Moottorin sisäisten pulttien lujuusluokka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 9.3.2013.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mietin tässä että mikähän on turvallinen lujuusluokka pulteille joita käytetään moottorin sisällä. Eli onko parempi turvautua 8.8sista heti kättelyssä 10.9siin jos ei kovempaa tarjolla.
    Kohteeksi olisi tulossa keinuvipuakselin korvaaminen mahdollisesti STUDI kiinnitteisillä keinuilla, ja pitäs tehdä keinujen studeille alumiini/teräs levy joka pultataan sitten kannessa oleviin reikiin kiinni.
    Tarvetta olisi tietysti tuumaisille uppokantasille kuusiokoloruuveille, mutta sen tiedän että Suomesta on melko varma edes turhaa kysyä moisia. Siksi ajattelin että josko ostas milliset pultit ja teettäs siihen sorvarilla kierteen. 10.9siä on wurth:in kuvastossa tarjolla. Voisin olettaa että jos kierre on kunnollinen, niin se tuskin menee poikki keinuvipukoneistossa? Voisin olettaa että kannessa oleva alumiini enemmin korkkaa?
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    njoo itellä vähän samanlainen pultti rojekti tuon stressilevyn kanssa, 8.8 luokan pultteja kyllä olisi saanut hyllystä sopivalla kierteellä ja lähes sopivan pituisenakin mutta en kansipultin momenttia halua tuommoiseen vääntää jos se sinne kosahtaa sitte..

    kävin pultteri liikkeestä hakkeen sopivasti ylipitkät mustat pultit missä oli riittävän pitkästi sileää osaa johon sitten sorvari aiko tehdä oikeanlaisen kierteen, tuumasi vaan että oli yllättävän kovaa materiaalia ja kova homma työstää ne pultit mutta toivottavasti ne nyt maanantaina ovat valmiina.

    niin, olikohan lujuusluokka peräti 12.jtn ellen ihan väärin muista

    ja on tosiaan samanlaisella kannalla mitä itsekkin hait.

    eli eihän sen pitäis olla homma eikä mikään, mittaa vaan pituudet tarkasti ja eikun pulttihyllyjä koluamaan että mistä saisi tehtyä. ite vein vielä esimerkki pultin ja mutterin missä oli oikeanlainen kierre
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    En tiedä onko mitään merkitystä, mutta leikkaamalla tehty (sorvi tai kierrepakka) kierre on väsymiskestävyydeltään paljon huonompi kuin se pultissa oleva painosorvattu kierre. Eli se pultti kannattaa vetää oikeaan momenttiin ettei väsymistä tapahdu.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Keinuvipuihin kuuluu grade 8 pultit eli 12.9 kaiketi sit on. Kysy vaik tuumacidistä, ne kai pistelee parin viikon välein ameriikan pulttitilausta, noin mainostivat mulle kun ostin keinuvipuihin pultit.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Pulttiliikkeistä löytyy ihan tuumasia 12,9 pultteja, ne vaan on tavallisella kuusiokolokannalla(kuten pääsääntöisesti kaikki 12.9pultit)
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Juu tuumacid tuossa kävikin mielessä kun sielä tilaus meneillään parasta aikaa.. Pitänee kysyä sieltä jos tulee tarve. Pitänee kasoa nyt eka ja toivoa että normaali kuusiokolokanta mahtuisi. Helpottaisi koneistushommiakin kivasti.
     
  7. dd64

    dd64 Gearhead

    nippelit.fi :llä oli uppokantasia tuumasia pultteja. lujuuksia tai kokoja en kattonu.
     
  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Älkää jatkako kierteitä pakalla jos meinatte että pultin lujuus luokka säilyy. Pakalla tai sorvaamalla.. lastuamalla tehty kierre ei kestä samaa kuin manglattu.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hömelö kysymys, mutta..

    Miks et laittanut normaaleja kansipultteja ja niiden alle holkkeja?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Aika hyvä tuumanen kovapulttivalikoima on mm Witraktorilla.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    miksi en käyttänyt normi kansipultteja?

    ihan hyvä kysymys. ihan vaan siksi ku olivan varmaan 10cm liian pitkät ja lohko olisi muistuttanut kohta melkoista piikkisikaa niiden kanssa :)

    ja ei se niitten holkkienkaan teettäminen varmasti ilmaista olisi ollut joten päädyin vaan teettämään sopivanpituiset pultit.

    12,9 oli lujuusluokka ja sorvimies tuumasi että oli ihan hommaa kierteitten teossa
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Tuumacid:istä löyty tilaamalla 12.9 uppokantasia pultteja. Piti summassa tilata pari eri pituutta ja katsoa kumpi on parempi.. Lyhentää sitten jos jää millistä parista kiinni.
     
  13. tero79

    tero79 3rd gear

    Mee Hägblommin konepajalle ja kysy Ronnia.. Siel on kiva valikoima tuumasia catin pultteja ja lujuus riittää...
     

Kerro tästä muillekin!