nappiautomaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja camino, 18.5.2006.

  1. camino

    camino 1st gear

    Mulla on -60 Dodge Pioneer ja siinä on nappiautomaatti (torgue ) toimii muuten hyvin mut kylmänä ei mee heti vaihde päälle, vaan tarvii hetken ootella, jonka jälkeen se kyllä toimii. Vaihdoin öljyt ja pesin suodattimen kun se on pestävä malli, ja sit kans vaihdoin öljypohjan tiivisteen.Mikähän vikana tossa liikkeelle lähdössä, kun se ei aina sitä tee?????????? Öljyä on oikea määrä. Laatikossa ei oo ollenkaan P asentoa vaan pelkkä N eli käsijarrun kans pelataan. :eek: :eek: :eek:
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei noissa välttämättä vikaa tarvitse olla. Uudempi Tf727 ei sekään tykkää, jos koittaa heti liikkeelle, kun koneen saa aamulla käyntiin. Vähän aikaa kun tyhjäkäyttää vaihde vapaalla, kaikki toimii.

    Eli jos se Dodgen laatikko muuten toimii, niin anna sen käydä vähän aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen, minuutin tai pari vaihde vapaalla, niin eiköhän se toimi.
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    nii, sillä huomiolla että NEUTRAL asennolla siis(liekkö tossa nappimaatissa muuta onkaan?) mutta p:llä(parkilla) ei tossa 727:ssa kierrä öölsperi(tai joissai vanhemmissa voipi kiertee) mutt pääasiassa ei..
    eli jonkun aikaa annat neutraalilla hölskytellä ni pitäs ruveta löytymään pykälä suht nopsaan...

    tietty jos tossa ei vika oo ni sitte taitaapi turbiinin huulitiivisteen meneminen tommosta ongelmaa..
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä siinä nyt vähän vikaa kuitenkin on :)
    Kyllä sen pitää lähteä heti pelittämään, niin se on suunniteltu toimivaksi.
    caminolle ohjeeksi, että kokeile ottaako ykkösellä heti vetoa. Jos ykkösellä lähtee mutta d:llä ei, niin eikun vaijeria säätämään.
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    juu...kyllä se meillä ainakin heti toimii tuo loota....onko öljyt varmasti oikeat? Rupee paikat vissii luistamaan jo ja kun öljyt hiukan lämpee niin löytyy pitoa...?
     
  6. jepjep

    jepjep 3rd gear

    itellä ei meinaa -59 ryskyssä aina heti löytää pakkia. joskus joutuu käyttämään n:llä ni sit löytyy. pitäskö sitä vaijeria säädellä vai? kyseessä siis tämä valurauta nappiloota.
    ois myös tarkotus noi öljyt vaihtaa ni mikä ois se "oikee" oljy?
     
  7. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla -63 nappilodju, jossa pakki tärähtää päälle niin että niska naksahtaa..! Toi vaijeri on tarkka säädöistään, kannattaa tarkistaa. Tai sit on voi olla remonttia eessä ennemmin tai myöhemmin jos ei auta...

    "Oikeet öljyt" dextron II tai III, mulla käytössä type F, jolla vaihdot vähän terävämmät ilman shift kittejäkin. Pannatkin mul on kireemmällä mitä ohjearvot sanoo, kuitenkin 1/4 kierros löysemmällä mihin gurukorjaaja ne asetti aikoinaan...
     
  8. camino

    camino 1st gear

    torgue ilman P asentoa ja valurauta

    Nyt se sitte tempun teki vuoti öljyä vaihteiston vaijeripakan sisäämenosta, menin sitten ottaan sitä vähän aukipäin tyhmyyttäni ja laitoin silikonin säätölevyn väliin, niin eikös vaihteet sekasin n:llä pakki päällä, ei muuta kun alle ja vähän säätämään lisää niin pakki tuli mut ei muut vaihteet ja sitte sokerina pohjalla sain vaijerin säätölevyn pultin poikki. v...... käyrä nousi malliin, äkkiä tallilta pois höyryä puhaltaan, mut eipä enää vuoda öljyäkään. Pitäs saada yhdeltä kaverilta säätö ohjeet , kertoi ettei oo mikään yksikertanen säädettävä,jää nähtäväksi saako sitä enää toimiin. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  9. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Re: torgue ilman P asentoa ja valurauta

    Ei toi nyt niin vaikee säädettävä oo, tarkka vaan! kuukkelilla löytyy ohjeita:
    uudempaan
    http://www.ornocar.com/1962to1965mopar/transtech.html

    ja vanhempaan
    http://www.ch300imp.com/tqf-sw.htm

    Elä tuhraa sen silkkarin kanssa enempää, o-rengas vaihtoon! Vaatii tietty kaapelin irrotuksen.
     
