STREET 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 14.9.2012.

  1. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

  2. Jeemu1

    Jeemu1 1st gear

    Eiks vastaavia oo jo muutamana vuonna streetis ajanu?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi on vähän sellasia tulkintakysymyksiä kait. Eka ton tyyppinen rakennelma oli Paavolan Audi, missä ei alkuepräisrakennetta tai edes sen tyyppistä ollut kuin ulkoreunat. Se pienten tarkennusten jälkeen kelpas. Sittemmin on kuultu katasatajien taholta toisenlaisiakin näkemyksiä, et vähintään kannattaa olla rakentaessa tiiviisti yhteydessä sinnepäin, niihin henkilöihin jotka asiaa tällä hetkellä hallinnoivat. Kehnointa mitä sois on, et autoa tehdään tietyillä kriteereillä hyvässä uskossa ja loppupelissä oltais uhrattu rahaa ja vaivaa asioihin jotka sitten eivät kelpaakaan, kun ne olis voinut toteuttaa tarkoituksenmukaisemminkin. En osaa ennustaa, mutta ainakin aikasemmin fyyralla on ollut huoli siitä että katuautot ovat "liian nopeita". Vähän sellanen kokemuksen tuoma kutina et jos ne alkaa kilpailemaan vauhdeissa ja teknisiltä ratakisultaan "oikeiden kilpurien", vaikkapa OL:n kanssa, niin asiaan puututaan. Mut toikin on vain luuloa.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No paljonko kovempaa se auto kulkee jos se muutetaan putkirunkoiseksi?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vaikee sanoo kun ei oo kokemusta. Ajettavuudessa ja säädettävyydessä vissiin on jonkinverran eroja, muuten kai ei kukaan sellasta tekis mihkään vehkeisiin? Kymmenen sekunnin autossa ei välttämättä isompia eroja ole, mutta seitsemän sekunnin autossa saattaa alkaa olemaan. Streettisääntöjen mukaan kuitenkin pitää mennä, jos ne sallivat tuollaiset rakennelmat nin sitten asia on tietysti ok. Eihän se ole autonsa oikein rakentavan syy jos ei muut kaikkia sallittuja hienouksia hyödynnä. Siitä mikä on sitten minkäkin hengen mukaista voi tietysti käydä keskustelua loputtomiin eikä siihen absoluuttisia totuuksia löytyne. Väittäisin kuitenkin näin, että mikäli tuo rakentelutapa on tuleva trendi, niin aika paljon menetetään sitten kalustoa ja osallistujia jotka nyt ajelevat perinteisemmillä laitteilla. Eli mun mielestä puhuis sen puolesta että tarvitaan vähintäänkin uudenlaista sääntöjaottelua.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Totahan lie vaikea arvioida tai laskea pelkällä mutulla mut oon kyllä sitä mieltä että onhan sillä varmastikin selkeä vaikutus onks auto joku tavallinen kippo joka on lähinnä vaan varustettu joltain osin kilpaosilla vai puhtaasti alusta asti kilpa-autoilu huomioiden kokonaan rungoltaan jne. rakenteiltaankin valmistettu/muutettu laite. Se kun antaa sit ihan toisenlaiset ominaisuudet, säätömahdollisuudet yms. mikäli tekijä osaa asiansa.
     
  7. jknR

    jknR Gearhead

    Niin ja mies jos toi samanlainen häkki olis hitsailtu Toyotan sisään niin, että siinä olisi vielä alkuperäinen lattia paikallaan, niin olisko se sittenkin putkirunkoinen vai olisko siinä vaan turvakehikko? :p
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tuntematta vaikkapa tota toyotan rakennetta sen tarkemmin, olettaisin siinä kuitenkin olevan myös alkuperäistä palkistoa, ainakin apurungot edessä ja takana. Minkä lisäks tietty itsekantavassa korissa myös alkuperäinen lattia toimii kantavana rakenteena. Alkuperäisen lattian kanssa vaan ei tollasia rakenteita oikeen pysty tekemään kun ne ovat kaikkea muuta kuin suorat. Noi on hankalia asioita joita ei hirveen tarkkaan oo säännöissä kait määritelty. Syytä olis, tulkinnoille ei pitäis olla kauheesti sijaa.
     
