Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. lep-1

    lep-1 1st gear

    Ite olen ostanu PepBoys:lta eikä mun mielestä mitään vikaa.
    Tiskille vaan sanoo auton tiedot ja mitä osaa haluaa niin ukko tuo.
    Vähän kuin motonet tai vastaava suomessa. Suodattimet yms tarvikkeet on
    hyllyissä hypisteltävissä.

    kattele näiden nettisivuilta store locator.
    PepBoys www.pepboys.com
    AutoZone www.autozone.com
    NAPA autoparts www.napaonline.com
    Advance Auto Parts www.shop.advanceautoparts.com
    CARQUEST www.carquest.com
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosta tuli mieleen International/Navistar diileri, jos semmonen on alueella (niinkun tietysti onkin), niin sieltä saa monet vakio koneen OEM osat edukkaasti. Joku iso rekkatarvike putka olis hauska paikka sekin jos sellainen löytyy. Noin yleensä mitään biltsua tai mätänettiä vastaavaa on ollut vaikea löytää.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuolla toisessa topikissa tuli esille että vanhojen 6.9/7.3 IDI koneiden eräs erityispiirre ei välttämättä ole yleisessä tiedossa. Kyse on koneen ja lootan toisiinsa kiinnittämisessä käytetty adapterilevy, ja mitä sen olemassaolo käytännössä tarkoittaa. En ole minkään sortin erityisasiantuntija tämän suhteen, mutta koitan kertoa mitä tiedän.



    [​IMG]
    Kuva 1. Yleiskuva koneen persiistä ja adapterilevystä. Sinisellä on merkattu pultit mitkä pitää pelkästään adapterilevyä paikallaan. Keltaisella lootan kiinnityspultin reiät..


    [​IMG]
    Kuva 2. Lootan ylimmät pultit on lyhyet (lyhyet nuolet) ja kiinnittyy pelkästään reilun tuuman paksuiseen adapterilevyyn. Alemmat on pultit on pitkät ja menee koneen valuun asti, paitsi alempi pultti toisella puolella, koska adapterin takana on sillä kohtaa pelkkää ilmaa (kuva alla).


    [​IMG]
    Kuva 3. Tossa näkyy hyvin miten päivä paistaa adapterilevyn ja koneen välistä.

    [​IMG]
    Kuva 4. Näkymä ylhäältä, adapterilevy ulottuu reilusti lohkon yläpuolelle.


    [​IMG]
    Kuva 5. Tossa on siis 6.9/7.3 IDI ja myöskin 7.3 PSD kaaveli. Ford on tehnyt siihen sopivia ainakin tomaateista C6, E4OD ja 4R100 ja manuaaleja T19 (4sp), ZF-5 ja ZF-6. Kaaveli on ihan omansa, vaikka esim 460 isoplokin kaaveli on sen verran liki, että sellaisen loota (kuulemma) sopii kun sovittaa.

    Mielenkiintoista koko hommassa on se, että tosta kun irrottaa nuo kaksi adapterin pulttia niin se lähtee siitä veke, ja tilalle voi pulttaa toisen adapterin. Vaikkapa sellaisen missä on sopiva SAE kaaveli, johon sopii Spicerin askit. Tai Allison, eikä mikään kuramaxin Allison vaan oikeat rekka-askit. 6.9/7.3 SAE adaptereita on silloin tällöin kaupan, peräisin ties mistä busseista tai sora-autoista. Tosta avautuu tietenkin kaikenlaisia mielenkiintoisia rakenteluskenaarioita. Jenkeissä niitä on toteutettu, pikuppiin Spicer jne. Tunnen nuo SAE adapterit ja spicerit ja allisonit kuitenkin melko huonosti. Muut saa jatkaa niistä.
    Ps. International on tehnyt lootia sekin, ja ne saattavat sopia ilman adapteriakin(?) Oliko niin että kone on MV perhettä tuon adapterittoman kaavelin suhteen.
     
  4. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Jäähdytys nesteiden suhteen ei taida Excursion 7.3 vm 2001 mallissa olla mitään erityisiä vaatimuksia?
    Ennestään näkyy olevan vihreää litkua. Eli mitäs voi kaataa sekaan, kun on hiukan pinta alhaalla säiliössä?
     
  5. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Ihan perus zerot sopii, sillon tällön pitää kavitaatiolitkua lisäillä..
     
  6. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Jaa, kiitos tod nopeesta vastauksesta mutta,,, että perus ZEROt, öh, missäs tätä perus Zeroa myydään, siis joka huoltamolla ilmeisesti.
    Meinaaks Zero et on zero propylen tms?
     
  7. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Sehän on vaan yks pakkasnestemerkki. Sitä vihreetä, se on se perusmalli. Punaset mössöt oli amuliini moottoreille...
     
  8. sisu

    sisu Gearhead

  9. sisu

    sisu Gearhead

    Eipä löytynyt rajoja 884hp. on se kova.
     
