B1-B/S ja K1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja O-P, 12.4.2013.

  1. O-P

    O-P 1st gear

    onko kellään kokemuksia B1-B/S kansista ja K1 kampuroista ja veiveistä isolohko mopariin.osatilausta tarvis alkaa tekemään ja painin vielä tilattavien osien kanssa,että mitkä kannet ja pyörivät sitä ostaisi.
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    Ota yhteyttä Mopar guruun=Jykä.Muistaakseni vipissä oli ton firman kampiakseli.Toimitusaika oli aika pitkä,yksi vuosi :eek:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meillä toi toimitusaika oli niin pitkä johtuen "omituisesta" iskusta. Vakioisku ei ollu ihan päälimmäisenä tutoantojärjestyksessä. K1 oli Tom Molnarin, joka vaikutti pitkään Oliverilla, perustama yritys joka teetti osia kohtuuhinnalla Kiinassa. Mut ei samaan tapaan kuin kilpailijansa, vaan maksoi niille työstä enemmän ja vaati vastapainoks huippulaatua. Sittemmin Tom myi firmansa mut jäi sinne duuniin, se vaihto pariinkin kertaan omistajaa kunnes sitte alotettiin voiton maksimointi ja laadusta tinkiminen jolloin Tom läks. Ja perusti uuden lafkan joka noudattaa tota samaa periaatetta millä K1:kin lähti liikkeelle. Eli jos tänä päivänä haluaa laadukasta ja kuitenkin järkihintasta osaa, niin ostaisin tuolta: http://www.molnartechnologies.com/ Meil on tosiaan Vipissä sekä K1 kampura et veivit, ollut jo 7 vuotta. Et ainakin sen 1580 heppaa mitä tosta vanhoilla ahtimilla dynottiin ja reilu 2000 vääntöä ne kestää.

    B1-BS kannet on vähän sellaset "väliinputoajat". Brodixin tapaan ne ovat hyvin "runsasmateriaaliset", mut potentiaali ei poikkea ainakaan edukseen vaikkapa Edelbrockin Victoreista tai Indyn tarjonnasta. Niissä taitaa olla normikansista selkeesti pienin palotila ja vaativat omat imuvippansa. Aika harvinaiset ja vähän käytetyt kannet johtuen siitä et tarvitsevat valtavasti työtä yltääkseen johki 7-800 hepan tasolle.
     
  4. O-P

    O-P 1st gear

    ihan peruskampuraa ostamassa ei mitään customia 4.250 iskusta 400 lohkoon.toi molnar näyttää mielenkiintoiselta,samoissa hinnoissa kun K1 flatlander racingin sivuilla.

    pieni palotilasta kantta just hakemassa niin sais flat topeilla puristukset sinne 14:1 pintaan.yhdet stage v portatut olis tarjolla kohtuu hintaan.B1 tyrkyttivät koffelilta,mut taitaa olla kubikkeja liian vähän noihin kansiin.portatut B1-B/S riittänee sinne 850HP asti?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    850 heppaa ei oo miikän läpihuutojuttu mistään moottorista.B1-BS kansilla tehdit 850 on enempi kun rajoilla, vailla järkee mun mielestä. B1 orgilla onnistuu ilman hillitöntä porttaamista, mut muuten kansi on aika vanhanaikanen, kanavaikkuna verrattuna virtaukseen on helvetin iso. Niillä kuitekin sa toimimaan, sellanen perusporttaus, 14:1 ja nokka luokkaa 0.75-0.8" nostoo ni pitäis tulla toi 850. Kansipaketissa mukanan tulevia vippoja en käyttäis, ja jos uudet ostaa niin nehän on aika raakileet joten rahaa preppaukseen menee väkisinkin vielä päälle. Noi on aika erikoisii juttui, Koffelilla on ihan omafilosofiansa ja raekntavat hyviä dynonumeroita tuottavia motteja B1.kansilla, mut välttämättä auton kulku ei oo samalla tasolla. Yks aika tunnettu mottitoimittaja käytti hienoa ilmausta aiheesta ku käytiin keskustelua B1 nokka-aksiloista ton kokosessa moottorissa; Koffel has always used a 283 303 cam that is on a 114 that make KILLLER dyno power but won’t pull a greased string out of a pigs ass!!
     
