Autoverolaki: Esitys Autoverolain kumoamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Puutera, 24.12.2012.

  1. paterson

    paterson 1st gear

    Muistutan nyt kuitenkin, että 1958 autoveroa määrättäessä veron piti olla väliaikainen.

    Nyt on juuri keskustelu palkanalennuksista. Jos Niinistön esimerkki vyöryy eteenpäin ja palkansaajiakin aletaan patistaa palkanalennuksiin, olisi autoveron pienentäminen/ poisto yksi neuvotteluvaltti.

    Onhan se kiva, kun on iloisia veronmaksajia, jotka "ymmärtävät" setä valtiota ( vai onko se mieluummin täti), mutta kyllä mä saan säästyvät rahat menemään esimerkiksi veneeseen, joka useinmiten on kotimainen tuote.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vanhoista autoista on maksettu vero silloin kun ne on ostettu uusina. Jos verot muuttuu niin että uusien autojen ostovaiheessa ei kerätä veroja, pitäisi niillä olla kovemmat käyttöverot kuin vanhoilla autoilla koska vanhoista autoista on maksettu veroja jo ostovaiheessa.

    Sama juttu käytettyinä maahantuotujen autojen osalta, niissäkin pitäisi silloin olla kovemmat käyttöverot kun niistä ei ole täkäläisiä veroa maksettu täysimääräisinä ostettaessa.
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    on se näinkin ajateltavissa, olet oikeassa
     
  4. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tarkoitus oli kritisoida autoilun verotusta (ja verotusta) yleensä. En ole missään nimessä sitä mieltä että esim. rekisteröintivero pitäisi siirtää jotain toista kautta perittäväksi. Vaan sitä mieltä että liikenteen verotusta (ja verotusta yleensäkin) pitäisi alentaa kautta linjan.

    Se tarkoittaisi sitä että ihmiset saisivat enemmän päättää mihin omat rahansa kuluttavat ja se saattaisi jopa elvyttää tätä kotimaan taloutta kaiken kaikkiaan. Poikia yrittämistä ja parantaa työllisyyttä.
     
  5. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Muistankohan nyt oikein, mutta jossain tais olla juttua että jos autovero poistettaisiin ja siirrettäisiin polttoaineen verotukseen, olisi korotus 16sent litralta? Jos on oikeasti noin pieni tuo nousu, niin ihmetellä täytyy miks ei ole jo tehty...
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siks kun urponainen tai käteinen ei näe sitä mainoksissa summina ja voi kuolata sen perään :mad:

    Ruottissa on melko uusi autokanta vain koska ei ole uuden auton veroa.

    Ruottalaiset on huono esimerkki suomea vastaan koska vaikka suomalainen hyöty ajoneuvo teijo tulisi takaisin volkkarin T-5 muodossa ja hieman pienemmällä hinnalla ei normisuomalainen sitä kateudeltaan ostaisi :odroll:

    Käsittääkseni suomessa tehdyt porshet ja calibrat on rankattu mailmalla parhaimmiksi hyvin harva suomessa tehty calibra kuulemma on edes myynnissä "julkisesti" vaan klubien sisällä liikkuvat. Että on suomessa osaamista, mutta valtio pistää auton valmistukselle niin lujaa hanttiin, ettei ole tosikaan :mad:

    Ei voi vedota edes saasteisiin jos ostaisi 2012 mallin vaikka volkkarin M-B;n bmw;n tai toyotan tekniikan tehtaalta ja haluaisi sen omatekoiseen koriin asentaa mihin tulisi myös tekniikan valmistajan akseli ja turvallisuus komponentit niin ei silti.
    Ei vaikka autoveron todellisten kulujenkin mukaan yrittäisi maksaa niin ei. Niiden lisäksi kun pitää voidella jos jonkinlaista valtion virastoa :poff:

    Ja sitten valtaa pitävät ihmettelee miksei suomessa yrittämine kannata tai kukoista.
    Veikkaan että od.palstalta löytyisi työntekijät muutamassa viikossa jos tehtaan voisi pystyyn pistää ilman miljoonien rahoitusta valtion virastojen voitelemiseen.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onhan se jo tehty, osittain. Polttoaineveroa on koroteltu jo useampaankin otteeseen. :poff:

