Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. leipuriantti

    leipuriantti 1st gear

  2. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    jes jes jes onneksi oli kaapissa kaljaa. ongelmia. nyt ohjaustehostajassa ei ole öljyä tai tikku ei kostunut, mitä öljyä voin lisätä siihen. onko kokemuksia mistä toi tehostin vuotaa yleensä, tehostajan alla on märkää.
    sit niin ei ole enne 4x4 sista kokemusta mut tohon on asennettu juuri warnin napalukot automaattisten tilalle. tos testailin nelivetoa ja sillähän jopa pääsee etenee. no sit oli lähdös kaupungille napalukot auki ja takaveto päällä, niin tuntu et nypyttää ja jurraa joku, kytki nelivedon takas vielä pahemmin. käänsin sit ja takaveto taas päälle ja sit ei mitään ongelmaa taas. onks toi käyttäjän vikaa vai napalukon vai jakolaatikon
     
  3. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    On se se. Omassa ekonolinessa vuoti sama paikka, vaihdoin pumpulle menevät letkut- muistaakseni kolme, ja vuoto loppui. Ne letkut oli vaan Semmosia 10 cm pätkiä...
    omaani vaihdoin tänään öljyt ja filtterit, sekä pistin vihdoin sen oil crossoverin paikalleen. Se helvetin kakletus vaan on ja pysyy. Löpön paineita en kattonu, kun ei sopinu mittari kiinni. Mitä muita syitä siihen ääneen voi nyt sitte olla?? Terävimmillään ääni on appa 1600 kierroksella...
     
  4. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Eikös siihen kakletukseen pitäny auttaa tuo FRx (fuel rail xrosover). Muistasin jenkki sivuilta lukeneeni et se johtuu pääasiassa siitä ku perimmäiset suuttimet saa enää rippeet polttoaineen paineesta. Tuon frx:n ansiosta polttoaine virtaa läpi kannen. Itellä ei ollu tota äänen pito vaivaa vaan pakkasella käynnistymis ongelma, riffraffin frx ja paineen säätimeen järeempi jousi uusin tiivistein ni murheet hävis.

    Toi öljyn yhdysputki pitäny kans hankkia mut en tie sen tarpeellisuudesta, hpopissa kai sillon vika on jos kansien välillä
    paine eroa on.

    edit:korjattu puhelimen korjaamia kirjotus häröjä :mad:
     
  5. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Joku napalukoist jumis eli ei kytkeyty poies päältä. See vetää toista nurkaa mukaan etuaxelissa. Monesti auta suora peruutus. Mut jos oire toistu niin kannata tarkaast kumpi lukko jää päälle. Nostat pyörä kerrala ylös ja pyörität, jos lukko on poies kytkety pitais pyöri vapaast ja kardaani pysy paikalla(4-veto kytkety takavetoiseks) Niitä Warnin lukkoja on erilaisia, osis on jonkinsortinen sovituskappale, ooks ne siihen napaan sopivat lukot.
     
  6. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Tyhjäkäynti muuttu "sievemmäksi" sen letkun asennuksen jälkeen, kakleen se ei mun mielestä vaikuttanu. Se kasi suuttimen naputus kuuluu selvästi läpi.

    FRX. Jaha, eli miten tämä kokkare nyt poistaa naftan seasta ilman? (niin olin ymmärtävinäni tuolta foorumeilta.) letkut tulee naftakiskojen "sokeisiin" päihin(?) ja uusi regu vanhan regun tilalle.

    Onko kukaan tehny ite?? Taidan koittaa tehdä. Samalla vois vähän porailla... Sieltä sun täältä. :eek:

    Oiskohan jollain jääny kokonainen Fuel Bowl ylimääräseksi? voisin ostaa pois kuleksimasta.
     
  7. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Ei kai se FRx ilmaa sieltä poista, eikä siellä sellasta kai saa ollakka. Voi kyllä olla et helpottaa ilmaamista jos sitä jostain pääsee järjestelmään. Tuohan peri aatteessa tekee saman ku se öljyn väli putki eli tasottaa suuttimien väliset po paine erot.

    Ite tekeminen voi vaatia pari asennus olutta, esim mihin ne letkut pistää maljalle tulemaan. siihen alkuperäseen paine reguun niit ei saa.
     
