Jeep 4,0 kampuran takastefa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jeddah, 8.2.2013.

  1. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Onko joku saanut todistetusti tuota käikälettä pitämään jotenkin? Ja jos on niin miten ja mikä kohta siitä tarkalleen ottaen alkaa vuotaa? Potilas tässä tapauksessa '92 Cherokee 4,0.

    Kone oli jo pidemmän aikaa vuotanut öljyä aika railakkaasti joten tilasin uudet tiivisteet siihen, enkä näemmä ollut edes ensimmäinen sötöstäjä kun öljypohja oli liimattu kiinni jollain tuulilasiliimalla :argue:
    Olihan meinaan jokseenkin tiukalla...

    No eka yrityksellä kone vuoti kahta kauheammin, öljyä tuli ihan lorisemalla ja koko vehje haisi aivan kamalalle kun öljy roiskui pitkin pakoputkea kytkinkopan reunasta.

    Toisella yrityksellä huomasin ettei sitä stefan yläpuoliskoa olisikaan kannattanu asentaa vasaralla naputtelemalla kun oli vuollut ison slaissin siitä ulkoreunasta, joten mähläsin sen täyteen liukkaria joten sain sormineen muljautettua paikoilleen. Alapuoliskon alle sivelin hieman loctitea. Huomasin tosin samalla että silloin ekalla kerralla tiivisteitä naputellessa (tai joskua aiemmin?) se stefan yläpuoliskon takana oleva luukku on haljennut nurkasta. Voisiko vaikuttaa niin paljoa? Ja kyllä, se stefa on ihan oikein päin siellä paikallaan.

    Meinaan varmaan kaikki arvaa lopputuloksen - nyt se vehje vuotaa enää suunnilleen saman verran öljyä kuin ennen koko remonttia sillä vanhalla fossiloituneella stefalla :mad:

    Ihan huvikseen tuota ei kuitenkaan viitti purkaa enää yhtään kertaa.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Usean eri ko. toimenpiteen vuodessa tehneenäni, voisin sanoa että kyllä sen tiiviiksi saa!! Huolellinen pitää vaan olla!!
     
  3. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Juu sullehan soittelinkin silloin kun se eka asennus meni ihan sviduiksi. Kiitos siitä.

    Voisiko vaikuttaa niin paljon kun sen ylemmän stefan puoliskon takaa se kansi on lohjennut kulmasta? Sitä toista alakulmaa siis ei ole takaapäin tuettu kunnolla, vaikka eihän sen stefan mihinkään pitäisi päästä vääntymään. Kuitenkin heräsi ajatus jos sen stefan asentaisi silleen "vinoon" että sekin nurkka olisi tuettu. Tuleeko jotain muita ongelmia? Tuskin ainakaan häviää siinä kokeilussa mitään, öljyä saa edelleen lisätä litran puoltoista tonnille eli melkosia läiskiä se osaa alleen kehittää...

    En keksi miten sen enää huolellisemmin voi asentaa, selvästi kuitenkin se stefa vuotaa eikä sorkkaraudalla irti väännelty öljypohja kun kaikki öljy linkoaa kytkinkopasta pitkin moottoria ja öljypohja pysyy jokseenkin kuivana.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, tunnistin kyllä soittajaksi!!

    Vaikea näkemättä sanoa, mitä sille vois... Voisko se öljy kumminkin tulla jostain muualta, jos vaikka nyt olis stefa kunnossa, niinkuin ehkä alunperinkin ja öljy tulis ylempää ja valuu siihen kampuralle (tää on ihan arvailua... Mutta kerran oon kuullu vastaavasta ja siinä oli nokka-akselin takapäädyn tulppa jotenkin pullahtanut ulos ja vuoti)
     
  5. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Kyllä tutkittiin venakoppaa eri puolilta, silloin puhelimessa kysyinkin siitä sen tiivistyksestä kun sinne on joku korkkitiivisteen tapainen asennettu hikoilmaan öljyä ympäriinsä... Ei se tosin ihan niin kovasti kastele paikkoja kuin tuo mikälie vuoto siellä kampuran huitteilla. Tuo nokka-akselin takapää tarvii vielä kaivella esiin, sehän tosiaan taitaa osua just sinne kytkinkopan sisäpuolelle.

    Heräisi kyllä hieman epäilys edelleen siitä kampuran stefasta ja sen takakannen puuttuvasta palasesta. Sen runkolaakeripukin kun kiristää niin siinähän taitaa ihan jonkunlainen puristus sen stefan puoliskojenkin välillä. Tiedä vaikka mahtaisi pystyä tekemään semmosen tempun että kiristäisi limittäin ne sieltä haljenneesta nurkasta... Ei paljoa varmaan tarttis että vuotaa, siitä syystä meinasin että jos sen stefan molemmat puolikkaat asentas kerralla kampuran ympärille ja vaikkapa 30 asteen kulmaan niin olisi molemmat tuettu kunnolla niistä saumakohdista..
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Totahan vois jo kokeilla, eipä siinä menetä kuin sen työajan ja vähän osia!! Mieluummin kokeilis ensin tuon, ennenkuin ottaa laatikon irti, että pääsee näkemään sen nokan tulpan...
     
  7. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Hyvä ettet tyrmännyt tuota aivopierua :)
    Mahdan siis kokeilla kunhan ehtii... Kerron miten kävi.

    Auto on vuosien mittaan hiljalleen vuotanut enemmän ja enemmän öljyä, osa tuli siitä öljypohjastakin mutta oli se kampuran stefakin melko korpuksi muuttunut. Ekalla vaihtokerralla se meni ihan soseeksi sieltä yläreunan ulkohuulesta ja nyt ei jostain syystä muuten vaan tiivisty ihan niinkuin pitäisi. Jotenkin se nokan tulppa kuulostaa kieltämättä hieman erikoiselta, vaan mistäpä noista ikinä tietää.. Ja joo tarkemmin ajatellen eipä sitä tietysti mistään näekään jossei pura koko vehjettä ihan atomeiksi. Tottunut niin ylänokkavehkeisiin niin ekana tuli venakoppa mieleen.. :odroll:
     
  8. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Nno... Rauhoittui se vuoto ainakin huomattavasti :)

    En edes vaihtanut yhtään osaa vaan käänsin sen siellä pari tuhatta kilsaa pyörineen stefan hieman vinoon ja öljypohjan tiivisteen nurkat paikkailin tasotiivisteellä.

    Ei siitä ihan täysin pitävää tullut vieläkään, mutta nyt ei tee lammikkoa alleen eikä musta tippavana seuraa autoa joka paikkaan. Muutama musta piste tulee sammuttamisen jälkeen. Ennen kaikkea ei haise kun öljy ei roisku pakoputken päälle...
     

Kerro tästä muillekin!