Amerikan Rauta, uusi lehti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Manomerkkuri, 25.7.2012.

  1. janica

    janica 1st gear

    Jotku on tainnu ottaa nyt herneen nenukkiin.
    Onhan tuossa AmerikanRauta lehdes myös niitä hienojaki autoja, ei sitä voi kieltää :) ihan iisisti nyt vaan hei! Pointtina mul oli et jos esille pääsee autoi mille ei oo koskaan tehty mitää muutku ajettu ja tehty perushuolto plus tahallaan potkittu piloille niin kuka sellasta viittii tsiikaa? Tietty arvostan ihmisiä ketä on rakentanu vuosia saadaksee haluamansa auton ja on ihan oikein että tälläiset tapaukset päätyy lehteen.
    En omista toiseks vielä jenkkiautoo, mut se ei todelkaa tuu olee sit mikää "lintta" :)

    Ottakaahan ihan rauhas vaa tääl :)

    Janica kiittää ja kuittaa.
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mielipide on kuin persreikä, jokaisella on oma ja kannattaa miettiä sen esittelemistä julkisesti... Tässä kuitenkin minun mielipiteeni.

    Amerikan rauta on selvästi ottanut tällaisen inhimillisen linjan. Auton esittelyn lomassa näytetään erilaisia tapoja harrastaa ja kerrotaan tarinoita harrastajan suulla, kun perusveekasi juttu keskittyy tasan autoon, auton historiaan, valmistusmääriin, optioihin jne. Näin ollen se Chevy kakkos -juttu oli lehden konseptin mukainen. Pääpointti lieni se, että jossain on lukioikäinen tyttölapsi, joka ajelee rottamoottorisella farkkukakkosella. Ainakin lukiolais-Harriin olis tehnyt vaikutuksen (teki nytkin). Vaikkakin ajoneuvo oli toteutettu aika pitkälti "Pappa Betalar"-tyyliin, oli se silti "magee", esimerkiksi sisustus oli sellainen, jonka toteutus upposi minuun. Olishan se muija voinut ottaa autokseen vaikka pinkin Corveten, mutta sen sijaan se ajeli pikkukakkosella, asennetta! Sanon minä.

    Ymmärrän Janican mielipiteen, sekä sen vastareaktiot. 80-luvulta asti autolehtiä lukeneet tietävät jo halutuimpien automallien historiat, valmistusmäärät sekä konevaihtoehdot, joten veekasin perusjutut puuduttavat, kun kahdeksatta kertaa lukee lehdestä montako Boss-Mustangia tehtiin vuonna -69, ja tällainen connessaurus keskittyykin jutuissa manailemaan asiavirheitä. Aloittelevalle harrastajalle tällainen lehti tarjoaa faktaa enemmän kun jorinoita toisten ryyppyretkistä. Janica luultavasti törmää näihin historia- ynnä muihin tietoihin ihan ekaa kertaa, joten jututkin ovat palkitsevampia.
    Vanha harrastaja taas kaipaa jo samaistumisen kohteita ja nostalgiaa...

    Hyviä lehtiä siis, molemmat. Eri yleisöille vain.
    Jos jostain pitää jotain kaivaa, niin noita "muumio muistelee" ja Äylin tarinoita olisi joskus kiva kuunnella myös tuoreempia kokemuksia. Jenkkiharrastus on ollut elävää ja kiihkeätä jo kohta 40 vuotta, ei kai kaikki muistelemisen arvoiset ryyppyretket sijoittuneet 80-luvulle?

    BTW, Äyli juttu oli tosi hyvä! Se mattamusta Satelite oli niin... Tommosta mää oon aina halunnu! Varsinkin se punainen sohvapenkki... Muutenkin hyvä lehti.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Pukinsarvet "virtaavat" paremmin kuin huonot peltisarjat.
    Poliisi mittaa metrimitalla kuinka paljon jäi raitaa katuun,ja sen perusteella tulee sakot.

