Dodge Ram 1500 3.0 diesel uutuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Powerstroke, 3.3.2013.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Dodgelta on siis tulossa myyntiin puolitonnari pikkudieselillä tänä vuonna. Kone on VM motorin 3.0 litran V6. Se on on tullut tuotantoon 2011 ja on kaikin puolin uusinta uutta. Ilmeisesti jeepin grand cherokeeta on samalla koneella jo tuotannossa. Toosaksi on tulossa peräti 8 vaihteinen tomaatti.

    On aivan liian aikaista sanoa että olisin ostoaikeissa, mutta minusta tuo on erittäin mielenkiintoinen uutuus. Netistä toki jotain löytyykin, ainakin eri sortin tietosivuja ja blogeja (laitan linkkejä jossain vaiheessa), mutta jos haluaa karvaan totuuden niin od on yleensä ollut aika hyvä :rotfl: . Eli jos mielipiteitä löytyy varsinkin koneen suhteen, niin olisi kiva kuulla. Toosasta en sit tiedäkään onko sitä jo ollut jossain vai ei.

    Mutta kaiken kaikkiaan puolitonnari jenkki dieselinä on pikuppimaailmassa melko järisyttävä uutinen. Mielenkiinnolla tietysti odotetaan mitä ne toiset kaksi suurta tekee, riippunee Dodgen kohtalosta.
     
  2. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Noniin, vielä kun saavat kulutuksen alle 8 litraan niin on Dodgekin melkein yhtä hyvä kuin Hilux.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Johan noita oli tyrkyllä 35 vuotta sitten.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    1960-luvulla Dodgen W-100 ja 200 pickuppeihin ja Paksukuonoihin on voinut tilata dieselkoneen. Yhden tietolähteen mukaan toi motti on ollut Cummins 4BT. En tiedä onko tää varma tieto.

    Myös 1970-luvun lopussa Dodgen pikkareihin oli tarjolla surullisen kuuluisaa Mitsubishin 6-dieselivaparia joka oli totaalisen alitehoinen. Itellä oli joskus keltanen 4x4 1978 Stepside joka oli ahdettu jälkeenpäin ja itse tein siihen pikkuparannuksia, mm. välijäähdytin ja isompi putki. Toi Mitsun kone on melkeein suora kopio Toyotan 4.0 -motista, esim. kampurat on samoja.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä OD tyylinen aloitus. Yksi viisastelee, toinen neuvoo faijaansa kuinka nussitaan, ja kukaan ei varsinaisesti tiedä aiheesta mitään :lol:

    Puolitonnari jenkkidiesel ei tietenkään ole mikään uutuus sinänsä, mutta on reilusti toistakymmentä vuotta siitä kun sellaista on viimeksi tehty. Oliko -99, eli silloin kun itse muutin rapakon taakse.

    Diesel Hilux olisikin mainio kulkine kevyeen ajoon, mutta sellaistapa ei ole pohjois-amerikassa myyty kaiketi koskaan. Jokunen yksilö harmaatuontina tms.

    Tekeehän Ford nytkin täyskokoista F-sarjan pikuppia Cumminsin 4BT koneella ja manuaali ZF-5 lootalla eräille etelä-amerikan markkinoille. Pohjois-amerikassa sellaista ei ole des nähty.

    Eli kaikenlaisia vehkeitä on ja on ollut, mutta tuo Ram tulee olemaan ensimmäinen kevyempi jenkkidiesel pitkään aikaan, ja tällä hetkellä ainoa.

    Eli tietääks siitä koneesta kukaan mitään vai ei?
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

    Aamen ja repesin :rotfl: emmääkä koneesta tiä mitn,mut jos/kun niitä jeepeissäkin on,niin jamant nimimerkki varmaan osaa kertoa koneesta.

    E. hyvin se ainaki vääntää näköjään..

    The engine will be a 3-liter turbo V-6 from Italy's VM Motori, which has supplied diesels to Chrysler since 1992. It's the same engine that Chrysler had said it would offer in the Jeep Grand Cherokee, starting in May.

    In the Jeep, the diesel is rated 240 horsepower and 420 pounds-feet of torque. By comparison, Chrysler's well-known Hemi gasoline V-8 is rated 360 hp and 390 lbs.-ft. in the Jeep.
    http://www.usatoday.com/story/money/car ... t/1917131/
     
  7. lep-1

    lep-1 1st gear

    Oliskohan kone tuo VM motorin sivuilta löytyvä A 630 DOHC
    http://www.vmmotori.it/en/01/00/00/index.jsp

    [​IMG]
    Technical features include a chain-driven, double overhead camshaft with four valves per cylinder. Each valve is driven by finger followers. Each cylinder has a central direct injector with cooled EGR (exhaust gas recirculation) as an integral part of the cylinder heads. The vacuum pump is incorporated into one of the camshafts for greater efficiency and the oil pump is a rotary vane type.
     
