305 piristelystä taas kerran kyselyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 22.1.2013.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kaasarin kokoa voi pähkäillä TÄLLÄ
     
  2. NymiS

    NymiS Gearhead

    Rolleri 305 -89, comp CC 266 HR 14, Crane 1,5 full roller vipat,Corveten alsakannet L98 portattuna ja palotilat käpisteltynä, vakio TPI ohjelmoitavalla boxilla, MSD Pro billet jakaja ja sytkävehkeet...

    270hp(5500rpm)/441Nm(3800rpm) koneteho.
    Toimii ihan kivasti 3gen Camarossa :)
     
  3. ohc205

    ohc205 1st gear

    Pakosarjat uusiksi ja tuplaputkisto on kustannustehokkain viritys 305 mottiin. Sitten tasalakiset männät, jotka tulee ihan kansitasoon, jotta saa puristukset ja paljealueen sopivaksi. Nokka ja kansien avarrus. Hyvä imusarja ja joku 500-600 kaasari. Näillä tulee vähintään 200hv, taitavalla kaverilla lähemmäs 300hv.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pakosarjoiksi tulee 2.5" pukinsarvet kun ne nyt on entuudestaa, putket menee tuplana ja on 2.5" yksillä simonssin pöntöillä päässä.

    En siis aikonut vaihdella mäntiä tai ottaa lohkosta siivua pois.

    Performerin imari ja 600 kaasarikin on samoin kuin se hei jakaja, näillä ajattelin mennä.

    Eli tarkoituksena olisi saada hieman puristuksia ylöspäin, vaihtaa nokka ja vähän valupurseita siloitella kanavista samalla kun kohdistaa ne.

    Alunperin ilmeisesti on 8.5:1 puristukset, miten paljon tuo ohut kansi pahvi vaikuttaa ja paljonko voisi ottaa kansista siivua jotta päästäisiin vähän järkevämpiin puristuksiin.

    Lähteekö Herrakanilla miten hyvin vääntämään alhaalta tuolla 268 nokalla? :oops:
    Tuo nokan puolesta puhujia kun nyt tuntuu olevan.

    Ja tuo toosan vaihto on laitettu kanssa harkintaan..
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Must se väänsi ihan hyvin vakioturbiinillakin. Väänsi mm. 7,5" 10b-taka-akselin poikki.
    Kansipahvit mitä mä käytän, Fel-Pro 7733SH1 on 015 normaalin 040-035 sijaan eli sama kun höyläisit kannesta sen 025 pois. Tän lisäks voit sitten ottaa jotain kannesta pois. Onhan toikin jo yli 0.6 milliä.
     
  6. aric-z

    aric-z Gearhead

    minun projektiin tulossa pontiac 400, cruisailukoneeksi. nokkana tuo xe268. kun pyörittelin compin camquest ohjelmaa tulevan kokoonpanon specseillä, niin tuo nokka vaikutti parhaalta. lukemat tietysti reilusti yläkanttiin, kun näytti tehoa 361hv/5000rpm ja vääntöä 600nm/3500, mutta verrattuna muihin compin nokkiin päädyin tähän. vääntökäyrä näytti melko laakealta, joten uskon sen olevan passeli tuohon moottoriin. miksei tuo olisi myös 305:een sopiva.

    lohko vm -70 400 0.03" ylikoossa
    kannet 6x4 91cc, joista höylätty lastu pois, kanavat kohdistettu ja purseet poistettu. 2.11 ja 1.66 venat. 1.5 rullavipat. ruttu n.8.85
    imari pontiac 68-69 2-taso
    kaasari edel 750
    nokka comp xe268
    hooker competition sarjat ja magnaflow 2,5" x-putkisto
    3.55 välitys ja tci turbiini stall 2000
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Sanon viel sen verran et mulla on ollu useammassa vakioautossa jyrkempiä nokkia kun toi 268, siks mä laitan sen nyt käyttikseenkin.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kylläpäs tuota XE268 nokkaa kehutaan, kai se on kohta pakko ostaa sellainen sitten.

    Miten paksu kansipaffi tuossa vm.1980 305 koneessa on vakiona?
    Paljos noita kansia tohtii laskea ettei tarvitsisi vielä imusarjaa mulkata ja oisko tietoa mihin se puristus suhde mahtaisi nousta?
    Paffi 0.015 ja kansia alas? Puristus?
     
