Power Stroke 6.0

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja pimeroolis, 22.1.2012.

  1. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Laitoinkin jo toisaalle kyselyn, mut huomasin et tämä ketju osuu itelle!
    Tallis odottaa rekisteröintiä 6.0 powerstroke f250 harlikka foortti!
    Onko kukaan asentanut eberiä kyseiseen autoon?
    Kattila on jo paikoillaan ja laitettu kiertoon, joten lämmittää moottorin!
    Ongelmia tuonee aut.ilm. kytkeminen, mikäli ymmärsin oikein jenkkisivuilta!
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei tuota,

    soita huomenna 9-17 niin kerron miten...
     
  3. KuutioMetri

    KuutioMetri 1st gear

    Terve!

    Monta kertaa sivustoa selanneena vihdosta viimein ajattelin ittekki osallistua juttuihin. Syksyllä -12 pihaan rullasi vuoden -05 Excursion noin 150 t mailia ajettuna. Ennen mulle luovutusta autosta vaihdettiin EGR venttiili ja cooleri uuteen vanhan coolerin vuodettua nestettä, hehkutulppia pari kappaletta ja nyt olen asennuttanut eberin sekä vaihtanut moniurahihnankiristimen. Muita fiksailuja ei ole vielä tullut tehtyä, mutta listalla on jarrujen uusiminen eteen ja myöhemmin taakse, loppujen hehkujen vaihto (3. sylinterin hehku pimentynyt ennen joulua), öljyhuolto ja samalla öljyt notkeampiin. Tällä hetkellä koneessa on 15W-40 öljyt ja joku tossa aiemmin veikkaili niiden olevan hieman jähmeät Suomen oloihin. Samaa tietoa antaa Fordin manuska, jossa suositellaan muistaakseni 5W-30 Suomen lämpöihin ja pakkasiin. Tiiä sitte, kuin pal oikeesti vaikuttaa, mut pare se o manuskan mukkaan mennä ku vaa itteksee kokeilla. :)

    Eberin asennus onnistu sinneppäin ja kutakuinki, ilmaa vaan jäi pyörimään letkuihin ja tuppaa puhaltamaan hyttiin kylmää, kun ei vesi kierrä kunnolla. Eberi huutaa sillon sun tällön vikakoodia 14, joka kielii vedenkierto-ongelmasta. Ilmausruuvia olen väännellyt ja päästänyt höyryjä pihalle, mutta onko jotain tehokkaampaa keinoa ilmata järjestelmää? Eräs tuttu antoi vinkin ajella paisarin korkki auki jonnii matkaa, et vesipumpun paine lykkäis ilmat korkin kautta pihalle, mut ei oo oikee tuntunu auttavan. Taisit oon ajanu liia varovaiseen tahtiin... :)

    Kulutus autossa on kompuutterin mukaan 16.9-17.2 / 100 km noin 50 km työmatkalla, josta suurin osa on motaria ja kaasu pohjassa 90 km / h. :p

    Nyt on joku pirulaine alkanu pitää mekkalaa keulan tietämillä, kun konetta käyttää. Kitinä kuullostas tulevan joltain hihnapyörältä, mutta en saa selvää, mistä niistä. Tuskin on kiristäjä, kun se on vasta pari kuukautta ollu paikallaan. Mites vesipumppu, onkse mahdolliste hajoajie listal? Kitiseeksen laakerit enne loppumistaan tms.? Myöski valot tuppaa pumppaamaa aiempie viestien tapaan eli laturikin olis kenties katsastamisen arvonen? Sekin kikkare on melko uuden näkönen, mut en sit tiiä..