    Olihan näitä alan miesten faktoja,mitä sai ihmetellä silloin 80-luvulla.
    Car Craftin kannessa lukee aina kolme sanaa:Loud,Fast,Real.
    Noihin kolmeen sanaan voisi asian toteuttaa.
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    joo,meikäläisen ex satellite ja on nikkaroitu liikenteeseen aihiosta joka ei kelvannu sinne etelän maestroille....on paljon ajettu auto,käyty hesan kruisingissa,rautaa rajalle saariselällä ym ymym.ja tuo mattamusta tuli ihan extempore ku kokeilin vähän ensin kattoon ja kaveri tuli siihen et maalataan koko auto,kävin hakeen töistä 10 purkkia maalia ja meillä meni noin tunti ku oli väri pinnassa.satellite nyt hyvissä käsissä sielä etelän kirkolla.ps.nykyinenkin mopari on mattamusta........
     
  5. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    en mä nyt tätä mitenkään ihmeen hyvänä lehtenä pidä,,vaikka tilasinkin,,
    no on tämä nyt aikahyvä,,
    satellite juttu oli hyvä,,
    tarvii kai tilata muskle mopar niin näkee hienosti tehtyä mopar muskeleita,,
     
  6. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    miks suomalaisten täytyy aina yrittää itse räpeltää kaikki.
    se on kyl ihme,,jenkkilässä vähän järkevämpää meno,kaiken ei tarvi olla itse tehty 1000h käytetty aikaa,,ja tuli prkl hieno,
    on kyl suomalaiset välillä ihme kusipäitä,,
     
  7. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    ei vaan,ei saa yleistää.
    jokainen harrastakoon tavallaan.
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ei minulla ainakaan ole varaa teettä jollain pajalla autoa ja maksaa siitä xxxxxxx euroa.ennemmin ostan muutaman tonnin projektin ja värkkään talvessa ajokuntoon ja sitte seuraavana talvena nikkarointi jatkuu......
     
  9. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear


    Joo, ...kyllä on tullu tässä vuosien varrella kaikki minkä pystyy niin tehtyä itse välillä aika pahastaki projektista lähtien, mut toi näkyy yleistyvän kuitenki tommonen teettämis juttu ku joillain ei vaan vissiin oo aikaa, resursseja tai vaan vehkeitä ja taitoa tehdä itse mut pakka kunnossa ni silloin hyvä teettää, eikä muuten enää tänä päivänä oo itsestään selvää et olis talliakaan ku noihin uusiin omakotitaloihinki pannaan vaa katokset et saadaan se uus volvo suojaan, noi pajat mitä tiedän ni kyllä niillä hommia on ihan harrasteauto rempoissa/rakennus projekteissa et siinä ihan varteen otettava bisnes jos haluu puljailla muitten kiesejä, ehkä mieluummin tekisin itekkin muitten harrasteautoja ku jotain perus kippoja jossain ad:lla tai merkkiliikkeessä kellokortti periaatteella.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Heh,aikamoinen ero,suorastaan valovuosien jos joku vertaa"mopar musklea"tähän tai johonkin muuhunkaan kotimaiseen harrastelehteen jotka menee aina sieltä missä" aita matalimmalla" ja huonosta levikistä kertoo myös kun joka toinen numero on puoleen hintaan tarjouksena..heh.
    V8magasiini tai Klassikot kuuluu tähän samaan jätekasaan.

    Näissä Jenkkiläisissä laatulehdissä on ammattitaito rautainen,resurssit valtavat kuten kaluston taso ja valinnanvarakin on siellä originaalista latolöydöstä vähänajettuun säilymään tai romikselta tai preerialta löytyneeseen täysentisöintiin ellei sitten kyseessä joku "tuuninki"oman maun mukaan,niin sekä kehittäähän nämä ihan kielitaitoakin teknisen tietämyksen lisäksi.
    Esittelyssä tietysti useimmiten isolohkoja matching arvoautoja mutta on monesti ihan farmaria,neliovitolppaa tai kutos/pikkulohkoistakin sekä mitä ihmeellisimmistä erikoismalleista joista en ole edes kuullut saati nähnyt.
    Täällä esitellään joku valmiina tuotu Ebay löytö omistajansa aarteena tai puoliromu joka tietty kulkee nimellä" Custom "jos ei aikaa/varaa/kiinnostusta laittaa autoaan katseenkestäväksi.
    Jokainen voi minun puolestani vaikka tervata,laikata tai sprayata kärrynsä mutta ei se mikään lehden esittelyauto kyllä enää silloin ole...

