70-mallisen auton rekisteröintikatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 46Juippi, 20.3.2013.

  1. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Mulle on tulossa ensimmäinen eBay-ostokseni jenkkilästä, 1970 Thunderbird. Sitä koskien muutama kysymys:
    Onko tietoa hyväksytäänkö vaeltavat takavilkut katsastuksessa?
    Pitääkö etuparkit vaihtaa oransseista kirkkaiksi?
    Saako etuparkit palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa?
    Tarvitaanko jotain muita muutoksia, että saa leimaan?
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    - noihin vaeltaviin vilkkuihin varmaan joutuu tekeen katsastuksen ajaksi jonkin viritelmän ettein vaeltele
    - noista etuparkeista on miljoona eri käsitystä miten kuuluu palaa ja minkä väriset, minä en ole ikinä tuonti vehkeistä ja muistakaan niitä muuttanut ja on aina leiman saanut
    - joo ja runkonumeron joudut siihen hakkaamaan

    ei kait siin muuta juur pitäis leimalle olla..:)
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Vaeltavat vilkut pitäs mennä läpi heittämällä.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos laki ja säädökset luetaan niinkuin on kirjoitettu, niin keltaisia /oransseja parkkeja ei saa olla tuon ikäisessä. Olikohan se nyt 1/1968 mistä alkaen parkit pitää olla kirkkaat.
    Ellei nyt sitten ole lähiaikoina tullut joitain poikkeuksia.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    01.01.1968
    tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
    - vähintään kaksi takavaloa (parillinen määrä)
    - kaksi valkoista seisontavaloa
    - lampun teho 4 - 10 W
    - kytkettävä siten, että toimivat samanaikaisesti kauko- tai lähivalojen kanssa

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf
     
  6. xp

    xp Gearhead

    Ja rattilukko 68 alkaen. Vakuutusyhtiön hyväksymä sähköinen ajonestolaite myös saattaa tulla kysymykseen. Värittömät parkit ja meistos.
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Rattilukkona miulla merkitty jarrupolkimen ja ratin väliin tuleva "kävelykeppi"
     
  8. dixie

    dixie 3rd gear

    Minä olen nyt jo kahdesti leimannut 1992 Camaron keltaisilla etuvaloilla (parkeilla kansankielellä) ja symmetrisillä ajovaloilla. Muistan jossain nähneeni viimeisen vuoden sisällä jotain juttua, että nuo valojutut olis helpottunu. No useimmat katsastusmiehet menee kuitenkin täysin lukkoon, kun sinne viekin jonkin muun kuin Skoda Octavian.

    Jos sitä rattilukkoa ei ole, niin vakuutusyhtiöiden hyväksymä ajonestolaite kyllä kelpaa. Minä ostin Defa-hälyttimen, josta kytkin vain yhden releen startin herätejohtoon, en asentanut mitään pillejä, antureita tms. Kaikki sovittiin katsurin kanssa etukäteen samalla taivastellen miten vähän järkeä koko tempussa oli (häly maksoi muistaakseni melkein 300 €). Herätejohdon kytkennätkin tein pyöreillä abikoilla niin, että kun hölmö hälytin ei toimikaan, niin johdot voi yhdistää suoraan ilman työkaluja.

    Minä veisin vaan sellaisenaan leimalle, siinähän sitä voi sitten katsurin kanssa yrittää vääntää. Minä väänsin ainakin Camaron sivuvilkut läpi, kun väitin mitanneeni, että näkyvä sektori taakse oli tarpeeksi suuri. Vikalistan kanssa ostoksille!
     
  9. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Rattilukkoa ei enää tarvita amerikantuonneissa jos ei alunperin autossa ole sellasta ollut. Riittää kun täyttää valmistusmaan käyttöönottoajankohdan vaatimukset. Tuosta pöytäkirjasta liite 8:n mukaan I-merkityt kohdat:
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... 112010.pdf
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla tuo '76 birdi on alkuperäisillä etuparkeilla, siis palavat oranssina ja vilkkuvat oranssina. ei koskaan leimalla moitteita. samoin takakyljen listassa oleva punainen äärivalo on kelvannu. eikä ojavaloistakaan ole tullut moitteita.

    vilkkujen vaellukseen, olikohan niin että tuo käytti molempia vilkkureleitä toimiakseen, siis normaalia vilkkurelettä ja hätävilkkurelettä. jotenkin muistelin että jos hätävilkkureleen nyppää irti niin ei vaella... korjatkaa jos muistan väärin

    edit: jooooo se olikin vanhempiin käypänen ohje. tuo järjestelmä sisältää jo oikeen piirilevyn mikä noita vilkuttelee. nimeltään solid state transistorized sequencer unit
     
  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    69 Imperiaalissa on myös vaeltavat vilkut ja koskaan ole huomautettu katsastuksessa tästä.
     
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    69 Imperiaalissa on myös vaeltavat vilkut ja koskaan ole huomautettu katsastuksessa tästä.
     