  10. camino

    camino 1st gear

    kiitokset linkistä!S :D Siinä oli asiallista tietoa riittävästi eli tänään tallille rauhallisin mielin ja Dodge ylös ja säätämään. Vois silti olla viisasta ottaa öljypohja pois ja tarkastaa pohjan kautta et vaijeri todella menee oikeisiin kohtiin eikä jää mihinkään hammastuksen väliin. :D
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Hold it! Hold it! :soosoo:
    Ennen kuin menette räpeltämään laatikolle, niin kannattaa ottaa se näppäimistö irti kojelaudasta. Vaijerin toinen pää on nimittäin kiinni siellä ja useamissa malleissa myös siellä on vaijerille säätö!
    Vaijeri irti, vaijeria vetelemällä N päälle, näppäimistöstä N ja vaijeri kiinni, siinä on perussäätö josta voi lähteä hienosäätämään jos ei heti onnaa.
    Samalla voitte tarkistaa tämän nappikoneiston toiminnan ja kunnon ja öljytä vaijerin ja mekanismin.
    Voihan vika olla myös kuluneessa mekanismissa tai vaijerissa ja kaikki muu aivan kunnossa. Mekanismi ei esim. kuluneena vedä vaijeria tarpeeksi kun nappia painaa. Monessakin autossa nappeja on napsuteltu 40 vuotta niin siinä ajassa alkaa peltikin vääntymään ja kulmat pyöristymään.
     
  12. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Joo mekanismit on tietty hyvä olla kunnossa ja vaijerin suora koneiston päästä ja kevyesti liikkuva. Mäkin säädin muistaakseni joskus ton vaijerin N päällä tohon tapaan, en muista tosin miten viimeks kun siitä on jo 3 vuotta...

    Empä tiiä onko useimmissa säätöä kabiinin puolella, vanhemmissa voi olla en tiiä. Uudemmissa ainakaan -63 ja -64 ei oo.

    Kuva -64 koneistosta: http://i45.photobucket.com/albums/f68/R ... 010024.jpg

    Kuvassa näkyy 2 pientä pultti millä vaijerin rauta kiinnitetään koneistoon. Raudan reijätkin antaa sen verran klappia säätöön et kun menee eri asentoon kun viimex niin N:llä löytyy pakki!!! (nim. kokemusta on ja huonosti meinas käydä...)
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuolla Eyeballproductsin sivuilla (Arkisto-Voimansiirto-Vaihdelaatikot) löytyy periaatekuvaa/remppatietoa TF904 lootasta + nappikoneistosta
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No korjaan, joissain (ei useimmissa). Mulla nyt on ollut aika paljon näitä nappiautoja ja ainakin Desotosta pystyi vaijerin kiinnitystä entraamaan näppiksestä, Chrysleristä muistaakseni ei. Vuosia on siitäkin kun olen viimeksi tarvinnut säädellä
    Anyway, näppäimistö kannattaa kuitenkin ensimmäisenä tsekata aina.

    Yleisestikkin nappiautomaattien äidistä, eli Torqueflite A:sta. Se on todella hyvä ja kestävä laatikko jonka kanssa on harvoin ongelmaa, kestää isolohkon väännön ja pienemmät revittelyt ja kuminpoltot. Se osaa myös itse korjata itsensä ja siihen voi iskeä koti-ikävä :D

    15 vuota sitten Västeråsin matkalla Soton laatikko alkoi syöltää öljyä ulos joka stefasta, auton perässä valui öljyvana ja öljyä sai lisätä useamman litran sataselle. Pakko lähteä kotiin etuajassa ja kun auto ajettiin Helsingissä ulos laivasta ei öljyä valunut tipan tippaa. Eikä ole tiputellut senkään jälkeen kuin normaalin reviiritipan tallin lattialle, vaikka laatikolle ei ole tehty yhtään mitään episodin jälkeen koska se toimii.
    Vaimo heitti jotain "christine -tyyppistä" että "hän" ehkä vaan halusi jo kotiin.
     