    Pienenä piikkinä ja kierrätyksenä voisin vastata myös että ellei ole rahaa laittaa kuntoon,vaihtakaa harrastusta vaikka kalastukseen tai postimerkkien keräilyyn!
    Näin minulle on täällä vastattu kun tulleista(uusista muutoksista alarajan suhteen) ym valittelin...

    Ellei sitten enää löydy näitä joihin kaikki tilatut osat on isointa,kalleinta ja järeintä,muu ei mitään autoja niin viimeiseksi vaihtoehdoksi jää että käännetään joku juttu Ruotsista tai "Ameriikan lehdestä"pikaisesti eikä takamusta tarvi juuri tuolista nostaa...

    Ulkomaisissa lehdissä on paljon tekniikkajuttuja kunnon
    selostuksin+kuvin ja lehdestä riippuen tietty merkkikin tietty valikoituu kohderyhmään onko kyseessä Mopar,Ford tai Chevy GM julkaisu.
    Toki niissä on paljon näitä ihan uudehkoja muskeleita tai pick uppeja paikallisille joita täällä ei juuri harrasteena ole hinnan,harvinaisuuden tai teknisen monimutkaisuudenkaan vuoksi eikä välttämättä kaikki näin uusista ole edes kiinnostunut.

    Musclecar Review on mielestäni hyvä yleislehti ellei ole kovin tiukkapipi merkkifanaatikko(Suomessa lähinnä naurettava ilmiö..)
    Toki postiluukusta tupsahtaa tämän laatulehden+1 merkkilehden lisäksi ainut kotimainen laadukas harrastelehti:Mobilisti.
     
  11. amalia

    amalia 1st gear

    Just joo...
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Vuodatuksestasi päätellen jossain päin Kokkolaa sijaitsee talli, missä rakenelun taso on suorastaan häikäisevä.

    Miten esimerkisi toi kyseisen lehden tämän vuoden numeron kansikuva auto!!

    Mihin noista sun luettelemista Suomi rakentelun määrittelyistä se mahtaa kuulua??
     
  13. amalia

    amalia 1st gear

    Osan näistä kommenteista lasken puhtaasti provon piikkiin. Se verran aikuseks kasvanu, ettei jaksa otsasuoni noista vuodatuksista pullistua.

    Omasta puolesta ko. julkaisu on tervetullut, koska siinä on juttuja autoista joilla ajetaan.(!!) Oma mopar on ympäri vuoden ajossa, vaikka jo yli nelikymppinen.

    Eiköhän ne ameriikan lehdet esittele ihan tarpeeksi niitä steriiliksi entiöityjä matching numberseja..
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Tyhmä mäkin olen kun jonkun vuodatuksiin alan kommentoimaan.

    Noi pitäs aina osata ohittaa sellai toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
     
  15. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Asia menee nyt vähän jo topicin aiheesta ohi, mut kyllä mä ainakin myönnän ihan häpeilemättä, että mulla on tällä hetkellä Mercuryyn uusi kone rakenteilla ulkopuolisella tekijällä. Itellä ei tällä hetkellä riitä aika/ resurssit/ vehkeet eikä ehkä taitokaan rakentaa tota FE-konetta sillä tahdilla että se ens kesänä Mercuryn pellin alla möyryäis. Pakan kunto antaa tossa kohtaa periks sen verran et ton saan teetettyä, tingitään sitten jostain muusta. Muuten kyllä turailen hallilla muut vaadittavat hommat sähköistä peltitöihin ja kaiken siitä väliltä...

