Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. jakari

    jakari Gearhead

    ei se nyt ihan noinkaan mene,kyllä suomalaiset tekijöitä on, mutta tää on aika pieni kansa ja kysyntä rajallista, Varsinkin jos painopiste keikku harr
    astuksen puolella.
    eikä se tilannetta auta jos tänne tulee joku mexicaani takomaan päätään jäiseen betoni seinään.
    jos tässsä maassa meinaa jotain saada aikaan siihen tarvitaan pitkää vieteriä.
    Täällä olis tarvetta myös parin chargerin painevalu osan pinnoitukseen,pohjat olis jo valmiit ammattilaisen tekemät.
    Löytyiskö pitkäävieteriä joltain :odroll: :D :wink:
     
  2. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Moi,

    Joo, laitoin YV:tä. On ilmeisesti kadonnut bittiavaruuteen. Laitatko säköpostiosoitteesi/puhelinnumerosi, niin päästään eteenpäin...

    Matti Äyräväinen
    matti.ayravainen@nesteoil.com
    050 4582532



     
  3. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Laitoin myöskin kosmonautille yveen,mutta tais sekin kadota johonkin?
    Mulla on puskurit hiekkapuhalluksessa ja kun saan ne pois sieltä pitäisi niistä poistaa kromi.Vaasassa se ei onnistu (auracoat )
     
  4. Elevator

    Elevator 1st gear

    kyllä se kosmonaut vastailee kun pääsee vastaamaan. ei ole ihan kokoaikaa puhelimen ja netin äärellä
     
  5. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Kaikken kanssa on päästy jo jutun alkuun ja hommia saatu eteenkin päin. Tahti on tietenkin hieman rauhallinen kun tuo itse tekijä tekee näitä ihan omalla ajalla "talkoohengessä" mutta varmasti kaikki saadaan hoidettua. :)
     
  6. Martin460

    Martin460 Gearhead

    Moi!
    Myös on kromaamiseen mahdollisuus Virossa, Tallinnassa.Kappaleen maksimimitat ovat 2800x1000x250mm.Laitetaan kupari, nikkeli ja kromikerros.Laatu riippuu pohjatöistä jotka jokainen hommaa itse.
    Tehdään vain teräskappaleita...elika alumiini ja sen sekoitukset ei onnistu hyvin.
    Tehtaan kotisivu on: www.vasar.ee
    Lisätietoja saa yv tai puh:+372 5143420, Martin Vuks
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Toi on ihailtavaa asennetta. Kuvia ja esimerkki hintoja jos viitsit laittaa-olisi mielenkiintoista nähdä.
     
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    herätelläänpä tätäkin aihetta vielä hieman kun tuntui et tarinasta puuttui loppuratkaisu.
    Mitenkäs tämän kosmonautin projekti onnistui? Saiko joku lopulta kiiltoa pintaan?
    Itselle ei ainakaan yyveehen mitään vastausta tullut??
    Sääli vaan jos homma syystä tai toisesta tyrehtyi. Vai tuliko kerralla yliannostus asiakkaita?
     
  9. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Homma on vähän tyrehtyny siihen ettei loppujen lopuksi tullut juuri mitään tekemistä. En tiedä onko yv:n kulussa ollut jotain häikkää mutta ainoastaan yksi projekti saatiin ja se tehtiin viikossa. Mitään muuta ei sitten tullut. Toinen projekti on ehkä tulossa mutta hiljasta on ollut. Kyselyjä joitain mutta ei mitään konkreettista. Jokaiseen yv:iin olen kyllä vastannut. Eli jos on kiinnostusta niin laittakaa yv ja sähköpostiosoite mukaan niin jos sitä kautta viesti tulis perille asti.
     
  10. Gerball

    Gerball Gearhead

    Uusi yritys, pistin yyveetä hetki sitten.
    Muttamutta!!?? Nyt täytyy antaa alan harrastajille/tässä ketjussa mukana olleille negatiivista palautetta jos ei mitään konkreettista lopulta tapahtunut. Paljon oli kyselijöitä ja varmasti edelleenkin tarvetta ko. palvelulle?? Mihin kaikki yht´äkkiä sitten hävisi?
    Kun ollaan saatu "sisäpiiristä" tuollainen tarjous, eiköhän kannattaisi pitää rattaat pyörimässä.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Luultavasti monelle kromauttajalle tulee kromausta edeltävä ongelma rupisen vänkyrän pohjatöistä ja monasti niille pitäisi ensin löytää tekijä, ja sehän ottaa oman aikansa. Seuraavaks varmaan odotellaan jonkun pioneerin kokeilun kokemuksia ja silleenpä ei sitten muutamassa viikossa tapahdukaan yhtään mitään.

    Vaan onko pari kolme kuukautta harrastuksessa niin paljon aikaa, kun mullakin rinnakkain suoritetut rojektit helposti venyy vuosiin ja suunnitelmatkin voi ehtiä muuttuun ennen kuin edelliset on valmistuneet?
     
