Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kun mulla just oli ajatuksena semmonen muotoon painuva ihme tyyny,hitto kun saisin päähän missä sitä oli mutta semmonen justiin että kun sen kerran painaa sitä jäykistettä vasten niin se jää siihen,sillä sitten pituussuuntaan niin ei softille tarvis olla kun joku 180 paperi,olettaen että on laidoilta saatu suht.muotoon.
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    A: Liian syvä klommo noin joustavaan ja lämpöiseen paikkaan pelkällä softilla täytettäväksi, halkee ajan kanssa, taatusti,
    ensin esmes karvakitillä muoto, viimeistely softilla.

    B: Herkät sormet sekä kasikymppistä paksupohjaista esmes. mirka gold paprua kolminkerroin taiteltuna, hiontatukena koko kämmen ja sormet, sekä työntöbiaksesta aiheutuvan orastavan perunapellon peruuttamiseen kova, pitkä ja soukka reilusti reunapyöristetty kapula,
    sama paperi, kädellä pääosin pitkittäistä, kapulalla kulmittaista liikettä,
    softilla sitä samaa vielä ja satakakskymppisen kanssa isompien naarmujen poisto muotoa enää muuttamatta,
    sit yks kireekiree softi ja pyhkäsy vaikka 180 tai 240,
    tai runsaanpuoleisesti 2k hinkkaria, vähän elastoa sekaan vois olla jees.

    ja kun teet keulan eessä seisten soutuliikehiontaa, älä makaa kohteen päällä vaan ole pikemminkin edessä alhaalla ettet hartioillasi "polje" kapulaa ruopimaan "lähtökuoppia", hömelö ja tympee egyptiläinen kuulantyöntöliike, kyljen puolella seistessä hiot kuin frisbeetä heittäisit, paine ei ole oleellista vaan toistojen määrä.

    ja samat temput mutta kapulat ja tekniikka ristiin, kyllä se siitä, sitten joskus. :lol:
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Dx:n neuvoja en epäile,mutta osaanko toteuttaa niin eri homma..Eka korityö kyseessä niin priimaa ei varmasti tule,mut pitäis saada maalari kuitenkin vakuuttumaan että suostuu pintavärin vetoon..
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    vähän kittihommia tehneenä olen todennut ihan puuviilan kantilla ristiin rastiin olevan alku hommissa hyvän ei tule perunapeltoa.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kävin tuolta maaliliikkeestä hakemassa loputkin tarvikkeet,kysyin vielä tuosta kitin lämmönkestosta niin meinas että pysyy konepellissäkin,saa nähdä mutta kai se on vähän kuunneltava myyjääkin..Mites tuo homma kun puhutaan painehävikistä kompuran letkuissa,mulla on kytketty kompura linjastoon eli n.20 metriä 3 sentin teräsputkea ja siitä lähtee 10 metrin käyttöletku.Kun siis säädän kompuralta lähtevän paineen esim.kuuteen,niin mitä tuolla tehohäviöllä meinataan,eikös siellä linjastossa pitäis olla sillon se 6 bar oli putkea kuinka paljon vaan?
     
  6. KHe

    KHe 1st gear

    karkeasti ottaen menee näin, putkistossa on 6 bar siihen asti kun siitä ei oteta mitään ulos, heti kun avaat ventiilin putken toisessa päässä niin muun muassa putken seinämän ja liikkuvan ilman välinen kitka, mutkat sen mukaan kuinka jyrkkiä jne, alkaa aiheuttamaan painehäviötä. edellisitä johtuen sitten paine ja virtausnopeus vaikuttaa huomattavasti painehäviöön.

    oletetaan että systeemissäsi ei ole yhtään mutkaa niin esimerkkinä voidaan laskea systeemisi häviö 500 litralla ilmaa minuutissa ja 6 barilla on häviö noin 0,39 bar ja vastaavasti 2 barilla 1,16 baria
    siis tämä jos käyttö letkusi on 10mm sisähalkaisialla.
    itse olen pitänyt nyrkkisääntönä 1bar häviötä jokaista 10 metriä 10mm letkua kohden kun olen maalaillut
    jos haluaa tarkastella asiaa tarkemin niin varmaakin pitää ottaa huomioon
    ainakin myös ympäristö olosuhteet lämpötila, kosteus prosentti jne. ja varmaan alvin muutoskin vaikuttaa kun mennään tarpeeksi pitkälle
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Just tuo rupes mietityttään kun aletaan pelaamaan pienemmillä paineilla maaliruiskun kanssa että mihin se paine nyt sitten pitäs säätää...Pitäähän sen kuitenkin siinä linjastossa toimia,irrottelemaan ei ruveta.
     
