Autoverosta eroon 300 eurolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 24.2.2013.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Ei Putte possu oikein hoksaa, katos kun sen uuden auton huolto / korjaukset maksaa joka tapauksessa vi***ti, menitpä merkkiliikkeeseen tai sellaiseen autokorjamoon, joka pystyy selvittämään nykykikkareiden vaivoja. Minäkin tumpelona osaan ihan hyvin huoltaa vanhaa Astraa, enkä tarvitse mitään pakkokorjaamopalveluja. Mutta jos ostaisin uuden auton, olen korjaamojen Otto-automaatti. Mielummin ajan 80-lukuisella, ennenkö kippaan rahaa huvikseni vessanpönttöön = korjaamoille.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Vikakoodien luku ja selvittäminen onnistuu nykyään monessa muussakin paikassa kuin vain merkkikorjaamoissa ja huomattavasti halvemmalla hinnalla, ei uuden auton omistaja tarvitse merkkikorjaamoa ja sen suolaisia tuntiveloituksia mihinkään.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei nuo uusienkaan autojen huollot niin poskettomia maksa. Muijalla on ollut Subaruja, ja keskimääräisellä 20 000 km/vuosi ajomäärällä 3 vuoden takuuaikana ehtii tulla kolme huoltoa, jotka on oikeastaan pelkkiä mooottoriöljynvaihtoja, tarkastuksia ja jotain saranan rasvauksia. Maksaahan ne merkkiliikkeessä muutaman satasen. 60 000 km:n huolto on sitten suolaisen hintainen, kun silloin vaihdetaan nelivetoiseen kaikki nesteet. Mut silloin on jo takuu loppu ja voi tehdä vaikka itse jos viitsii. Mie en kyllä viitsi emännän auton kanssa liata käsiäni, kun ei mokoma kinneri muutenkaan kiinnosta ja huollettavia on omasta takaa riittävästi. Ensimmäiset 100 000 ja viisi vuotta noilla on mennyt ilman minkäänlaisia korjauksia, edes jarrupaloja ei oo tarvinnut vaihtaa.
     
  4. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Jossain viestissä oli jo ideaa vähittäisestä siirtymisestä vuosittaiseen veroon. Se kuulostaa mun mielestä kaikkein parhaalta ratkaisulta. Niin omituiselta kuin se nyt kuulostaakin niin 90-luvun itsekorjattavat voi joskus käydä vähiin ja sitten niitä etsitään ladoista. Itsellä on orkkis 83-vuosimallin saab odottamassa klassikkomainetta :) Joka tapauksessa, autojen korjaaminen vaikeutuu koko ajan. Emännän 2003 rellun koneesta löytyi niin kummallisia vikoja ettei niille mitään voi. Saa uusiinkin yleisimmät kulutusosat vaihdettua itse, mutta tekniikkaviat on jo 10 vuotta "uusissakin" melkoisia mysteerejä. Meinaan ettei niitä vanhoja käyttiksiä löydy ikuisesti. Mieluummin uudempi käyttiksenä, jotta ei tartte koko ajan murehtia mikä paikka leviää seuraavaksi. Tosin, ranskalaisten hylkääminenkin auttoi siihen melkoisesti.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,kuuntelin ratiosta kun haastattelivat tätä Laakkosta vai mikälie nimi,mutta kuulkaahan:Niinkauan kuin tuo "väliaikainen"autovero keksittiin 50/60 taitteessa niin on yritetty ja puhuttu lässynlässyn ja vieläkin puhutaan,noh,mitä on saatu aikaan?
    Ei yhtään mitään!!
    On kaikenmaailman Autoliittoa ynnä muuta pellekerhoa jotka muka yrittäneet jotain tehdä autojen+autoilun(koskeepi myös mp jne)kustannusten alentamiseksi.
    Ainut on ansio jäsenmaksujen keräys ja firman logolla olevan krääsän kauppaaminen,Thats It.
    Autot on senkuin kallistuneet kuten bensa+muu siihen liittyvä.
    Pankit on ainoita jotka on lainaamalla rahaa saaneet köyhän ajamaan kalliilla autolla velaksi ja kuvittelemaan itsensä kunnon kapitalistiksi kun Bemu tai Audi alla...
    Tätähän sitten työnantajapuoli käyttää härskisti ja oikeutetusti hyväkseen koska kunnon asunto+autoveloissa oleva duunari ym elintasokilpaileminen on 100%ennaltaehkäisy lakkoilemiseen=)