  8. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    oli ainakin etukardaanin ristikko täysin melkein paskana. osaako joku sanoa minkälaiset ovikaijuttimet on vm.93 ja takana myös? on ainakin äänen laadusltaan paskat, jos sen päivittäis 2000 luvulle. ritilät ei itsekseen lähdeirti. mitä raati mieltä tuosta moottori öljystä, mietin että jos kesäksi bilteman turbo 15w-40 mineraali öljy. olis 40e 10L
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Varmaa iha ok öljy, onhan se kummiskin diesel-koneille tarkoitettu?

    kaijuttimista en osaakaan sanua muuta kuin että paskat ne on omissakin. Mökä hytissä on kuitenkin sen verran infernaalinen ettei rariolla palio ole käyttöä muutenkaan :rotfl: .
     
  10. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    omaani 91 malliin sopi perus 6x9 ämyrit etuoviin.
     
  11. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    vielä öjystä, biltemasta meinasin hakea olis saman hintaista toi 15w-40 ja 10w-40. kumman on sopivampi IDI:n?



    Turbodiesel 15W–40

    Mineraaliöljypohjainen dieselmoottoriöljy raskaisiin ajoneuvoihin. Voidaan sekoittaa muihin moottoriöljyihin. Täyttää seuraavat laatuvaatimukset: API CH-4/SL, ACEA A/3/B3/B4/E3/E5/E7, MB 228.3, Volvo VDS-2, MAN M3275 ja Allison C-4.




    Monitoimiöljy 10W–30

    Sopii ympärivuotiseen käyttöön. Voidaan sekoittaa muihin moottoriöljyihin. Täyttää seuraavat laatuvaatimukset: API GL-4, API CG-4/SF, JDM J27, JD J20C, Allison C-4, MF 1144, MF 1143, MF 1139, MF 1135, Ford M2C159B, Ford M2C134D ja ZF TE ML 06 parts B&C. 10 l
     
  12. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Jonkin verran roinaa ostan biltemasta, mutten mä lähtisi öljyjä sieltä hakemaan. Paitsi ehkä siihen kaikkein paskimpaan mökkiruohonleikkuriin. Mobilin Delvacia saa 20l kannuissa aika hiton halvalla ja joku mobilin raskaankalustonöljy 20l oli muistaakseni 68e motonetissa kun viimeksi ostin.
    Eli säästöt on pienet. Mobil kaiketi on ihan ok merkki. Bilteman liemistä ei tiedä mitä ne litkut on. Hauskanen esimerkki noin kymmenen vuoden takaa:

    Ostin Harley Sportsteriini Biltemasta Valvolinen 20/50 öljyä litran purnukoissa kun oli halpaa. Sportti oli hiukan viritetty ja tälle yksilölle ominaisena piirteenä oli vaahdottaa jotkin öljyt ja lykätä kermavaahtona huohotinputkesta pihalle. Tämä Valvoline vatkaantui kauttaaltaan vaahdoksi ja myös jäi sellaiseksi ja vaihdoin kiireen vilkkaa pois. Aikaa kului seuraaviin MP-messuihin ja siellä rehvakkaassa nousuhumalassa Valvolinen maahantuojalle avauduin kuinka teidän öljyt on ihan täyttä paskaa. Herra vaati tietenkin perusteluita. Perustelin edellä kuvatun kaltaisesti. Maahantuoja asiallisesti tiedusteli mistä olen ostanut, mitä öljyä ym. Kerroin että Biltemasta, valkoisissa litran purkeissa 20w/50 öljyä enkä tarkemmin osannut kuvailla. Herra kiinnostui tavattomasti ja kertoi että kaikki suomessa myyty Valvoline tulee hänen kauttaan, eikä yhtään erää ollut myynyt Biltemaan ja että Valvolinen 20w/50 öljyt ovat olleet yli 10 vuotta mustissa purkeissa. Sattumoisin seuraavalla viikolla ei enää Bilteman valikoimissa ollut kyseistä öljyä. Oli tainnut Valvolinen maahantuoja kiivetä lankoja pitkin Bilteman edustajan korvaan. Mulle ei tietenkään selvinnyt oliko kyseessä piraattiöljyä vai jotain miljoona vuotta vanhaa erää vai miksi se oli niin huonoa. Mutta sen jälkeen olen tehnyt öljyostokseni muualta
     
  13. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    biltema öljyt tulee norjalaiselta statoililta käsittääkseni. luin tuossa että amerikan maalla käyttävät tota 15w-40
     
  14. tvtv

    tvtv 1st gear

    Moi

    Omassa EX 2000 7.3 olen käyttänyt seuraavia öljyjä:

    Mobil Delvac MX ESP 15W-40 kesä
    Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 talvi

    Öljy on kuitenkin pienimpiä kustanuksia tässä harrastuksessa !
     