  9. ohc205

    ohc205 1st gear

    Tolla ohkasemmalla pahvilla ja 0,5mm kannesta poies, niin palotila pienenee noin 7cm3 siitä voi laskea uuden puristussuhteen 9,19
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Perustuuko nuo omakohtaiset xe268:n kokemukset nimenomaan 305:seen?
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laittakaa sit videoo jakoon ku vehkeet valmiina ja viritettynä. Ois kiva nähä miten tommonen 305 jaksaa vetää viilattuna, kun kaikki mitä oon nähny on ollu joko vakiota tai korkeintaan vakion tehoisia.
     
  12. HT

    HT Gearhead

  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Uskaltaako noista kansista ottaa tuon 0.5mm ilman sen ihmeempää pelkoa että kansi menee vituiksi?

    Yritin lueskella noita lontoon kielisiä foorumeita ja siellä oli ettei kannata enempää kuin 0.02 ottaa kansista pois tai häviää joku karkasu kansi tasoista?
     
  14. ohc205

    ohc205 1st gear

    Vakio kannet on valurautaa, ei niissä mitään karkasua ole.

    Mahd. vähän niistä tietty kannattaa höylätä, jos kestoa ajattelee.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Seetien induktio karkaisusta siinä on puhe.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan noissa kansissa varaa höylätä, pilttinä tais yhden kutvosen kannesta lähteä ~3mm jotta sai open champperin closed champperiksi.
    Ja toi 268 nokka on pikkasen liian raju vakiohkoon 305 pataan on mun mielipide. Emännän pirssissä ole viime kesänä 302, ~ 10.5 rutulla, 0.8quentsilla, hyvin virtaavat alsakannet jne. Toi nenä oli just passeli siihen ja veti jopa heti alhaalta, mutta peräruuvi oli 3.73 ja plootassa 2.75 ykkönen.
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo mää laitan videoo ainakin heti kun vaan saan judanssiivit kasaan. Erinäisiä taloudellisia huolia ton koneistuksen kanssa, muuten olis liki kasausvalmis paketti.
     
  18. altzu

    altzu 1st gear

    xe 262 toimii ainaki loistavasti 305:ses !
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Olen yrittänyt tuolla compin ohjelmalla katsella noita nokkia tuohon 305:seen ja paras teho / vääntö tuli XE256 nokalla.

    Eli varmaankin sillä mennään.

    XE 268 antaa hieman enemmän tehoa, mutta arvelisin että on kyllä hieman turhan raju tuohon autoon vaikkakin tehon ja vääntö piikki on ohjelmassa samoilla kierroksilla molemmilla nokilla. Teho 5000rpm ja vääntö 3500rpm.
     
  20. idiot

    idiot Gearhead

    Täällä kans rakenteilla 305, on se pieni kun rottamoottorien parissa ollu :lol:

    peruskohtana 305 joka ~85 pontijakista jonka tuossa purin atomeiksi
    viikonlopulla.

    Kannet on: 14022601...80-86...267/305......1.84"/1.5" valves, 53cc (ns. HO kannet :lol:)
    Lohko: 14010201...305...80-85...2 bolt

    Kone olikin jo kairattu 0.30 ja toki perus monttumännillä, jotai ~15cc?
    Hoonin jäljet näkyy uutuuttaan ja ei reunaa ylälaidassa :wink:
    Kaikki kaulat oli myös duunailtu 0.10, kk-laakerit oli uutta vastaavat, mut sit kolmospukin runkolaakeri oli naarmulla ja punerti paikoin.

    Vedellään uudet rk laakerit ja tarkistetaan välykset.

    Kannet kokee kevyen 'porttauksen/siistimisen/kohdistamisen' ja teen koulussa venttiit ja seetit koneella. Yks keinunstudi menee uusiks, kun keinu syöny nälkäänsä sitä.

    paffit ajattelin iskee jotkut ohuet niin saadaan poristuksia ysin paremmalle puolelle. kuin lie pitää tollaset 0.015?

    nokaksi jotain, ajatellut kokeilla mahdollisesti summitin nokkia, kun olisi opiskelia ystävälliset hinnat :poff:

    huvikseen laskeskelin staattista ja dynaamista puristussuhdessa (http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp)
    ja littanalla pahvilla päästiin ~9.5cr mut sit esim nokan ABDC:n ollessa 31º nousi dcr jo 8.5 (31º + 15º?), mut eri laskurit taasen anto kaikkea 7-9.5 väliltä, et mitä noista nyt uskois :poff:

    muuten koneeseen tulee jonnilaiset peltisarjat, joku imusarja ja toki kaasutin. ei nyt vielä tarkemmin funtsittu.

    tää pata tulossa -61 brookwoodiin ja jatkoks 200r4 ja 3.7 ruuvi.
    jotain hottentottia/ratrodia tähän vois kehitellä :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!