    Päättäjiä joista tämä veronalennus/poisto siis kiinni ei kiinnosta kuin oma napa ja miten saisi enemmän etuisuuksia ja palkkaa,puolue kuin puolue.
    Samat konnat ja hyvävelikerho pyörii piiriä koska Suomalainen äänestäjä on yksinkertaisesti niin tyhmä että äänestää kenen tahansa julkkiksen laulajasta Teeveekuuluttajaan tai rallikuskista missiin ja näillähän on tietty täysi pätevyys kansanedustajaksi/ministeriksi ansioillaan,eikö?
    Mitä järkeä on edes yrittää ruveta taistelemaan tuulimyllyjä vastaan kun itellä kaikki ok ja hyvä niin=)
    Köyhät+tyhmät äänestää kyllä uudestaan eduskuntaan kun vähän kepillä porkkanaa ja muka tärkeänä asiassa kuin asiassa olevinaan ennen vaaleja.

    Ikävä sanoa mutta edes EU ei tuonut odotettua pelastusta koska Suomi keksii aina jonkun "jarruveron"estämään että täällä olisi yhtään mikään halpaa,piste.
    Vaikka miten valitetaan EU:hun tai muuhun elimeen päätöksistä niin aina on uusi "jarrutusvero"jo tekeillä ettei vaan köyhä saa mitään edullisesti.
    Rikkaillehan tuo nyt ei mikään este ja tietävät kikat+konstit kiertää veroja tai sitten vaan kaivavat vähän alimpia pankkitileiltä eikä äveriäimmät edes piittaa laittaa rahojaan johonkin autoon koska se on tyhmin sijoitus rahoilleen varmaan viinan jälkeen...

    Varautukaa vaan siihen ettei teidänkään elinaikana mikään muutu ja kaikki vaan kallistuu...mutta hei..pitäähän jonkun rahoittaa Kreikka,Portugali ym historialliset "kehitysmaatkin" ja A:sta kun aloitetaan niin autoilu,alkoholi,bensiini,elintarvikkeet,etelänmatkat,diesel...
    Suomessa saa nauttia edelleen ihan ilmaiseksi kylmästä,pimeästä ja vit..ksesta!
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Toi 300€ vuodessa on selkee provo ja autokauppias haluaa vaan herätellä keskustelua aiheesta.
    Se tulis olemaan huomattavasti suurempi ja samalle se kasvaisi auton vanhetessa kuten esim. Jaappanissa.

    Tuota on vaan mahdoton suomessa toteuttaa, sehän tarkoittaisi että auton ostaja saisi vuosien maksuajan autoverolle joka nykyään maksetaan kerralla uutta autoa ostettaessa.

    Ensimmäisinä vuosina verotulot putois paitsi jos sitä ei toteuteta esim. Kymmenen vuoden siirtymäajalla jolloin autosta maksettais normaali autoveron lisäks vuotuinen käyttömaksu 300-1500€ tai jotain.

    Mikään malli missä valtion tulot putoo edes tilapäisesti, ei ole suomessa mahdollista.
     
  7. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Kyllä minä sen eron tiedän, ja puhuinkin koko ajan autoverosta paitsi se ensimmäinen kohta. Onko mitään järkeä tuhlata tuhansia euroja vajaan euron suuruisen veron perimiseen vanhasta tuontiautosta? Juuri tämän järjettömän byrokratian ja kyykytyksen takia siitä pitäisi luopua. Ei saa edes vuokra-autolla ajaa laivasta ulos joutumatta maksamaan kymppitonnien laskua (jos on pelkästään suomen kansalaisuus). Ilman autoveroa en olisi joutunut maksamaan 1200 euroa oikeudenkäyntikuluja ja tekemään kantelua EU-komissioon. Nyt on kuukausi aikaa laittaa sinne nippu papereita joissa pitäisi todistaa veron järjestelmällinen syrjivyys. Kyllä tällainen ei ole 2000-luvun toimintaa vaan tuo mieleen kevään -18.

