omat kaksipyöräiset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja perkele, 23.10.2011.

  1. perkele

    perkele Gearhead

  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  3. gte83

    gte83 3rd gear

    Nostetaanpas hiukan aihetta....

    Eli oma pyöräni, Kawasaki Zephyr 1100
    [​IMG]

    Pyörähän on siis retro-versio legendaarisesta 70-luvun Kawasaki Z900
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vielä retrompi on Zephyr 750, pinnapyörät ja maalausteema ym.

    [​IMG]

    Yksi kesä meni tuollaisella, ihan jees, mut vaihdoin sitten toiseen retroon.

    Näillä ajelen nykyisin, tai siis enempi on jäänyt ajamatta:

    [​IMG]

    Jytä-Jammun voisin vaikka myydä.
     
  5. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Hyvän näköinen jytä, paljonko pidät hintaa? Kertokaahan myös te zephyrin omistajat että minkälainen pyörä, on kiikarissa 1100vm 93, vikoja ja ominaisuuksia, ja sorry ot
     
  6. gte83

    gte83 3rd gear

    Löytyy tuosta "isommastakin veljestä" mm. pinnavanteet ja erikoisvärit:
    [​IMG]
     
  7. gte83

    gte83 3rd gear

    Vaikea sanoa mitään vioista, pyöräthän on kaikki yksilöitä.
    Mutta Zephyr edustaa ns. perinteistä tekniikkaa, ei mitään hienouksia.
    Moottori perustuu 80-luvun GPZ:n moottoriin.
    Eli helppo huoltaa ja tarvittaessa korjata. Osia saa suht hyvin, eivätkä ole kalleimmasta päästä.

    EDIT:
    Paljon ajetuissa esiintyy kyllä vaihteensiirtäjä ongelmaa, mikä ilmenee
    kakkosvaihteen hylkimisenä/pois hyppimisenä. Ei mikään mahdoton korjata.

    Omasta mielestäni erittäin mukava pyörä ajella (1 tkm / 1 viikko).
    Ja oli näin jälkeenpäin mietittynä oikea ratkaisu ostaa 1100 eikä 750.

    Ja jos kiinnostaa pieni historiikki:
    Roadtest Of Kawasaki Z1 v's Kawasaki Zephyr 1100:
    http://www.youtube.com/watch?v=GaJ7jU6eyPY
    http://www.youtube.com/watch?v=IqGuR1tGHaM
     
  8. Luisu

    Luisu 2nd gear

  9. perkele

    perkele Gearhead

  10. Luisu

    Luisu 2nd gear

  11. Luisu

    Luisu 2nd gear

    Blogi meni jostain syystä nutulleen. Mut ei se mitään. Tällaista tällakertaa työnalla.

    Ja jotta ei pääsisi tekeminen loppumaan kesken, niin tuli tossa syksyllä hommattua flat trakker projektiksi vuoden -72 Honda cb350.
    [​IMG]

    Tällainen tuli haettua projektiksi 20.9.2012

    Muutamaa viikkoa aikaisemmin tuli sellainen todella typerä ajatus, että voisi talvella puuhailla jonkun bobberin. Ei mitää havaintoa mistä sellainen ajatus edes tuli päähän, koska kustomit, bobberit ja hd.t ei ole koskaan kiinnostanut. Aina on ollut vain mielessä sporttipyörät, streetfighterit ja cafe racerit.

    Noh. Onneksi kaveri laittoi linkin Wrenchmonkeessien sivuille ja siintä se ajatus sitten karkasi ihan lapasesta. Yhdessä tuumin alkoi aihioden kuuma metsästys. Kaverille löytyikin aihio ihan omalta kylältä, mutta oma cb350 jouduttiin hakemaan hieman kauempaa.

    Siinnähän se torstai ilta meni mukavasti ajellessa ylöjärvelle ja takaisin. Noin 5 tunnin reissuhan siintä tuli.

    Seuraavana iltana purettiin peli autosta ja siivottiin pikaisesti vähän tallia.
    Jes. Tallissa sen verran tilaa, että saatiin molemmat aihiot sisälle.

    Työkalut ja iso Jaska esille (rälläkkä).
    Pelit purkuun

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pelien purun jälkeen pieni visiointi paperille siintä mitä mahtaa olla tulossa.

    [​IMG]

    Ja runkoa pilkkeiksi.

