SAAB 900 ilmanpuhdistin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Nova400, 2.1.2013.

  1. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Koska täällä tiedetään ainakin jotain melkein kaikesta, niin kysytään:

    Millainen on SAAB 900 16V Turbon vuosimallien 85-94 ilmansuodatinkotelo? Sen suodatinelementti olisi mitoiltaan kohtalaisen sopiva omaan käyttötarkoitukseeni, joten mielenkiintoista olisi tietää, voisiko Saabin ilmansuodatinkoteloa soveltaa sellaisenaan, vai pitääköhän valmistaa koko vehje itse? Esim, minkä muotoinen se on, ulkomitat, yhteiden mitat ja suunnat jne. Vai mahtaako tuo automalli olla niin harvinainen, että pitää suosiolla lähteä mankeloimaan pellistä mieleistä koteloa? Tuota samaa suodatinta ei ainakaan Mannin luettelon mukaan ole kuin noina vuosina 16V turbossa.

    Tarkoitus olisi saada aikaan edes vähän 60-lukulaiselta näyttävä (tai edes hieman siedettävän näköinen) ilmansuodatinkotelo saman aikakauden Letukkaan, mutta kaasuttimen päälle asennettavaa puhdistinta ei voi tässä tapauksessa käyttää tilanahtauden ja raittiin ulkoilman puutteen takia.

    Tietystikään tuo nimenomainen suodatin ei ole ainoa vaihtoehto, vaan tuota luokkaa olevilla mitoilla varustettu suodatinelementti voisi mahtua tarkoitettuun paikkaan ja virrata ehkäpä riittävästi. Eli, jos jollekin tulee mieleen parempi vaihtoehto puhdistimen luovuttajaksi, niin tieto otetaan kiitollisena vastaan. Kokoluokka ja suodattimen muoto olisivat siis: Sylinterimäinen elementti, keskireikä noin 100mm, ulkohalkaisija maksimissaan noin 170mm ja pituus jossain 200-300mm:n välillä.
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

  3. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Kiitos vinkistä, näppärä nettiversio. Vastaavan taulukon paperiversion sainkin paikallisesta varaosaliikkeestä ja sen avulla pääsinkin Saabin jäljille. Edelleen kiinnostaa se, löytyykö jostain vehkeestä sopivan kokoista suodatinkoteloa, jota voisi soveltaa lähes suoraan tai pienin muutoksin. Jos ei, niin sitten pitää tehdä se(kin) itse.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Traktoripurkaamosta? Traktorin tai leikkuupuimurin kotelo. Mazdan pakussa oli töttörisuodatin jossain keulan alla peltikotelossa. Olisikohan isommissa pakuissa samanlainen rakenne, mutta pitemmällä suodattimella. Mazdassa taisi olla puolikas linkin suodattimesta. 100:n C3 Audin raitisilmasuodatin on kanssa tuollainen iso, pitkä töttörö, mutta ilman kotelointia. - Ihan vastaava kuin normaali ilmansuodatin.
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Zetor 4712? En ihan sata varma numeroista. Oli myös tommoottinen..
     
  6. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Kelpaiskos USA-Ford 2,3 Turbon putsarikotelo? Se on tuollainen nostalginen soikio ja alumiiniä, melko kompaktin kokoinenkin. Ja virtaama riittää vähän kutitellulle turbokoneellekin. Tuossa jonkinlainen kuva http://www.turbotbird.com/showroom/data ... s_87tc.php Kuvassa näkyvä lokarin sisään menevä torvi on irroitettava

    Rockauton listasta löytyy putsarin mallia ja mittoja, katso Ford Tbird vm 88 ja 2,3 kone.

    Mulla olisi joutilas kotelo ja siellä K&N pestävä suodatinpanos. Heitä YV:tä jos kiinnostaa, kuvia ja tarkkoja mittoja toki saa.
     
  7. Street Freak

    Street Freak 1st gear

  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vanhassa LT-Folkkaris, 6-koneises 2.4, on sylinterimäinen filsu peltikotelossa. Ei mikään pieni tosin...
     
  9. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Kiitoksia kaikille vinkeistä, täytyy tutkia kaikkia vaihtoehtoja. Kiitos myös saabin putsarin kotelon kuvasta, taitaa tuo jäädä asentamatta jo ihan koonkin puolesta. Näyttää sen verran paksulta ja esteettisetkin ominaisuudet ovat ehkä vääränlaisia ykkössukupolven Chevykakkoseen.

    Noissa työkoneissa on tosiaan sopivia filttereitä, mutta nuo kotelot tuppaavat olemaan isoja, monissa on haettu sykloniefektiäkin ja se suurentaa koteloa melkoisesti. Tuon LT:n suodatin näkyy olevan yli 350mm pitkä, sen sovittaminen voisi olla jo hankalaa. Pinta-alaa olisi kyllä hyvin...

    Niin, ja Kangasalle lähti yv:tä, näppärän oloinen alumiinikotelo on näköjään T-birdissä. Sen suodatinelementti ei oo kovin suuri, noin puolet perinteisen 14x4" suodattimen pinta-alasta, mutta luultavasti se riittää. Vaihtaa tai pesee sitten useammin. Keskireikä on riittävän suuri, jotta imuputken (4") saisi sopimaan kohtuullisesti ilman suurempaa kuristusta.

    Suodattimen yleisyys ja saatavuus on plussaa, joten senkin takia voisi olla fiksua välttää kovin harvinaisten tai sellaisiksi käyvien (kuten tuo turbo-saab) osia. Näköjään myös Meganessa on 1.9 dieselin kanssa melko passeli elementti, sitäkin pitää tutkia. Niitä luultavasti saa melkolailla kaikkialta.
     

Kerro tästä muillekin!