  6. O-P

    O-P 1st gear

    joo tollaset full ported B1-BS kannet nyt olis vaan sopivasti käytettynä tarjolla...ilmeisesti aika vähän käytetty kansi mitä nyt asiaa netistä tutkinut.halvemmallakin saa samat tehot kuin noilla mitä tulee uusien kansien hintaan.toinen kansi mikä kiinnostaa on indy 440-1 onko C-bargella noista indyistä kokemusta tai mitä kantta suosittelisit?

    lohko on 400 4.375 porauksella 4.250 isku ja 6.535 mittaset veivit,puristuksia olis tarkotus laittaa 13,5-14 noilla BS kansilla toi puristus pitäisi irtoa vielä flat topeilla.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oikein portattuina ne on ihan helpo kannet, mut harvinaisuuden takia ehkä vähän vaikeemmat jos jotain niihin tarvii. Meil on 440-1:t. Ollut jo 90-luvulta lähtien, 90-luvulla myös dynottu. Kotikairaus, 11.3:1 ruttua ja 780 heppaa 6600 kierroksella, 704 ft-lb 5100:lla ja tilavuutta oli 528. Toinen setti oli 400/451:ssä, siihen comboon ne oli jo vähän "isot", mut tuotti se 713 hv/7300. Mul myös työn alla toinen jossa 345CNC versiot ja vähän enempi ruttuu ja nokkaa, näkee sit mitä siit tulee. Kyl mä pitäisin niitä helpompana tos 850 hepan tavoitteessa.
     
  8. mg

    mg Gearhead

    Emmään noista K1 kamoista tiiä, mutta muutaman ajatuksen voisi ilmaista kansista..

    B1 -kokemusta ei juuri ole, mutta hetkenpätkää sivusta seuranneena noi orginaalit ovatten varmastikkin ihan suositeltavat.

    Indyn 440-1 kannet cnc koneistettuina on likimain samaa kalipeeria kuin edelbrockin victorit; ameriikan serkkujen virtauksista tiedä, mutta kotosuomessa, samassa virtauspenkissä huilutettuina olivatten samalla viivalla.

    Ainut, että indyn kansi oli hivenen hienompaa tekoa.
    Edellä mainittu 440-1 episoodi tehtiin omilla kansillain, jotka Jeff K. on käyttänyt omalla ohjelmallaan cnc-koneessa.

    Noi B1 -orginaalit on mielestäin 'astetta kovempaan' tehotarpeeseen verraten indyjä/edelbrockkeja.

    Saa ny nähä, miten noi 440-1 indyt toiminee 470koneessa; ei sillä ihan 800hummaan päästä. Kun kompromisesseja on oman reseptin mukaisessa koneessa :).
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite en pidä B1 originaaleja enää "tän päivän" kansina. ei vaan tietty oo oikeen järkihintasta muutakaan tarjolla jos enempi rallimosaa tehdään. Niillä on kyllä oikeessa ympäristössä enemmän tehopotentiaalia kun noilla max wedge kanavaikkunaan perustuvilla normikansilla, mutta sillä on hintansa. B1:t on suuniteltu 80 luvulla ja siihen aikaanhan ne on olleet suorastaan vallankumoukselliset virtaukseltaan moparin isolohkon kansiksi. Mulla on virtaustuloksia samasta penkistä neljistä B1 kansista joista yhet on Koffelin max. porttaaamat MC:t 2.40 imuvenoilla (Tosin Koffel ei porttaa kansiaan ite vaan teettää työn kansipajalla). Ne virtas "järkevällä" 0.8" nostolla 423 cfm. Kotimaassa kaivetut 2.36" imuvenoilla virtas 411. Kolmannet aikoinaan Koffelin puhelinophjeiden mukaan kaivetut Originalit 2.30 venoilla 367 ja uusintapporttauksen jälkeen 395. Neljäs setti Ruotsista tulleet 359 cfm ja lisäkairuaksen jälkeen kans 395.