    [​IMG]

    Takarungon tekoa 30.9.2012

    Kuumottava putken metsästys alkanut.
    Mistä 25.4mm putkea 3mm seinämällä. No eihän sellaista ihan helposti mistään löydy. Kaiken maailman huonekaluputkia olisi löytynyt, mutta eihän sellaisesta uskalla ruonkoa tehdä.
    Päivän etsinnän jälkeen löytyi kuitenkin 25mmx3mm putkea onnisen varastosta. Eipä tullut ihan heti mieleen etsiä tuota kokoa hydrauliikkaputkista :D

    Putkia hakemaan.
    Tottakai oli sitten varaston pojat hukannut tuollaisen pienen 12m tilauksen. Hetkellisesti meinasi päästä perkeleitä, kun ei alkanut putkia löytymään. Onneksi ne kuitenkin löytyivät loppujenlopuksi.

    Kohti tallia ja heti taivuttelemaan kaaria. Kyllähän tuollaista putkea saa jo ihan tosissaan vääntää jotta siihen mutkan saa. Sitten vaan sovittelemaan, että miltä näyttää. No hyvältähän tuo tuntui vaikuttavan.
    Ei muuta kuin taivutettu ylärunko "sarana hepeillä" kiinni runkoon ja ylhääntä päin tuijotus että on suorassa vanhan rungon kanssa. Tämän jälkeen vanhasta rungosta yläosasta vähän pois jotta saa käännettyä uuden takarungon oikeaan asentoon tankkiin nähden.

    [​IMG]

    Runko kohdallaan. Nyt hieman reippaamin kiinni, jotta ei muuta asentoaan jo pikkasen siihen nojaa.
    Sivuputket poikki jalkatappirunkojen kohdalta ja taivuttamaan uusia putkia.
    Olisihan tuohon voinut ihan suoratkin putket laittaa, mutta olisthan se ollut aivan liia helppoa :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nonni. Liian pitkähän siintä tuli. Entäs jos sitä vähän kääntäis ylöspäin. Tekis pienen loopin?
    Ei Liian pitkä se vaan on. Noh palaa välistä pois vaan. Jos siintä ottais neljä senttiä. Ei. Kahdeksan kuullostaa paljon paremmalta. Yksipaikkainenhan tästä on tulossa. Pätkää välistä pois ja uudelleen hitsaus. Siihen vielä pieni taivutus ylöspäin. Noniin. Nyt se näyttää hyvältä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pitkästä aikaa on taas jaksanut vähän tehdä eteenpäin.
    Rojut purettu muttereiksi ja runko hiekkapuhallettu ja peltirunko vahvike hitsattu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jotain pientä on tapahtunut.
    Keskiöt väritetty ja vannekehätkin ovat saapuneet. Vielä odotetaan pinnojen saapumista, jotta pääsee kokoomaan vanteet ja saa pelin takaisin rullaavaksi.

    Sillävälin leikelty hieman penkinpohjaa alumiinistä ja ihmetelty että mitenkäs me putket sijoitettaisiin. Rearsetti ruuvattu myös paikolleen jotta voi vähän hahmottaa istuma-asentoa. Korkeampi tanko pitäisi löytää jostain tai sitten korottaa nykyistä korkeammilla raisereilla.

    Myös iskarin kiinnikkeet tuli tehtyä yläpäähän.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vihdoin kaikki tarpeelliset osat vanteiden suhteen saatu kasaan.
    Uudet alumiiniset vannekehät ja kromatut 4mm pinnat. Aluksi oli ajatuksena teettää tuo vanteiden koonti ja rihtaus ammattilaisella, mutta kun on niin pahasti pellepelottoman vikaa niin päätin kokeilla itse. Koskaan aikaisemmin ei ole tullut tätäkään hommaa tehtyä.
    Nykyisin se on siinnä mielessä helppoa, että netistä löytyy todella paljon tietoa tämänkin asian suhteen. Parin illan opiskelun jälkeen rojut räpylään ja hommiin. Yksi ilta per vanne siinnä vierähti, mutta mielestäni aika nopeesti ensikertalaiselta ja vanteista tuli jopa suorat.

