Pontiac puhaltaa mittatikun pois..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja propelli, 30.3.2013.

  1. propelli

    propelli 3rd gear

    Moro,

    Nyt tarvitaan vinkkejä, huolta aiheuttaa Pontiacin 400cid motti joka puhaltaa öljyn mittatikun + kyytipoikana öljyä ulos koneesta kun antaa koneelle kierroksia. Normiajossa toimii moitteetta mutta jos erehtyy pikatielle tai rajumpaa kiihdytystä niin sotku konehuoneessa on melkoinen, ongelma on jatkunut jo pari kesää.

    Tällä hetkellä tarkastettuja kohteita on puristuspaineet: 10.5 - 11.5 kg:n välillä eli kunnossa pitäisi olla. Nostajalaaksosta tulee erg-venttiilin kautta huohotus kaasarin kurkkujen alapuolelle, ei tukossa ja venttiili toimii. Moottori toimii hyvin ja käy sievästi. Muutoksena viime kesän aikana on moottorin lämmöt alkaneet nousta tavallista korkeammalle, myös moottoritienopeuksissa.

    Mitä siitä pitäisi vielä katsoa, oltiin jo varmoja että puristuspaineista se jää kiinni mutta kun ei :-?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin se tulee varmaan PCV-venttiilin kautta se huohotus nostajalaaksosta kaasarin kurkkujen alapuolelle eli se on ok, mutta onko toi toinen suunta (punainen nuoli) ok eli mistä imee ilmaa kampikammioon ja jos blowgas ei mahdu meneen PCV kautta niin tulee tota reittiä pihalle tai ilmanputsariin ja jos se ahdistaa niin sitten tunkee mittatikun kautta, näin mä ajatelisin.

    http://www.300cforums.com/forums/attach ... 0010l2.jpg
     
  3. propelli

    propelli 3rd gear

    Ilmanputsarilta menee korvausilma toiseen venttiilikoppaan ja toisessa vain hengittävä korkki. Mitään muutoksia ei ole tehty huohotukseen ja se on tosiaan toiminut 10 vuotta ilman ongelmia kunnes nyt pari viimeistä vuotta syytänyt öljyä niin ettei konepeltiä kehtaa ihmisten ilmoilla nostaa.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onks niissä korvausilmaputkessa ja hengittävässä korkissa filttereitä ja ettei ne oo tukos ?
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mulla teki pontiac juurikin tuota samaa. otaksun että olet joutunut näppäilemään tuota huohotus systeemiä muutenkin saadaksesi hommaa kuriin.
    Todennäköisesti kone huohottaa vaan jo liikaa, oli puristuspaineet mitä hyvänsä. nimittäin oireet on aivan samanlaiset, samantyyppisessä koneessa vieläpä. lopulta ennen koneremppaa laitoin suosiolla öljytikun putkesta suoraan letkun limpparipulloon, heitti sitten huohotuspaineen työntämän öljyn sinne eikä pitkin konehuonetta.
    Minullakin kone kävi ihan hienosti, ja voimaakin oli ihan ok, pöllytteli jo kylläkin. Mutta niin vaan oli mahdotonta saada kuriin ko ongelmia..
    Lopulta konetta purkaessani törmäsin pariin ihan perustavaan vikaankin, oli muistaakseni ainakin yksi männänrengas tipotiessään, ja yhden männän helmasta puuttui pala. se löytyi öljypohjasta paksun töhnän alta ja oli irronnut varmaan jo vuosia sitten. Mutta siis, tosiaan, tämä kone kävi aika siististi ja kulkikin ihan hyvin. Mutta loppu mikä loppu.... porrastakin oli pytyissä jo reippaasti. Tiedän myös toisen pontiac koneen, sama juttu oli siinä..
     
  6. propelli

    propelli 3rd gear

    Koneremppa on käynyt kyllä mielessä, 19 vuotta sillä on meillä pöristelty ja aiemmasta moottorin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Nostaako liika ohivuoto lämpöjä, voisi kuvitella niin tapahtuvan. Jostain myös muistan lukeneeni että kyseisissä koneissa on ollut vesipumpun kanssa ongelmia..en vain muista että mitä.
     

Kerro tästä muillekin!