    Hyvin portatut MW kanavaikkunaiset kannet joissa 2.25" venttiili "normaalipaikoilla" (B1:ssä venttiilit siirretty, vaatii omat mäntänsä) virtanevat siellä 370:n hujakoilla. Mut niiden kanavaikkuna on 30% pienempi kuin B1:n vakioikkuna! Eli kanvakokoonsa nähden B1:t loppupelissä virtaavat varsin huonosti, kanavat ovat "hitaat". Esimerkiks 600 kokosessa alakerrassa maximi virtausten mukaan huippukierrokset olis jossain 6200:n paikkeilla. Sen sijaan kanavaikkunan ja optimi virtausnoepuden mukaan sen pitäis olla 7800:ssa! Siit on helppo laskee et millasta kierrosaluetta toi kanavaikkuna haluais 500:lla motilla, ja siit taas voi miettiä et miten optimaalisesti ne toimivatkaan matalammilla. Ite tehnyt yhen 500 katumotin B1:llä, niit ei oo viel virtautettu mut tullaan kyl käyttämään penkissä. Siin oli puristusta karvan päälle 12:1, nokka 272/292 @ .050 ja 0.75" nostoa. Tehoa tuli 781 heppaa 7000:lla kierroksella ja muistaakseni 870 nm vääntöä. 1500 kilonen valiantti kulki sillä vartin 9.46/231 lehtijousilla ja katuslikesillä ilman lisätuentoja.
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Itse taas olen tykännyt B1 juuri tuon materiaalin riittävyyden takia isoihin moottoreihin. =)
    Vaikkakaan desingi ei ole ihan tätä päivää.

    Mittasin Modern Cylinder headsin CNC 440-1 tasan tarkkaan saman poikki pinta-alan kuin Koffelin B1 MC kansista.
    Koffelit virtasivat 423cfm@.8" ja Indyt 373cfm samalla nostolla.
    Koffelit olivat myös 45 asteen seeteillä näissä.

    Edelbrockin Victorit virtaavat 330cfm mainitulla nostolla vakiona ja koko eroa edellisiin juurikin tuo 30%.
    Portattuna, riippuen mille moottori koolle ja kierrosluvulle tehtynä ~360+cfm tuolla .8" nostolla.
    Nyanssina, uudemman mallisella palotilalla mittasin vakiona 312cfm Victoreista ja maltillisella porttauksella reilu 350cfm.

    Noissa suuremmissa moottoreissa homma tuntuu pelaavan aika pitkälti kanavan koolla ja virtausnopeudella.
    Vähän niinkuin se sinun porttaamasi B1 kone jossa kannet virtasivat 405cfm ja voimaa tuli liki tuhat hevosvoimaa =)
    Virtausnopeus on paljon tärkeämpi näissä kuin virtausmäärä.

    500 kuutioisella alakerralla pitäisi vakio victoreilla pärjätä kohtuu hyvin ~6000rpm ja varmaan ~650hp alkaisi olemaan limitti.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi kansivalinnat on aina vähän hankalia. Tehon puolesta olis viisasta olla sellaset jotka on sille "alueella", toi 800 heppaa 500:sta mun mielestä on vähän siel rajoilla et on Indyn tyyppisille kansille se on jo aika paljon, ja B1:ssä taas ehkä jo kantta vähän "liikaakin". B1;llä vaarana voi olla et tulee tehoa liikaakin jo noilla puristuksilla, lohkon kestävyyksiin vissiin ihan turha täs vaihees paneutua lainkaan... Mut valinnan varaa ei just ole, B1:n jälkeen ei oo uusina kun parii kantta tarjolla mut hinnat pompsahtaa sit puolet ylöspäin. Eli Indyn nykyään tekemät Predator kannet, silloin kyllä menee kaikki uusiks, tai sitten B1 PSO:t. Kumpikin pyörii samoissa hinnoissa, Predatorit on ihan "oman tyyppisensä" kun taas PSO:t perinteiset wedge kannet aikalailla maksimiin vietyinä. Käytettynä löytyy sit vielä B1 TS:ssää jotka käsittääkseni on jollain tapaa ongelmalliset, ja sitte Brewerit jotka pitäis olla suunnitellultaan kaikin puolin erinomaiset wedge kannet. Ilmeisesti toi normi B1 ja sit sen yläpuolella Predatorit kuitenkin kattaa ton pienehkön markkinan niin hyvin, et tunkua markkinoille ei just ole.
    Tos motissa on pikkusen kaivetut Victorit ja 12:1 ruttua, katuautossa ajettiin ihan pumppubensalla: viewtopic.php?f=50&t=253982&p=2475110#p2475110
     
  12. O-P

    O-P 1st gear

    kyllä mulla alkaa toi kansi valinta kääntyä tuonne B1-BS suuntaan,kun sellaset nyt löytyy sopivasti,eivätkä vaadi mitään custom juttuja imuvipan offsettia ja tönäreitä lukuun ottamatta,B1 kun pitäis ostaa omat männät ja imusarjakin ja sitten jos ei kannet miellytäkkään ni...