  15. härpätin

    härpätin 1st gear

    No, kuulostaa yksinkertaisesti siltä että "hänellä" oli huohotin jostain syystä tukossa ja aukesi itsestään :D
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead


    No näin minäkin sen tulkitsin mutta tuo "Christine versio" on paljon mielenkiintoisempi :D
    Mutta milläs selität jos matkamittari lähteekin pyörimään taaksepäin :D
     
  17. camino

    camino 1st gear

    Sain säädettyä laatikon aikas hyvään malliin, vaihteet toimii kyllä hyvin, mutta eivät mee päälle, kun vasta pienen odottelun jälkeen eli remppa taitaa olla edessä. Kuitenkin yks pieni vika ilmaantu eli 3vaihde ei tahdo pysyä aina päällä, pudottaa alaspäin aina välillä, tilanteesta riippumatta se tekee tän tempun ja sitten kun painaa D valitsinta sormella niin se vaihtaa heti isommalle ilmeisen pienestä säädöstä kiinni siis.Tänään kävin tallilla auton alla ja pyöritin vaijerin säätölevyä yhden reijän verran myötäpäivään et saapi nähdä sitten. Mun autos on sellainen nappisysteemi että sitä ei pysty säätään kojetaulun puolelta.
     
  18. camino

    camino 1st gear

    Hellou taas
    Nyt laatikko toimii ja vaihteet pysyy niinkuin pitääkin, mutta se aski oli taas kerran uittanut alleen öljyä ei tosin kauheeta määrää mutta kuitenkin ja todennäköisin syy on et se valuttaa siitä vaihdevaijerin sisäänmenosta ( tiiviste eli o-rengasvika luulisin) Kysymys kuuluukin et voiko sitä vaihtaa vaikka vetämällä se vaijeri kokonaan pois ja miten sen saa sitten takaisin, kun loota on paikallaan, mun silikoni paikkaus ei auttanut.Ja jos joku kertois sen oikean öljymäärän, kun olen kuullut vaan vähän hajanaista tietoa. Loota toimii hyvin vaikka tikun mittauksen mukaan öljyä olis vaan puoleen väliin mitta-asteikolla. Tikku näyttäis kyllä alkuperäiseltä. Mut vika joka näyttäis olevan myös, on se että turbiinista valuu öljy takas laatikkoonpäin ja pinta nousee liian korkealle eli just siihen vaihdevaijerin sisäänmeno kohtaan, josta se sitten valuu lattialle. Alkaa käymään mielenkiintoiseksi tää meno ton lootan kanssa. :-?
     
  19. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Pitää sun se vaijeri ottaa irti sieltä lootan päästä, se miten se irtoaa ja takaisin laitetaa on eri asia...Ensin se vaijerin kuoren ruuvi hiiteen, ja sit veät sen niin ulos kun tulee ja sit siinä palikan kupeessa on mulla ainakin sotossa sellanen messinki(?) ruuvi talttapäällä jonka tarkotus olis siinä vaiheessa kun se kiristetään pohjalle, nii löysätä sellanen jousisokka jotta vaijeri pääsee irtoomaan...mie oon kyllä tehny sen homman yleensä niinpäin, että oon heittäny sen ruuvi/lukitusmutteri hässäkän vittuun siitä ja pienellä ruuvarilla tökkiny sen sokan auki...jotenki vaikee homma selittää.... :poff:
     
  20. slantman

    slantman 3rd gear

    Olis vastaavia vaivoja.. 58- Dodge lorauttaa about litran öljyä jostain vaijerin suunnilta, mutta tehnyt sen vaan kaks kertaa, ensin kun auto oli tunkattuna hantin kylki ylös, ja nyt eilen huomasin ihan tasasella pihamaalla että oli läikkä alla ja tarkemmin katsoessa tiputteli vieläkin, ja auto oli ollut ajamatta reilu vuorokauden. Loota toimii ihan hyvin kun öljyä on tarpeeksi, tämän litran lorauksen jälkeen tulee miettiväiseksi, eli deellä ei lähde heti liikkeelle, pakilla lähtee. tunkkasin sen verran ylös et koitin katsoa mistä vuotaa mutta ei selvää kohtaa ollu. onko se kappale johon vaijeri menee, kiinni 2 vai 3 pultilla? 2 on nyt mutta käsikopelolla olis paikka 3 pultille?? voisko se sieltä vuotaa?
     

Kerro tästä muillekin!