Lehtipakoista/perän laskemisesta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kotr, 13.1.2013.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Uhrina farkku aspeni.Vuosia oon jo körötelly luultavasti vakio pakoilla ja oisko ollu kybin kaasuiskarit.Ei oo totken omat vaimentimet ja ovat todella jämyt.Perä on meleko saatanallisen jämäkkä ja vaikka laskupalaa on jo 2.5 tuumaa,niin silti ollaan vakio korkeudella.

    Perää ja koko autoa pitäs saaja vähä maan läheisemmäki.Pakat otin tänään irti ja purin hiekkapuhallusta varten.

    otanko jonku"välilatan" pois,että saan perää alemmas vai kuin??iskarit kai täsä tuota perää pitää korkialla?vai montako latia -78 jumppamallin aspenisa on vakiona?

    pehmeitä vakio iskareita en haluis laittaa takasi,ku tulee välillä ajettua aika urheilullisestiki :lol:
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No kokeile miltä korkeus näyttää palikoilla mut ilman iskaria ja jos laskeutuu niin eikun etsimään lyhyempiä iskareita.

    Jos vähennät lateja niin lähes sama ilmiö kuin löysillä iskareilla mut toisesta syystä.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Pitää varmaan kokeilla!! tänään puhallan latit ja muut hilut ja vetäsen jonku maalin niskaan...iskarit on kyllä meleko topakat,että ne täsä varmaan pönkää!!
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Joo ei sen pidä niiden iskareiden päällä maata. Jos notkahtaa alemmas kun iskarit on pois niin on syytä perehtyä niihin iskareihin.
    Jousen etummaista kiinnitysreikää voi kans siirtää ylemmäs mutta se vaikuttaa hiukan nivelristikoiden kulmaan.
    Lattaa vaan pois tai sitten takasegmenttien sahailua lyhyemmäks niin kyllä veltostuu :) .
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Niin...tarkotus olis,että se ei veltostus vaan pysys jämäkkänä mutta olis lähempänä isänmaata
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Droppipalikkaahan tuossa on jo joten en keksi sitten muuta kun jousen kaarta suoremmaks.
    Prässillä vois mennä mutta itse kääntyisin jousipajan puoleen.
    On sitten joku jolle kitistä jos meneekin pieleen.
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jos se pakka on umpi ruosteessa ja paskassa niin se ei "toimi" niin kuin pitää. Luulen että puhallus ja maalaus auttaa jo paljon. Iskarin ois hyvä olla oikean mittanen. Dusterin perää laskin poraamalla etummaiseen korvakkoon reiät ylemmäs ja laitoin 60mm palikat, vähän ajan päästä piti laittaa 40mm palikat ja lopulta piti ottaa palikat pois kokonaan kun perä raahas maata eikä keulaa saanu yhtä alas. Ja ennen remonttia perse oli taivaissa...
     
  8. Geebe

    Geebe Gearhead

    Kun sulla on se iskari irti niin kokeile kuinka suurella voimalla se punkeaa ylöspäin, eli jos paat päälle 20 kg painoa (nojaat siihen tms) ja iskarin mäntä hissukseen painuu sisään niin ei ne enempää tuo kantavuutta kuin 40 kg. Kompensoit sen kokeeksi hiekkasäkillä takaluukussa. Normi nesteiskarit ovat ihan toimivia vaikkei niissä olisi ulostyöntävää voimaa lainkaan, niiden hommahan on vaimentaa liikettä.
    Jos taas auto vapaasti seistessään on koko ajan iskarien ulosjousto rajoittimessaan niin varmaan ei ulosjousto oikein toimi, eli kun ajat monttuun niin ei pyörä putoa yksikseen monttuun vaan auto seuraa mukana.
    Eli tällöinhän tunkilla korista nostaessa renkhas pysyy koriin nähden samassa kuin vapaasti seistessä. Ei varmaankaan ole niin.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    No pakat oli ihan hyväsä rosteesa ympäriinsä.Just sain puhalleltua puhtaaksi.Jospa huomena jo epoksia pintaan.

    5kpl lateja molemmin puolin.

    Mittasin päivällä iskarin pituuden...voi helevettiläinen,ku dementoin..oisko ollu 53cm päästä päähän.Mitähän on pitkä aspenin oma iskari? onkohan farkusa eri vaimentimet,ku setanisa?
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ja sitten jos lehtipakassa aina alemman lehden pää on kaivertanut ylempään lehteen pykälän, niin rälläköi se tasaseks.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei mitään tietoa mutta miten sinä mittasit tuon iskarin? Kokoonpainettuna vai täydessä mitassa?
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    täydessä mitassa.nyt vähä kiirusta täsä mutta pitää arpua ja ehkä kasailla viikonloppuna
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Epoksi niskasa! laittasko kokoamisvaiheesa kuparitahnaa?paksua vaseliiniä? yms latien väliin? tuskin ainakaan haittaa on
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse laitoin sinistä laakeri vaseliiniä, en tiedä onko haittaa vai hyötyä. Tuntuuhan nuo liukuvan ainakin.
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Juu,vaseliinista ja maantiehiekkapölystä saa hyvän hiomatahnan jousille :) Jotkut on käyttäny nailon levyä,tai jopa paksua nahkaa latien päitten välissä. :D
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Sellanen kulutusmuovilevy siellä olis paras. Omat jouset on ainakin aivan lopussa, pääasia että luistaa vähän aikaa...
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Jonku sortin muoviläpyskät sielä näytti olevan.
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    Tuosako eile koe kasailin pakkaa,niin ihmettelin,että onko se oikein jos norran jälkeinen lati on yhtäpitkä,ku norra?muutenki paksumpi ja vähä eri mallinen,ku muut latit.Siitä lähtien muut latit näyttää normaalilta ja lyhenee lyhenemistään
     
  19. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Sitä norran alapuolella ylimpänä olevaa "erilaista" latia kutsutaan apunorraksi. Kuulostais olevan ihan oikean mallinen.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se on melko varmasti jälkiasennusta
     

Kerro tästä muillekin!