    lohkon kestävyydestä sen verran että lohko on 400 valettu 6/71 eli pitäis olla ns hyvän aikakauden lohko.Andy Finkbeiner kirjottaa kirjassaan max perf.mopar (on muuten hyvä kirja) että 800hp yläraja tuotantolohkoille.

    ihan uteliaisuudesta kun ei itsellä ole kokemusta tosta hardblokista voiko koneella ajaa enää kadulla/ruuhkassa jos lurauttaa tota esim.pakkasproppuihin saakka vai nouseeko öljyn/veden lämmöt liikaa?
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei se ole ollenkaan huono valinta, kuten sanottu Brodiksin kansissa on valtavasti materiaalia. Palotila on pieni, ja jos se tukee suunnitelmaa sekä porttaus on tehty hyvin, niin paketissa ei ole mitään huonoa. Se 800 heppaa on noilla saatavissa hyvin tehtyimä etenkin Max wedge kanavaikkunalla. Mut "raakana" en pitäis noita hyvänä sijoituksena.

    Lohkon kestävyys on vähän sellanen veteen piirretty viiva. Sellaset jotka noit on enempi rääkänny, on sanoneet et lohkoa suojaa sekä alsapukit, että alsaveivit. Pukit niissä ekana liikkuu, ja kun niin tapahtuu on a.siantuntijoiden mukaan kyse siitä että when, eikä if. Sit on erilaisia tapoja koittaa vaikuttaa tilanteeseen, on girdleä, petonkia ja noita alsakamoja. Itellä ei ole hajoamiskokemusta noista, mut sellasilta jotka on noita plajon tehneet ja kokeneet oon kuulut, että jos tarvii muutakin kuin heknistä tukea, niin alsapukit on hyvät ja alasaveivit myös. Henk koht en kuitenkaan alsaveiveistä tykkää valtavasti rautalohkoissa niiden lämpölaajenemisen vuoksi joka tarvii ottaa huomioon välyksissä ja muissa. Alsapukeissa ei sen sijaan ole ollut ongelmaa. Mut omasta mielestä toi 800 hp on aikalailla maks puoljärkiraja, sen jälkeen voi olla taloudellisestikin viisasta panostaa rallilohkoon. Jäykkyytensä ja paksuutensa ansiosta ne myös yleensä tuottavat paremmin kuin tehdaslohkot. Itellä oli eka Indy kantinen 493 RB-lohkossa, ja vakiorunkopukit studeilla laukkas ku hullut. Se ei hajonnut sieltä ikinä ja on edelleen pumppumottina. Samaten noissa muissa vakiolohkoperusteisissa on ollut liikettä alakerrasssa, mut ykskään ei oo hajonnut sieltä. Mut noiden kanssa olis järkevää olla vähän ongelman ylä kuin alapuolella.

    Betonoinnista katukäytössä; jos vetää proppujen alareunaan ni ei mitään käytännön vaikutusta lämpöihin. Silloin ei kyl tuu paljoo sitä, mut uskoisin vähänkin, apri senttii, olevan eduksi. Ja onhan se, aina kun jänneväli pienenee, niin jäykkyys kasvaa. Sit kun menee korkeemmalle, niin alkaa vaikuttaa öljylämpöihin. Ite oon järkeillyt sillee, et ku pysytellään männänrengasmatkan yläpuoella ni ollaan ton suhteen "turvallisilla" vesillä. RB-lohkossa sentin vajaa proppujen yläreunaan täyttö nosti matka-ajossa selkeesti öljylämpöjä, vedenlämpöjen suhteenhan tilanne oikeestaan vaan paranee. Öljynpaineissa se näky, mineraalilla oli hyvinkäälle ajon jälkeen jo aikalailla nollissa tyhjäkäynnillä, mut synteettisillä tilanne parani. Mitään merkkiä kuitenkaan alkavista vaurioista ei ollut, sellasessa tilanteessa mottia ei kyllä ikinä riivattukaan. Uskoisin et öljyjäähdyttimellä toikin olis ollut aivan normaali.

