Oven avaukset kaukosäätimellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 23.1.2013.

  1. TATU

    TATU Gearhead

    Faktaa viime vuodelta: ovien avaus kauko-ohjaimella ok, kuljettajan ovessa mekaanin avaus konehuoneen puolelta. Konepellin avaus maskin aukosta ulkopuolelta. Kolari tapauksessa ihan sama missä mekaaninen avaus on, listaa painamalla, konehuoneessa,helman alla... ei sitä kukaan löydä jos ei ole merkitty.
     
  2. vesagee

    vesagee 1st gear

    Minua on huvittanut tämä keskustelun aihe sekä omakohtaisesti konttorilla että täällä palstalla.

    Useissa alle 10 vuotta vanhoissa autoissa on tehty niin että ovet menee lukkoon kun on lähtenyt ajamaan ja aukeaa vasta kun joku avaa SISÄpuolelta oven auki.
    Eli kolaritilanteessa esim. kuski tajuttomana, niin vaikka siinä se kahva selkeästi ulkopuolella onkin niin ei se ovi tahdo aueta vaikka sitä joku kunka riuhtoo...
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kenen kaikkien käyttöautoissa sellainen ominaisuus on? Ei ainakaan kummassakaan tänään ajamassani autossa ollut sellaista, vaikka oli keskuslukot kummassakin...
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    semmoinen kolari ettei itse pääse vammojen takia ulos ei ovet varmaan aukea enää alkuperäisellä kahvallakaan.sheivasin kerran farkun ja silloin vaativat etuoviin mekaanisen auk.ulkopuolelle,mut sai olla piilossa sisäpuolella.
     
  5. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    En ole törmänny moiseen itsestään lukittuvaan systeemiin, kuin yhdessä autossa ja sekin oli Audi RS6...
     
  6. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    -99 mersussakin oli jo tuommonen ajolukitus, hämärä muistikuva et jossain maissa suunnittelevat pakolliseks sitä risteys kaappausten takia. Niissä kyl lukot aukkee jos joku törmäys anturi saa iskun. Viron pojat aikanaan varasti 850 volvoja potkulla etu puskuriin ku oli liian herkät anturit.

    Mersusta akku kaapelit ku hapettu ni takakonttiin pääsi huoltoa tekemään näppärästi lukkopesä pois poraamalla. Tän mennes ollu vw, Mersu ja bemari missä ollu täysin sähkönen lukitus ja jokasessa on korjaamista.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    80 luvun lopun fleetwoodeissa ja taitaa fordinkin paremmissa malleissa olla.
     
  8. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Aika jännä, että sekin noin vanhaa keksintöä..

    Noh.. rikollisuus pistää vipinää sähkösuunnittelioihinkin :rotfl:
     
  9. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Miten se nyt sitten on jos tälläisen Aftermarket kauko-ohjauspaketin laittaa 80-luvun GM:ään, niin toimiiko ?

    Tuli vaan mieleen että näissä 80-luvun GM-vehkeissähän lukkokelalle riittää vain yksi napsu virtaa luukkoon tai auki saamiseksi. Antaako tuollainen vastaanotin boksi vain silloin ohjausvirtaa, kun kaukosäätimen nappia painetaan, vai jääkö ohjausvirta päälle napin painalluksen jälkeen. Tarkoitan vaan sitä, että esimerkiksi euromallin Fordeihin käy Aftermarket systeemit, mutta niissä olen törmännyt sananmukaisesti lukkomoottoriin. Jossa sähkömootori työntää pientä hammastankoa ja molemmissa ääriasennoissa on kytkimet virran katkaisulle kun lukkomoottori on tehnyt työliikkeen loppuun. Pitäisi olla pulssimahdollisuus jotta nämä vanhat saisi toimimaan. LaserLine merkkisessä hälyttimessä oli valintamahdollisuus pulssi tai jatkuva ohjausvirta. Mutta oli aikanaan sikahintainen paketti se hälytin. Joten tuollainen 50-60euroa maksava pelkkä kaukoohjauspaketti riitäisi omaan käyttöön... :)
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ainakin viper merkkisen laitoin 88 capriceen,kuskinjalka tilan puolelta lukon johdot poikki ja väliin,hyvin toimi,taitaa kyllä maksaa 90€
     
  11. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Toi ominaisuus oli saatavana myös ainakin buickkiin, ja ehkä myös muihin 80-luvun kanttikoppa gm:iin... Tais olla niin, et ovet pamahti lukkoon kun ylitettiin 5mph. Yhtä piilofarkku-buikkia kyseisellä optiolla varustettuna tullu kerran ajettua.
     
  12. tahvo-

    tahvo- 3rd gear

    Meikäläisen -85 Buick piilovarmarissa menee ovet lukkoon, kun vaihteen laittaa päälle.. ja aukeaa kun laittaa P-asentoon. Eikö tuo olekaan ihan tavallinen varuste? :odroll: Jälkiasennettu kauko-ohjaus ja varashälytin löytyy myös.

    Löytyy myös semmonen mukava ominaisuus, että joskus vetää parkissa ollessaan itekseen ovet lukkoon 8) Ainakin oppinu ottamaan avaimet aina mukaansa, kun muutaman kerran jäi ite ulkopuolelle ja avaimet sisäpuolelle :)
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Miten muistelisin että alle satkun tuo minun Lepakossa oleva Laserlinen häly / kauko-ohjattu k-lukko maksoi. Joku kotimainen nettiputiikki se oli mistä tilasin muutama vuosi sitten, en jaksa kaivella kuitteja... Mutta ihan toimii hyvin ja jämyt on ne kaket toisin kuin joissain "Enforcer" tms. muovinappisissa.
    Lukitus/avauspulssin voi ohjelmoida kestämään 1 tai 3 sek, joko maa- tai pluspulssilla. Kolmannen napin toiminto antaa virtaa jotain 30 sek ja siinä oli kans muistaakseni vielä joku toinen mahdollisuus.
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mua huvittaa kovin sellanen että missä autossa tälläinen on vakiona ja se ei vapaudu kun turvatyynyt laukee tai virrat katkee?
    Vai että viellä lähes kaikissa?
     
  15. vesagee

    vesagee 1st gear

    Anteeksi minun provosoiva ensimmäinen viesti, korjataan että monissa alle 10 vuotta vanhoissa autoissa on ovien automaattinen lukitus liikkeelle lähdettäessä.

    Kyllähän niissä joo täytyy myös olla järjestelmä myös että lukot aukeaa kolaritilanteissa, mutta jos se on kytketty samaan kuin turvalaitteet, niin ei nekään välttämättä aina laukea jos sopivissa kulmissa ajaa ojaan. Itsensä voi kuitenkin mahdollisesti loukata varsisnkin auton pyörähtäessä, varsinkin jos ei ole turvavöitä. Onhan AVK:llakin myynnissä myös kolariautoja joissa ei turvalaitteet ole lauennut.

    Isommissa tälleissä sitten ovet herkästi jo muutenkin jumiutuu korin joustaessa niinkuin joku kirjoittikin.

    No joo, jossittelua kaikki mutta harvapa harrasteautojen rakenteilija ensimmäisenä suunnittelee kolariturvallisuuden kannalta rakentelua muutenkaan. :)
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

  17. xarper

    xarper Gearhead

    En ollu edes kahtona, eikai siinä varmaan vikaa olekkaan? Pitänee käydä kahtomassa kun pyörii Kuopion suunnalla enskerralla.
    Onkos tuo siis sellanne juuri että kauko-ohjaimesta saa napilla oven aukastua?
     

Kerro tästä muillekin!