    [​IMG]

    Ajovalo löytyi näppärästi IKH.n hyllystä ja löysi tiensä keulille.
    Tuollainen pieni pyöreä pallovalo. Kuitenkin vielä H4 polttimolle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jalkatappien siirtosarjakin on jo ollut pidempään tuossa hollilla, mutta viimeinkin löytänyt oman paikkansa

    [​IMG]

    Nythän kun näillä vahhoilla päkättimillä on kavereiden kanssa päätetty lähteä eurooppakierrokselle niin täytyyhän niitä matkatavaroitakin saada mukaan. Ajatuksenahan on että telttameiningillä lähetään ja mennään just sinne minne sattuu huvittamaan. Toden näköisesti pelejä joudutaa matkalla korjailemaan, mutta se onkin pelin henki.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Renkaat saapuivat ja sain pelin takaisin renkailleen. Nyt olisi vuorossa putkiston teko.
    Tavarateline on löytänyt paikkansa keulalta. Hieman pitää taittaa alaspäin sitä ja tehdä parit vahvistukset niin ei sitten väpätä tien päällä. Samoin ajovalo nousi hieman ylöspäin ja meni syvemmälle keulaputkien väliin.
    Eihän siinnä auta muu kuin mennä kauppaan hakemaan putkea alkaa vääntämään. Aika näyttää mitä siintä sitten loppujen lopuksi syntyy. Varmaan joutuu muutaman kehitysversion tekemään ennenkuin miellyttää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Putkisto versio evo2. Tämä tuli hetken mielijohteesta. Alunperin kun menin putkea tekemään oli visio aivan toinen noiden alkukäyrien suhteen. Ei se mitään. Tämä on nyt hieman erilainen tulkinta.

    Painoahan lähti taas poies, kun nuo hondan alkuperäiset käyräthän tunnetusti painaa paljon. Yhteen putkeen kun on laitettu kolme kerrosta putkea, ettei kromit pala.

    Näistä se on lähdettävä liikkeelle.
    [​IMG]

    Tällainen niistä ilmestyi.
    [​IMG]
     
  12. Lassi

    Lassi Gearhead

    Mulla aikas saman tyylinen projekti pajalla. Vielä olis rälläköintiä vähän tiedossa ennen maalailuja.

    http://aijaa.com/FIxsWb
     
  13. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Muutaman vuoden ollu tämmönen vanhempaa mallia oleva ZX10 Kawa.

    [​IMG]
     
  14. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    http://www.flickr.com/photos/92076931@N ... otostream/


    Vaarin perintökalu.

    Ehti seistä 27 vuotta siinä, minne aikanaan sen jätin, ladon nurkkaan.

    Viime kesänä jaksoin kaivaa esiin ja todeta, että 4 %:setkin jäi aikanaan tankkiin. Pari päivää putsailin sitä ja panin sitten takas naftaliiniin.

    Uskoisin että lähtis käyntiin aika helposti.

    Ajattelin joskus koittaa saada kaupaksi, kun ei noi kaksipyöräiset oikein ole mun juttu.
     
  15. speedy

    speedy Double Gearhead

    [​IMG]


    Ex-Ellu vuosien takaa ..
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    Luisun projekti oli mielenkiintoinen. muijalle pitäisi jonkinlainen ensipyörä rakennella ja cb350 on yksi vaihtoehto mikä käyny mielessä. xs650 olis se "juttu" mutta tilanne on se että aihio pitäisi löytää alle tonnilla. kiire asian kanssa ei onneksi ole, sillä ajokorttiuudistuksen takia pyöräkortin ajo siirtyy vuodella eteenpäin että saa kerralla täystehoisen. kaikki japskirungot 70-85 (noin suurinpiirtein) on samanmoisia, V-muoto tuossa koneen takana ja suora runko penkin alla. V:n takaosa lyhyemmäksi, lyhyet iskarit ja uudet kiinnityspisteet. ja se suora putki mutkalle penkin kohdalta vähän ku fxr harrikassa. pieni lokari penkin jatkeeksi ja ihan soolo-pyörä tulee niin ei tarvi murehtia strutseista kun loksun päällä ei tulla ketään viemään.

    jos joku on toteuttanu jotain vastaavaa sulavalinjaista jousiperää niin pistäkää kuvia 8)
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Brennabor-merkkinen sota-Harrikkaa kustomoituna muistuttava mopo kauhtuneena orkkiksena.

    46cc modattu ja viilattu Go-Ped potkulauta.

