Nokka-akselin sisäänajo ja ARPin pultit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 15.3.2013.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Arpin pinnapulteilla saadaan aikaan isompi puristusvoima kuin vakiopulteilla joiden paikallaan ollessa runkolinja on hoonattu pyöreäksi. Arpeissa kiristysmomentti on suurempi kuin vakioissa ja toisekseen niissä on tiuhempi kierre mutterilla kuin lohkossa oleva joten pukkeja puristetaan isommalla voimalla kasaan -> todennäköisesti runkolinjan reijät ei enään ole pyöreitä ja vaatisi uudelleen koneistuksen pyöreäksi.
    Meneekö reijät soikeaksi käytännössä onkin toinen juttu, tiedän tapauksia että on ollut pakko koneistaa ja tapauksia joita ei ole koneistettu ja homma toimii jokatapauksessa.

    Mittaamalla asia selviää, pukit momenttin ja mittaus, mitä sit pitää toleranssina on enempi mittaajasta kiinni.
    Runkolinjahan voi olla muutenkin pikkusen ropellilla ja sillä uudelleen hoonauksella pääsee siitäkin eroon.

    Jokatapauksessa linjan oikaisu on se yleisesti käyetty tapa varmistaa asioiden kunnossa olo kun siirrytään pinnapultteihin.
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Mitäs tarkotat fury poika??Eikö saa kysellä?!?

    Runkolinjan suoruuden tarkistushan ei oo mikään ongelma,ku kone on tässä vaiheessa ja moottorikoneistamo muutaman kilsan päässä.

    minkälaisisa toleransseisa reijät pitäs olla? viimeksiku,koneen kasasin,niin joka pukin kohalla tarkistin miten kampura pyörii..sillon en ainakaa huomannu minkäänlaista kitkaa minkään pukin kohalla.eikä laakeri liuskatkaan ollu kulunu epätasasesti.sillon ei kylläkään ollu pinnapultteja
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Kun noita pinnapulttien ominaisuuksia joskus enemmänkin selvittelin, selvisi että niitä kansipultteina käytettäessä aiheuttavat vähemmän vääristymää sylinterin pyöreyteen - jos siis ei oltu käytetty stressilevyä koneistuksissa. Kovasti olivat jotkut noita mittailleet ja oikein skaalattuja pyöreyskuvaajia piirrelty.

    Mä oon laittanu runkostudit niin, että sormin pohjaan, neljänneskierros auki ja sit kiristää pukit. ja ilman lukitetta. Tietenkin varmistaen, että menevät sormivoimin oikeasti sinne pohjaan eivätkä jää ylös.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    äsken kävin tallilla pinnapultteja pyörittelemäsä ja menivät sormin todella helposti pohjalle asti..onko nyt näin,että jos jätän nuo arpin pultit naftaliiniin ja kasaan perus pulteilla,niin runkolinjalle ei oo ,niin väliä?...nooh mitä näistä..mitähä tuosta koneistamo keikasta joutuu noin maksamaan?
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Eihän tuo unettanu,niin lähin kiristeleen vielä pukkeja.Talli olosuhteet on talli olosuhteet mutta hallusa on kuitenki uus käyttämätön tönäri ja metalliviivain.Näillä en saanu runkolinjaa kieroon tai reikiä soikiaksi vaikka kuin tihrustin...että ei sielä ainakaan milli tolkulla oo heittoa :D
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    jotai parisataa euroa on linjahoonauksen hinta keravan suunnalla ja tais olla samaa luokkaa lahdessa.
     
  7. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Saa kysyä ja pitääkin kysyä! Ihmettelin vaan, et jos pultit vaihdetaan niin silloin linjahoonataan.
    Jos on hyvin toiminut ennenkin, niiin onko turhaa.
    Tietenkin linjahoonaus on aina hyvä juttu.
    Kysymys merkkejä olisin laittanut vaan yhden, mutta se on odeellä kielletty. Täytyy olla viisi merkkiä viestissä ja ne eivät olleet tarkoitettu sulle :rotfl:
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Viimeisin moottori mistä ajoin nokan sisään oli 290hp 350 Chevy(Crate Motor).
    Öljyt oli 20W50 mineraaliöljyt(halvemmatkin olisivat välttäneet),nokan sisäänajoon tarkoitettu lisäaine,minkä Laakkonen kouraan RP:ssä laittoi.
    Kohokammiot täyteen pensaa,ja stendis kohdalleen,jolloin motti heräsi heti henkiin.
    Kaikki noi edellä olevat asiat kannattaa toteuttaa,jotta ei tarvitse lainkaan sahata käyntiin.
    Vaihtelevia kierroksia 2000-2500 välissä.Jostain syystä SBC huonomainen,jotta söisi nokkia helpommin kuin muut....tiedä sitten.