  8. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    hiluxi ja alle 8 litraa? jos viälä nelikko niin unen näki :lol:
    luulis tuallaaselle rorkelle löytyvän ostajiaki jos ei mee yli hintaaseksi suames, kyllähä nua nyky riisselit on vähä niinku puskasta tullu näyttöhön bensalle kaapin paikan. pirusti on kyllä pykäliä looras
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo se on juurikin tuo A630 DOHC kone. Pitäis mennä 8 litraan sadalla kevyestikin, paitsi kaupunkiajossa. Kustannuspuoli on juuri se mistä tuon menestys alkupeleissä roikkuu. Semmonen luku löytyi että grand cherokeessa dieselkone maksaa $4500 extraa peruskoneen päälle, mikä se sit onkaan.

    Tuolta allpar sivuilta löytyy koneesta ja lootastakin jotain juttua.

    http://www.allpar.com/mopar/V6/VM-RA-diesel.html

    http://www.allpar.com/mopar/transmissions/ZF8.html

    Kestävyys, huollettavuus ja korjattavuus on semmosia asioita mistä ei paljon missään puhuta, edes arvailla.

    Tässä nyt surfatessa olen törmännyt johonkin hiukan vanhempaan serokeen 3.0 d koneeseen, mutta se on ihan eri värkki sylinterien kulmaa myöten.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pari vuotta sitten kuulin tuosta koneesta jotain huhua, mutta silloin puhuttiin "baby-Cumminsista". Ilmeisesti huhut olivat vääriä taikka italialaisten sotkeutuminen omistussuhteisiin vaikutti moottorivalintaan.

    Tuo VM Motor ei vain herätä minkäälaisia positiivisia fiboja. :odroll:
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kieltämättä ei. Toista olisi caterpillar, cummins, international/navistar, tai vaikka perkins. Moni ei varmaan tiedä että etelä-amerikan markkinoilla on myyty jo pitkään 4.5 litran baby Power Stroke konetta, mikä kuulostais aika valmiilta paketilta tälläseen sovellukseen. Kehitteillä on, jostain näin luin, pikku-cummins ihan usa valtion kanssa yhteistyössä. Tais olla 4bt uusi versio mikä läpäisee uusimmat päästönormit. Tähän uuteen dodgeen sitä ei ainakaan vielä tule.
    Kaiken kaikkiaan hulluntiukoiksi menneet usa päästönormit on yksi syy siihen ettei näitä olemassaolevia baby versioita voi käyttää.

    Tiedä sitten tartteeko käyttiksen välttämättä herättää kamalasti viboja, kunhan pelaa ok. Totta on tosin sekin että ostan yleensä kaiken fiilis enkä järkipohjalta.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    oispa ollu toi tieto tuossa taannoin kun oli kolisevaa mitsukoneista kaupan kotopuolessa... :odroll:
     
  13. rötkö

    rötkö Gearhead

    Jostain luin että chevrolet olisi pykäämässä ainakin euroopan markkinoille muutamaa lavamallia joita kasattaisiin Thaimaassa ja kone tulee jostain Daewoon hoodeilta 2,5td ainakin oli tais olla isompikin vaihtoehto.
    Tiedä sitten onko jenkkiä nähnytkään mutta...
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Piti oikeen katsoa mikä se tämmönen on, noh uudistettu chevy colorado eli semmonen ford rangerin ja dodge dakotan kokoinen pikuppi. Tosiaan pohjois-amerikan markkinoille se tulee parin vuoden viiveellä, ja sittenkin nuo kaksi "baby duramax" diesel konetta eivät kuulu valikoimaan. On se kummaa. Vanhaa versiota ei muuten sitäkään saanut p-amerikassa dieselinä. Jos tää uusi dodge muodostu jymymenestykseksi, kenties sitten harkitsevat asiaa. Jonkinlainen hiluxin kilpailija colorado ilmeisesti kuitenkin on.


    Pikuppi markkinoiden volyymiä usassa on vaikea hahmottaa, full size pikuppejakin myydään pari miljoonaa vuodessa.
     
  15. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Mun käsitykseni mukaan VM-motori on tehnyt ihan hyviä diesel-motteja. Tietysti tuo on nykytyyliin täynnä monimutkaista elektroniikkaa, antureita ym vanhemmiten varmasti renaavaa, mutta perusmoottorit ovat olleet ihan kestäviä. Lieneekö joku "susimalli" sitten valmistajan moottoreiden joukossa?

    Olen saamaa mieltä, että mielenkiintoinen uutuus on.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ainakin nuo Voyagerin keulalla olleet VM:t on olleet melkoisen ongelmallisia.

    Ja kun se tulee Italiasta. :wc:
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sama A630 kone tulee Fia....eikun Chyrsleri 300Ceehen. Tosin rieseliversiota ei tietenkään myyä p-amerikassa. Noh, aika näyttää onko tuo kone sit täysi susi.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eiköhän Cumminsin tilallekin vaihdu jossain vaiheessa joku Ivecon vastaava pata. :rotfl:
     
  19. lep-1

    lep-1 1st gear

    kai sinne kohta laitetaan Iveco tector 6.0
    300 HV (1050 Nm vääntö 1,250 - 1,850 kierrosta)
    ivecon sivuilta kopioitu koneen tiedot
     

Kerro tästä muillekin!