    Isommat mopedit on myyty pois.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

  19. Luisu

    Luisu 2nd gear

    Nyt on tuijoteltu laserin avulla pyörän suoruuttta ja näyttäis olevan takahaarukka aikalailla kiero.
    Ei muuta kuin swingi pöydälle. No sehän keikkuu niin maan perkuleesti. Vasen puoli oli sellaiset 8mm ylempänä. Mielestäni aika paljon.

    Swingi vikoilla kiinni pöytään ja putkentaivuttimen varrella vääntämään. Todella kevyt painallus ja swingi oikeni. Olipa pehmeä. Siis todella pehmeä. Taitaa olla tämän ajan pelit aika paperisia.
    Samalla kun se putkentaivutin oli siinnä meilkein valmiina päätin kääntää 25x3mm hydrauliikka putkesta pienen jäykkärin tuohon swingiin.
    Swingi takaisin paikoilleen ja ketjut myös. Sitten pieni mallailu, että mihin kohtaan tän käppyrän voi laittaa jotta mahtuu ketjutkin olemaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuki heppailtu hollille. Nyt vain tarvii tarkasti hitsailla tuki kunnolla kiinni ja varoa ettei se lähde vetämään sitä uudestaan kieroon.

    Nyt kun kerran tuli haettua se risti laseri sieltä kaupasta, niin tarkastelin vähän rungonkin suoruutta. Takarunko oli himan kallellaan ja toisessa laidanssa, joten leikkelin sen kokonaan irti ja kasailin uudestaan oikeaan paikkaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt on pyörä niin suora kuin se voi olla ilman kunnon penkkiä mihin runko laitettaisiin kiinni.

    Aluksi oli ajatus etten laita mitään mittareita, mutta kai sitä yhden pienen nopeusmittarin voi laittaa jotta tietää vähän missä mennään. Tuli sitten hommattua ihan perus mittari halkaisijaltaan 48mm.

    [​IMG]

    Tuon takavalon ja lokarin asettelu tuntuu jotenkin tökkivän. Ei meinaa istua silmään sitten millään. Melkein kaikkea on tullut jo kokeiltua.
    Hieman hahmottelu kuvaa yhdestä versiosta.

    [​IMG]

    Ei stressiä. Kyllä se kilpi vielä paikkansa löytää.

    Tuli tilattua uudet takaiskarit. Saa nähä miten istuvat vai joutuuko niitä vähän lyhentämään. Ovat hieman pidemät kuin orkkikset.

    [​IMG]

    Puuhastelu jatkunut hieman.
    Tulevan penkin alle kääntelin rosterista pienen kaukalon, jonne voi laittaa akun ja ne muutamat hassut releet jota tämä päkätin tarvitsee.

    [​IMG]

    Harmillisesti sillä täytyy olla syvyyttä sen verran, että se pilkottaa vähän rukoputken alapuolelta. Täytyy maalata se kadotusmaalilla (lue mattamusta) jotta säilyy tuo kolmio mahdollisimman avoimena.

    [​IMG]

    Perus penkin tekoa. Pohja alumiinista ja pehmuste limilevystä. Penkki kiinni parilla pikalukolla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja tuohon tuo kilpi ja valo nyt sitten päätyivät.
    [​IMG]

    Seuraavaks varmaan penkin verhoilu ja jonkin moista tavaratelinettä tai jotain lenksuja mihin saa reissukamat kyytiin.
    Tällähän on tarkoitus viettää maailmalla pariviikkoa aikaa. (puola, saksa, tanska ja ruotsi)
     
  20. Luisu

    Luisu 2nd gear

    Mitkä ompelukone? Empä ole moiseen koskenut kuin joskus pikkuvoikana 10v.
    Noh. Onneks on tolle vaimolle tullut ostettua kunnon voimavirtamasiina joskus. Nyt siintä on hyötyä kun ajaa monta keinonahkakerrosta kerralla.

    Vaimolta ohjeet:
    -Kaavota
    -Jätä saumavaraa
    -Ompele

    Täh. No eikun kokeilemaan.

    nahat leikattu
    [​IMG]

    apuviivat piirretty
    [​IMG]

    tikkaukset pöristelty
    [​IMG]

    Kyllä se siintä vielä suruks muuttuu.
    [​IMG]

    Ihan kivasti menny tähän asti ensikertalaiselta.

    Vanua limilevyn päälle
    [​IMG]

    Valmista
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!