5/8" pyöränpultit ja mutterien prikat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Slow66, 4.2.2013.

  1. Slow66

    Slow66 1st gear

    Kysytääs välillä teknistä asiaa kausispekulointien joukkoon.

    Elikkä takavanteiden päivityksen yhteydessä tuli aiheelliseksi laittaa pienet
    spacerit tuomaan vannetta vähän ulospäin iskarin alakiinnikkeen tieltä. Autoon
    on jossain vaiheessa laitettu 5/8" pinnapultit taakse ja niihin liittyvissä muttereissa
    on kaverina n. 1/2" paksut prikat. Spacerien myötä pinnapultit on aavistuksen lyhyet
    mikäli prikat on muttereiden alla, mutta ilman prikkoja pinnapultit riittää hienosti.

    Kysymys kuuluukin: Mikä noiden prikkojen funktio on, eli onko ne pakko siellä olla?

    t: nimim. Epätietoinen Etelä-Pohjanmaalta
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Millä kohdalla mutterit keskittää? Onks siellä kartio vai varsikeskitys? Onko prikoilla keskityksen kanssa tekemistä?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei meil ole ainakaan ollut niitä prikkoja. Ei ne prikat keskitä, vanteen pultinreiät keskittää, studeis on sitä varten sileä osuus.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Laita ohuemmat prikat. Strangella ainakin löytyy .250 ja ,4375 paksuutta ja varmaan muiltakin valmistajilta. Muista tarkastaa, ettei pultinpää ota kiinni studin olakkeeseen ohuemman prikan kanssa.
    Itse vastaavassa tapauksessa siirsin iskarin alakiinnitystä.
     
  5. Slow66

    Slow66 1st gear

    Pyöränpulteista se vanne minunkin mielestäni keskittää, eli prikoilla ei siihen ole osaa.
    Iskarin alakiinnikkeen siirto on näissä vakioripusteisissa "kilpa-autoissa" vähän työlästä,
    mutta täytyy tsekata nuo ohuemmat prikat. Tai mennä ilman jos niille ei oikeaa tarvetta
    ole.

    Kiitos näistä, mutta osaako joku vielä sanoa mihin tarkoitukseen nuo prikat ylipäätään on?
     
  6. 144

    144 3rd gear

    Mä oon käsittänyt et noi prikat suojaa vannetta ettei teräs mutteri pyöri vannetta vasten ja kuluta sitä. Jotenkin on muistikuva että muttereita kiristäessä holkki, tai prikka pysyy liikkumattomana vannetta vasten ja mutteri pyörii sitä vasten. Ittellä jäi semmoset puol tuumaset prikat muttereiden alle.
     
  7. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eli niinku tossakin sanotaan, prikan tarkoitus on suojata vannetta. Sen paksuus lienee aika yhdentekevää siihen tarkoitukseen. Kuten sanottu, meil ei oo ikinä ollut prikkoja ja kylhän niihin vanteisiin jäljet mutuista tulee.
     
  9. Slow66

    Slow66 1st gear

    Joo, tuo vanteen suojaus on tosiaan aika looginen selitys noille prikoille.
    Tällaisella satunnaisella kilvanajajalla takarenkaita ei normaalisti juurikaan ole
    tarvetta irroitella, joten kuluminen on aika minimissään. Isoilla pojilla asia on
    tietysti aivan eri. Mutta täytyy tosiaan tsekata jos jostain saisi järkevästi nuo
    ohuet prikat hommattua. Kiitos vastauksista!
     

Kerro tästä muillekin!