Transporterin jakopäähihnan vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja basileus, 30.12.2012.

  1. basileus

    basileus 1st gear

    Tervehdys kuomat!

    Onko kukaan ollut niin uhkarohkea, että olisi vaihtanut ahtamattomaan 2.4 litraiseen vuoden -99 transporteriin uuden jakopäähihnan? Oon kuullut varoituksen sanoja, että on kuulemma hattumainen homma ja että vaihdon jälkeen moottori on pakko käydä kohdistamassa merkkihuollossa. Onkohan oikeasti näin?

    Jos joku on moiset urakan tehnyt, niin mitä erityistä huomioon otettavaa kyseisessä projektissa on?

    Ihmettelee Basileus, humanistin planttu, joka toisinaan nysvää pakunsa kanssa.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jokusen spesiaali työkalun se kaipaa.
    Kait siinä se pumpun ajoitus on hankalin paikka.
    Jos Boschin VE pumppu, ei ajoitus oo paha rasti.

    Mut itse teettäisin jollakulla joka noita enemmän tehnyt.
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    Mun pornstartteriin vaihdettiin kesällä, yks tuttu teki päivän homma ilman mitään erikoistyökaluja. Pumpun hihnan paikalleen pingottamisessa oli kai kovin tuskailu, mutta meinas ettei ollu paha homma.
     
  4. jonesv8

    jonesv8 Gearhead

    Sen verran joutuu tekeen erikoistyökaluja että kannattaa miettiä mihin ryhtyy ja tietää mitä tekee. Kapiakselin pultin kiristys on kaikkein hankalin eli Kiristys 160 nm + 180 astetta vielä päälle.Nokka-akselin päässä ei ole kiilaa kummassakaan päässä eli pumpun puoleisesta päästä lukitaan nokka latta työkalulla venttiilikannen tiiviste pintaa vasten. Pumpulle tulee myös oma tappi myös jolla lukitaan pumpunhammaspyörä runkoon. Jos hihnan heittää suorilta paikalleen ilman säätöjä niin kone voi olla laiska tai käydä raskaasti. Kannattaa uusia samalla stefat, kiristin pyörät ja vasipumppu.
     
  5. basileus

    basileus 1st gear

    Kiitoksia MIkkis, Jusssi ja Jonev8!

    Luulenpa, että otan nöyrästi luurin käteen ja varaan ajan huoltoon. Voipi olla, että lopulta on viisaampi vaihtoehto se.

    Basileus
     

Kerro tästä muillekin!