  9. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Vanha viisaushan on että turvasäännöt ajaa aina ryhmäsäännöistä yli = sfi-kehikko ajaa yli oem-lattiasta.
    Kun kerran takarungon saa tehdä uusiksi, niin mitä järkeä on sitä lattiaakaan enää säästellä? Etuaisathan tietty pitää jättää.
    Sitten kun joku sääntövaliokunnassa näkee valon ja meille saadaan ns. stocksuspension-luokka, niin siinä vois olla orkkislattia vaatimuksena. :wink:
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Aika usein noikin on veteenpiirrettyjä viivoja, monesti aihiot on sellasia ettei orkkislattiassa oo juurikaan käyttökelpoista jne. Mut samaa mieltä siitä, että Streettien luokkajaottelua olis syytä tarkastella ja aina välillä siitä on jotain keskusteluakin yritetty herättää.
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Säännöissähän on rungon ja alustan osalta ensimmäinen lause:

    "Ns. 'putkirungot' kielletty. Runko tai puolirunko oltava alkuperäinen kyseiseen autoon tarkoitettu"

    Eikös se ole aikas yksiselitteisesti mainittu?

    Tietysti jos sinne asentaa takas myös sen originaalirungon niin ei pitäis olla ongelmaa?
     
  12. 144

    144 3rd gear

    Vaikka nyt en hirveesti oo ajellukkaan, muuta kun yhen kisan PET:iä ja kylätapahtumia niin tän talven aikana kun piti käytännössä kaikki runkoaisat ja helmat käyttää auki ruostekorjausten takia ni samalla puuhailin häkin SFI25.5 mukaseks. Kauhee hommahan se on tehä olemassaolevaan kehikkoon, ja mitään tarvetta sellaselle ei sääntöjen puitteessa oo, mut pitäähän sitä jotain tekemistä olla ja onpahan koppa tukeva. Mut loppuviimein, lopputulos tulee olee SFI häkki, alkuperäsen malliset rungot ja helmat, lattioita et tee ite erkkikään enää täysin alkuperäsen mukasesti kun autossa ollutkin lattia oli jo ainakin kertaalleen jonkun toimesta vaihdettu. Mut noin periaatteessahan auto on alkuperäisellä rungolla ja lattialla, häkki vaan sitoo kaiken kiinni aika hirmu monesta kohtaa joten matkustamon osalta on saavutettu aika jäykkä kokonaisuus.
     
  13. pile

    pile Gearhead

    Huomaa että kevät on tullut ja ensimmäiset autot yritetään saada viivalta pois jo kättelyssä jonkun pienen jutun puitteissa mitä ei itse ole hoksannut tai viitsinyt autoonsa satsata.Hyvää kevättä kaikille ja toivotaan että sopu löytyy ja autoja olisi sreetissä paljon,paljon.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ei siinä SFI 25.5 kehikon tekemisessä ole mitään ongelmaa alkuperäisten lattioidenkaan kanssa. Tämä siis vaan toteamuksena ilman taka-ajatuksia. Ns. putkirungollahan tarkoitetaan kai kokonaan pyöreästä putkesta tehtyä kombinaatiota. Silti mun mielestä pitäis antaa kaikkien kukkien kukkia, eikä saivarrella, jos juku auto on "rajamaila" sääntöjen suhteen. Pääasianhan pitäisi olla, tollasen auton ns STREET-henki on kunnossa ja että kaikilla on kivaa, sekä ryhmässä säilyisi hyvä henki. Kaikesta huolimatta vaan yksi voi voittaa kerrallaan..

    Tsemppiä kaikille kesän koitoksiin.
     
  15. Looski

    Looski 3rd gear

    Niin ja mitä väliä niillä alkuperisillä lattioilla on. Säännöissähän selvästi lukee kohdassa Kori että alkuperäisen lattian ja tulipellin saa korvata samaa materiaalia ja saman ainevahvuuden omaavalla materiaalilla.
     
  16. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    ilmoittauduttu harjoituspäiville motoparkkiin lisenssiajoa varten, jos menee läpi niin sitten lauantaina ekat kisa vedot. vapari pikkulohkolla kun ajellaan, niin tavoitteena on vain oma ennätys/kaluston säilyminen ehjänä.
     
  17. Looski

    Looski 3rd gear

    Minkäsortin pikkulohkoa on tarjolla? lisää informaatiota :)
     
  18. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    perus stroukattu 350-383cid chevy. ei kaasarilla vaan 1 taso imusarja ruiskulla, laakkosen make auttoi osien valinnassa ja tasapainoitti paketin. paketti on suuniteltu ilokaasuilla ajettavaksi, muttakun street:issä niitä ei sallita ajellaan jonkunverran pienemmillä tehoilla.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Uusiakin taas tulossa, hieno juttu :D
     
  20. Looski

    Looski 3rd gear

    Jatketaan vielä sen verran että mun auto ei ole vielä ensimmäisessä kisassa mukana. Talven aikana häkki päivitettiin 25.5 mukaiseksi, ainoastaan funnycage uupuu ( jos jollain on vuokralla taivutin cromolle soittakaa). vielä uupuu kaikki sähköt, osa lattiaa ja perän rakenteet.Toivottavasti mukaan tälle kaudelle pitämään hauskaa tolla vaparitekniikalla toistaiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!