    Se autoveron poistolle annettu kymmenen vuotta muuten päättyy 31.12.2015
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Älähän nyt. Onhan Autoliitto ottanut jyrkästikin kantaa. Jyrkin tähän mennessä on se, että "Autoliitto toivoo, ettei autoilun verotusta enää paljoa kiristettäisi, ja jos sitä kuitenkin on kiristettävä, niin sen tulisi suuntautua enemmän käytön suuntaan".
    Eli oikeassa olet. Täysin hampaaton pullamössöjärjestö. Varoo kaikin tavoin suututtamasta päättäjiä. Jäsenillä ei niin väliä :mad:
     
  9. ohc205

    ohc205 1st gear

    Puhut täyttä asiaa
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Ton ukon vois viedä saunan taakse

    Kyllä se kiinteän ikärajan asettaminen on mahdollista, onhan museoautoissakin 4 ja 2 vuoden katsastusvälille raja. Olkoon se sitten 1977 niin saadaan vanhimmat välikopat mukaan. Uudet autot kun ovat rumia ja kamalia eikä 2003 renukalla tahtoisi kukaan ajaa, kun niissä on jo uutena ollu käsittämättömiä sähkövikoja. 2006 50 tkm ajetussakin pitää aina välillä ottaa akkunaru irti, että kaasupoljinanturipiiri nollaantuu... Ja kun vika tulee päälle ohituksessa niin ai ai.
     
  11. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    "Ikävä sanoa mutta edes EU ei tuonut odotettua pelastusta koska Suomi keksii aina jonkun "jarruveron"estämään että täällä olisi yhtään mikään halpaa,piste
    Varautukaa vaan siihen ettei teidänkään elinaikana mikään muutu ja kaikki vaan kallistuu...mutta hei..pitäähän jonkun rahoittaa Kreikka,Portugali ym historialliset "kehitysmaatkin" ja A:sta kun aloitetaan niin autoilu,alkoholi,bensiini,elintarvikkeet,etelänmatkat,diesel... "

    Khöm... eikös näillä asioille ehkä ole jokin yhteys.. ?

    Eli maat, joissa valtiovalta ei niin kauhiast jarruttele tota kulutusvimmaa, niin ovat nyt niitä kehitysmaita, joita pitää pönkittää... loading..loading.. :odroll:

    Pitäiskö meillä lähteä samaan meininkiin, ja sitten mellakoida kaduila kun valtiolta loppu fyrkat, ja kaikki hyvinvointipalvelut pitää ajaa alas...

    "Ei oon yhtä totuutta, on vaan mun totuus"
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muistakaa, että vanhojen harrasteautojen etuja ei Suomessa aja edelleenkään kukaan. Ei ole sen vertaa yhteishenkeä porukassa, että saataisiin edes jonkunlainen etujärjestö pystyyn.

    Näillä mennään ja lisää veroja on takuulla luvassa.
     
  13. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Asioiden ajamiseen tarvitaan tekijät.

    Kaikki vanhat autot tuskin saavat verovapautta automaattisesti. Mutta museoajoneuvoihin rinnastettavat harrasteautot voisivat saada, tai ainakin helpotuksia ajoneuvoveroon. Perusteena se, että harrasteajoneuvoilla samalla lailla kuin museoajoneuvoilla ajetaan vain vähän, yleensä omissa tapahtumissa, ei ruuhka-aikana taajamissa jne...

    Harrasteajoneuvoilijoiden pitäisi perustaa rekisteröity yhdistys:
    Suomen harrasteajoneuvorekisteri.
    Yhdistys laatii säännöt ja valitsee hallituksen. Hallitus nimeää haasteajoneuvotarkastajat ja säännöt. Esim. tähän suuntaan:

    Harrasteajoneuvorekisteriin voidaan hyväksyä ajoneuvot, jotka saavat harrasteajoneuvotarkastuksessa 10 pistettä seuraavilta osa-alueilta:

    Ajoneuvo on yli 30v vanha: 2 pistettä, yli 50v: 4 p

    Liikennekäytössä vain 3kk vuodessa: 1 p

    Omistajalla on lisäksi toinen auto, joka ei ole harrasteauto "käyttöauto": 1 p

    Autolla ei ole maahantuojaa, joka tarjoaa normaalihintaisia huolto-ja varaosapalveluja: 1 p

    Auton maalauksen ja sisustuksen ja kulutusosien viimeistelyn taso on niin korkeaa luokkaa, että niiden ylläpito ei ole päivittäisessä käytössä mahdollista kulumisen takia "näyttelyauto": 1-3 pistettä

    Muitakin osa-alueita voisi olla, ja raati voisi antaa oman harkintansa
    mukaan lisäpisteitä seikoista, jotka osoittavat harrastusta, ja osoittavat että auto ei "normaalikäytössä" (vaikkapa joku äänenpainekilpailuauto): 1-3 pistettä

    Kun rekisteri on valmis, ja voidaan osoittaa että homma toimii, niin yhdistys lakialoitetta sorvaamaan ja ottamaan yhteyttä vakuutusyhtiöihin. Lakialoite jonkun kansanedustajan kautta, valiokuntien kautta tai kansalaisaloitteena. Jos harrasteajoneuvorekisteri on jo valmiina, laki menee paljon kivuttomammin läpi kuin ihan tyhjältä pöydältä.

