moottoriasiantuntija Turusta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valiant_65, 22.2.2013.

  1. valiant_65

    valiant_65 1st gear

    Mulla Valiant -65 jossa 3,7 slant six. Löytyykö koneen säätöön asiantuntemusta Turun seudulta? vähän muutakin hommaa olis...
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    onhan täällä hyviä pajoja. vie kujalan jarille raisioon tai pasille orikedolle, molempia voin suositella varauksetta.
     
  3. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä,että minkälaista "säätöä" slantti kaipaa mielestäsi?Kovin on rajallisesti noita säätökohteita noin yksinkertasessa koneessa.

    Ainoa asia joka noissa valitettavan usein unohdetaan,on jakoketjun uusiminen,koneilla on kuitenkin lähes poikkeuksetta työnnetty sen verran maileja,että esim.viimeisimmässä slantissa jonka paloittelin,oli ketju syönyt jo jakopään peltikoppaan jäljen,josta irronneet metallin muruset luonnollisesti olivat hiovana aineena öljyn joukossa...

    Muutenhan noita ei ajamalla loppu saa yhden ihmisen eliniässä :D
     
  4. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Voisin kuvitella että alkuperäinen kysyjä haluaa autonsa moottorin komponenttien toimivan mahdollisimman hyvin kimpassa.
    Onhan noita säätöjä; kaasutin, sytytyslaitteisto ym ym. Tämän lisäksi mahdolliset (ajoittaiset?) sähkö- ja letkuviat. Itselläni samoja ajatuksia, auton potentiaali ei ole tällä hetkellä sitä mihin sen pitäisi noilla palikoilla pystyä. Ehkä dynamometri olisi ratkaisu? Henk.koht en ainakaan "korvakuulosäätäjiin" enää luota, kai sellaisiakin löytyy. Jostain. Jään mielenkiinnolla odottamaan ehdotuksia sellaisesta pajasta, joka todella haluaa(!) syventyä asiakkaan auton säätämiseen, koeajoon ja rakentaviin, mahdollisesti korjaaviin, toimenpiteisiin.
    Ja jos joku nyt ihmettelee että "mikset itse säädä/korjaa/etsi vikojasi", niin ymmärtänette että kaikilla ei ole aikaa, tiloja tai erikoisosaamista asiaan. Muutenhan korjaamoita ei tarvitsisi olla ollenkaan.
     
  5. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    tuossahan jo ehdotin muutamaa hyvää paikkaa?
     
  6. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Valitettavasti eivät minusta täytä noita mainitsemiani kriteereitä.
    Over and out...
     
  7. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    ok, no kokemuksia on tietysti monenlaisia. itellä on kaikki aina hoitunut paremmin kuin hyvin.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jusku, vie kaaras Hariselle, Santalalle, Sporttiautoon tai muuhun mestaan missä on dyno, siis jos haluat viimeiset hepat padasta irti.

    Topikin aloittaja varmaan tarvitsee apua perus säätämisessä.
    Nusson ehdottamien paikkojen lisäksi Kustu "U.S. Autokorjaamo J & J" runosmäessä tekee valtterin käynnistä passelia.


    Tosin, toi kuitenkin on niin yksinkertainen laite, että sen saa jo korvakuulolta melko hyvään iskuun. Kunhan se teknisesti on kunnossa.
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Jep, olet oikeassa.
    Mulla on autossa "mystisiä vikoja", jotka vaatii perusteellisen koeajon (moottori lämpimäksi) ja vika-analyysin. Saattaa olla perusjuttujakin. Tai sitten ei... Mutta jos korjaaja ei käy ennen hommaa koeajolla, mennään melko varmasti metsään, ei tietenkään ihan aina.

    Topicin aloittaja ei paljoa kertonut millaista vikaa autossa on. Joskus (tiedän kokemuksesta), vika saattaa olla satunnainen, esim. vittuileva sähköjohto/maadoitus tms. Autot ovat kuitenkin vanhoja ja monen tee-se-itse mestarin värkkäämiä.

    Kustu on hyvä paikka ainakin perushommiin!

    Ei sulla Mikkis olis Harisen tai Santalan yhteystietoja? Vaikka YV:nä :D
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ööö... Eiks ne saa tuost kuuklestakin ;)

    Harisen numero jos kovinkin salainen, voin kysäistä kaverilta sitä.
    Toisaalta tuli hätiköityä Santalan kanssa, mahtaakos hällä olla ees pyörädynoa?


    Mitä "mystisiä" vikoja sulla autossa sitten on?
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Ei oo Santalalla pyörädynoa.
     
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    Sporttiautoon sulla on Jusku matkaa Turusta 43 km, aattelin vaan, että jos tarvis ajaa paikalle ja on alustadynamometri. Motari ja leveäkaistatiekin jo melkein sulat :)

    Sori lievä OT, mutta Jusku ootko muuten madaltanut sun Machia kuvien peusteella? Se asusti joskus Jyväskylässä ja me parin kaverin kanssa nimettiin se Hummeri Mustangiksi... Se oli meinaan KORKEA!!!
     
  13. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Pansiossa entisen Laten telakka-alueella DD-Auto kans reilu 20v jenkkivehkeiden kanssa leipäänsä ansainnut...
    http://www.dd-auto.fi/
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    nettisivut ainakin mun makuun
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Myös DD-auto on paikkana ok, unohtui se tuosta listasta.
     
  16. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear


    Kuinka usein muuten se ketju tarttis noin suunnilleen vaihtaa... Mun lancerilla on ajettu noin 74000km Olis kiva tietää jos vaikka vaihtais kun ei tua nyt varmaa ni iso homma ole....? Sen voin luvata että nissan primeraan en vaiha enää ketjua oli se nii vittumainen homma...
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kyllä se varmaan kannattaa vaihtaa isommassa huollossa.
    Ota jakajan kansi pois, käännä kampuraa ja tarkista paljonko on välystä, eli kuinka paljon joudut kääntämään kampuraa ennenkuin pyörijä liikkuu mukana. Käännä siis eka myötäpäivään, sit vastapäivään.

    On hieman eri juttu Slanttiin ketju vaihtaa kuin primeraan.
     
  18. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Se vaihtaminen ei varmaankaa ole muut ku vanha pois ja uus tilalle. Tosin vähä helpommassa paikassa se ketju... Kuis paljo sitä välyst sais olla taikka ei varmaankaa yhtään..
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    On siinä sitä välystä aina, koska ei ole kiristintä.
    Mutta eipä sitä paljoa sais olla, jos nyt heitetään vaikka 10 astetta.
    Jos enemmän, niin turha kyllä sitä pelkästään lähteä vaihtamaan, mieluummin isompi koneremontti sitten samalla, renkaat, laakerit ja kansityöt.
    Se kikkara nousee niin helposti konehuoneesta pois, ettei pelkkää jakopäätä kannata ruveta ahtaassa tilassa ähertämään.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sekopään ikä on jotain 50-60tkm eikä slantti ole vasta kuin just sisäänajettu kun ekankerran pitää vaihtaa.
     

Kerro tästä muillekin!