Amerikkalaisia autoja ei osata katsastaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HRA-47, 22.2.2013.

  1. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Aika hiljasia ovat kun ne ei oo vielä syntyneetkään.
     
  2. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Lahjomalla :lol:
     
  3. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Faikku66 höpisee jälleen asiaa. Itselläkään ei ole tullu omistettua muita kuin '50 ja '60 luvun autoja. Kilometrejä ei tosin tule noin paljoa ja vuosi pari tullu väliin, jottei niitä ole tullut juuri ollenkaan, mutta jos niitä tulee, niin kuin jatkossa näyttäs työn suhteen olevan, niin kyllä '61 Courierillä mennään. Tosin oon himoiten kyllä katellu nettiautosta '60 Opel Caravania, josko siitä ostas varalle auton, jos sattuu Fordson jostain syystä joku aamu änkyröimään. :lol:
     
  4. hla

    hla Gearhead

    Tosta laskelmasta puuttuu sen uuden tötterön pääomakulut eli esim. 4000€/v=92000€ ja 23 vuoden dieselverot = 10000€ noin karkeasti laskien...

    Mut aika turhaa väittelyä, mielipiteitä on yhtä paljon kun ihmisiäkin. Mut kyllä jotkut oikeasti ajaa paljon vanhoilla autoilla, 30 tkm vuodessakin on paljon yli keskiarvon.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No ne pääomakulut oli "laskettu" jo tuolla aiemmin, mut siitä laskelmasta oli unohtunut polttoainekulut. :D Ihan sama,kalliiks tulee joka tapauksessa. Ite ajelen vähäiset ajelut vanhoilla jenkkiromuilla, mut jos joka päivä tarvis ajaa yhtään pidempää matkaa, niin hakisin kaupasta uuden japanialaisen auton.
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    No joo, itte tullu vuodessa n. 40 tkm ja enimmät 22v autolla johon olen sijoittanut ~300€. Kulutus n. 8l/100 km pensaa ja huoltokulut on ollu 38€. Ihan vitun tyhmähän mä oon ku vanhalla paskalla ajelen, kunhan letukkaan jaksan putken vääntää nii ajelen sillä ja jätän tän varalle. Ei mun perse kestäis noita uusia paskoja. Arvoki tippuu enemmän vuodessa ku mitä mä yleensä sijoitan käyttöroskikseen.
     
  7. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Semmonen homma, että noi nykyrihvelit on halvempia kohta, kun 60-luvun vehkeet. Uudempaa Sebringiä saa jo kait 8000€. Rockmaple hokas pointin. Yleensä ketkä näitä huutelee ei itse aja juurikaan mitään vuodessa. Sitten on ne jotka ajaa 10 vuodessa sen esim 800000. Alkais faikkukin oleen aika valmis. :rotfl:
     
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jotkut vaan ei hokaa,että tää jenkkiautoilu voi olla myös elämäntapa.Ihan sama vaikka jakelisivat uudempia Sebringejä vaikka ilmaseks,en huolis.On tohon Voortiin yks koneremppa tehty ja tehdään toinen kun tarve vaatii.Ja se on ihmeellistä ,jos itse ei pysty vanhalla jenkillä ympärivuoden ajelemaan niin ei sitä sais tehdä kukaan muukaan.Ajelkaa ihan rauhassa niillä uusilla tötteröillänne ja merkatkaa tarkkaan kustannukset pieneen hanskalokerossa säilytettävään vihkoon.Varmaan olisi syytä vähintään kuukausittain ynnäillä kulut ja vertailla niitä keskenään.Ja tietysti voi myös naapureilta kysellä heidän "kökkyröidensä" kulutuslukemia ja huoltokustannuksia.Jos itsellä mennyt vähemmällä rahalla niin siitähän on iloa pitkäksi aikaa.Ei tiedä oikeen miten päin pitäis olla :rotfl: .
     
    bottipoika tykkää tästä.
  9. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Oo vaikka päälläs mun puolesta, mut kannattaa varmaan lukasta se sun oma eka kommentti... Ei tässä vanhoja oltu teilaamassa vaan sinä näitä uudempia...
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Kyl oikeesti kovia jätkiä jos joku lykkää yli 20 vuotta vanhalla V8 kaasaripelillä reilun 40 tonnia vuodessa !!!

    Mä en koskaan halua omistaa jotain uudenmallista pikkuautoa, koska mun ymmärrys käyttöautosta on Amerikkalainen pikappi, mutta jos jostain syystä omat vuotuiset kilometrit muuttuisi nykyisestä noin kahdestakympistä reiluun neljäänkymppiin, en näkisi muuta vaihtoehtoa kun hommata joku suht tuore pikkukikkare.

    On siinä kuitenkin pieni ero onko vuodessa polttoainekulut kolmetonnia vai kymppitonnin joten vanha leppäkylki, niin mukava auto kun onkin, jäisi pois laskuista vaikka sen saisi ilmaiseksi..
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sinnittelen vielä 15keur polttiskulujen kanssa, sillä en halua antaa periksi mopoautoilulle.
     
