Moottoriprojekti sbc 350-->383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Niin kai se tosiaan olis paras,eivätpähän mene kaniin jos siellä vähän elävätkin.Noi kun tosta viilaa niin sitten voi vetää kannet momenttiin.

    Sittenpä ei voi pidemmälle mennä ennenkuin nostaa vanhan koneen pois koska imusarja ja kaasari +apulaitteet on siinä kiinni.

    Ei ois kauheen kaukana ensisavut jos kaikki menee putkeen :D
     
  2. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Pientä edistystä taantuman jälkeen taas,guideplatet käytin koneistamossa että noi topakammat tönärit mahtuu niistä läpi.Tais pari milliä lähtee yhteensä matskua poies.

    Vanhaa konetta oon purkanu myös sen verran että ens viikolla sen voi nostaa pois keulilta,tuntuu vaan kaikenmaailman kissanristiäisiä ja työkiireitä siunaantuvan siihen malliin että haittaa harrastusta jonkun verran :mad: No hiljaa hyvä tulee,ja tätä on tehty sen verran verkkaisesti että pitäs tulla ihan kurko :rotfl:

    Laskin koneesta öljyt ja laatikosta myös kun oli tarkotus ottaa ne pakettina ulos,laatikon öljypohja oli sen verran muhjussa että kyllä se sen temppuilu taitaa johtua siitä että siellä on levyt melko lopussa.
    Taitaa talvella joutua tutustumaan TH-350:n sielunelämään :odroll:

    Tarkoitus olis että kerkeis suorittamaan ton uuden koneen sisäänajon vielä tällä kaudella,vähän voi kiire tulla mutta yritetään.
    Sitte vois ottaa viimeisetkin millit kumeista pois ja katiska talviunille.

    Ajattelin että ajasin ton sisään sillein että kierrättäs enintään noin puolet maksimikierroksista ja ajelis semmosia reittejä että ei joutus hirveesti pysähtelemään noin 200-300 km.Kuullostaako järkevältä??!
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja perkeleen kuvablogi,meni kaikki kuvat tästä topikista vituralleen :wc:
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Joo,eilen aloin kanssa siirtelee kuvia photobucketiin. Vai onko muita ehdotuksia mikä olis helppo käyttää ja joku toimis?
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Toi kuvat.fi vaikuttaa melkosen pätevältä,en tiiä sitte miten hyvin se ilmaisversio toimii tai lähinnä miten paljon pukkaa mainosta.

    Jaa eipä sitä näköjään saakkaan käyttää ku 30pv ilmaiseks.Toikin tais aloittaa ilmaisversiona ja sit meni maksulliseks,ilmeisesti jos ei olis ottanu maksullista versioo niin kuvat mitä sinne oli laittanu ois hävinny bittiavaruuteen.

    Ja Mietaakin vetää hemohessiä,ei voi enää mihinkään luottaa :rotfl:
     
  6. tapio

    tapio Gearhead

    Älä sääli konettasi. Lue tämä artikkeli ja tee sisäänajo sen mukaan:

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Eli läpät levällään vaan sit ku nokka on sisäänajettu,kuullostaa hurjalta mutta niin se tuo meidän pronssimieskin tais sanoo et kunnon ajoo vaan.

    Sillä vaan oon tota kyselly ku "How to rebuild your chevy 350" kirjassa kehotettiin tekemään jotakuinkin noin niinkuin aikasemmin mainitsin.Siinä toki kyseessä vakiokone vakio-osilla.

    Vanha kone on irti ja nostokoukku kiinni,siinä vaiheessa siis että huomenna jos apumiehiä tallilla näkyy niin nostetaan se sieltä veke.

    Saa nyt nähdä tuleeko tuolla nyt tällä kaudella ajettua sittenkään,tekee nimittäin mieli siistiä ja maalailla tuo konehuone ja vedellä vähä sähköjäkin paremmin.Ja se onnistuu parhaiten kun kone on poissa tieltä niin voi seisoa konehuoneessa ja puuhastella kun tilaa on.Sen kuitenkin joutus ottamaan pois sieltä uudestaan että hyvä tulis,tuplahomma.
    Talven aikana voi sitten päivitellä noita jarruja ja ohjausta myös ja saa laitettua ennenkaikkea sen lukkoperän.
    Ja laatikkokin tuntus tarviivan huolepitoa että taidanpa malttaa mieleni ja aloittaa seuraavan kauden sit versiolla 2.0

    Kova olis kyllä kytö päästä vähä kokeilemaan :p
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sieltä se Old Reliable tulla tupsahti ulos konehuoneesta.Pesasin sitä vähäsen samoilla vauhdeilla kun oli tuota öljyä sen verran tihruuttanu ulos jonka flekti sitten oli tehokkaasti levitelly joka paikkaan.

