Moottori öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja intiaani_chief, 2.7.2004.

  1. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tuli huomattua että Dakotan koneeseen ei kannata täys-syntettisiä öljyjä laittaa, kone tiputtelee öljyä alleen... ei tehnyt sitä vanhoilla öljyillä ???
    Mikä olisi hyvä vaihtoehto ???
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Lisää ihmetyksiä, liekö vikaa öljynpainemittarissa tai noissa litku öljyissä, öljynpaine mittari putoaa nollille kun auto on tyhjäkäynnillä, mutta varoitusvalo ei syty (toimii kyllä), heti kun antaa kierroksia mittari nousee normaaleihi lukemiin... mutta kierrosten pudotessa valuu takas alas ???
    Mitään ideoita mistä johtuu, lämmöt ei nouse ja kone käy normaalisti.
     
  3. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Vastaan itse itselleni, syy on viallinen öljynpaineen anturi... kusee öljyä ja näyttää hieman vika lukemia.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    mekaaninen öljynpainemittari on just sen takia parempi koska näyttää oikein
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

    Hyvä vaihtoehto vanhemmille harrasteautoille, joilla ei ajeta kuin muutamia tuhansia kilometrejä vuosittain, on hyvälaatuinen mineraalidieselmoottoriöljy. Dieselmoottoriöljy sisältää bensamoottoreihin tarkoitettuja öljyjä huomattavasti enemmän korroosionesto- ynnä muita lisäaineita, jotka ovat kriittisiä moottorin kulumisen kannalta. Syksyllä ajokauden päätyttyä tuoreet öljyt koneeseen ja auto on valmis keväällä ajoa varten!
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkähän ton laadukkaan dieselöljyn määrittelisi ? EI se ainakaan mitään delvaccia ole eli laadukas öljy on synteettinen. Säilytyksen kannalta on ongelma että mineraaliöljy vanhenee eli se pitäisi vaihtaa 6 kk välein ajoi tai ei. Mutta eipä näistä käy kiisteleminen. Jokainen tuhotkoon koneensa miten taitaa.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Jaa jaa, enpä ole kuullutkaan tällaista ennen.... Mielenkiintoinen kommentti. No, jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se sitten kuinka huvittava tai faktoihin perustumaton tahansa. Suosittelen kuitenkin ottamaan asioista tarkemmin selvää ennen postaamista. Tälläkin forumilla näkee postattavan todella paljon soopaa ja uskomuksia, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa! Vanhat kansanuskomukset ja kavereiden kokemukset muuttuvat tosiasioiksi, joita sitten viljellään kovina faktoina.

    Tarkennus laadukkaaseen mineraaliöljyyn: mikä tahansa merkkiöljy (esim. Shell, Mobil jne) käy hyvin, kunhan pakkauksen kyljessä löytyy merkintä API CF-4 (lisäaineseoksen sisällöstä kertova merkintä). Seuraavalla kerralla vilkaiskaa öljypänikän etikettiä hiukan tarkemmin, siitä löytyy paljon käyttökelpoista tietoa, jos viitsii sitä etsiä ja ymmärtää lukemansa.
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kyllä Dakotan koneessa pysyy synteettiset
    hyvin , itse ajoin V6:lla noin 7 vuotta
    5W-40 öljyillä eikä tarvinnut lisätä 5tkm öljynvaihtovälillä ,mutta edellinenkin omistaja oli ajanut täyssynteettisillä.
    Autollasi on varmaan ajettu mineraaliöljyillä
    , joten synteettiset saattavat vuotaa ja mikä pahinta irroittaa jotain likaa
    öljynkiertoon.
    Mitään merkkiä mainostamatta tärkeintä on että luokitukset riittää ( vähint. API SG )


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MudMax 2004-07-06 12:25 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    vanhaan (tehty ennen 80-lukua) koneeseen synteettinen ei käy koskapa tiivisteet kutistuvat ja öljyä alkaa tihkua. Samoin jos konetta on ajettu mineraaleilla kauan niin moskaa on sisällä nin paljon että synteettisillä saa vaan vahinkoa aikaan. Mutta jos auto on uudempi ja synteettisillä käytetty niin miksi vaihtaa huonompaan ? JOs jostain vuotaa niin tiivisteet on kulutustavaraa ja sillä homma hoituu eikä vanhaoilla dieselmies konsteilla eli paksummalla öljyllä...Synteettisten öljyjen kestoikähän on suurempi eli harrasteautolla voi päästellä samoilla öljyillä useamman vuotta. Mineraaliöljy vanhenee nopeammin jolloin vaikka hapettumisenestoaineet olis samoja niin voitelukyky laskee iän mukana. Mutta jos joku uskoo yhä että mineraaliöljy on parempaa kuin synteettinen niin minkäs sille voi...
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Jos viitsit lukea postini uudestaan, niin kirjoitin että harrasteautoissa, joilla ajetaan muutamia tuhansia kilometrejä vuodessa hyvä vaihtoehto on mineraaliöljy. Tällöin suositan öljyjen vaihtoa syksyllä ennen talviteloille laittoa, jolloin moottoriin saadaan tuore korroosionsuoja- ja lisäaineseos.

