaikkakin jos se ensin kävi ok niin mites se ennakko olis taas pieleen mennyt.
     
  12. Panze

    Panze 3rd gear

    Mä lähtisin Eskon tapauksessa kyselemään pumpun takuuasioista.
     
  13. PJT

    PJT 3rd gear

    E-350 omistajana jatkan kirjoittelua... Otin tosiaan piuhan irti turbon kyljestä kun siihen pääsi helpoiten käsiksi konekopan kautta. Päästöjä vartenhan tämä hieno läppäsysteemi on kuulemma kehitelty..koneen nopeampi lämpeneminen
    Kiitos.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    JATKOA,
    No niin, IDM tuli vaihdettua, Ja AUTO PELAA! Ja käy vielä tosi hieneesti, mutta tukevalla kuminalla tyhjää! Ajamaan en vielä päässyt. Ei ole ihan huono fiilis kun vika vihdoin selvisi! IDM IDM IDM!

    Tulipahan käytyä läpi kaikki tosi perusteellisesti. Yhtään osaa ei tullut vaihdettua turhaan, tosin diagnostiikkaan meni aikaa sitäkin enemmän.

    Nimimerkki sbf osui siis taannoin oikeaan, ja myöskin motivoi tutkimaan IDM:ää oikeen suurennuslasilla, siitä kiitos 8)
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Ole hyvä vaan.Pääasia että vehe tuli kuntoon.Mä olen työn puolesta tapellu riittävästi noitten kanssa.Seiskakolmosessa ei ole yleensä käyntihäiriön syynä kuin idm,venakopantilkkeet tai cps.
    six-oo onkin sit paljon naisellisempi kokonaisuus.
    Ja 6,4 käy ja kukkuu yleensä hienosti mutta sylkee vikamuistiin koodeja ihan huvikseen.
    Todella turhauttavaa tehdä buzz ja contribution testejä kun kaikki on muka kunnossa ja sitten kuitenkin uudella idm:llä kaikki käyntihäikät poistuu.
    Tutki nyt vielä suurennuslasilla ne johdotukset koska yleensä vika johdoissa on syy idm:än särkymiseen.
     
  16. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Kertokaas, millasia polttimoita menee excursion 7,3 vm 2001 suuntavilkkuihin keulaan, ajovalot (Pitkätlyhyet) ja perävalot.

    5W5 tuntuu olevan yleinen pikkuvaloissa, kuten rekisterilaatan valaisussa ym.

    yritin ALFAMERilta hankkimastani oppaasta etsiä, siellä oli kyllä ohjeet vaihtoon, mutten löytänyt katalookia jossa kerrottaisiin millasia polttimoita tulis käyttää.
     
  17. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Excursionissa vikisee/kohisee ilm se apulaitehihnan pyörät. Oisko kiristin rullat. Malli siis 7,3 vm 2001, ja jonkinmoinen ilmastointikin taitaa olla.
    Osien saatavuus ei liene ongelma, mutta kuinkas ne vaihdetaan? Kun olen sitä katsellut, siellä on enemmän kuin 1 fillari joka vaihdetaan? Vai olenko aivan hakusessa?

    Kohinaa on vain ajoittain, lienee kuitenkin aiheellista vaihtaa ne mahdollisimman pian, ettei leikkaa kiinni ne pyörät.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Otapa ensin hihna poijes ja sitten pyörittelet, retkutat ja vedät sisään-ulos kaikki läpi. Sen jälkeen on jo paljon parempi tohnos asiasta.
     
  19. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Heh, vai että silleen, saisko selkokielellä?
    Hihna pois, hmmm,,,, kuis sen saa pois katkomatta?
    Eli kuin löysätään kiristin, alakauttako?
    Suburbanissa tää oli helppo juttu.
     
  20. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Ilmastointikompuran alapuolella on hihnankiristin johon sopii 1/2" vääntiö. Sillä löysätään hihna. Siinä alffamerin kirjassa on kuvat...
     

Kerro tästä muillekin!