    - M
     
  4. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjes, morjes... No jos katto tämähetkiset lämpölukemat ainakiin täl vaik Vorssan nurkil sit kyllä se sunkin käytämä öljy pelaa viellä hyvin. Ja sulla avuksi viel toi Eberinki. Mut kun pakkasta rupee ole enemän sit saatta tul starttionkelmia. Öljy kankistu liika ja ruiskujen tominta hitastu kun niitä käytä mootorinöljy. Ite olen käytäny 5W30 ympärivuoden ja ei oo viel jäänut ajot ajamat vaik on ollu alle -20 astettakin ulkona. Sita alkuperäist lohkari oon käytäny mahdollisuuksien mukaan. Toi ilmaus on kyll vähä sellaine työlaine juttu, kun siinnä on see takalämpärikiin. Ite kun vaihdoin nesteen, lisasiin sita sit muka, kun see hävis säiliöstä. Pari kertää ajoin kaltevaan pinnan päälle, ette nokka ylös ja toisenpäin. Ja kierroksia sillä järkeevasti ja rupees toimii. Lämpeeks mootori nopiast sellaisel noh pakkaskelil, millaist lukema mittari esitele ajon aikana. Kulutus tuntuu olema noh sellaine suunillen normi talvikulutus. Mootorin käyttölämmöl on aika suuri vaikutus kulutukselle. Otat sen laturiinhihna pois paikoilt ja pyöritat niitä juttuja siel, ylensä siinnä selviä kyl mika ääntele. Laturi kannata käyt läpi kyllä, on ilmeiset seisonu vähe aika ja silloin niitä hapetumia tulee. Ei oo vaikea juttu mutta tärkeä, että lataa kunnola ja pita akut viressä, mikä on tässä autossa eritäin tärkeä asia.
     
  5. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Miten olet virittänyt alkuperäisen lohkarin toimimaan, kun se on 110V systeemi? Ittelläkin tuollainen on, niin kiinnostaisi.
     
  6. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No siihen pitais kytkee n. 300V ja vähintä 10A kestavä dioodi yhden johdon väli ja siinnä see. Mita suurempi ampeerimäärä dioodilla, sitä vähempä see lämpene. Rakensin itele sellaisen jatkojohton missa dioodi on, ettei se olis siinnä jossakin mootoripellin alla. Ihan siis turvallisuussyistä, jos see lämpene. See ratkaisu ei vähentä jännitet ihan siihen 110V, jää kuormitetuna sellainen 120-130V mut ei sitä tarte keittä koko yö, pari-kolme tunti on riittäny hyvin.
     
  7. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Noin vähän arvelinkin. Toiset on tehneet alumiiniboxin sisään konehuoneen puolelle vastaavan viritelmän.
     
  8. KuutioMetri

    KuutioMetri 1st gear

    Tervehdys!

    Alkaa vissii oleen vesipumppuki tiensä pääs, ku näkys olevan märkä pumpun juuresta ja käydes kuuluu kitinää etupäästä. Tiiä sit, vaikuttaakse omalt osaltans vesikiertoon nii, ettei tasakaasul ajaes tahdo oikee lämpö riittää kapiinii. Noin 1500-2000 rpm kierroksil ajelen normaalisti, mut liki 3000 kun on kierrokset, ni lämpöki tuppaa tulemaa koppii iha eri taval. Joskus lämmint ilmaa tunkee lopu matkaa kapiinii, joskus muuttuu takas kylmäks. Useemmin kyl lämpö jää pääl, kun on ens vaa saanu sen aikaseks.

    Kyl motti lämpee noin 80 asteesee vikakoodinlukijan näytön mukaan ja mittari heiluu noin puoles välis asteikkoo sellasen 10 km ajon aikana. Alle sen ei välttämät kerkee, riippuu nii keleist.

    Jarrurempan sain vihdosta viimein tehtyä loppuun eli ajatuksena oli vaihtaa levyt ja palat, mut loppuviimeks vaihtoo meni etulevyt, palat ja kuskin puolelta satulan kiinnitysrunko sekä liukutapit. Toine tapeist päätti juurtuu nii kovi kii vanhaa kiinnitysrunkoo, et loppuviimein se meni poikki. Osie mettästys ja tilailu vei oman aikansa, mut nyt on taas masiina kasas. Ainaki toistaseks....

    Vesipumpun vaihdon yhteydes tulee laturikin tarkastuksen alle, kun tulee jokatapaukses otettuu remmi löysälle, ni hoituu seki sit siin samal. Ja taas saa ilmata jäähdytysjärjestelmää.... :p

    - M
     
  9. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    F250 harlikka mallissa on ikävästi väljää ohjauksessa! Mistäköhän kannattaa ettiä syy siihen väljyyteen? Ajossa ratis on noin 2-3cm klappia!
    Autolla on veivattu 170tkm ja nupeissa ei tuntuis olevan väljää eikä kolise mistään! Onko näissä jotain tyyppivikaa simpukas tai jossain? vm on 2005.

    Mulla oli jossain välissä 2000vm excursion ja jälkeenpäin muisteltuna siinä oli samaa vikaa! Eihän se nyt ole ominaisuus näissä, vaan vikaa on jossain!?