  12. Fireball

    Fireball Gearhead

    On se ihan älyttömän pitkä aika kun perustat firman ja hommaat laitteet, ja sit istut "toimistossa" pari kolme kuukautta odotellen asiakkaita.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Kun tämä hieno mahdollisuus tarjoutui heräsi välittömästi kiinnostus ja tarvekin oli ja on edelleen 8) , olin jo osittain luovuttanut puskurin suhteen koska uuttakaan ei saa.
    Tämän talven hommat tosin oli jo kesällä lyötynä lukkoon ja rahankeruu niihin oli käynnissä.

    Monella varmaan vastaava tilanne?



    Kahta koria ja konetta yritän repeillä tekemään.

    Tuon yhden kotteron puskuri kaipaa edelleen sitä kromia ja sen pohjientekoaika ja kromausbujetti tulee aikanaan ja aivan varmasti tontilleni muuttaa vastaisuudessakin autoja jotka sitä kromia kaipaavat, ei nuo harrastamani 70/80 luvun taitteen midsizet enää tuosta nuorene. :lol:
     
  14. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Eihän tässä hevosen selässä olla. :) Ihan ymmärrettävää on että aikaa menee juuri tuohon osien purkuun ja pohjatöihin. Eikä kenenkään tienestit näistä hommista ole kiinni. Tämä on ihan "harrastusta" oman työn ohessa. Siksi en itsekkään ole sen kummemmin metsästänyt näitä kromaushommia. Kunhan vaan kerroin että jos tarvetta on niin tekijäkin löytyy.
     
  15. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Mulla on kyllä tallessa puhelin numerosi,mutta toistaiseksi en lähetä puskureita sinulle.Syy siihen on se,että hiekkapuhalluksen jälkeen totesin puskurit sen verran haperoksi,että päätin etsiä paremmat aihiot jenkkilästä.
    Olen lähettänyt sähköpostia jo pariinkymmeneen hajottamoon ympäri Amerikanmaata,mutta vielä ei ole tärpännyt.
    Jos kohta ei tärppää,lähetän puskurit kromin poistoon ja sitten yritän kunnostaa ne.On vain niin kirotun kallista kuskata puskureita Vaasasta edestakaisin,kun ei ole edes varma pystyykö niitä korjaamaan.
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead



    Laitoin YV:tä

    Matti
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Suomen tilanteesta tai sen mahdollisesti parantuneesta tilanteesta en tiedä mitään, mutta jokunen kalikka kävi Ruottissa.

    DalaKrom + pohjat by Bengt. Tuli kyllä hyvät.

    http://board.moparts.org/ubbthreads/upl ... kromit.jpg

    Kaveri vieraili täällä livenä.

    http://www.chromierung.cz/

    Meinas laitella jotain kokeeksi menemään kun ainakin valmiina ostettu Jawan tankki täytti odotukset.

    Itse laitoin tänään kyselyä + kuvat GTX:n puskureista. Nyt vaan odottelen, että mitä äijä vastailee ja onko hintataso vastaava kuin Adamilla oli.
     
  18. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Onko kokemuksia Triangle motorsin kautta kromauttamisesta ? Lahdessa katselin näytekappaletta ja turisin hetken osastolla. Ei varmastikaan halvin mutta jälki näytti tosi hyvältä ja köyhänä maksaisin mieluummin kerralla kunnon jäljestä kuin teettäsin kahdesti, sen verran on tullut jo vuosien varrella opittua...

    Ja mitä Jawan osiin tuleen niin itte teetin aikoinaan Suomessa (Kalliokorpi, Noormarkku ) teki pohjat ja huonoistakin aihiosta tehty oli parempi kuin ns. tsekki repro. Kuparointia ei vaan vissiin tee enää ketään Suomessa tänä päivänä ja noi takavalonkehykset sinkkipainevaluosina ei muutenkaan helpoimmasta päästä ole jos kunnon jälkeä haluaa. Takapuskurin suhteen olen harkinnut hyvän repron / uudelleen kromauksen väliltä.

    Letukan uusiopuskureita (Goodmark ?) taannoin ihmettelleenä en voi ainakaan sitä laatua kehua.
     
  19. 74

    74 Gearhead

    En tiedä montako kromaamoa Tsekeistä löytyy mutta ainakin kun ostin pyörään tsekkiläisen risukeulan niin yläkappaleesta lähti pakkausteipin mukana kromit irti.
    Ja jarrukilvestä vasta painepesurilla.
     
  20. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kromin alle aina kupari(pohjat) ja nikkeli tietty.

    Kyllä se tietotaito on kadonnut tai ainakin katoamassa ulkomaille ja juuri näihin "helpomman jätevesikäsittelyn maihin". Siellä missä voi ja lainsäädäntö antaa periksi niin siellä tehdään ja osataan. Ikävä kyllä näitä ei enää voi tehdä täällä Euroopan parhaassa maassa, ainakaan järki hintaan. Voi Suomi.
     

Kerro tästä muillekin!