Työntövoima

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja saresks, 28.3.2013.

  1. saresks

    saresks Gearhead

  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ykkösissä toikin työntö on ollu hyötykäytössä jo kauan :odroll:
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Olettamuksia: Jos ton videon kollektorien jatkeet on saranointipisteestä punttien päihin metrin pituiset ja puntit on kilo/puoli, tulee rekyyliä 2 kgm, eli noin 20 Nm paikallaan ollessa. Tämä kuitenkin vähenee vauhdin kasvaessa ja auton nopeuden lähestyessä kaasujen pakonopeutta putoaa nollaan.
    Jos auton vauhti on 200 km/h ja poikkipinta/ala 2m^2, kyntää auto ilmaan uraa sekunnissa 110 kuutiometriä. Yksinkertaistetaan auton ilmanvastuksen muodostuvan työstä, joka vaaditaan muodostamaan auton keulan puolelle ylipaine ja perän puolelle vastaava alipaine. Jos alipainetta ei muodostuisi, ilmanvastuksen voittamiseen kuluvan työn määrä puolittuisi.
    Jos videon kone on 450 Kw, hönkii se 0.6 kuutiometriä normaalipaineisia kaasuja sekunnissa. Vähentää siis ilmanvastustyötä 0.27%. Ei paljoa, mutta esim. taka-akselin eteen puhaltaessa vähentää auton alla olevaa alipainealuetta ja tällä voi olla vaikutusta huonolla aerodynamiikalla olevan auton suuren nopeuden hallittavuuteen.

    Kaikkihan näitä on varmaan miettineet, mutta sopii varmaan joukkoon, hä?
     
  4. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    lehtipuhaltimeks ihan ok.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Omaan formulaan olis tarkoitus laittaa taka-akselin eteen jäävät hormit, alkaa vanha firebirdikin liikkumaan. :D
     
  7. 440

    440 Gearhead

Kerro tästä muillekin!