    Oon ollut ite yhteyksissä Andy Finakbeinerin kanssa 90-luvulta lähtien ja itseasiassa ollut vaikuttamassa siihen et hemmo sonic checkauksella selvitti noita eri vuosimallien lohkojen seinämäpakuuksia. Mun osalta se lähti ihan yleisestä pohdinnasta, et ku eri lähteiden mukaan tietyn vuotiset lohkot ovat hyviä, mut siin saatto olla vuoden-kahden vaihtelua. Et kyllähän jos on tapahtunut muutos, se on tehty joskus, ja jotain dokumenttia tai valunumeroeroa tms. Siinä pitäis kait olla? Vielä nykyäänkin Mopar Perfin kirja taitaa asnoa et isolohkossa on turvallista porata .060 ylikokoon johki vuosmalliin, ja sen jälkeen .030. No, ku noita lohkoja kattelee, ni näkee sokeekin kepillään et ei se voi olla totta; niissä on yleensä paljon enemmän core shiftiä mitä toi .015" seinämäero. Sit mä huvikseen laskin noi pinta-alat, ja sen perusteella painoerot mitä ptiäis olla "hyvän" ja "huonon" lohkon välillä. Se ei tukenut teoriaa, jotan Andy hommas sonic checkerin ja omalla lohkovarastollaan varmisti asian. Viimevuosina ei olla oltu yhteyksissä, mut taannoin hyvinkin taajaan, en oo itseasiassa edes nähnyt tota Andyn kirjaa.
     
  14. O-P

    O-P 1st gear

    tänks tossa oli paljon hyvää asiaa!

    alsapukit on koneeseen tulossa H-profiili veivit ja kampuran tilaan sieltä molnarilta.koneistukset hoidetaan vantaan moottorikoneistamossa nyt lohko siellä särötarkastuksessa.girdleä en ajatellut laittaa mutta tota betonkia kyllä harkitsen.

    noi BS kannet mitkä nyt sitten tulossa on full ported ilmeisesti koffelilla tai mitä pajaa he nyt sitten käyttävätkään.uskoisin sen 800HP täyttyvän kunhan muut osat vaan kartalla.

    tossa linkki iltalukemiseen:

    http://cdon.fi/kirjat/finkbeiner,_andy/ ... s-22106371
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Big Block Mopar performance -opus vuodelta 1999 väittää, että noita RB -lohkoja olisi jopa kolmea eri mallia valuiltaan. -65 -mid 68, mid -68-75 ja -76-78. Noista tuo opus sanoo, että eka sukupolvi olis ihan jees, toinen paras ja kolmas ohuin sylinterinseinämien osalta ja käsketään olla poraamatta yli 0.3 ylikokoon. Lienee juuri tuota samaa legendaa tuokin..?
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Väittäisin näin. Ja sen on ainakin moparin äijät myöntäneet, et kyse on "politiikasta" ei olla haluttu hämmentää soppaa lisäämällä imformaatiota. Mut on lopullinen totuus miten hyvänsä, Andyn mittausten mukaanhan "late" lohkot oli paksuimpia, niin puhutaan kuitenkin niin pienistä eroista et yksilökohtaset erot on suurempia kuin teoreettinen viiden tonnin räästötarve vuodessa. Mul on parhaillaan mitattavana yks 400 lohko miussä yks sylkkyu puhki; kantsiiko putkittaa vai jotain muuta kun tossa lohkossa kuitenkin jo alsapukit jne. Ja tehoa ollut max ehkä 600-650?
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Andyn tutkimusten mukaan valuraudan laatu kumminkin heikkeni 76 eteenpäin, eli se on vähän pehmeempää kun vanhemmat. Sen lisäks core shiftiä on ilmeisesti enempi tavattu näissä myöhemmissä lohkoissa. Yks spekulaatio on että moparilla on keksitty toi thin wall stoori kun ei oo voitu vaan sanoa että uudemmat lohkot on heikompi laatusia.
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ohessa -78 400:sen sylkyt vesitilan puolelta:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei oo paljon siistempiä tullut vastaan.
     
  19. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kun tuossa oli muitekin BBM virtauksia.. mittasin Indyn "572-13" kannet.
    Kanavat olivat erittäin isot, isommat kuin yksissäkään mittaamissani B1 kansissa.
    Virtasivat .8" nostolla 379cfm.
    Tehoja oli mitattu pitkälti 900hp.
    Hieman rassailin venttiili taskua ja seetejä, virtasivat 403cfm .8" nostolla.
    Kohtuu asialiset "perinteiset" kannet jos pitää tulla reilusti tehoa.
     
  20. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Kattelin noita meijän predator kansia.07,50"Nostolla virtas 485..:))
     

Kerro tästä muillekin!