    Hitaasti tuntuu menevän nyt joka homma kun ei näitä ennen ole tehnyt,mutta siitä se lutviintuu.Tuntu kyllä pienoiselta erävoitolta kun konehuone on tyhjä ja kunhan sen siitä siistii niin voi alkaa puhdasta ja uutta "voimamoottoria" sovitella paikoilleen :D
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Niin tosta moottorin sisään ajosta kanssa vielä, olen sitä mieltä että ajaa nokan sisään ja sit vaan normaaliin liikenteen sekaan ajelemaan. Ite pari 3 viikkoa ajellut vähän nätimmin ja sitten olen alkanut heittää löylyä.... Näin tehnyt ite parin normaalia kireämpien moottorien kanssa ja hyvin on pelittänyt...
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,panikoin varmaan turhaan tota sisäänajoo,mut ei tekis mieli hajottaakkaan mitään heti kättelyssä,mutta joo eka vähä nätisti ja sitte pikkuhiljaa poljinta syvemmälle :D

    Projekti on edennyt erinäisten pikkuosien hiekkapuhalluksella ja maalailulla,syyläri,vesipumppu,hihnapyörät,flekti ym.
    Uudet vesiletkut pitää hommailla ja tekis mieli vetää noi kaikki sähköt uusiks mut ei vaan taida rahkeet riittää,tai siis uskallus.
    Jospa niitä vähä vaan siistis,tarkistas liittimet ja laittas suojaputkeen kun ne nyt kuitenkin toimii.

    Kuvia tulee myöhemmin,ja yritän päivitellä noi vanhatkin toimimaan photobucketin kautta,ottaa vaan jonkun verran aikaa.
    Ja jos tuo photobucket kosahtaa niin se on jihad sillon :mad:
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Laskeskelin noita puristuksia tossa,sain tällä laskurilla:
    http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp

    Staattinen 10.742 Dynaaminen 9.126 Näyttäskö järkeviltä lukemilta?!?

    Arvoiks laitoin:
    Cylinder head volume 64cc
    Piston head volume 5cc
    Gasket thickness 0.039"
    Cylinder bore dia 4.030"
    Cylinder gasket dia 4.030"
    Deck clearance 0.016"
    Stroke 3.750"
    Rod lenght 6.000"
    Intake closing ABDC +15 degrees 56

    Tällä laskurilla:
    http://www.diamondracing.net/tools/
    Compression 10.74

    Onko noi arvot sinnepäinkään,vai pitäiskö tohon tiivisteen halkasijaan laittaa isompi arvo ja noi venttiilitaskut heitin hatusta?
    Ja tuleeko nakutuksen kanssa ongelmia jos noi arvot pitää paikkansa edes suurinpiirtein???98:lla ajellaan tottakai

    Nokkanahan tässä oli compin-274H,
    .....open.............close.....@.050 lift
    int 9 BTCD 41 ABDC
    exh 53 BBTD 4 ATDC

    porattu 0.030,mäntä jää dekistä 0.4mm
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Liian pieni nokka puristuksiin nähden, joku 9,5:1 olis tuolle nokalle sopiva noin hihasta ravisettuna. Tolla kombolla melko varmasti joudut oleen liikkeellä liian pienellä ennakolla, ei hyvä tehon kannalta. Toisaalta joku 290-300 mainosastetta olis tuolle puristukselle enempi mielestäni kohillaan.

    Toi KB:n laskuri ei muistaakseni ollut kovin hyvä, joku probleema siinä oli, mikä, ei muista? Kokeile esim. Wallace racing:in laskuria, se nyt muistu yhtäkkiä mieleen.
    Eikö nokkakortissa ole oikeilla 0.004" tai 0.006" noston asteita, sais tarkemman arvion oikeasta dynaamisesta.
    Kannentiivisteessä reikä voipi olla vaikka 4.100", se ulkomuistista olis enempi kohillaan. Venttiilikolot täytyy kyllä mitata jos ei ole valmistajan tietoa käytössä, arvio on monesti pielessä.
    Se että männät jää noin paljon dekin alle on huono juttu, quenchissa tulisi tähdätä sinne millin luokkaan. Tuolle pienelle poraukselle löytys varmaan ohuempiakin pahveja, ja jos ei löydy niin koneistaisin plokia.