    Kova on ollut huoli myös väestön vanhenemisesta. Vielä ei ole esitetty, että pitäisi paalata jonkun ikävuoden jälkeen... Maassa on myös satoja tuhansia taloja, joissa on kerrassaan riittämätön lämpöeristys nykynormien mukaan ja ainakin laskennallinen hiilijalanjälki Hessu Hopon luokkaa. Paljon on paalattavaa Suomen maassa.
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joo-o.. olishan se siistiä jos ei tarvis maksaa niin paljoa veroja.

    velaks vaan.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei kun enemmän euroja painoon kuka niitä seuraa?
    ja vähemmän muitten maitten velkojen makselua tai oikeestaan nehän vois maksaa niillä painetuilla euroilla :lol: jos nyt yhen 10 miljardii painaisi 50e seteleinä ja mailmanpankkiin vaihtaisi ne vaikka velkaoptioiksi niin mitä muut maat asialle vois?

    Tai ostaisi jotain kivaa käteisellä mailmalta, sheikki Arabi A-Sandaalille veisi trukki lavallisen euroja ja toisi sillä summalla öljyä tai jotain muuta kivaa :rotfl:

    Sorry et lipsui vähän off-topikin puolelle :oops:
     
  10. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No julkiset menot on naamaa kohden tuplaantuneet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana joten leikkausvaraa kyllä löytyy. Kuluilla kun on taipumus kasvaa jos ei sitä kasvua rajoiteta mitenkään.

    Verojahan ei voi korottaa paljon yli saataan prosenttiin, joten sitten ollaan tolla velkalinjalla mutta kyllä siihenkin joskus toppi tulee.
     
  11. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Hyvä esimerkki on Englanti, jossa on aikojen kuluessa perustettu pieniä autonvalmistuspajoja pilvin pimein. Monet ovat jääneet jopa henkiin. Joistakin autotallipajoista on jopa tullut myöhemmin satoja, ellei tuhansia ihmisiä työllistäviä menestyviä vientiyrityksiä. Esim. Lotus, myöhemmin Caterham, molemmat nyt nimiä F1-piireissä.

    Omavalmisteita ja yksittäiskappaleita pitäisi Suomessakin tukea eikä torpata. Sujuva rekisteröinti ilman tappavaa verotusta ja tyyppihyväksyntäruljanssia voisi innostaa autoharrastajia yrittäjäksi. Tuotekehityksen riskit jäisivät kohtuullisiksi, jos joka ainoaa prototyyppiä ei tarvitsisi hyväksyttää ja verotuttaa sen vaikeimman ja kalleimman kaavan mukaan. Sitten vasta, jos autoja aletaan myydä ihan oikeasti merkittäviä määriä suurelle yleisölle, niin verot ja turvallisuuden takaavat testit ja tyyppihyväksyntä tulisivat mukaan kuvioihin. Englannin IVA eli Individual Vehicle Approval -systeemi voisi olla hyvä malli ja lähtökohta Suomelle. EU-lainsäädäntö antaa käsittääkseni mahdollisuuden kansallisille sovellutuksille yksittäiskappale- ja piensarja-autojen teknisissä rekisteröintivaatimuksissa. Verot ovat kansallisia virityksiä.

    Piensarja-autoteollisuutta tukeva politiikka ja uusien autojen verojen poistaminen ovat ne lääkkeet, joilla Suomeenkin voisi syntyä uutta autoteollisuutta. Ei välttämättä mitään jättitehtaita, mutta pieniä erikoisia autoja valmistavia kannattavia pajoja. Jostakin niistä voisi aikojen saatossa tulla vaikka mitä. Maailmalla on esimerkkejä. Tätä verotuksen ja rakentelupykälien asiaa kannattaa pitää esillä. Ehkä joku kansanedustaja saa asiasta kimmokkeen ja alkaa viedä asiaa eteenpäin. Ei tässä loppujen lopuksi ole sen kummallisemmasta asiasta kiinni kuin lakimuutoksista. Niitä muutellaan eduskunnassa päivittäin.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eikä ne säädökset englannissa ole sen helpommat kuin muuallakaan mailmassa.
    Kaikki on varmaan seurannut chopshop ohjelmaa? Siinähän oli parikin autoa joita ei tie käyttöön saanut :eek: Rakeenteellisia puutteita oli, muistaakseni siinä hääautossa ei ollut kaatumis-suojia, mutta auto olisi hyväksytty jos siihen olisi asennettu bemarin cabrioletin ylös nousevat takaniskatuet ja homma olisi ollut selvä koska kaatumis suojat löytyy :odroll:
    Joten auto katsastettiin myöhemmin ostajan toimesta erikoisajoneuvo luokkaan jotta sillä saa tehdä mihin se on tehty hääparin kuljettamiseen kirkosta vastaan otolle tai nurkan taakse.