  15. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Mikähän kapsistus tämä on myn excursionin pohjassa.
    Kyljessä lukee BOSCH, ja kaapeli siitä menee johonkin?
    Ettei ole joku mittari anturi tms?

    kts linkki, siellä kuva
    http://sdrv.ms/Z22dYv
     
  16. sisu

    sisu Gearhead

    Se on automaattisen valojen korkeuden säädön anturi.
     
  17. lep-1

    lep-1 1st gear

    Noniin nyt on muutama päivä ajettu swamps suuttimilla! Asennus sujui hyvin ja lähti käyntiinkin suht nopeasti.
    Kyllä eron huomaa vakioon!
    Kun suuttimet on nyt 175/146 single shot niin käynti on ehkä hieman karkeampi ja swamps ohjelmoi 6-asentoisen chipin uusiksi.
    Swamps chipillä menee turbiini lukkoon 3 vaihteella jo 50km/h vauhdissa ja vaihtaa ylivaihteelle 70km/h paikkeilla.
    Vakio vedätti 60 asti ja heitti ylivaihteen lukolla sisään...

    Samalla tuli vaihdettua ahtoputkien letkujen kiristimet uusiin rosterisiin ja kiillotin ahtoputket :) uusi PA linja hanttarin puolelle tuli myös. Ei vuoda löpöä enää.

    Oli kyllä mielestäni kannattava sijoitus!
    [​IMG]
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noista öljyistä, en ole mikään voitelutekniikan yliasiantuntija, mutta pari asiaa täytyy pitää mielessä että niistä voi edes keskustella järkevästi:

    -7.3 IDI ja PSD on kaksi ihan eri konetta, ja niillä on eri vaatimukset öljyn suhteen.
    -öljyt on muuttuneet paljon viimesen 10v aikana. Esim Delvac 1300 15w-40 on aivan eri tavaraa vaikka purkki olis sama. IDI moottori ei ole muuttunut miksikään.
    -Viskositeetti ja luokitus muilta osin on tietenkin kaksi eri asiaa.

    Ford suosittelee IDIiin talveksi 10w-30, kesäksi (0 C-->) yksiaste SAE30.
    Vaihtoehtoisesti 15w-40 (-10C-->)
    Vaativiin olosuhteisiin (PTO käyttö ym) kuitenkin kesällä aina SAE30.

    Luokitus suositus SG/CE tai SG/CD tai uudempi. Pitää muistaa että kun tullaan CI4-plus ja CJ luokkiin, muuttuu koostumus. Sinkki ja fosfori on suureksi osaksi korvattu muilla aineilla.

    Esim Delvaceista 1300 sarja on jo uutta vähäsinkkistä CJ luokkaa. Yksiaste Delvac 1330 SAE30 on vanhaa CD luokkaa.

    Itse olen käyttänyt juurikin vastaavaa yksiaste SAE30 CD kamaa kesällä. Talvella 10w-30 CJ kamaa, mutta höystänyt sen sinkkilisukkeella.

    Niin ja nuo em bilteman öljyt sopii luokitusten puolesta, 10w-30 talveksi, 15w-40 ok kesäksi, mutta talveksi en sitä laittaisi, en alle nollan.

    Ja tämä siis vain ja ainoastaan IDIen kohdalla.
     
  19. sharpshooter

    sharpshooter 1st gear

    täällä on näitä joille foordin sielun elämä on tutumpaa niin kysytäämpä pariakin asiaa. eli tuulilasin pyyhkimien tihku asento ei toimi, onko vika releessä vai itse viiksessä todennäköisesti?
    toinen lasin nostimet on väsähtäneet ei meinaa jaksaa nostaa, suoraan uutta moottoria vai saisko niitä jollain sähköshoki hoidolla kunnostettua? joo oon mä laiska pitäis alkaan purkaa ovipaneelia.
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Kokeilepa ensin konstia jolla sain Rangen lasin toimimaan ilman mitään purkuja; ota pullo spraysilikonia, pistä siihen suuttimen päähän mukana tullut pilli ja voitele silikonilla lasintiivisteen ura, jossa ikkuna liikkuu. Itselläni auttoi vaivaan; lasi alkoi taas nousta ja laskea normaalisti.
     

Kerro tästä muillekin!