    No tämä nostajien öljyssä uittelu on turhaa hommaa,jos ja kun paineet nostetaan tähän tarkoitetulla työkalulla.
    Sorry vähän rönsyilin kuin Andy McCoy ikään,mutta kokemusta ainoastaan leetukoista.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Juu ei herneitä fury boy :)

    mekaanin penesiinipumppu on korvattu sähkösellä,niin sillä saa hyvästi kaasarin täyteen ennen strattia.Porakoneella ajattelin pyöritellä öpaineet,niinku ennenki.

    toivottavasti kaasari ei oo ottanu siipeensä talven aikana.tukkii vissiin tuo nykypensa helposti röörejä,ku jää seisomaan.

    Valvoline 20W50 mineraaliöljyä oon käyttäny aikasemminki tuosa koneessa
     
  10. kotr

    kotr 3rd gear

    Kyselyikä jatkuu ja nyt siirrytään kansiin ja jousten shimmaukseen.Nokan paperit jäi tallille mutta eikös niisä pitäs olla jotaki jousten korkeuksistaki?

    miten tapahtunee käytännösä tämä touhu? rautakansiin on tehty venttiilityöt uusille venttiileille.

    eli vissiin jousen vapaa korkeus.Pitää jostaki kaivaa vielä mittoja ja toleransseja.
     
  11. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Moparin koneista mitään tietämättömänä kysymys että nouseeko öljy yläkertaan asti pelkällä porakoneella?
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Kyllä nousee, kun pumppua pyörittää. Mulla nous ihan kattoon asti ja paitaan raita kun ölynpaineanturin paikalla ollut muovitulppa lensi helvettiin.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pistä laakerit ja kampura paikalleen, ohut ööli tietenkin väliin ja jos kevyesti pyörii niin tuskin tulee ongelmia koskaan.
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    alle millin sisään on venttiilijouset venttiilien ollessa kiinni.Hommaanko shimmilevyjä?

    konehan ei oo tulossa kilpakäyttöön :D
     
  15. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ton tarkemmin on tuskin tullu ykskään motti valmistajatehtaalta aikoinaan , mut voihan tolla joku marginaalinen merkitys olla olemassa , mä tein joskus aikoinaan (n.6v.sitte)varmaan kaikki 0.10 sisään , mutt tätä sbc327 onkin tullu laulatettuu joskus 8500r/min
     
  16. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Noo meikäläisen motissa ei tullut yläkertaan öljy pelkällä akkukoneella.
    Käyntiin ku pisti sen jälkeen tuli, eli tahtoo kai sanoa et nokka ei ollu sillai sopivasti kohilla.
    Anturista lentää heti tietty.
     
  17. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Juurikin niin... Jos pyörittää dampperinpultista samalla kampea kun pyörittää poralla sitä öljypumppua niin jossain vaiheessa se nokka sattuu sellaseen asentoon että tirskahtaa öljyä vipoillekin...

    Ja todellakin kannattaa pyörittää ne paineet sinne ensin poralla... Mä pistin joskus uudella öljypumpulla myllyn sellasenaan käyntiin, kun en kiiressä löytäny akselia jolla pyörittää ne paineet ja voin kertoa et oli käyynistyksen jälkee tuskallisen pitkät kymmenen sekuntia ootella että öljynpainemittarissa tapahtuu jotain...
     
  18. tero79

    tero79 3rd gear

    Ihan vaan ajatus.. Mitähän ameriikan joe ois tuumannu näistä vinkeistä vuonna -67 ku aamuvuorossa starttas 427 veten ja ajo detroitissa aamuvuorossa auton tehtaalta ulos parkkikselle ja imasi marlboron...
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Ensinnäkin sillä eis ois ollu 427 vettee vaan karvalakki duster ;)
    Joo mut se ois varmaan tuumannu, et voi pojat ja imassu toisen marlboron.
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ois voinu marlboro jos toinenki palaa jos vette-linjalta oiski tullu ulos karvalakki dusteri :rotfl: :poff:
     

Kerro tästä muillekin!