  8. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Eiks se pitäis nähdä vaikka ihan renkaantäyttökahvalla paljonko siellä letkun päässä on painetta?
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Justiin meinasin sanoo että paras kun laittas mittarin ruiskun alapuolelle.. :) Noihin halpisrengasmittareihinkaan ei oikeen ole luottaminen varsinkaan pienillä paineilla.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Noissa trotonin kamoissa kun ei ohjeita tule mukana ja niitä myyvässä paikallisessa liikkeessä oli niin vähäsananen tuppisuu myyjänä niin kysytäänpä tuosta silikonipesuaineesta,eli onko se vaan kastella aine rättiin ja pyyhkiä? eli ei tarvi mitään huuhteluja eikä haihtumisaikoja tms.?
     
  11. -vellu

    -vellu Gearhead

    Helpointa on laittaa sitä sellaiseen pumppaamalla paineistettavaan ruiskupulloon ja kastella sillä pinta ja pyyhkiä ja tarvittaessa hieman hangata lika sitten pois puhtaalla nukkaamattomalla paperilla/ liinalla. Vaihda liina riittävän usein. Vähän silikoniaineesta riippuen haihtuu jäämät kyllä muutamissa minuuteissa. Tarvittaessa voit jouduttaa kuivumista paineilmalla.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kiire ei ole este,eli ihan perus non-wax aine tyyliin siis.Kokeilin pari peltikohtaa tommosella peruspyyhinnällä,hyvinhän tuo kuivu.Ajattelin että seuraavaks pyyhkiä auto kokonaan ja vetää sitten kaikille peltikohdille,sitten tallin tuuletus ja imurointi pölyistä,hiomamaali pitäis vetää kerralla ympäri kun ei pysty yhtäaikaa pitämään riittävän isoa ilmanvaihtoa+vaadittavaa lämpöä.15 astetta olen tossa pitäny.
     
  13. -vellu

    -vellu Gearhead

    Tuo pyyhintä kannattaa minusta kyllä tehdä ihan viimeiseksi tuuletusten ja imurointin jälkeen, eli juuri ennen maalausta.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vellu as.. from f-body ministration..?
     
  15. -vellu

    -vellu Gearhead

    Ennen siellä - nyt http://www.camaro.fi :D
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Pari kysymystä vielä ja sitten toivottavasti ei tarvi ikinä palata näihin hommiin..Eli sain menemään hiontamaalia n.1,5 litraa valmista seosta koriin,ei puskureita,helmoja,peilejä,takakonttia.kuulostaako oikealta määrältä? Ja sitten se että yhessä kohtaa osu letku maaliin,yritin pyyhkästä paperilla mutta siinähän käy niinkun käy eli perunapelto jäi.Saahan tuota hiomamaalia vetää jo kerran täysin kuivuneelle pinnalle kun hioo vaan sen ensin tasaseks?
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Saa,
    hio vaikka ensin koko kosla, jos ja kun jostain menee hinkkari reilummin puhki niin saat nekin paikkailtua samalla ruiskun suttaamisella.

    1,5 litraa kuulostaa siltä, että kalvopaksuus on hyvin riittävä hiontanaarmujen poistoon, riippuu tietty miten paljon ja millä on oikohiottu, mutta tuskin on ogelmia sen takia edessä.
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuossahan onkin ideaa tosiaan hioo ensin niin näkee mistä pitää paikata. Hankala toisella vetokerralla nähdä että meneekö tasasesti kun pinta on jo harmaa,ja kun se haihdutusaika on siinä välissä niin lyhyt niin on vielä märkäkin..Erota siitä sitten mikä tuli äsken ruiskusta ja mikä oli edellistä jälkeä..
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kuinka leveää jälkeä pitäis ruiskusta tulla hiontavärillä? Mä en saanu tuosta tulemaan kun jotain neljän sentin raitaa vaikka miten yritin säädellä :-? Ohennus 30% ja suutin 1,7,kompurasta lähtevä paine oli n.3 eikä tilanne kummentunu jos koitti pienemmällä paineella. Tuli sen verran huono pinta ettei lähteny kaikki huokoset 320 paperillakaan,nyt olis vaihtoehtoina kokeilla vetää vielä yks kerros tai antaa maalaamon tehtäväks,lisää kustannuksia n.5-700 e. Pinnastahan pitäs kuitenkin saada niin tasanen että tasottuu pelkällä 600 paprulla,joihinkin kohtiin vahingossa tulikin tuommonen pinta.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Paha tohon on kaukolukea mikä meni pieleen, tarttis tulla pelipaikalle, ruiskusta riippuen, ehkä 4 bar olis ollut paree jotta sietää hajotustakin, kun tohon letkuunkin tahtoo hukkua matkalla, son kumminkin viskositeetti, maalimäärä ja ilmamäärä oltava melko tarkasti oikeessa suhteessa.

    piirtämällä vedetty hinkkari tahtoo näkyä raitaloimuna valmiissa pinnassa jos ei oo tarkkana oikohionnan kanssa.

    yks vaihtoehto toki on, että vaikka tulitikulla tössötät jäljelle jääneisiin huokosiin alakanttiin ohennettua hinkkaria jotta seuraavan täytön ei tarvitse olla niin reilu ja jätät loput maalarin huoleksi.
     

Kerro tästä muillekin!