    Klappiin tottuu, mut tuulisella kelillä todella ajettava ohjaus!

    -Kaitsu
     
  10. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No toi jarrujen jumitus viita siihen, et on jossain välis seisso pitkään, sama asia laturi. Vesipumpu ihan tavallinen kuluma. Muuten tarkast tai sit vaihta termostaatikin kun kerra jo avat sen. No seisomine tuo ehkkä viel esille kohta kardaaniaxelin ristikoiten tärinän. Mulla on siittä lähtien kun see tänne saapui olnu kevyesti huomatava tärinä siinnä 80-100km/h välissä. Pitaa ajaa yli satasen sit on hilja...noh virkavalta varma tykkä asiast... Otin sit työn alla ja purkaessa näkyy selveet jäljet ristikon pinnassa. Ei olnu muuten rasvatavat kans. Nyt on rasvatavat versiot ja mukava hiljasta kyyti on. See ohjauksen klappi tuntu olema joksekin tyypivika, mun autossa kans sellaine kevyt, mut ei häiritsevä viel. Sitä ohjaussimpukka pysty hieman kiristä, mut jätä mahdollisest siltikiin jokunen klappi siihen, voi kuullemaan jumitu muuten. Täyty perehty siihen jossakin välis. Jossakin vanhemissa 7.3 voortin teemassa on olnu asiast keskustelu, täyty koit käydä läpi jos kerkiä, siinnä aika monta sivu jutustelu. Kannata tarkasta kaik ohjaustankot sun muut jutut, ohjaustankon päät varsinkiin kulu suht nopiast. Excursionissa tiety vaikuta siihen kans takajousituksen erikoinen ratkaisu, siihen axelin pyörahtamisen esteeksi on laitetu erillisjouset ja kun niiten päässä olevat kumityynut murenevat, sit alkaa vaelta.
     
  11. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Ooks saanu voortin kilpiin jo. Vai ooks projekti keskeen viellä.
     
  12. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    En oo, kun oon niin persaukinen.
    Eihän toi paljon enää vaatis. Lavalle 2 lenkkiä (hankittu jo), etuvaloihin parkit (hankittu jo), nopeudenrajoitin (700 eur), katsastus 265 eur. Eli tonni puuttuis kassasta.
    Hommasin myös uuden lämppärin kennon, kun näissä tuppaa nuo vuotamaan.
    Asennellaan sitten joskus jos ehtii, tai saa uusi omistaja asentaa.

    Iloinen yllätys oli, kun talven jäljiltä latasin akut ja käänsin virta-avaimesta, niin auto pärähti tulille ekalla startilla. Saundit on kyllä muhkeat tuolla pakoputkistolla, joka muistuttaa voimalaitoksen piippua. :D

    Nettiautossahan tuo on kaupan ja halvalla, kuten Sulo Vilen tapaa sanoa. ;)
     
  13. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Tietäiskö kukaan missä sijaitsee f250 -05 se hämärä anturi/silmä mikä säätää sen, että millon ajovalot menee päälle, kun katkaisin on automaattiasennossa!? Saisi vaan valot syttymään aina, vaikka olisikin valoisa! Rupee jurppiin tuo vastaantulevien räpyttely!
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Oisko ollu taustapeilissä etupuolella, tai siin tuulilasin keskellä ylhäällä.

    Ihan varmuen oo..
     
  15. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Löyty! Son keskellä koetaulua, musta nysä siinä tuulilasin lähellä!
     
  16. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjens, eks ne hyväksy jollai tuunerilla asetetun rajoituksen. Tietyillä tuuneirillä pysty viritele auton omalle tietokonelle rajoitimen. No esimerkiks Bullidogi tuunerillä vastava ohjelma ja varma aika monella muullakin konella. Ja varma ei kulkee kovempaa, vaika kuinka katsuri koitas polkea sitä. Voi vaik pyytä jonkun kenellä selläine kone tekemä katsastuksen ajaks sellaisen rajoitimen. Vai pitako ol joku mötikä mihin saa laita sinetin? :mad:
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis autoissa on Federal-lain mukainen rajoitin arvolla 100mph. Sitä voidaan tunerilla muuttaa ja se kelpaa katsastuskeen. Löytyy kaikista malleista, 7.3, 6.0, 6.4 ja 6.7, niin Excursion kuin Super Duty.

