Maffin ja turbiinilukon yhteys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 18.4.2013.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En tiedä kuuluisko tonne sähköosioon mutta...Tämmöstä ongelmaa: Paikallaan saa käyttää ja kierrättää konetta kuinka kauan tahansa,mutta kun ajamaan lähtee niin lukko toimii epämääräisesti ja jonkin ajan kuluttua,vaihtelee n.parista viiteen kilometriä käy niin että samalla kun lukko menee päälle,syttyy sessi ja heittää maffin vikatilaan. Virrat sammuttamalla lähtee taas liikkeelle ja sessi sammuu,mutta lukko temppuaa silloinkin. Maffin vikakoodia 33 näyttää,mutta jos maffi on sökö niin kai se olis sitä koko ajan eikä korjaantuis virtoja pois käyttämällä..Onko tässä enää muuta vaihtoehtoa kun boxi,mites oliko noita maffin piiriin kuuluvia releitä muita kun ne kaks burn-off relettä tulipellissä?
     
  2. NymiS

    NymiS Gearhead

    Veikkaisin että ongelmat eivät välttämättä liity toisiinsa.
    Turbiinin lukko kiukuttelee omiaan, ja MAF omiaan.

    Joskus rikkinäinen MAF rikkonut myös ECM:n syystä tai toisesta, siis jos kyse 3gen F-Bodystä.

    Kokeile nyt ensin jostain saadaa varmasti ehjä maf millä testata onko vika siinä.

    edit:
    Voit myös kokeilla turbiinilukon toimintaa ALDL liittimen kautta pakkosyöttämällä sen päälle.
    Ja voit myös kokeilla ajaa MAF liitin irti, että onko sillä vaikutusta turbiinilukkoon.
     
  3. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    cts ja tps ohjaa tcc solkkua.cts siirtää seoksen säädön koneen lämmettyä
    maf/tps:lle harteille ,cts antaa tiedon myös tcc:lle,eli lukko alkaa toimiin kun mottori jossain tietys lämpötilas.
    käykö auto normalisti,menee open loopista closed loopiin lämmettyään?
    maf jos pois pelistä ,käy aika huonosti "limb modessa"(en tiedämuista vaikuttaako lukkoon).

    maffin releiden liittimet mulla aiheutti 33 koodia,varsinki keväisin(305tpi).
    putsaisin ne,maffin liittimen ja nollaisin koodin.kattosin et cts toimii.
    yleensäki kaikki noihin liittyvät töpselit.
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo eli melkolailla kaikki mahdolliset liittimet ecu mukaanlukien putsattu,kaikki anturit on melko uusia lukuunottamatta sitä cts:n vieressä olevaa isompaa,se on vissiin vielä erikseen ecun lämpöanturi..? Uus maffi on tulossa,pitää siitä lähteä kun ei oikein enää muuta tule mieleen.Nopea kaasunpainallus paikallaan niin pikkusen mietintätauon pitää,muuten tuntus käyvän suht normaalisti,sillon kun vika on päällä ja nyppäsee maffin piuhan irti niin ei vaikuta mitään eli maffi on sillon varmuudella pois pelistä,mutta onko ecu sulkenu sen pois vai itse laitteessa vika,täytyy kattoo sillä uudella.Kahdella eri tepsilläkin on kokeiltu.Kyllähän tuo maffikin taitaa kuulua lukon ohjaukseen osaltaan,se lukkohan toimii kokonaistilanteen mukaan,jos auto vaikka tuntee olevansa vedolla niin sehän voi pompahtaa pois päältä jne.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo eli sen verran keretty paneutua että yhteys todellakin on,auto toimi hetken niin toimi lukkokin.Mutta ongelma on se että maffille ei tule sitä 12 volttia virta päällä kuten pitäis..Outo sinänsä miksi pitäiskään tulla jos käydessä vaan tulee,mutta niin tuntuu viisaammat väittävän,no ei tule kuitenkaan.Laturin liitintä heiluttelemalla virta kävi hetkellisesti jo muutamassa voltissa,olin jo varma että liittimessä on vika,mutta sitten räpsähti virtapiuha runkoon ja sen jälkeen ei heiluttelut auttanu,eihän tuolle maf piirille missään sulakettakaan ole? Laturille tulee sen vakiovirran(isompi pinni) lisäksi virta päällä 12v siihen toiseen pienempään,toisesta pienestä lähtee 1,5v,onko nämä tuttuja lukemia? Power releelle tulee vaan se avaimen asennosta riippumaton 12v yhteen rööriin,ei virta päällä kummene,kuulemma pitäis syttyä toiseenkin reikään.Burn-releelle tulee koko ajan kahteen liittimeen oli virtalukon asento mikä tahansa. Haluaisko joku vielä sanoa jotain ennenkun rosvotan suoraan maffin piuhaan jostain muualta on-virran?
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nyt auton käydessä mitataan laturin liittimistä 16,5-17,2v lukemia...?
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Juu kiitti. Mutta nuo 17 voltin lukemat pitänee silti ensin hoitaa..maffille tulee 17,5 käydessä. Kait järjestelmän max voltit olis joku 14,8..
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja olis ihan kiva jos joku tpi:n omistaja ihan mittaamalla mittais että tuleeko 12v pelkkä virta päällä punaseen maffin piuhaan,ja mihin sitä tarvitaan? Se ei oikein tuosta käyny ilmi.Ja paljonko tulee käydessä? Kunhan ton laturin vaihtaa,ja jos se tosiaan sitä on-virtaa tarvii niin eikös se riitä kun sen rosvottaa jostain on-piuhasta eikä sitten sitä käyntivirtaa ota ollenkaan..
     
  10. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    mystillistä.ECM lähettää maffille n.5 volttia,saman kuin monelle muullekin anturille.
    toiminnassa maffin voltit laskee tuosta 5v alaspäin mitä enemmän ilmaa
    virtaa käikäleen läpi...tämä siis vihreeseen ecm signaalijohtoon.
    punaseen burn off johtoon käsittääkseni 12v-> 14,5v.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja jottei mene liian helpoks niin näin semmosen kaavion missä punanen oli vaan 12v piuha,burn-off piuha on se sininen.
     

Kerro tästä muillekin!