    Harrasteajoneuvotarkastus voitaisiin ehkä tehdä kuvien sekä selvitysten perusteella. Ei välttämättä tarvitse syynätä auto läpikotaisin niin kuin mr-tarkastuksessa. Harrasteauto on aika pitkälle "makuasia".
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Miksei sais?
     
  15. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Nämä eivät ole omia mielipiteitäni, vaan arvauksia viranomaisten ajattelusta. Ehkä heillä on pelkona se, että vanhoja autoja alettaisiin käyttää tavallisina käyttöautoina. Päästöjen vähentäminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Harrasteautoina rekisteröidyt suhteellisen vähälukuiset ajoneuvot, joita käytetään vain vähän, voisivat saada poikkeuksen.

    Parempi vapautus tai helpotus harrasteajoneuvoille kuin ei mitään. Pointtini on, että jonkun tosiaan pitää ajaa asiaa eteenpäin. Näin museorekisterikin saatiin aikaan.
     
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kyllä on yhteyttä,tämä Maxheadroomille pikavastauksena=)
    Nämä "kehitysmaat"joista puhun,siis Kreikka,Portugali,Espanja ja vaikka nyt Ranska,Italiakin jne ovat isoja ex-merimahteja joilla on ollut siirtomaita ympäri maailmaa ja ovat parhaimmilaan omistaneet valtavat alueet joihin yhä kiinteät siteet vaikka osa alusmaista itsenäistyneet toki esim Afrikassa,Etelä Amerikassa tai Tyynellämerellä jne
    Kulttuurillisesti valovuoden meistä edellä,ilmasto "hieman"inhimmilisempi ja rahaa/omaisuutta on aivan yhtä paljon kuin ennenkin.
    Eihän siellä mikään ole muuttunut paitsi oma raha Euroihin josta tämä tragedia johtuu ja nyt on helppo pyytää kun yhteisvaluutassa on keltä pyytää.
    Kyseisissä "kehitysmaissa"on luonnonrikkauksia,esim Kreikasta löytynyt valtavat öljy+kaasuesiintymät lähivesiltä.
    Satokausi ja sadot hiukka isompaa kalibeeria kuin täällä,turismi tahkoaa rahaa sekä näistä entisistä/nykyisistä alusmaista kaikenmoista etelän hetelmää/mineraaleja/kaasua/öljyä jne "asevelihintaan".
    Sitten on Suomi=Pieni ja Tuntematon takapajula jossa ei kasva kuin V..tus ainaisessa kylmyydessä,pimeydessä ja ankeudessa.
    Kesäkään ei tule joka vuosi vaan lumikausi vaihtuu vaan sadekauteen...
    Jos kesä tulee se on se pieni hetki jolloin t-paidalla tarkenee päivällä,harvemmin illalla...
    Teollisuus,viljely,yrittäjyys sekä työpaikat katoaa valtiovallan veroihin+munauksiin
    Täällä valtiovalta jarruttelee kulutusvimmaa,totta.
    Toisaalta kulutusta yritetään saada kaikinkeinoin myös kasvatettua eli osta sitä osta tätä kun talous kuulemma muuten romahtaa??
    Esimerkiksi Viinan hinta ei ole koskaan hyvä=Jos alennetaan,kulutus kasvaa kuten verotulotkin mutta myös haitat+ulkomailta rahtaus+työpaikat täällä panimoissa lisääntyy..
    Jos nostetaan hintaa niin haitat vähenee kuten verotulotkin koska kotipoltto lisääntyy,rahti ulkoa kiihtyy ja ne työpaikat menee kun ei "munattomat"osaa pitää Suomen puolia ja kusetetetaan mennen tullen kabineteissa Brysselissä.
    Näitä ongelmia ja paljon muita on tullut juuri siksi kun ollaan EU:ssa ja on kaikinkeinoin kieroiltava ettei tarvi noudattaa moisia EU pykäliä.
    Silloin kun oltiin "itsenäisiä" niin oli helppo pitää kaikki kalliina!!