    En ole missään todennut, että mineraaliöljy olisi parempaa kuin synteettinen öljy, ainoastaan sen käyttö on mielestäni turhaa ja rahan haaskausta niukasti ajetuissa harrasteautoissa! Kerran vuodessa öljyt tulee joka tapauksessa vaihdettua ja lyhyen ajokauden aikana mineraaliöljy ei ehdi menettää ominaisuuksiaan, jolloin synteettiset öljyt ovat ns. overkill. Eri asia ovat kalliit kisamoottorit, joilla ajetaan isoa kovaa säännöllisesti, ja joissa öljy joutuu erittäin suurelle rasitukselle.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tapio 2004-07-06 09:19 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja kun käyttää synteettistä ei tartte joka vuosi 2 000 km takia vaihtaa öljyjä. Tulee siis halvemmaksi ja koneessakin pyörii koko ajan laadukkaamagt öljyt. Yksinkertainen ja helppo ratkaisu. Pakkaa nimittäin kuitenkin harrastepelissä se ajatus pintaan että kun viime kesänä tuli ajettua vaan 1000 km niin voihan näillä öljyillä vielä ajaa pari vuotta...ja voihan jos sisällä on synteettiset. Siks mä laittais mihinkään mineraaleja josseiole pakko (vanha likainen motti)...
     
  12. tapio

    tapio Gearhead

    OK, OK, pointtisi tuli selväksi. Kannatat synteettisiä öljyjä ja minä taas mineraaliöljyjä. Ei liene tarpeellista jatkaa tätä keskustelua pidempään. Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä ja käyttäköön mitä öljyjä pitää järkevimpinä omaan käyttötarkoitukseensa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    onhan niillä mineraaleilla ajettu jo vuosikymmeniä,miksipä niitä synteettisiin liruihin vaihtamaan.
     
  14. kantti

    kantti Gearhead

    miksi vaihtaa dvd:hen jos vhs:lläkin pärjää :grin:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikä isän lapsuudessa ollu telkkaria, mihin sitä ny tarvii?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo. Mineraaleilla ajettiin vuosikymmeniä ja vielä 60-luvulla ei ollut öljysuodattimia kaikissa autoissa joten mitäs niitä vielläkään. Kyllä toi mineraaliöljy on best kuuluu samaan sarjaan kuin kaikki muutkin vanhat ja siitä paremmaksi tulleet jutut. Aina tulee vastaan joku jonka mielestä: rättirengas on parempi kuin teräsvyö, turvavyöt estävät hätätilanteessa poistumisen autosta, lisäjarruvalo häikäisee, roiskeläpät olkoon ikuisesti pakollisia, viinaveron alennus pilaa tämän kansan ja italialaiset/espanjalaiset/saksalaiset ovat viisaampia koskapa eivät juo itse'ään hengiltä, kiinteä simoniz vaha on parempi kuin nestemäinen glym koska sen laittamiseen/kiillottamisen menee aikaa viisinkertaisesti, Aku Ankka pilaaa nuorison jne...Aina löytyy kaikille asioille puolustajansa mutta mikä auto tulee tehtaalta nykyään mineraaleilla varustettuna ? Eiköhän toi ole aika selvä juttu mikä öljy on hyvää ? Onhan noita testeissäkin ajettu vähän samalla lailla kun vanhoja talvirengasmalleja/kitkarenkaita on verrattu uusiin. Silti osa ihmisistä heiluu helsingin jäisillä kujilla kitkoilla tai 10 v vanhoilla barumeilla. Että joka lähtöön löytyy...
     
  17. valsu67

    valsu67 1st gear

    No miksi mineraaleja sit yleensä myydään?
    kyllä minä ainakin ajan vanhalla slant sixillä mineraaleilla.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Siksi niitä myydään, kun niitä ostetaan. Jos tykkää luomutuotteista, niin mikäs siinä.

    Voihan nämä tietokoneetkin tehdä puusta ja sohvantäytteeksi pistää olkia. Ja vaneria ja peltiäkin myydään, vaikka hiilikuitu, kevlar ja dyneema on keksitty.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niitäpä myydään just siks että vanha kalusto ei tiivisteiden puolesta eikä koneiden paskoittumisen vuoksi voi käyttää synt. öljyä. Mitään muuta tarkoitusta ei ole. On tosin sitten vielä noi äärimmäisen vanhat ja löysät koneet jolloin tarvitaan tosi paksua öljyä mutta siihenkin saattaa riittää synt öljy. Se mineraali taitaa olla slanttiin ihan oikeaa kamaa
     
  20. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Ja jokaisen kannattaa vaihtaa koneeseen tuoreet öljyt kun ajokausi päättyy ja härveli menee seisontaan. Oli siinä sitten synteettiset tai mineraaliöljyt.

    Vanha juttuhan se on että seisontaa varten laitetaan tuoreet öljyt sisälle. Olipa öljyt mitkä tahansa niin ei ne öljyn seassa olevat epäpuhtaudet koneelle seisonnassa hyväksi ole. Ja kun mokomat pöpöt vielä ehtivät tehdä pahojaan paljon paremmin kun öljyt eivät kierrä...

    Siksi edullisempi mineraaliöljykin ajaa asiansa. Kone tykkää paljon enemmän tuoreista mineraaliöljyistä kuin likaisista synteettisistä seisonnan aikana. Oli se kalliimpi sitten miten hyvää tahansa. Ja jos kone on sinulle tosi hyvä kaveri, laitat vielä keväälläkin tuoreet päästäksesi mahdollisesta kondessikosteudesta eroon. Liekö tuo sitten miten suuri ongelma, tiedä häntä.

    Jos ajoa tulee enemmän niin sitten öljyt käytön mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!