Miten mitataan latausjännite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 18.4.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    Ongelmana seuraava:

    Kahden uudemman käyttöauton latausjännitteen mittaus onnistuu hienosti volttimittarilla (yleismittari) suoraan akun navoista. Molemmat autot antavat käynnisssä ollessaan tasaisen 14.2-14.3 volttia.
    Mutta sitten tuo harrasteajokki vuodelta 65 ja Ford. Samainen halpismittari akun napoihin kiinni ja lukemat pyörivät näytössä, jotakin 13-16 valiltä ja numeroiden rullaus on jatkuvaa. Hätäpäissäni käytin laturin jo pajalla testattavana, ja laturista ei löytynyt mitään vikaa. Fordissa on perinteinen kärjellinen sytytys, siinäkö ero? Auttakaa aloittelijaa!
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Vaikuttaa lähinnä siltä, että laturi on todella sanomassa sopimustaan irti. Kyllä vanhankin laturin pitäis toimiessaan antaa ihan tasaista jännitettä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja jenkkilauri lataa n. 15volttia...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ootko lataussäädintä tutkinut? mekaaninen säädin saattaa tehdä monenlaisia tempauksia. useimmiten voi kyllä vaihtaa elektronisen suoraan.
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Jos on mekaaninen säädin, se kannattaa puhdistaa ja öljytä liikkuvat osat jolloin todennäköisesti homma toimii taas.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarkistettiinko säädin pajalla? vaikuttais lähinnä kosketushäiriöltä, ehkä laturilta akulle menevä johto poikki eikä saa kosketusta koko aikaa tai huono maadoitus akussa. jos akku on ihan loppu niin saattaa sekottaa yleismittarin.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitoksia vinkeistä. Pääsen auton kimppuun loppuviikolla. Laturissa on sisäinen säädin ja se tarkastettiin autosähköliikkeen suorittamassa laturin "koeajossa". Akku on melkein uusi ja kunnossa.

    Eli seuraavaksi tarkistan kaikki mahdolliset liitokset ja maadoitukset. Raportoitn lisää, kun saan nuo kokeiltua....
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkista jännite jollakin oikealla(lue:kalliilla) mittarilla. vaikka toisessa autossa näyttikin oikein.
    Mulla ainakin oli semmonen pieni keltanen, joka kesällä näytti oikein(kai), mutta kylmällä lukema piti kertoa pakkaskertoimella...

    nimim. auto sammuksissa 17v...
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi taas,

    Unohtui kertoa, mitä tässä sitten kävikään:

    Auto autosähköliikkeen kunnolliseen mittariin kiinni ja latausjännite oli tasainen 14.3 V. Eivät osanneet sielläkään suoraan sanoa, että miksi halpismittari ei tässä harrasteajokissa toiminut. Kaikki oli kuin olikin siis kunnossa, mutta mittari sekoili. Kahdeksalla eurolla ei välttämättä saa hyvää yleismittaria :smile:
     
  11. rt68

    rt68 1st gear

    Onkos sulla niin kallis "fluke" taidat olla joku sähköalan ammattilainen :grin: no kyllä se niin on että halpaa työkalua ei kannata ostaa, sillä tekee vain vahinkoa ja joutuu kuitenkin ostamaan vielä sen kalliinkin.
     
  12. skiko

    skiko 1st gear

    veikkaan että halpismittari reagoi liian herkästi , jo ammatikoulussa aikoinan (nuijasodan) sanottiin että viisarilla saat se oikean arvon , vaan kun viisarit on hävinneet ja tilalle on tullu made in hongkong niin voi tulla tulkinta virheitä
     
  13. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Yleisesti noita halpismittareita morkataan ihan liikaa, suurin syy epämääräisiin lukemiin on mittarin käytön vähyys, kiertokytkimen kontaktit hapettuvat.
    Kun sitä pyörittää muutaman kerran ympäri niin alkaakin lukemat näyttämään oikeilta.
     
  14. sap

    sap 1st gear

    yksi syy mittarin toimimattomuuteen voi olla auton sytytysjärjestelmän aiheuttamat häiriöt.
     

Kerro tästä muillekin!