    Mutta kannattaa tarkastaa GPS;llä et mihin rajoittaa, mp-arvo ei aina ole tarkka.

    Toki siitä pitää niinkuin muistakin rajoittimista toimittaa toimivuus todistus joka vuosikatsastukseen.
     
  18. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjestä. Komia päiva, ainakiin täl Vorssas. Ei oo pitkään kuulunu mitä niistä onkelmämootorisist vehkeist. Ite värkääsin sen FICM modulin kans. Tuttu kaveri oli heitamas oma vanha moduli roskikseen, kun joku oli laitanu sille "diagnoosi" palanu, rikki, p..kaa..... No sain sen onneks otetu talteen ennenkuin see ois päätyny roskiksen. Sekin oli toi ns 7-pin versio, samanlainen kun omassakiin vehkeessä. Ensitutkintaa paljasti, et joku oli koitanu teetä sille jotain. Mut toda tartuntasilikooni poistaessä olikin ruuvimeisseli karkanu omille teille ja sen kärki oli poistanut matkalla osan piirilevyllä olleitä komponentejä, eikä niitä olnu siinnä askissa mukana. Niiten modulien sähkökaavakeitä on tosi vaike löytä. Otin sit oman auton moduli auki ja sielt selvisi mitkä osat puuttu. Käynti paikallisel elektronikakorjamolla ja osat löytyvät. Onneks voorti käytä aika paljon ns stantartiosia, niin että ei olnu etes mitä eksootisiä palikoita ja maksoi kympin. Osat paikalle ja kokeilemä. Ruiskujen solenoidijännite näyti mittaukses 48.7V eli ok ja käynti laakista, eli prossesoripuoli ei olnu kärsiny. No sit iski pieni pirulainen ja moduli takais pöydälle. Tuli tehty pieni modifionti ja nostetu sillä ruiskujen solenoidijännitetä 48V stantartistä 54V. Selläisen n 60V ne kestais. Mut ajatelin että kun paikalla on alkuperäiset ruiskut, sit on niiten solenoidinkelät jo jotakiin kärsiny ja jänniteen nostamine lämmitä niitä myös enemmän. Päätyin sit siihen 54V eikä 58V niinkun ne virityspajat tekee. Ei pysty kyl kokeile kylmäkäynystyst pakkasellä täl hetkel, mut kone piristyi huomatavast, on sellainen pirteä käyntiääni ja vasta oikean jalan käskylle herkemmin. Kulutukseen puolelt täytyy kokeil väheen aika sit osaa sanoa. Pienen kevättuulahduksen ainakiin sain konepellin alla aikasiks.
     
  19. lep-1

    lep-1 1st gear

    Diesel power magazinessa oli artikkeli noista FICM modauksista ja vääntöä tuli lisää jonkin verran ja kulutus tippu myös. Ne ei penkissä huomannu merkittäviä eroja viripajojen kalliissa 58V bokseissa ja halvemmissa ohjelmoiduissa bokseissa...

    Edit:
    No juu löysin sen artikkelin ja olihan niissä vähän eroa...
    http://www.dieselpowermag.com/tech/1212 ... st_part_4/

    Silti tolla programmerillakin tämä on aika hyvä tulos
    "we picked up 3 mpg with the FICM programmer"
     
  20. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Voi sanoo kyl, että mootorin luone muutui sen preppauksen myöten positiivisest.Jaksaa vetaa paljo ilosemmiin. Startaa hienost ilman erikoista sahammista, ainakiin viellä. Mietin täs sitä ohjelmoimistä. Mun mielest noi FICM modulit ohjelmoidan auton kans eli kun auton oma PCM ohjelmoidaan uusiks sit sitämyöten ohjelmoidu myös FICM moduli. Ton kaverin auton, kenen toi rikkinäinen moduli oli asenetti uusi 4-pin tehdasuusi moduli sen 7-pin palikan tilalle. PCM moduli ohjelmoitiin uusiks erilaisellä sit uudemalla ohjelmalla, mika otti omakseni ton uudenmallisen FICM modulin. Eli kyllä vanhemmanmallisen FICM yksikön vaihdo tarvitaessä uudemmanmalliseen onnistu. Toki ohjelmointi täyty suorit uusiks. Ja sitä ei pysty valitetavast teke kun voortin omalla sit ns diilerin konella.
     

Kerro tästä muillekin!