    Onneksi Bensan/dieselin tai autoilun hintaa voi huoletta nostaa ilman mitään näitä ongelmia ja perusteluna voi aina esittää ympäristöveron,öljyn maailmanmarkkinahinnan nousun(laskuja ei lasketa)vaikka suurin osa on veroa eli ei se juuri vaikuta todellisuudessa...
    Mikäli autoverosta luovuttaisiin ja otettaisiin vaikka tuo 300e vero tilalle niin luuletteko ettei tulisi ylimääräisiä tiemaksuja,rengasveroja tai lakisääteisiä tarroja taas tuulilasiin liimailtavaksi tai sitä polttoaineveroa rajusti lisää...
    Kyllä Suomi on aina osannut taktikoida ja tyrmätä tälläiset haaveilut köyhiltä eli tässä syy miksi täällä on sitä rahaa mitä mukavat kaverukset Jutta&Jykä jakelevat maailmalla ,siis se on kaikki meiltä pois.
    Kyllä rahaa noissa etelän maissa on,ne on jemmattu piiloon kuten rikkaat sekä korruptoituneet virkamiehet tietävät,kansalaiset siellä kärsii eikä ne varakkaat joilla Sveitsissä ym paalut piilossa eikä ne EU rahat kansalle mene kuten ei kehitysapurahatkaan.
    Ne menee pimeille tileille ja katoavat mustaan aukkoon jota Suomi ruokkii!
    Loppuyhteenvetona:Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se antaja joka pilkuntarkasti yrittää viilata EU pykäliä eikä ymmärrä omaa etuaan koska johto liian nuori+kokematon+piittaamaton/tyhmä.
    Muutaman vuoden kuluttua Suomi on kiristänyt verot ja säästöt äärimmilleen,häätänyt työpaikat ja itse käsi ojossa mutta kukaan ei anna mitään eikä näistä päättäjistä ole enää kuin menoliput omalle lomasaarelle Kreikan saaristoon...
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joku radiotoimittaja taas päästeli aivopesupierun kun kertoi että vanhan auton korjaaminen on niin kallista ettei sellaista ole mitään järkeä korjauttaa, uusi auto tulee paljon halvemmaksi :soosoo: .
     
  18. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Joo..öh... tuota , kaikkea mitä kirjootit en nyt oikeen hiffannut. Mutta tuossa oheisessa lainauksessa musta on se ydin: Verojen kerääminen on ok, rahan jakaminen Kreikkaan ei ok. Ja mitä tulee asumiseen Suomessa, niin kyllä mä oon ainakin ihan tyytyväinen. Se vaan on vähän että miten maailmaa kattelee. Talvet on kieltämättä joskus liian pimeitä ja kylmiä.

    kait meitin kaikkien pitäis vaan valittaa ja itkeä surkeuttamme, mutta jos ei siltä tunnu niin pitää kait sitten vaan olla hiljaa, ettei pilaa muitten pimeyttä :cry:
     
  19. GULF

    GULF Gearhead

    Joo..öh... tuota , kaikkea mitä kirjootit en nyt oikeen hiffannut. Mutta tuossa oheisessa lainauksessa musta on se ydin: Verojen kerääminen on ok, rahan jakaminen Kreikkaan ei ok. Ja mitä tulee asumiseen Suomessa, niin kyllä mä oon ainakin ihan tyytyväinen. Se vaan on vähän että miten maailmaa kattelee. Talvet on kieltämättä joskus liian pimeitä ja kylmiä.

    Tuossa edellisessä on koko eu hommelin ropleema...

    Veroja ollaan valmiita maksamaan ja jopa kiristämään jos se kerätty
    raha menee ainoastaan kotimaan hyvänvoinnin tukemiseen.

    Eli ei ulkomaitten rahoittamiseen...

    Eu.sta ollaan valmiina kyllä ottamaan kaikki pienikin hyöty irti jollei se vaan maksa meille mitään. Näinhän koko koaliaatio meille myytiin sillo kun äänestys asiasta tehtiin.

    Ja faktahan on että jokainen pelaa tuolla rysselissä niin paljon omaan pussiin kuin vain voi. Niin miedänkin pitäISI. konditionaali:) :rotfl:
     
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Politiikka on kyllä sellainen "keksintö" joka mahdollistaa kaikenlaisen kieroilun,kusettamisen ja oman edun tavoittelun mm..Ja tuntuu tahti vaan kiihtyvän vuosi vuodelta.Päätarkoitus näyttää valtiolla olevan,että voidaan lähes joka asiassa kyykkyttää kansalaisia.Eihän se noin pitäs mennä.Ja tuolle EU:lle voitas vaikka heti antaa VUOSISADAN KUSETUS-palkinto.
     

Kerro tästä muillekin!