  12. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ei tartte ku -89 corolla ni kyselee millon perillä, caprice ku oli alla ei kyselly kertaakaan ( yleensä nukku jompaankumpaan suuntaan)
     
    bottipoika tykkää tästä.
  13. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Kyllä mäkin hattua nostan, jos joku vetää yli 40tkm vuodessa 60-luvun pelillä :) Veikkaan, ettei löydy montaa tästä maasta. Olis se kyllä ilo silmälle nykyrihveleiden seassa :D
     
  14. ari vw

    ari vw Gearhead

    Rispektiä juu. oman kikkanani arvo tippuu/vuosi n.2-3 kertaa enemmän mitä ostan bensaa siihen. n.7l/100km ja n.20000/vuosi.
    Jatkakaa harrastusta/elämäntapaa te jotka jaksatte ja pystytte.
     
  15. mr.smallblock

    mr.smallblock 1st gear

    Meillä ajettu 2003 syksystä lähtien pelkästää jenkillä,ekat 5-6 vuotta -76 fury stw 360+727, sittemmi sekottamaa otettu -78 225+904 aspeni sekä -84 360+727 ram b250 itellä, :pinup: jyystäny vuojen verra 84 buick stw 5,7dx:llä. omat ajot seikkaillu 10 000-45000 välissä, päivääkää en oo katunu, jos joskus työn yms puolesta joutunu ajaa jollai kipolla ni "ei minua varte" -tunne vaan vahvistunu, ei kestä hermot eikä selkä.... :D
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Hatunnosto smallblockille jos oot jonain vuonna Furylla tosiaan 45 tonnia tempassu.

    Mikään ei ole letkeempi peli ajella kun vanha leppäkylki (tai tässä tapauksessa ilmeisesti kalmavankkuri), sen olen täällä aikaisemminkin tuonut julki, mutta jos päälle 40 tonnia joutuisi vuodessa kurvailemaan, niin mun tuloilla viimeistään tuossa toukokuulla tulisi konkurssi.

    On mullakin oman duunin käytössä Amerikkalainen bensavani, koska en halua liikkua Hiacella. Mut sillä liikutaan vain kesäaikaan pari kolme tonnia vuodessa, joten sen suuremman kulutuksen aiheuttaman hintaeron maksan mielelläni siitä ilosta..
     
  17. downtown

    downtown 3rd gear

    jostain 80-luvun puolesta välistä asti oon ajanu amerikkalaisella ympäri vuoden pääasiassa erilaisilla vaneilla ja vähintään on tullut 50tkm vuodessa mittariin joten kunkin ajakoon sillä millä haluaa ja mihin rahkeet riittää minä ajan silti vanilla vaikka ei niillä kuulemma voi tuollasia määriä ajaa...
     
  18. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Mulla on Neonin rekisteriotteessa korjauskehotus valojen suuntauksesta. Ja sehän johtuu siitä, että suuntaus kun säädetään konsolista, sen pitää olla yhden hengen kuormalla asennossa 0. Ja kun se oli leimalle tuotaessa asennossa 1, mikä siis on "2h+k"-asento.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    -80 luvun alussa katsastus oli yhtä tuskaa.ukko veti leukaa putkessa,pitää kuulemma kestää sen,roiskeläpät kelpas vasta kun oli laidasta laitaan ummessa,lehtijousille kolot,montulle kun ajoi veti rukkaset käteen ja ison kangen ja pari muuta pikkuhitleriä mukaan hakkaamaan pohjaa,kerran kaveri kyllä alko hakkaa inssiä.vittu oli se sairasta touhuu,turvavyöt ja rasvattavien nivelien väljyys piti selvittää juurta jaksain.jenkki ajeluun vielä jos pari kersaa ja vaikka lätkää katsomaan,kausikorteilla,mopokortit,mopot,sitten autokortit,jouluksi aasiaan,autot ym muotihilppeet voi ajaa vaikka limolla ilman suuttimia
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Esittelin tuota katsastustilastoa vaimolle (kanadalainen).
    Minä: katoppas, tommonen tilasto katsastuksista suomessa, on siinä tuo sunkin autos mainittu...
    Vaimo: mikä tilasto se on, miten se on saatu aikaseksi..?
    M: No se on katsastuksista, vanhemmat autot katsastetaan suomessa vuosittain ja noin...
    V: miksi?
    M: ööh, jaa, keksitkö itse mitään syytä miksi ne...?
    V: päästöjen takia?
    M: se on osa prosessia, joo, muuta?
    V: jotta ihmiset tietäis mikä auto kannattaa ostaa...?
    M: hmm, noh, turvallisuudella sitä on yleensä perusteltu, jarrut, ohjaus kunnossa ...
    V: veronmaksajien rahojen tuhlausta!
    M: sen katsastuksen joutuu kuule itse maksamaan
    V: :eek: mitvit..??!!
    M: semmosta se on suomessa, joo...

    Täällä ei ole katsastuksia eikä mittauksia, eihän varsinkaan jenkkiautoja kuulu katsastaa :rotfl:
     
    bottipoika tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!