  10. lep-1

    lep-1 1st gear

    Katoin tota hetken aikaa mut netti oli niin hidas ettei nähny edes vetoja.
    Selviskö Sisu sulle mitä palikkaa sihen oli laitettu?

    edit:
    Katoin uudestaan linkkiä niin siel olikin pätkitty videot.
    fuel only 600hp aika kova kyllä
     
  11. Panze

    Panze 3rd gear

    Siinä on custom single turbo + Custom korkeapainepumppu. Eli vakiosuuttimet ja vakio kone+laatikko. 884/2261nm ilokaasuilla ja aski alkoi luistamaan. Seuraavaksi isommat suuttimet ja vaihteiston vahvistus ja yritys rikkoa 1000hp vakio koneella tai vakio kone :)
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    siinä oli kyllä tuplasyöttöpumppuki(cp3/cp4),mut siitä huolimati hyvin on ford tehny kotiläksyt.varsinkin toosan(6R140) nipussa pysyminen sai pisteet täältä.
    tuola hs:n väki mainitsee siitä tuplapumpusta,eivät vaan suostu kitistä kertoon tarkemmin ennen julkaisua-tulossa myyntiin.
    http://www.cumminsforum.com/forum/h-s-p ... int-2.html
     
  13. Panze

    Panze 3rd gear

    Hyvin tuntuu kestävän voimansiirto Foordeissa. Ei vielä yhtäkään hajonnutta itsellänikään tiedossa, vaikka noita 500-600hp powereita on tullut jokunen tehtyä. Osa näistä saa päivittäin 4wd täyskaaslähtöjä.

    Tässä vielä tuon eilisen "Customeille" selitys lontoon murteella. Copy pastena kaikki modet suoraan H&S myyntipäälliköltä.

    Our new turbo was on it built with an S300 base and our dual fueler system, CP3 over factory CP4 and our tuning. We sprayed it the last few runs. Alot!
     
  14. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Ainakin tuoreemmissa Fordeissa askit on kyllä olleet melko tanakoita verrattuna tötsiin tai letukkaan, mutta silti yllätti aika mukavasti.
    Eihän toi vessa mikään ikuinen ole noilla tehoilla, vaan pikimmiten sitä voisi kutsua liikkuvaksi aikapommiksi ja tarkoituksena olikin etsiä se heikko kohta, nyt se oli vaihteisto. Seuraavassa episodissa siitä laukeaa kanget tai pahvit, ei kait siinä ole muuta vaihtoehtoa.

    6.7 motissa on kaksi tunnettua heikkoa kohtaa, kanget ja turbo, tässä on eliminoitu toinen ja tekohengitetty toista. Eli tossa 6.7 motissahan on vakiona erikoinen kahdella compressioputkurilla varustettu ahdin, toimii vakiona erittäin hienosta ja tunetettuna käsittämättömän hienosti. Instant power, sairaan nopea reagointi, käytännössä siinä ei ole minkäänlaista viivettä.

    Tämä taas aiheuttaa sen, että moottorin muuhun potenttiaalin nähden liian rimpulat kanget eivät välttämättä kestä selkäsaunaa huippuväännön kierroksilla, tossahan on reilu 1000ft-lb 1800 rpm. http://www.hsperformance.com/wp-content ... KvsHOT.jpg Noita kankia on pätkitty menestyksellisesti jo tuolla setapilla.
    Mutta mutta, nyt H&S on pureutunut ongelman ytimeen. Laitetaan hiukan isompi ahdin ja rajoitetaan alakierrosvääntöjä, katos vaan, vakio kanget kestääkin yhtä-äkkiä tuplaväännön vakioon verrattuna. Tuohon H&S: boksiin voi kyllä tehdä myös customtunen, jolla voisi helpottaa kankien elämää. Samoin siinä pystyy rajoittamaan alakierrosten savutusta, mikä tietysti rajoittaa samalla alakierrosten vääntöä, mikä taas...

    Noilla tuneri valmistajilla on tietysti kova kilpailu suurimmista väännöistä ja tehoista, mutta hyvä että joku uskalsi nostaa kissan pöydälle.
     
  15. Panze

    Panze 3rd gear

    H&S:n tarkoituksena onkin rikkoa tuo kyseinen pannu ja selvittää paljonko se kestää vakio osilla.
     
  16. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Ehdottomasti näin, mutta mun mielestä pointtina on näyttää mitä osataan, eli ainakin osittain eliminoida toi kankiongelma. Olisi mielenkiintoista nähdä dynokäppyrät.
     
  17. Erska

    Erska Gearhead

    No perkele! Onko Ford sittenkin saanut onnistuneen moottorin sitten 7.3 jälkeen! Laatikkoa vois alkaa jo sovittamaan stand alone controllerina rotkeihin :D Kuka tekee sovitepalat?
     
  18. Fukov

    Fukov 3rd gear

  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  20. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Osaisko joku kertoo, et mistä löydän värikoodin mun excursioniin?
    vm 2001, metalli viininpunainen. Linkissä kuva ko autosta.
    http://sdrv.ms/13KkkJi
    Siellä kuva myös kuskin ovessa olevasta tarrasta, siinä ei kait sitä ole, ellei se YC35... tms ole sit se koodi.
     

Kerro tästä muillekin!