Pakoputkeen läppäventtiili / pönttöjen ohitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TXR, 9.1.2010.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  2. xarper

    xarper Gearhead

    Mikäs helkutti ton EFE-valven virka on? Löytyy 307 tollanen kans näköjään.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sulkee pakokaasujen virtauksen jolloin ne joutuvat menemään imusarjan läpi toiselle puolelle, eli nopeuttaa imusarjan lämpenemistä.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    huomasitko noi väkäsnuolet 2 kpl "^^" vai oliko liian kiire vinoilemaan?
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Oho sori :D vanha ei heti tajunnutkaan et tarkoitit vesijohto venttiileitä :D
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ei kovia tunteita 8)
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo ei, mut EFE-valveahan olis helppo ohjata jollai EGR tai AIR solenoidilla ja kaasu pohjassa kun alipaineet romahtaa nollaan niin läpät aukee automaattisesti....
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Juu ei niistä todellisuudessa varmaan kannata lähteä kokeilee :D
    ihan jo hintapoliittisista lähtökohdista liikkeelle lähtien..
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    tekisin ennemmin loppuun asti hyvin virtaavat putket sopivilla äänillä ja unohtaisin tuon koko läppähäristyksen ja mikäli joskus olisi tarve saada se viimeinen 5hp ulos niin ennen änkkäriä/änkkäreitä olisi v-pannat kahvoilla
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Toi EFE venttiilihän olis ok, heivaa kellon ja solenoidi tilalle. tadaa.
     
  11. Futurage

    Futurage Gearhead

    Yleistietona aiheeseen liittyen:

    USA nelitahtiveekasissa ei pakoputkiston vastapaineesta ole mitään hyötyä vaan aina haittaa.
    Mahdollinen tehon / väännön lasku johtuu seoksen menemisestä laihalle jos on rakennettu uusi paremmin hengittävä putkisto.

    Eli niin vähävastuksinen putkisto kuin mahdollista.

    Nykyisin on niin hyviä äänenvaimentimia että ne eivät tuota lainkaan vastapainetta ja teho sekä vääntö jopa nousevat verrattaessa tilanteeseen ilman putkia pelkillä peltisarjoilla. Tehon /väännön nousu johtuu tällöin siitä että putki toimii kollektorin jatkeena - tämä imee sylintereitä tyhjiksi parantaen täytössuhdetta.

    Dragissa katuautoon helppo tapa saada aikaan / loppunopeuteenkin pikkasen parannusta on tehdä kollektoreihin pienet putkijatkot, noin 30-40 cm pitkät toimivat parhaiten.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nuo ei ole läheskään tiiviitä ihan tarkoituksella, eli vuotaa aika reilusti vaikka olisi kiinni. Muutoinhan tuo venttiili on lujaa tekoa ja siinä on hyvällä voimalla vääntävä alipainekello.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus ajatellut, että jos laittaisi jousilla toimivan läpän pönttöön sisälle eli enemmän kierroksia enemmän virtausta-> läppä aukeaa

    Onko mahdoton saada toimimaan vai helpompi jotain kelloja/venttiileitä ruveta virittelemään?


    Lähinnä sitä ajattelin, et jos cruisaillessa voima riittää normaalisti ja kulutus on maltillinen
    Kun taas avarammalla ja paremmin virtaavalla putkistolla vaaditaan aina enemmän polttoainetta kompensoimaan laihtunutta seosta
    Mutta "avartuvalla" putkistolla tarvittaisiin lisäpolttoainetta vain silloin kun virtaus olisi parempi.
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    Ainakin jonkun vuosimallin evo mitsuissa on tollaset äänenvaimentimet missä on paineesta aukevat läpät.
     
  15. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Katos vaan on siellä läppä, kaikkea ne keksiikin :D
    Mut eiks se oo parempi olla läpät jatkuvasti auki ettei ahista tyhjäkäynnilläkään 8)
     
  17. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    jhossain lamboissa on kanssa, mut ne reagoi muistaakseni kaasun asentoon ka kierroslukuun tms. toi huh huh meinas tota muuta ajattelua..
     
  18. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Mun kesä_autossa optio cut-outille.

    [​IMG]

    Tukittuna tällä hetkellä sillä tuo vain noin 10hv lisä tehoa ja saa varashälyttimet soimaan parkkiksella

    Mut vikahan on katsojan korvassa. Sitä saa mitä sattuu tulemaan...
    Eiku...

    Kukinin tavallaan :)
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Samoin joskus vuonna '67 Firebirdissä oli optiona alipainkelloilla aukeavat äänenvaimentimet, kytkin sijaitsi rattiputken alla. Taisi olla yhden vuoden juttu, saattoi aiheuttaa pahennusta tai jotain. Tollasta olen suunnitellut myös tohon yhdellä 3" putkella varustettuun isolohko a-bodyyn. Kyllä se putki ja äänenvaimennin tuntuu käytännössä ahistavan.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ite ahistat..
     

Kerro tästä muillekin!