    Mutta ei suomaliassa tai kekkoslovakia kuten vanhat jermut taitaa sanoa et saa edes pinta peltejä vaihtaa jotta autosi näyttäsi paremmalta :mad:
     
  13. paterson

    paterson 1st gear

    Mitä autoon tulee Suomessa, niin kaikki on prikulleen kontrolloitua. Ja mikäli Eu:lta löytyy sovipa vipu asioiden vänkäämiseksi, niin se kyllä meillä käytetään. Tulee nyt vaan mieleen jenkkiautojen valot, ne kun eivät ole ( oliko se 1995) jälkeen kelvanneet täällä.

    Kyllähän Suomessa tekijöitä olisi, joitakin tuli esiin TV:n Puskuri-ohjelemassa ja onhan toi Stadian opiskelijaporukkakin ansioitunut.

    Mutta ei vaan ota tuulta tämä autonrakennus laajemmalti.



    Kas ku neukut eivät sotakorvauksiksi vaatineet autoja? Halusivat kai itse tehdä "opelinsa".
     
  14. ohc205

    ohc205 1st gear

    Tietyt piirit itkee sitä ku suomalaiset ajaa "niin vanhoilla" autoilla, onko kukaan ajatellu mikä työllistävä vaikutus sillä on kun näitä vanhoja autoja korjaamaan ja huoltamaan tarvitaan suomalaisia yrityksiä. Kiinnostaisi tietää kuinka suuri on jälkimarkkinoilta valtiolle tuleva veropotti..

    Suomessa ei ole henkilöautoteollisuutta, mutta korjaamoja kylläkin tuhansittain
     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Toihan on niin totta! [​IMG] -Kaikki ranet häslää pärnäsen korjaamoilla.... :poff:
     
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllä taitaa tuo korjaaminen olla enemmänkin uudehkojen autojen ongelma.Jatkuvastihan noissa kavereiden 2000-luvun kikottimissa on jotain häröä.60-luvun Fairlanessa hyvin harvoin yhtään mitään.Ja kun kuuntelee noiden uudehkojen autojen huoltojen ja osien hintoja ei voi ymmärtää sitä älytöntä polttoaineenkulutusvihkolukemien vertailua esim. työkavereiden kesken.Eilen vei 5,4 ja tänään jopa 5,7!!
     
  17. ari vw

    ari vw Gearhead

    Kyl mun isolohko vie tässä talvella keskimäärin lyhellä työmatkalla 7,5-8.5...ja 98e vielä.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    oon ruvennu pitää autoja käynnissä tossa kotipihalla yli yön. ei viitti raapia tai luoda lumia ja ei tartte webastoja eikä lohkolämmittimiä. keskikulutukset on nousseet arviolta 3-5 litraa sadalla, kun pitää käynnissä yli yön, mukava mennä lämpimään autoon, jota voi heti polkea surutta.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    löytyykö OD:lta yhtään juristia tai lakia tuntevaa joka osais tehdä aloitteen niin fiksuun pakettiin että se voisi mennä läpi? ja mikäli kustannuksia tulee niin OD:lla on 27155 käyttäjää eli vaikka 1e panoksella luulis pääsevän pitkälle asiassa joka hyödyttäisi jokaista täällä olevaa?
     
  20. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Mielenkiintoinen ehdotus.
     

Kerro tästä muillekin!