  13. testaaja

    testaaja Gearhead

    Älä koske niihin vilkkuihin, ne saa vaeltaa koska tehtaalla ne on jo laitettu, jos tulee sanomista niin vaihda heti asemaa, sillä itte olen leimannut -71 Tbirdin, ja 67 Cougarin ja leimaan tässä keväällä -73 avo Cougarin vaeltavilla eikä mitään rutinaa ole ollut.
    Omassani siis tuossa 71:ssä oli kirkkaat parkit, myös lasit, joten ei kokemusta.Ja parkit saa palaa ajovalojen kanssa. Äärivaloista voi tulla rutinaa, helppoa ottaa katsun ajaksi polttimot irti ja linssin päälle vaikka mustaa erkkaa. Runkonumeron joudut meistämään.
    Rattilukkohan tuossa on jo tehtaalla laitettu, edellyttäen ettei ole poistettu.

    Onnittelut hienon ja ei niin tavallisen auton hankinnasta!

    Ja vielä kerran, jos vaeltavat toimii niin ei mitään patentteja niihin katsua varten!

    Ed. Jos tarkoitat kellertäviä valoja maskissa, ne ei oo parkit, mitkä huomiovalot lienee, parkit on puskurissa ja yleensä kuvissa näyttäis olevan kirkkaalla lasilla.
     
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    komppaan samaa, älä lannistu jos on kypsä asenne asemalla- asemaa kannattaa vaihtaa jos vaikuttaa kohtuuttomilta vaatimuksilta.

    keltaiset parkit menee yleensä noin vanhassa heittämällä läpi, markkereistakaan puhuta yleensä mitään- eikä niistä saakaan motkottaa,punaset takasivumarkkerit nimittäin on suomessa kielletty vasta -72 jälkeen...
     
  15. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Kiitos tiedoista! Olen vielä neitsyt tämän autontuonnin suhteen :wink:

    Ja tämä on myöskin ensimmäinen Fordini. Kohta niitä on kaksi. Ostin yhden '70 T-Birdin joulun pyhinä Suomesta, mutta se on sen verran huonossa hapessa että menee kiertoon tai sitten rakennan siitä jotain villiä. Toinen, parempi '70 T-Bird odottaa laivausta Charlestonissa.

    Tästä Suomi-versiosta oli raksittu vilkkujen ohjausboksi pois. :mad:
     
  16. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Sellainen juttu vielä. Tämä on lähes teoreettinen vaihtoehto, mutta mitä jos päätänkin museokatsastaa sen paremman yksilön? Miten silloin toimitaan? En uskonut kysyväni tällaista asiaa koskaan...
     
  17. Milestone

    Milestone Gearhead

  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    sitä voi korostaa joka vaiheessa kun rutistaan jostain amerikanvalojen epäeurooppalaisuuksista.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Semmoistakin voisi miettiä, kun tässä ketjussa vihjataan että katsurin vaatiessa autoa pykälien mukaiseksi pitää "kaivaa sinko takakontista ja aloittaa välitön sota", niin liekö ihme jos osa katsureista ja koko asemista vihaa jenkkiautoja/harrastajia?
    Jos tietää että omalla konttorilla kelpaa ilman tappelua niin hieno homma ei kun valot palamaan, mutta jonkin sivuvalon teippaus on niin pieni asia, että tartteeko sen takia katsureita väkisin kyrpiinnyttää jos joku yrittää pitää kiinni ammattietiikastaan ja siitä mitä laissa selkeästi sanotaan.
    Jos löytyy dokumentit niin ne mukaan, mutta semmosta "netissä sanoivat että kelpaa" -väittelyjä voisi asemilla välttää.
    Omalla konttorillani mennään yleensä maalaisjärjellä, mutta jostain syystä kauniisti kieltäytyivät jenkin muutoskatsastuksesta, ihme homma.. Ei siinä mitään hoidin eri konttorilla, mutta en missään nimessä suuttunut asiasta ja muu asiointi jatkuu siellä edelleen.
    ONNEKSI yksi kylän konttoreista otti vielä asian hoitaakseen hyvässä hengessä ja kelpuutti epäviralliset dokumentit, kun tehdasdokumenttejä ei kaikkeen löytynyt vaikka laki niin kaiketi vaatisi.
    Taidetaan kuitenkin olla konttorin tuloksessa marginaaliryhmä peruspertin skodan vuosikatsatukseen verrattuna.
     
  20. testaaja

    testaaja Gearhead

    Eipä tässä sotaa olla lietsomassa, vaan hivenen kritisoimassa maan säädöksiä noita valojuttuja kohtaan. Ainoa missä itte kehotin vaihtamaan asemaa oli nää vilkut, eipä taida olla laissa kohtaa joka kieltää vilkkujen vaeltavan, ainoastaan vilkkujen väri on määritelty.

    Äärivalojen peittäminen teipillä on ittelle pienen hiljaisen ihmisen protesti ääliömäisiä lakeja kohtaan, miksei kulkuneuvo saisi näkyä kunnolla myös sivusta? Ja kuitenkin, oliko volvossa äärivalot jotka eivät oo fyysisessä yhteydessä takavaloihin ja saavat olla toiminnassa?

    Sehän se olis kaikille paras, että ajateltais maalaisjärjellä nämä asiat, mutta kun ei, minusta valo on valoa, tuli se e-hyväksytystä tahi dot-valaisimesta tai jopa sealed beam umpiosta.

    Ja näitä mun ehdotuksiahan ei oo pakko ottaa huomioon, ajaa konttorille niin siellä ne kertoo mikä on väärin ja mikä oikein.

    Rauhaa Veljet ja Sisaret!
     

Kerro tästä muillekin!