    Jokainen tavallaan, ja oonko mä nyt "oikee harrastaja" kun en ite tee kaikkee :lol: ?
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tai mahdanko minä olla sen "oikeempi" kun rakennan muitten autoja ettei niitten itse tarvii...
    Kyl mä silti katson että auton omistaja on se harrastaja, sehän se pistää rahansa likoon ja tekee päätökset.
    Aika kevyttä huttua on ollu amerikkalaisten lehtien tekniikkajututkin toisinaan, periaatteella "ostetaan tämmönen valmis osasarja ja tuohon pitää porata läpivienti, jos pysyy työkalut käsissä.."
    Niistä just huomaa ettei siellä tehdä autoja itse, kun enempi kerrotaan mitä palikoita pitää ostaa ja viedä pajalle.
    No tää uudistettu HotRod , ainakin eka numero viime vuonna oli ihan mielenkiintoinen.
    Amerikan raudasta selasin jätkäsaaren kahviossa pikaisesti ekaa numeroa ja oli parempi kuin odotin, muuta en noista tiedä kun lehtiä tulee jo liikaakin.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ei,ei ole rakentelun taso huikea eikä täällä oikeastaan mitään "rakennetakkaan"enempi ehkä entisöity niillä tiedoilla,taidoilla ja valuuttamäärällä mitä on.
    Aikajana vaan senverta pitkä että suurin osa teistä ollut vielä äitin massussa tai vasta isin ajatuksissa kun itellä ollut jo joku "rauta",mitä niitä nyt silloin edes täällä Finlandiassa oli johon varaa...siis 4d sedaneita=(
    Ei tämä mikään provo ollut!!
    Mikäli joku ajoneuvo otetaan lehteen esittelyyn niin on sen oltava joko niin hieno jotenkin että jotain näytettävää tai sen on oltava todella hyvin säilynyt/entisöity tai mielenkiintoinen projektikin käy.
    Tälläiset ns ajoautot vähempi kiinnostavat ketään,luulisin.
    Uudehkoja jenkkiautoja(n.1990-eteenpäin) näkee autoliikkeissäkin ihan ilmaiseksi myynnissä jos Camaro-Vette-Musse linja kiinnostaa...
    Joo,jenkkilehdissä on juurikin näitä systeemejä että ostetaan määrätyt osat ja asennetaan/asennutetaan johonkin autoon ja katsotaan sopiiko+mitä tapahtuu?
    Näinhän se kait yleensä tapana,vai ostatteko kasan epämääräisiä osia ja sovittelette niitä "mutu"tuntumalla yhä nykyaikana???
    Silloin nuorempana tein minäkin sillätavoin koska täällä ei ollut valinnanvaraa juurikaan=ota tai jätä ja koita sopiiko tuohon sun vehkeeseen.
    Tietoa ei ollut kuin Esson Baarissa tai jos löytyi joku korjausopas(mutta kun ei niitä osia...)tai jopa V8 makasiini jossa silloin oli jopa tekniikkanurkka+postilaatikkopalsta.
    Nämä kultalusikka suussa syntyneet eri asia(rahalla toki sai maahantuojalta tilaamalla jotain kalliilla hinnalla) tai Ruotsinsuomalaiset joilla yhteyksiä osien suhteen tuohon Länsinaapuriin..ja kalustokin niillä niitä Hooteetä jo silloin.
    Tavallinen "harrastaja"ajoi siis käytännössä sillä mitä sattui löytymään ja mikä tekniikka sattui kiinni olemaan sekä kaikki muutokset oli itse sovelletteva Neuvostoliiton tyyliin osista mitä löytyi ja mistä merkistä..mieluusti edes sama konserni jos mahdollista.

    Voiko enää helpompaa olla kun netistä löytyy osien paratiisi ja neitsyet lähettelevät osat,koneet,perät,pellit,laatikot tai koko auton ihan minne tahansa kunhan luottokortti pelittää.
    Tekniset tiedot sekä arvot löytyy..joo..netistä ja osien yhteensopivuuskin etukäteen varmaa.
    Nauttikaa=)
     
  18. Street Freak

    Street Freak 1st gear

    Enempää et väärässä voisi olla.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, minuakin kiinnostaa tässä lehdessä nimenomaan se, että autot ja ihmiset niiden takana ovat "aidompia". Näytetään jotain sellaista, mihin ehkä joskus itselläkin saattaisi olla rahkeita. Myös on mielenkiintoista tutustua, kuinka jotkut muut ihmiset kokevat tämän harrastuksen.
     
  20. rakkari

    rakkari 3rd gear

    erittäin hyvä tämä uusin painos, kokoajan paranee lehden sisältö varsinkin toi ÄYLIN tarina oli erittäin mielenkiintoinen lukemissesssio, ja kulunut mattamusta moparikin oli odotettu piriste.. ei vois vähempää kiinnostaa noi esim v8 lehden ainaiset huippuunsa entisöidyt/rakennetut traileri kuningatar kiiltokuvat, niitä on ihan tarpeeksi olemassa.. aidot autot joilla myös ajetaan/ryypätään/naidaan/pidetään hauskaa ym ym ja henkilöt/tarinat niiden takaa on minun mielestä sitä harrastamista parhaimmillaan,, :)
     

Kerro tästä muillekin!