    Toivottavasti ei mennyt päivä pilalle, aattelin tuoda vaan ajatukseni esille kun saman iskun SBC:n kanssa tullut pelattua muutamalla eri kokoonpanolla.....
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ei menny päivä pilalle,olinkin jo valmistautunu siihen et varmaan jotain muutoksia tohon pitää tehdä...mut pitää nyt kattoo et miten se tollein käyttäytyy ja tehdä sit muutoksia sen mukaan.

    Ja nyt kun tuo sairaus, jonka nimeä en muista, alkoi hieman hellittämään,niin siitähän otettiin se 0,4mm dekistä pois,minkä ne männät oli alempana ja dekki on nollassa...eli quenchi pitäs olla nyt yhtäkuin tiivisteen paksuus eli 0,9906mm

    Tossa compin nokkakortissa ei muistaakseni oo noita pienen noston asteita,voin muistaa väärinkin ku ei nyt oo tässä sitä lappua.

    Enkä löydä tuolta Iconin sivuilta tota mäntää ollenkaan(IC9932),lähimpänä on IC718 jossa venttiilitaskuille on ilmoitettu 4,9cc

    Tarkennetuilla arvoilla anto Staattinen 11.138 Dynaaminen 9.456 :odroll:
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Exhaust closes 30 atdc,opens 76 bbdc
    intake opens 30 btdc,closes 64 abdc näin äkkiä katsottuna 0.006!!
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Thank you sir!

    Wallaceracing:in laskuri kertoo seuraavaa,jos tuo staattinen puristus olis nyt sen 11.138:

    Effective stroke is 2.94 inches.
    Your dynamic compression ratio is 8.95:1 .
    Your dynamic cranking pressure is 183.73 PSI.
    Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of PSI is 8.95 :1.
    V/P (Volume to Pressure Index) is 165

    Eli ysin pintaan,pitäs kestää jo ennakkookin aika hyvin nakuttamatta?
    Ei ois pitäny alkaa leikkimään näillä laskureilla,sekasinhan tässä menee :rotfl:

    Toi oli muuten aika pätevän oloinen laskuri:
    http://www.not2fast.com/turbo/compression/compression.shtml
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Ville,sulla on hyvä cruising/street kokoonpano eli nyt moottori kasaan ja Elcamino maaliskuun loppuun kuntoon niin huhtikuussa rullille säätö ja naurussa suin kesään cruisaillen ja Motoparkkiin kokeilemaan miten lentää!!!
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,turhaan varmaan panikoin,välillä vaan käy kauhuskenaariot mielessä et entä jos se ei toimikkaan tai entä jos se hajoo heti yms.
    Kyllähän se nyt rokkaa prkl,rakkaudella tehty mekaaninen mahdottomuus :D

    Stripille kyllä pitää kans päästä,vähä vaan pelottaa että mitä siitä seuraa.

    Tuus käymään tallilla joku päivä,mulla on 180 pikku juttua jotka painaa mieltä :wink:Tai soita vaikka,voin tulla pyörähtää jossain jos et oo tallin suunnilla.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tutkiskelin noita vanhoja kansia, valunumeroks paljastu 3973487!
    Kirjan mukaan siis 71-72 LT-1:ssä käytetyt.
    Ilmankos se räyhäskin ihan mukavasti :D
     
  19. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Mitäs tälle projektille kuuluu?
    On ollu ajatuksissa vähän samankaltainen kokoonpano tehdä corvetteen..
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ihan hyvää,loppusuoralla.En oo muistanu vaan päivitellä tätä.
    Nyt kun laatikkokin on rempattu ni kohta laitetaan mosa paikalleen.

    Kaikkee irtosälää oon puhallellu ja maalaillu.Konehuonetta pitää vielä pikkusen siistiä,muuten ollaan aikataulussa,sähköt nyt varmaan jäi siistimättä mut ne kerkee myöheminki.

    Joitain osasia mitä oon siistiny

    [​IMG]

    [​IMG]

    Konehuoneeseen entisöintimaalia = mattamusta :D

    [​IMG]

    Vanha kone

    [​IMG]

    Uusi kone

    [​IMG]
    :) :D :lol:
     

Kerro tästä muillekin!