amerikkalaisessa erillisjousitettu taka-akseli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kossuvortti, 21.2.2013.

  1. kossuvortti

    kossuvortti 1st gear

    Moro,

    Oisin kysässy että onko missään amerikkalais valmisteisessa autossa erillisjousitettua taka-akselia? Mulle on tulossa projektis vm 72 coupe granada joka on v8 papruilla,ja meinasin siihen jotain lujempaa perää alkaa kattella. siinä on nyt paikoillaan scorpio cossun perä,mutta se ei kovin luja ole. Turbiinia saa kans tarjota c4:een/351w. Tarkempaa en tuosta ossaa vielä sanoa kun en ole vielä purkanut sitä autoa. turbiinista kuitenkin vuotaa öljyt pellolle.
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    No Corvette ny ainaki.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voortilta löytyy tandeböörd SC.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Kyseles nimimerkki Razorass mielipidettä asiaan, siellä voisi olla kokonainen elintenluovuttaja kenties tarjolla??

    Niin, onhan noita IRS perällisiä muitakin kuin SC, Mercury Marauderin XR-7 malleissa uudemmissa, '90-'00 vuosilta noita löytyy ja niitä on tarjolla välillä edullisesti. IRS mustangit ovat aikaslailla kalliimpia ja halutumpia.
     
  5. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Niin siis kaikki 89-97 Ford Thunderbirdit, Mercury Cougarit ja Lincoln Mark VIII:t on IRS perällä (sama MN12 pohjalevy). Perän sisuskalut on 8,8" eli samaa kamaa kuin Mustangissa. Ahdetuissa ja Lincolneissa on lukkokin vakiona ja aika monessa maahantuojan kautta tulleessa vakiomallissakin. Ja kyllä varmaan kestää kevyessä kopassa. Ahdetuista SC Thunderbirdeistä kun otetaan helposti 350-400 hv ja orkkis perä kyllä sen kestää. Noita Lincolneita taas on varmaan Suomeenkin tullut koneenluovuttajiksi (4,6 Modular 32 V) takia ja periä voisi jopa olla joutilaana. Myös SC Thunderbirdejä on varaosa-autoina Suomenmaassakin, tsekkaa http://p2.foorumi.info/finntbirds/ . Ja täälläkin myyntipalstalla ainakin nimim. Fish on kaupitellut SC purkuosia.

    Ei kai Marauderissa IRS:ää ole? Sehän on omaa sukua Grand Marquis / Crown Victoria

    Sitten tietysti nämä tuoreemmat 2000-luvun Lincoln LS ja Ford Tbird (sama pohjalevy kuin Jaguar S-type) ja Chrysler 300C / Dodge Magnum (mersu E-sarja pohjalevy). Niitä varmaan vielä vähemmän purkukalustona
     
  6. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Ainakin yhteen Sierraan (sininen farmari) on asennettu täällä Suomessa Thunderbirdin 8.8 erillisjousitettu taka-akseli. Myös BMW-merkkisen auton (muistaakseni 210-tyyppinen) taka-akseli pitäisi olla kestävä, kaiketi M5:sta.
     
  7. kossuvortti

    kossuvortti 1st gear


    Kiitokset vaan avusta. eiköhän siihen vielä löydy kestävä perä. ei tuolla silleen kiirus ole mutta alustavasti aattelin täällä vähän kysellä että mistä vehkeistä nuita periä löytyy.
     
  8. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juu ei ole, Cougarin XR7 tarkoitin - sellaisen pohjaa olen joskus tutkaillut kun jotain suunnittelin.
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Mites Supran/Soarer tai Skylinen taka-akseli? Kestää tehoa, löytyy lukkoa ja after market palikkaa vaikka kuinka. Noitakin on varmaan laivattu Suomeen ja kolaroitu sen verran paljon, että saatavuus ja hinta on kohtuu ok.
     

Kerro tästä muillekin!